brommende trafo's in DIY Pass Aleph

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

ray5150

Re: brommende trafo's in DIY Pass Aleph

Bericht door ray5150 »

Walt schreef:
Heb je een linkje naar de soort rolcontainer die je bedoelt? Ik zie hier alleen postbodes met grote fietstassen voorbij komen...
Die vind je bij de grotere bestelkantoren(dat is iets anders dan een postkantoor.) en sorteercentra. dat is een stalen kooi met wieltjes waarin meerdere postzakken vervoerd worden.
Walt schreef:
In ieder geval heeft de bouwer niet bezuinigd op de trafo's, de elco's, de koelblokken en de RVS kast...
Dus basis van de versterker lijkt me goed, misschien kan ik zelf eens de bekabeling onder handen nemen... wat voor soort draad moet ik pakken?...
Soepel draad, dus met meerdere dunne aders, ik zou niet te dun nemen, minimaal 1.5 mm kwadraat.
draad wat autobedrijven gebruiken is vaak in meerdere kleuren leverbaar,
zo'n beetje standaard is rood voor positief, zwart voor massa (ground) , wit voor negatieve spanning en geelgroen voor aarde.
Luidprekerkabel doet het ook goed... :wink:

Walt schreef:
Als je eens in de buurt bent van Delft, laat het weten,
ik zou graag eens een expert naar de versterker laten kijken voor wat tips and tricks.
Oei, dan moet ik eerst vragen of Pjotr, Co of Sander met me meekomt... :hide: :mrgreen:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

De amp klinkt trouwens wel als een BEER! (Dre :lol: ) Alleen dat brommen dus...
Een brombeer dus,t'ja dat doen beren :cry:

Wat dat rubber tussen de trafo's betreft,niet zo'n heel goed idee.Rubber isoleert niet alleen elektrisch maar ook thermisch,zal ie niet bepaald koeler van worden :o
Op drie plaatsen een rubber blokje of zo ertussen zodat er ruimte open blijft,lijkt me beter.
Anne
ray5150

Bericht door ray5150 »

Zitten er eigenlijk ook koelgaten in de bodem en deksel ?
markbakk

Bericht door markbakk »

Tom Magchielse schreef:
In een klasse-A versterker treden helemaal geen piekstromen op de voeding op, dus het hele idee is daar flauwekul.
Kijk, daarom hou ik zo van dit forum :lol: :lol: :lol:
Tom Magchielse schreef:
Resumerend: Ik zou de elco's verkleinen.
En dat is nog het beste advies. Trafo's langer heel, minder stroomverbruik, wat wil je nog meer. Thanks Tom!
markbakk

Bericht door markbakk »

Ah!buis schreef:
Rubber isoleert niet alleen elektrisch
Daar zou je nog lelijk van kunnen opkijken. Rubber wordt nogal eens gevuld met roet en koolstof geleidt best wel.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

markbakk schreef:
Tom Magchielse schreef:
En dat is nog het beste advies. Trafo's langer heel, minder stroomverbruik, wat wil je nog meer. Thanks Tom!
En dan ook nog brom uit de speaker? Tja, dat kan er dan ook nog wel bij :mrgreen: Die Aleph heeft nauwelijks PSSR.
markbakk

Bericht door markbakk »

Weinig PSRR? Fijn ontwerp dan, met 100W in klasse A... Dan snap ik wel waarom mensen hele batterijen elco's en loeizware trafo's gaan gebruiken, maar volgens mij is dat het paard achter de wagen. Kun je beter met SPS-en gaan werken, m.i. er past vast wel een mooie Hypex SMPS400A180 in die kast ipv al dat koper en die jampotten...
@Walter: je kunt eens beginnen met het ontkoppelen van de helft van je elco's.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ha, das een goeie. Ga je lekker audiofiel voor klasse A, lekker milieu onvriendelijk, en er dan een SPS op zetten. Hilarisch voorstel. Maar het zal zeker goed werken...
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Afgezien daarvan, een SMPSU wat continue dat vermogen moet kachelen heeft een leuke ventilator aan boord die gezellig mee ronkt.

Nee, een Pass Aleph is een Pass Aleph: Een 20 tonner om een zak aardappelen te vervoeren :lol: Moet je geen andere voeding in willen. Dat die trafo's mechanisch brommen geeft toch aan dat ze te krap bemeten zijn dan wel van een goedkope soort zijn.
bcvdb

Bericht door bcvdb »

Ik zou idd toch echt een paar ELCO's. (die grote blauwe batterijvormige dingen :mrgreen: ) eruit solderen.

Ik mee gezien te hebben dat er door het midden van de bovenste ringkern een as loopt. Ik weet niet hoe dik die as is. Maar als het een M8 is ofzo zou je ook de ringkern los op kunnen hangen door de as te verlengen.

Maar dit is wel alleen het bestrijden van de symptomen, en niet het genezen van de ziekte...
Bijlagen
zoals hier gepaint is
zoals hier gepaint is
ophanging ringkerntrafo.png (4.75 KiB) 308 keer bekeken
Walt

Bericht door Walt »

De hele versterker ombouwen, SPS-en en Elco's loskoppelen vind ik zonde van het concept. Niks mis met die 20 tonner en die zak aardappelen :D

Meest praktisch om eerst te proberen lijkt me dat rubber, maar nu lees ik weer dat het zou kunnen geleiden, maar op zich zijn de ringkern trafo's toch wel geisoleerd?

Tevens het idee om in plaats van een ring van rubber slechts 3-4 rubberen oplegpunten te gebruiken spreek me wel aan i.v.m. warmte afgifte van de trafo's.

Zou het een idee zijn om hier kleine apparaat voetjes voor te gebruiken?

Groetjes Walter
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Walt schreef:
Zou het een idee zijn om hier kleine apparaat voetjes voor te gebruiken?

Groetjes Walter
Is wel een idee. Gewoon die kleine zelfklevende rubberen (Scotch) stootdopjes van de Gamma?

Zou toch eens proberen wat het resultaat is als je de helft van de elco's los maakt. Weet je i.i.g. of het daaraan ligt en of dat uitmaakt.
p_vervoort

Bericht door p_vervoort »

Ik zou blokje silliconen gebruiken, gebruiken ze ook bij modelvliegtuigen aan de uitlaat !!
Dus dit lijkt met wel hittebestendig genoeg.

[color=#BF00Peter00][/color]
markbakk

Bericht door markbakk »

Walt schreef:
Elco's loskoppelen vind ik zonde van het concept.
Heb je gelezen wat Tom Magchielse schreef over het heet worden van je trafo's? Elco's niet loskoppelen vind ik zonde van die mooie ringkernen (ik heb al vaker uitgebrande trafo's in versterkers gezien en gerepareerd... en ben daar zeker weten niet de enige in hier).
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Walt schreef:
Net iets minder warm dan de koelblokken, ik schat een graadje of 50 zeker!

Groetjes Walter
50 graden is vrij normaal voor een trafo die continue onder vollast werkt. Meestal worden trafo's ontworpen op die bedrijfstemperatuur en soms ook wel op 70 graden. Tenzij er eisen gesteld worden dat het niet zo heet mag worden, maar dat zijn dan de uitzonderingen. Dit is dus meer een kast layout issue.

Wat gebeurt er als je de trafo's secundair helemaal los haalt en dus onbelast zijn? Brommen ze dan nog?
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

markbakk schreef:
Walt schreef:
Elco's loskoppelen vind ik zonde van het concept.
Heb je gelezen wat Tom Magchielse schreef over het heet worden van je trafo's? Elco's niet loskoppelen vind ik zonde van die mooie ringkernen (ik heb al vaker uitgebrande trafo's in versterkers gezien en gerepareerd... en ben daar zeker weten niet de enige in hier).
Laat ik ook nog een duit in het zakje doen. Gewoon proberen Walter! Het is een zeer eenvoudige modificatie. Als er nu geen hoorbare brom uit de speakers komt dan zou dit heel goed kunnen werken.
bcvdb

Bericht door bcvdb »

Pjotr schreef:
Walt schreef:
Net iets minder warm dan de koelblokken, ik schat een graadje of 50 zeker!

Groetjes Walter
50 graden is vrij normaal voor een trafo die continue onder vollast werkt. Meestal worden trafo's ontworpen op die bedrijfstemperatuur en soms ook wel op 70 graden. Tenzij er eisen gesteld worden dat het niet zo heet mag worden, maar dat zijn dan de uitzonderingen. Dit is dus meer een kast layout issue.

Wat gebeurt er als je de trafo's secundair helemaal los haalt en dus onbelast zijn? Brommen ze dan nog?
60 graden is voor je handen al heet. Op mijn (horeca) werk staat 1 over altijd op 60 graden om warm te houden. Metalen roosters die daar in gaan kun je net vast houden. 70 graden wordt mij al teveel. Terwijl 70 graden voor rubber niet heel heet is. Als je het dus net wel/net niet aan kunt raken zal het rond die koers zijn...

Bart
Soundexcel

Bericht door Soundexcel »

Is dit ook de reden dat er bij de Pass labs versterkers altijd spoelen in de voeding worden verwerkt, om deze piek stromen op te vangen?
markbakk

Bericht door markbakk »

Soundexcel schreef:
Is dit ook de reden dat er bij de Pass labs versterkers altijd spoelen in de voeding worden verwerkt, om deze piek stromen op te vangen?
Vast wel. Ze vormen ook een filter om de (naar ik hoor) minder goede P(ower) S(upply) R(ipple) R(ejection) een beetje af te vangen.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Soundexcel schreef:
Ja, dat zou heel goed kunnen. Ik ken die voedingen niet, zelfbouwers doen dat meestal niet, maar als ze daarvoor dienen moeten het wel flinke grote zijn.
Laatst gewijzigd door Pjotr op vr 21 okt 2011, 1:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Walt

Bericht door Walt »

Zojuist eens gekeken wat voor trafo's en elco's er nou inzitten:

2x ringkern Amplimo 2x40V 12.5A type Z8026 vermogen 1 kVA O:)

(per stuk dik 160 euro zie ik, hoop dat ik geen nieuwe hoef te kopen...)

Per kanaal 8 x 22000uF BC elco 63V

Kan iemand inschatten of deze componenten goed gekozen zijn voor een Pass Aleph 4?

Groetjes Walter
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Probeer het nu gewoon eens met de helft joh. Heb je nog altijd een belachelijke 88000uF per kanaal.
Fokko
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Kan mij bijna niet voorstellen dat de versterker te veel trekt voor die 1kVA trafo's.
markbakk

Bericht door markbakk »

Ik wel hoor. 100W aan klasse A, laten we voor het gemak een ruststroom nemen van 4A (beetje reserve). De bijbehorende voedingsspanning zal boven de 40V moeten liggen, zeg 45V. Dan zit je al op een dissipatie van 360W per kant. Die ringkernen zijn weliswaar gespect op 1kVA, maar dat is bij full duty, de stroomafgifte zal dan 12,5 Ampère per wikkeling zijn. In dit geval zal elke trafo maar circa 20% van de tijd vermogen kunnen leveren. En dat is dan ook nog een piekstroom van ruim meer dan 20A, dus ik gok erop dat de kernen van Walter's trafo's in verzadiging gaan en daarom warm worden. Staat nog los van de batterij elco's, bedenk ik me nu. De trafo's zijn wss. gewoon te klein, zo over de duim gerekend.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Zo simpel is dat niet. Het VA vermogen is het product van de rms spanning en de rms stroom. Dus voor een een 1 KVA trafo is de nominale stroom 1000/230 = 4,35A aan de primaire kant. Het is de rms stroom die t.g.v. de koperweerstand de trafo heet stookt.

Wat Walt dus kan doen is met een echte (TRUE) RMS meter de primaire stroom opmeten per trafo. Blijft die onder de 4,35 A dan is die trafo niet overbelast. Bij die stroom zal ie trouwens wel tussen de 50 en 70 graden worden, daar is ie op gemaakt. De meeste goedkopere meters kunnen geen RMS meten maar meten de gemiddelde stroom, daar heb je in dit geval niet veel aan. Let dus op dat het een z.g.n. TRUE RMS meter is.

Verder is het niet zo dat door de hoge piekstromen de kern in verzadiging zou gaan. De magnetiseringsstroom wordt bepaald door de grootte van de primaire wikkeling en het ijzer volume en de hoogte van de netspanning. Walt geeft aan dat het Amplimo trafo's zijn en dat zijn kwalitatief goede trafo's. Verzadiging is hier beslist geen issue. Dat komt alleen met oude 220V trafo's voor die te krap bemeten zijn qua primaire wikkeling en op de huidige 230V gezet worden.

Brommen kan 2 oorzaken hebben:

1/ Magnetostrictie, dat is het mechanisch veranderen van de kern door het draaien van de Weiss gebiedjes. Alle magnetisch materialen hebben dat. De mate waarin het merkbaar wordt hangt ook af van de kwaliteit van het kernijzer EN de grootte van de trafo EN de mate waarin het ijzer gemagnetiseerd wordt. Dat hangt niet af van de belastingsstroom maar louter van het ontwerp van de trafo. En bij trafo's > 1 KVA is het al snel hoorbaar/merkbaar.

2/ Het bewegen van de wikkelingen. Doordat er stromen door de wikkelingen lopen worden op de afzonderlijke wikkelingen krachten uitgeoefend. De mate waarin is afhankelijk van de grote van de stroom. Als die wikkelingen niet al te vast liggen kunnen ze dus mechanisch herrie gaan maken. Daarom mijn vraag aan Walter of ze nog brommen zonder belasting.

Anyway de enige manier om die mechanische bom te elimineren is om de trafo mechanisch te isoleren van de kast en/of de stoom te verminderen: Elco's verkleinen.
Plaats reactie