PHL 4530 en een hoorn of waveguide tweeter.
Moderator: Beheerdersteam
PHL 4530 en een hoorn of waveguide tweeter.
Goede dag mede zelfbouwers.
Ik stel me eert effe voor.
Ik ben Luuk en ben 20 jaar.
Ik ben al voor het derde jaar leerling instrumentmaker aan de LiS en heb wel een en ander praktische ervaringen opgelopen door de jaren heen.
Ook ben ik al een tijd budget zelfbouwer en wil daar nu wel een beetje van af. Altijd maar dat gegok op een goed resultaat en alles een beetje op gehoor tot het wel okee klinkt is het net niet.
Nu Heb ik dus voor 100 eurotjes 2 PHL 4530 op de kop getikt waarvan en een een klein beetje aanloopt maar dat fix ik wel weer.
Dit is echter niet waarvoor ik dit draadje start.
Waar ik het wel voor start is de vraag of het verschil tussen een hoorn tweeter met een grote hoorn, compressie dus, of een waveguide met de zelfde lengte een groot verschil maakt. Lengte zal zo'n 250mm worden.
Ik wil namelijk een transparante hoorn voor het hoog bij m'n PHL hebben en dat zullen ook best flinke kastjes worden.
Heb al ideeën met hardhouten stroken in de baffle, maar verder nog niet echt berekend.
Ik draai mac dus moet m'n oude HP laptop maar eens inrichten voor de speakerbouw voordat ik lekker aan de slag kan met rekenen.
Ik heb een van de PHL's al in een kast zitten met een inhoud van bijna 50 liter met een gat van 75mm, was eerst het gat van de poort voor de oude orgel speakers.
De hoorn of waveguide ga ik vacuüm vormen ui iets van 4 of 5mm PET of iets dergelijks. Wat er op dat moment voor handen is.
Omdat je met vacuüm vormen geen hele spitse vormen kan realiseren is 25 cm lengte ongeveer de max. Je kan wel effe voorblazen voor de mal erin komt maar dan gaat de plaat om je mal heen plooien en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Voor de mengen die minder bekent zijn met vacuüm vormen en het proces deze link.
http://www.agulon.nl/vacuumvormen.html
Maar de vraag is dus, wat verschillen en voor en nadelen zijn van een hoorn tweeter of waveguide voor je tweeter.
gegroet,
Luuk van der Kleijn
Ik stel me eert effe voor.
Ik ben Luuk en ben 20 jaar.
Ik ben al voor het derde jaar leerling instrumentmaker aan de LiS en heb wel een en ander praktische ervaringen opgelopen door de jaren heen.
Ook ben ik al een tijd budget zelfbouwer en wil daar nu wel een beetje van af. Altijd maar dat gegok op een goed resultaat en alles een beetje op gehoor tot het wel okee klinkt is het net niet.
Nu Heb ik dus voor 100 eurotjes 2 PHL 4530 op de kop getikt waarvan en een een klein beetje aanloopt maar dat fix ik wel weer.
Dit is echter niet waarvoor ik dit draadje start.
Waar ik het wel voor start is de vraag of het verschil tussen een hoorn tweeter met een grote hoorn, compressie dus, of een waveguide met de zelfde lengte een groot verschil maakt. Lengte zal zo'n 250mm worden.
Ik wil namelijk een transparante hoorn voor het hoog bij m'n PHL hebben en dat zullen ook best flinke kastjes worden.
Heb al ideeën met hardhouten stroken in de baffle, maar verder nog niet echt berekend.
Ik draai mac dus moet m'n oude HP laptop maar eens inrichten voor de speakerbouw voordat ik lekker aan de slag kan met rekenen.
Ik heb een van de PHL's al in een kast zitten met een inhoud van bijna 50 liter met een gat van 75mm, was eerst het gat van de poort voor de oude orgel speakers.
De hoorn of waveguide ga ik vacuüm vormen ui iets van 4 of 5mm PET of iets dergelijks. Wat er op dat moment voor handen is.
Omdat je met vacuüm vormen geen hele spitse vormen kan realiseren is 25 cm lengte ongeveer de max. Je kan wel effe voorblazen voor de mal erin komt maar dan gaat de plaat om je mal heen plooien en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Voor de mengen die minder bekent zijn met vacuüm vormen en het proces deze link.
http://www.agulon.nl/vacuumvormen.html
Maar de vraag is dus, wat verschillen en voor en nadelen zijn van een hoorn tweeter of waveguide voor je tweeter.
gegroet,
Luuk van der Kleijn
Re: PHL 4530 en een hoorn of waveguide tweeter.
Effe 2 plaatjes van de oude en nieuwe situatie.
De tweeter is een Philips AD 0161/t8, op een (natuurlijk) zelfbouw kunststof frontplaat. Ook is het membraan zwart gestift voor de mooi en hij is daardoor net effe die schelle eigenschap (bijna) kwijt.
Gegroet,
Luuk.
De tweeter is een Philips AD 0161/t8, op een (natuurlijk) zelfbouw kunststof frontplaat. Ook is het membraan zwart gestift voor de mooi en hij is daardoor net effe die schelle eigenschap (bijna) kwijt.
Gegroet,
Luuk.
- bartsegers
was het niet leuk geweest om die tweeter te meten, voor en na de mod
Maar, welkom!
ik vraag mij nu af wat het verschil is tussen een waveguide van 25cm diep, of een hoorn?
De compressie van een (hoog) hoorn zal toch bepaald worden door de throat van de doorgang.
Compressie zorgt voor een hogere geluidsdruk (rendement)
Maar, welkom!
ik vraag mij nu af wat het verschil is tussen een waveguide van 25cm diep, of een hoorn?
De compressie van een (hoog) hoorn zal toch bepaald worden door de throat van de doorgang.
Compressie zorgt voor een hogere geluidsdruk (rendement)
Maar een waveguide heeft geen compressie kamer en zal het rendement dus amper tot niet verhogen. Is het dan alleen goer voor een minder brede spreiding of zie ik dat verkeerd?
Een lang niet alle tweeters zijn geschikt om druk mee op te bouwen neem ik aan. Zoals een linnen tweeter zal denk ik niet stijf genoeg zijn om z'n vorm te behouden en zal gaan vervormen, of toch niet?
gegroet,
Luuk.
Een lang niet alle tweeters zijn geschikt om druk mee op te bouwen neem ik aan. Zoals een linnen tweeter zal denk ik niet stijf genoeg zijn om z'n vorm te behouden en zal gaan vervormen, of toch niet?
gegroet,
Luuk.
Een compressiekamer is niet het enige dat ervoor zorgt dat een hoornluidspreker meer rendement heeft. Een waveguide leidt eigenlijk altijd tot verhoging van het rendement on-axis. De mate waarin wordt bepaald door de afmetingen en de karakteristiek (eigenlijk is een waveguide gewoon een bijzonder type hoornluidspreker).Luukvdk schreef:Maar een waveguide heeft geen compressie kamer en zal het rendement dus amper tot niet verhogen.
- bartsegers
tja, compressie zal altijd tot vervorming leiden, maar of je bij een tweeter kan spreken van fysieke vervorming van de dome weet ik niet. (denk het niet...)
Vroeger best vaak zelf oude philips dometweeters mishandeld in geknutselde hoorns
Was altijd bevredigend
Maar on topic, je hebt een paar mooie units voor het laag, dus kan zeker potentie hebben dit projectje.
Hoeveel db moet je winnen aan rendement overigens?
Het is zonde om het hoog hoorn te laden, en vervolgens weer te knijpen.
Vroeger best vaak zelf oude philips dometweeters mishandeld in geknutselde hoorns
Was altijd bevredigend
Maar on topic, je hebt een paar mooie units voor het laag, dus kan zeker potentie hebben dit projectje.
Hoeveel db moet je winnen aan rendement overigens?
Het is zonde om het hoog hoorn te laden, en vervolgens weer te knijpen.
Ik weet nog niet hoeveel rendement ik extra nodig heb, zoals op de foto klinkt het aardig in balans, ik heb het filter uit een goedkope B&W boekenplank speaker, waarvan ik het model effe niet meet weet, die zijn allang weg.
groet,
Luuk.
groet,
Luuk.
Mmmmm, toch jammer, centjes op.
Ik gaat hier later aan verder.
Gegroet,
Luuk.
Ik gaat hier later aan verder.
Gegroet,
Luuk.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Waveguide is een term die geïntroduceerd is door Geddes. (in deze context althans)markbakk schreef:Een compressiekamer is niet het enige dat ervoor zorgt dat een hoornluidspreker meer rendement heeft. Een waveguide leidt eigenlijk altijd tot verhoging van het rendement on-axis. De mate waarin wordt bepaald door de afmetingen en de karakteristiek (eigenlijk is een waveguide gewoon een bijzonder type hoornluidspreker).Luukvdk schreef:Maar een waveguide heeft geen compressie kamer en zal het rendement dus amper tot niet verhogen.
Echter is het gewoon exact hetzelfde als een hoorn.
Zie daarvoor zijn artikelen "Acoustic Waveguide Theory" en "Acoustic Waveguide Theory revisited".
Hij heeft destijds die term geïntroduceerd om een onderscheid te maken tussen hoorns de berekend werden volgens Webster (een zuivere vlakke golf) en zijn aanpak (via een elliptisch coördinaten stelsel).
De term is helaas alleen een beetje zijn eigen leven gaan leiden.
Het hoger rendement is met name te danken aan het feit dat de (akoestische) impedantie veel beter matched.
Die match is namelijk erbarmelijk slecht bij een normale speaker.