Wie gebruikt er een USB DAC en wat vind je ervan
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: Wie gebruikt er een USB DAC en wat vind je ervan
Is een prima DAC, klinkt goed maar is geen top afgaande op zijn broertje die ik heb de Tracker Pre. Een HongKong DAC'je + Musiland-01-USD USB-->S/PDIF converter klinkt beter
Nee, is even goed
Mijn ervaring is gewoon dat een losse goede DAC met een goede USB-->S/PDIF converter zoals de Musiland of M2Tech gewoon beter blijft klinken dan al die DAC doosjes met een USB poort. I.i.g. voor het bedrag wat je noemt. anders kom je toch echt in de paar kilo euries klasse.
Neemt niet weg dat de DAC die je noemt wel een goed ding is. 'Tis maar hoeveel eisen je stelt.
Mijn ervaring is gewoon dat een losse goede DAC met een goede USB-->S/PDIF converter zoals de Musiland of M2Tech gewoon beter blijft klinken dan al die DAC doosjes met een USB poort. I.i.g. voor het bedrag wat je noemt. anders kom je toch echt in de paar kilo euries klasse.
Neemt niet weg dat de DAC die je noemt wel een goed ding is. 'Tis maar hoeveel eisen je stelt.
Zeg, Peter, jij hebt vast ook wel een mening over deze :
(let ook op de prijs.
) http://www.ebay.com/itm/CS8416-CS4398-D ... 19c9dc660f
(let ook op de prijs.
Sampling frequency is wel heel laag bij USB. Ik denk dat de optie van Pjotr dan inderdaad beter klinkt.
@ Ray5150, die moet je wel helemaal zelf nog solderen, SMD e.d.
Edit: Ik zie net dat ze het SMD wel gratis doen, dan is het een heel mooi prijsje, ik had hem al eerder gezien, maar voor USB?
Edit: Ik zie net dat ze het SMD wel gratis doen, dan is het een heel mooi prijsje, ik had hem al eerder gezien, maar voor USB?
En wat zou hier een goed voorbeeld zijn van een "hong kong dacje" ?Zweitse schreef:Sampling frequency is wel heel laag bij USB. Ik denk dat de optie van Pjotr dan inderdaad beter klinkt.
Ik denk dat je deze bedoelt als converter?
Wat zei ik nou over doosjes met ingebakken USB?ray5150 schreef:Zeg, Peter, jij hebt vast ook wel een mening over deze :
(let ook op de prijs.) http://www.ebay.com/itm/CS8416-CS4398-D ... 19c9dc660f
I.i.g. met de standaard USB interface. Maar voor CD's heb je toch ook niet meer nodig. Ikzelf heb de Musiland 1USD en die doet wel gewoon 24/96 met USB2.Zweitse schreef:Sampling frequency is wel heel laag bij USB. Ik denk dat de optie van Pjotr dan inderdaad beter klinkt.
De Caiman van Beresford moet ook wel een goede zijn. Zelf geen ervaring mee, maar krijgt goede recencies.
WoooW, dat is niet veel geld voor een DAC, als ik jullie mag geloven klinken ze nog goed ook.
Ik neem aan dat dat deze is
Heb net meteen even het forum afgespeurd en er is een topic over een nieuwere uitvoering namelijk deze
Ik denk dat ik het beste gewoon de oldschool versie kan pakken toch? In het topic wordt dit toch wel een beetje geadviseerd...
En dan samen met een USB/S/PDIF converter zoals deze ?
Dan ben ik alles bij elkaar ongeveer 120 euro kwijt... Dat is even veel als een USB dac. Maar dan heb ik wel een hogere bitrate...
Zou dit een goed beginners setje zijn?
p.s. Kwam ook nog dit tegen
Ik neem aan dat dat deze is
Heb net meteen even het forum afgespeurd en er is een topic over een nieuwere uitvoering namelijk deze
Ik denk dat ik het beste gewoon de oldschool versie kan pakken toch? In het topic wordt dit toch wel een beetje geadviseerd...
En dan samen met een USB/S/PDIF converter zoals deze ?
Dan ben ik alles bij elkaar ongeveer 120 euro kwijt... Dat is even veel als een USB dac. Maar dan heb ik wel een hogere bitrate...
Zou dit een goed beginners setje zijn?
p.s. Kwam ook nog dit tegen
Ha Zweitse, daar zit nou juist zo'n brak USB chipje in van nog geen eurie wat je nou juist niet hebben wilt.
Dan heb je i.d.d. voor niet al te veel geld top.
B.t.w. die Musiland doet het niet op een Mac of Linux, of ze moeten dat inmiddels voor elkaar hebben. Voor de Mac heb je de M2Tech hiFace nodig. Is 2x zo duur dan de Musiland en voor een PC doet de Musiland het perfect.
Yup die is wat je hebben moet. Of je verder de Lampucera neemt of de "Old School" is aan jou, dat is meer smaak. Zelf zie ik meer in de "Old School" zoals je al gevonden hebt op hert forum.bcvdb schreef:En dan samen met een USB/S/PDIF converter zoals deze ?
Dan heb je i.d.d. voor niet al te veel geld top.
B.t.w. die Musiland doet het niet op een Mac of Linux, of ze moeten dat inmiddels voor elkaar hebben. Voor de Mac heb je de M2Tech hiFace nodig. Is 2x zo duur dan de Musiland en voor een PC doet de Musiland het perfect.
Mijn vraag was meer : hoe schat jij (vanuit je elektrotechnische achtergrond) de prijs/kwaliteits verhouding in ?Pjotr schreef:Wat zei ik nou over doosjes met ingebakken USB?ray5150 schreef:Zeg, Peter, jij hebt vast ook wel een mening over deze :
(let ook op de prijs.) http://www.ebay.com/itm/CS8416-CS4398-D ... 19c9dc660f
Ken dit ding niet. Mijn ervaring gaat w.d.b. niet verder dan de hier alom bekende HK-Dac met eigen voeding. De HK-DAC hangt overigens al weer een hele tijd aan de knijpdoos.
@Pjotr, deze moet je dan wel voeden met de musiland, anders heeft het inderdaad geen zin. Volgens LeonB zijn ze wel bezig met een verbeterde versie.
Kan er echt niets van zeggen Ray. Het is gewoon er naar luisteren wat het uiteindelijk doet. Technisch ziet het er recht toe recht aan uit met standaard componenten volgens de app notes. Zit ook dat standaard BB chippie (of de Chinese kloon er van) in zo te zien.ray5150 schreef:Mijn vraag was meer : hoe schat jij (vanuit je elektrotechnische achtergrond) de prijs/kwaliteits verhouding in ?
@Zweitse
Klopt. Op zich krijgt die Verdraaide Peer wel goede recensies. Zelf vind ik het een beetje aan de prijs voor wat het biedt t.o.v. het betere HK spul.
Zoooo, heb de bovengenoemde 2 items besteld. Het voordeel voor mij voor een losse DAC met de adapter is dat ik een passieve voorversterker ga maken. (kastje met alleen een volumeknop en een ingangsselector) Daar kan ik de DAC mooi bij inbouwen. Nu lijkt het mij zo dat ik het signaal dat van de DAC afkomt en naar de tulpuitgangen gaat, dat ik dat gewoon door de volumeknop kan laten gaan toch? Dat is toch een analoog signaal van max 2 volt?
Bart
Bart
-
studiostevus
- Uit de literatuur begrijp ik dat er eigenlijk nog geen goed oplossing voor kloksynchronisatie bestaat voor usb.
- Uit eigen ervaring is gebleken dat usb in mijn ogen
--> prima klinkt (ik had een Teralink X2 USB naar I2S adapter, gemodificeerd)
--> niet zo goed klinkt als een squeezebox direct met I2S naar een DAC verbonden
--> verdraaide handig is omdat je al je muziek bij hand hebt, en geen cd's hoeft te verwisselen
--> niet zo handig is als een squeezebox
Dus in mijn ogen is 'een USB dac' een prima oplossing, maar er bestaan betere oplossingen. Ik heb alleen ervaring met de Teralink.
- Uit eigen ervaring is gebleken dat usb in mijn ogen
--> prima klinkt (ik had een Teralink X2 USB naar I2S adapter, gemodificeerd)
--> niet zo goed klinkt als een squeezebox direct met I2S naar een DAC verbonden
--> verdraaide handig is omdat je al je muziek bij hand hebt, en geen cd's hoeft te verwisselen
--> niet zo handig is als een squeezebox
Dus in mijn ogen is 'een USB dac' een prima oplossing, maar er bestaan betere oplossingen. Ik heb alleen ervaring met de Teralink.
Jawel hoor, die is er al een tijdje: De Musiland en M2Tech zoals hier aangehaald. Beide gebruiken dezelfde chip set.studiostevus schreef:- Uit de literatuur begrijp ik dat er eigenlijk nog geen goed oplossing voor kloksynchronisatie bestaat voor usb.
De meeste doosjes gebruiken de USB1 audio standaard. Dat is ook de enige standaard tot nu toe die er is. Daarbij is de PC (of Mac/Linux) de master en wordt de klok van de USB DAC gesynchroniseerd met een 1 KHz sync signaal afkomstig van de master (de PC dus). Dat levert behoorlijk veel jitter op en in het spectrogram zie je de 1 KHz intermodulatie producten van het sync signaal stevig terug.
Bij de Musiland/M2Tech zijn deze zelf de master en hebben hun eigen stabiele master kristal klok. De audio data wordt daarbij a-synchroon opgevraagd van de PC. Dat werkt dus vergelijkbaar als met de SB over het netwerk maar dan over USB2.
Ik vind de Musiland even goed klinken als de SB Touch als S/PDIF bron. Ben het er wel mee eens dat een SB een stuk makkelijker in gebruik is.
@Pjotr
Zelf ben ik een leek op het dit gebied.
Hoe denk je dan over een usb geluidskaart gebaseerd op de Burr Brown PCM2702?
Volgens deze link heeft deze chip er geen last van.
Ik heb zelf namelijk een aantal jaar geleden de Pro-ject USB box gekocht.
Zelf ben ik een leek op het dit gebied.
Volgens deze link heeft deze chip er geen last van.
Ik heb zelf namelijk een aantal jaar geleden de Pro-ject USB box gekocht.
Laat je niks wijsmaken, dat is gewoon het standaard USB1.1 chipje wat je overal tegenkomt en nog wel eentje van de allereerste die niet eens meer gemaakt wordt. Al die PCM270x chips zijn van het isosynchrone soort wat op de 1 KHz USB sync data locked. Is niet slecht maar niet echt top.Koss schreef:
Te laat! Ik heb er al één.Pjotr schreef:Laat je niks wijsmaken
Maar goed om te weten, dan kan ik er gewoon meet gaan spelen en hoef ik niet heel erg verdrietig te zijn als ik het sloop.
(Dan behalve voor het geld wat ik er voor neergelegd heb)
Laat ik dat maar niet gaan doen, een andere vraag (de laatste, ik heb dit topic al genoeg vervuild
Ik die link van hierboven plaatst hij condensatoren over de opamp, heeft dit zin?
(dat is nog een beetje te doen voor mij
Vandaag mijn Musiland adapter binnen gekregen
Geinig kastje.
Van het weekend even kijken wat er precies op die CD rom staat die erbij zit. Een speciale media speler ofzo?
Nu nog wachten op de DAC... Vond de musiland er zowieso snel zijn! Hopelijk is dat met de DAC ook zo.
Van het weekend even kijken wat er precies op die CD rom staat die erbij zit. Een speciale media speler ofzo?
Nu nog wachten op de DAC... Vond de musiland er zowieso snel zijn! Hopelijk is dat met de DAC ook zo.
Hopelijk is je Chinees redelijkbcvdb schreef:
Oehhh spannend 
Ga mijn best doen... hopelijk verwijzen ze vaak naar nummer 163. Dat is een grote rijsttafel, dus die heb ik vast getackeld dan
Ga mijn best doen... hopelijk verwijzen ze vaak naar nummer 163. Dat is een grote rijsttafel, dus die heb ik vast getackeld dan