Zoals in het stem en discussietopic al uitgelegd, is het een compacte luidspreker voor naast de TV of PC geworden. De gebruikte driver is de Markaudio Alpair6, en de kast is een zgn hoornreflex: in principe een basreflex, maar dan met een poort die een beetje op een hoorn lijkt.
zo gezegd, zo gedaan, we gingen een t werk... eerst globale afmetingen en afstemming als een gewone BR, toen op basis van t HobbyHifi artikel de toeter bepaald, en dit alles in een simulatie (plaatje komt later) gedaan. Hier nog wat aangepast, en vervolgens een goede gedetailleerde bouwtekening gemaakt: op basis hiervan wat puzzelen, en wat blijkt: het gaat netjes uit 1 kleine plaat berken multiplex: tja, en toen was t wachten op droog weer, want de tuin is de enige plek waar m'n zaagtafel nog past
kolere, wat een berg bas, ietwat veel van t goede misschien... wat meer CDs gespeeld, en bij sommige is dat wel lekker (cello gromt schitterend) maar een aantal basdrums klinken toch wat te. eerst maar eens een andere opstelling getest, dus op naar zolder: hier staan ze vrijwel vrij opgesteld, en zo klinkt de bas ineens zoals verwacht, mooi diep, strak, en zeker niet zo boemerig als beneden. onvoorstelbaar mooie bas uit een 3½" driver... mission completed (wel wat te laat, maar daar geef ik t weer de schuld van). wel zal ik tzt nog wel wat gaan experimenteren met verschillende opstellingen en wat extra demping, want zo op een tafel zoals bij de TV is de bas toch echt te veel van t goede.Q: hé, waarom zet je de sub nou zo hard
A: de sub staat uit
al met al ben ik wel tevreden. nog wel netjes afwerken (blanke lak), en dan maak ik nog wel wat betere foto's. en een naam...
[Edit 25-7-2010]Met dank aan m.n. Sark en VT67 (zie verderop in dit topic) is hier een nette bouwtekening:
