brommende trafo's in DIY Pass Aleph

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Walt

brommende trafo's in DIY Pass Aleph

Bericht door Walt »

Hallo allemaal,

Ik zit met een lastig probleem, de 2 dikke ringkernen uit mijn DIY Pass Aleph versterker hebben last van een mechanische brom. Nu zou het losse wikkelingen kunnen betreffen, maar ook een DC component op het net kan een mogelijke oorzaak zijn volgens de bronnen op internet.

Hoe kom ik erachter of het om een DC component gaat? Bestaan er DC blokkers die de power van 2 enorme ringkernen aankunnen?

Foto van de versterker, geeft aardig beeld van de grootte van de ringkernen:

http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... p?id=42037

Groetjes Walter
Laatst gewijzigd door Walt op ma 17 okt 2011, 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: brommende trafo's in DIY Pass Aleph

Bericht door Henkjan »

probeer een andere groep van de 230V, is de brom dan weg (of minder) dan is dat een aardige aanwijzing dat t DC kan zijn.

ik heb ook ooit eens voor een vriend met vergelijkbaar probleem gezocht naar een DC blokker, maar de enkele die ik vond was absurd duur (zeker in vergelijking met t verlengsnoer dat t probleem ook oploste)
Walt

Bericht door Walt »

Een andere groep via 25m verlengkabel geeft geen verschil in de brom helaas.

Groetjes Walter
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

probeer eens wat rubber tussen die dingen in, het lijkt alsof ze koud op elkaar zitten
Walt

Bericht door Walt »

Hallo Henkjan,

Hier had ik al aan lopen denken, maar ik ben er wat huiverig voor, dit is een 2x100W klasse A versterker die zeer warm wordt, ik ben bang dat het rubber de warmte niet aankan... Of is dat onzin?

Groetes Water
dre

Bericht door dre »

neem je kurk!
Walt

Bericht door Walt »

Ook nog suggesties van iets dat ik wel in huis heb? :lol:

Kurk is trouwens iets wat ik zelf als vrij brandbaar zou verwachten, is dit echt geschikt voor hoge temperatuur?

Groetjes Walter
Walt

Bericht door Walt »

Ik heb hier wel 2mm dik bitumen, zou dit iets zijn voor tussen de trafo's of gaat dit smelten?

Groetjes Walter
markbakk

Bericht door markbakk »

Met 2x100W in klasse A verbruik je zoveel stroom dat elke niet-ingegoten trafo gaat brommen vermoed ik. Ligt vast niet aan gelijkstroom.
Rubber kan wel wat hebben aan hitte. Meer dan de meeste kunststoffen in je versterker.

PS bitumen is fysisch gezien vloeibaar! Dat nu juist niet!
Walt

Bericht door Walt »

Hallo Mark,

Beetje brom uit de trafo's vind ik totaal niet erg, maar nu is het net iets te hard zeg maar.

Het bitumen zal ik dan zeker niet gebruiken, bedankt voor de tip!!!

Groetjes Walter
Walt

Bericht door Walt »

Versterker net even open gehad, vlak nadat deze een tijd had staan spelen, de ringkernen zijn echt behoorlijk warm!!! Ik vraag me sterk af of rubber dit aan zal kunnen...

De afgelopen keer had ik de bovenste moer op de trafokap juist strakker aangedraaid met het idee dat de windingen dan minder zouden trillen. Nu echter de moer juist weer zeer los gezet en dit lijkt beter te werken, de brom is iets zachter geworden...

Mocht 1 van de versterker experts van dit forum eens in de buurt zijn van Delft, dan zou ik deze persoon willen vragen eens een blik op de versterker te werpen... Tevens kan dan gelijk het Accuton/Eton setje worden beluisterd.

Groetjes Walter
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

de juiste soort rubber kan >100°C hebben...

hoe warm worden ze dan? kan je ze nog vastpakken?
Walt

Bericht door Walt »

Net iets minder warm dan de koelblokken, ik schat een graadje of 50 zeker!

Maar de warmte van de koelblokken trekt natuurlijk door de hele versterker, is min of meer een klein kacheltje dat in de huiskamer staat...

Groetjes Walter
richard

Bericht door richard »

Henkjan schreef:
de juiste soort rubber kan >100°C hebben...
Rubber kan inderdaad een hoop warmte verdragen. Denk maar aan autobanden.

Wat betreft gelijkstroom op het lichtnet heb je misschien wat aan dit topic. Hier staat ook hoe je een DC-blokker kan bouwen.
Tom Magchielse

Bericht door Tom Magchielse »

Wat natuurlijk ook nog kan, is een DC-component in de secundaire stroom, b.v door asymmetrie in de gelijkrichter. En verder is overbelasting van de kern, waardoor verzadiging optreedt, een bekende bron van brom.
groet, Tom
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Als het echt door de hoge temperatuur komt,zou je de twee trafos niet zo plat op elkaar moeten zetten.Zo kan de warmte niet goed weg.Er moet liefst wel minstens een halve cm lucht tussen.En dan nog iets om de warme lucht van de onderste naar opzij te laten stromen,Beste,als er ruimte voor is,ze vertikaal naast elkaar zetten.Niet tegen elkaar :shock: .
Maar het zou me niet verwonderen dat de brom en de hoge temperatuur voornamelijk veroorzaakt worden door de (te) hoge piekstromen met die batterij aan condensatoren.
Anne
meanman64

Bericht door meanman64 »

Heb je deze amp pas gebouwd? Een Klasse A versterker stelt hoge eisen aan de voeding,ik zie nergens de smoorspoelen die zo types zijn voor de Aleph amps.
Tom Magchielse

Een normale transformator heeft een rendement van zo'n 98%. Bij normaal bedrijf zouden ze dus niet zo warm mogen worden. Als je echter grote (piek)-stromen door de windingen laat lopen, treden ook grote waarden van de fluxdichtheid B op. De verliezen in de kern zijn evenredig met de fluxdichtheid, en lopen snel op als de kern het verzadigingspunt nadert. Door magnetostrictie gaat de kern dan ook zoemen. Veel high-end ontwerpers zijn zo gefascineerd door het idee van immense ladingsopslag ten behoeve van de piekstromen van de versterker, dat zij gigantische elco's voorschrijven. Het gevolg is dat de openingshoek van de gelijkrichters heel klein wordt ofwel de elco's worden dan in zeer korte tijd met zeer grote piekstromen opgeladen. Er is dan wel weinig rimpel, en een grote ladingsopslag, maar door die piekstromen nemen de transformatorverliezen onevenredig toe, met een kortere levensduur voor de trafo als gevolg. In een klasse-A versterker treden helemaal geen piekstromen op de voeding op, dus het hele idee is daar flauwekul.
Wat de temperatuur betreft, als de trafo aan de buitenkant heet wordt, dan zijn de binnenste windingen bij de kern nog veel heter, daar treedt bij alle trafo's een "hot-spot" op.
Resumerend: Ik zou de elco's verkleinen.
groet, Tom
SuperR

Bericht door SuperR »

Als ik het goed begrijp zeg je dus het volgende;
Omdat er een grote energiebuffer zit waarvan de spanning weinig zakt door de grote capaciteit moet al het vermogen om die buffer bij te vullen komen uit het kleine stukje van de fase waarbij de spanning van de trafo groter is dan die van de elco's?
Door het kleiner maken van de buffer zakt de spanning meer en is de periode waarin de buffer wordt opgeladen groter wat beter is voor de ringkern?
Walt

Bericht door Walt »

Bedankt voor de adviezen! De laatste dingen gaan me echter een beetje boven de pet. Ik heb deze versterker niet zelf gebouwd, ik heb daar de kennis niet voor. Mijn mogelijkheden zijn beperkt tot een stukje rubber tussen de trafo's steken of een DC blokker erin zetten, daarna wordt het me te ingewikkeld helaas.

Groetjes Walter
Tom Magchielse

SuperR schreef:
Als ik het goed begrijp zeg je dus het volgende;
Omdat er een grote energiebuffer zit waarvan de spanning weinig zakt door de grote capaciteit moet al het vermogen om die buffer bij te vullen komen uit het kleine stukje van de fase waarbij de spanning van de trafo groter is dan die van de elco's?
Door het kleiner maken van de buffer zakt de spanning meer en is de periode waarin de buffer wordt opgeladen groter wat beter is voor de ringkern?
Ik had het zelf niet beter kunnen uitleggen. Zo is het precies.
groet, Tom
ray5150

Bericht door ray5150 »

Gezien de grote hoeveelheid kroonstenen ( :roll: ) is het wel makkelijk experimenteren.
Je zou bij voorbeeld een losse (zware) brugcel kunnen nemen met 2 stuks 10.000 uF / xxVDC (50 of 63, kweenie op wat voor railspanning dat ding draait.)
een bypass maak je in een handomdraai. proefdraaien met een trafo en een kanaal.

Als het brommen verdwijnt is het zinvol om het voedings board uit te bouwen en 2 of 4 elko's per kanaal te verwijderen.
Walt

Bericht door Walt »

Foto was uit de bouwfase, er zitten nu iets minder kroonstenen in 8)

Het is echt abracadabra voor mij, brugcel? :-s

Ik zal eerst wel met een stuk rubber aan de gang gaan, daar kan ik me nog iets bij voorstellen!

Versterker is trouwens gebouwd door Edwin Dorre, deze man schijnt toch aardig thuis te zijn in de Pass Labs versterkers... Maar ja, misschien zit er inderdaad wel teveel capaciteit in, ik dacht echter altijd dat je daarvan niet genoeg kon hebben! Zo zie je maar weer.

De amp klinkt trouwens wel als een BEER! (Dre :lol: ) Alleen dat brommen dus...

Groetjes Walter
ray5150

Bericht door ray5150 »

Walt schreef:
Het is echt abracadabra voor mij, brugcel? :-s
Oeps... :shock: Nou, okee, Bruggelijkrichter dan?

Walt schreef:
Ik zal eerst wel met een stuk rubber aan de gang gaan, daar kan ik me nog iets bij voorstellen!
Probeer een rubber band van een rolcontainer van de post te pakken te krijgen, die zijn 3 mm dik en ideaal om onder trafo's te leggen.
Het is wel symptoombestrijding, je haalt er niet de oorzaak mee weg...
Walt schreef:
Versterker is trouwens gebouwd door Edwin Dorre, deze man schijnt toch aardig thuis te zijn in de Pass Labs versterkers...
Die foto met die kroonstenen en dat VD draad is nou niet echt vakwerk te noemen. Er zijn hier zat mensen die dat een stuk beter oplossen.
Walt

Bericht door Walt »

Hallo Ray,

Heb je een linkje naar de soort rolcontainer die je bedoelt? Ik zie hier alleen postbodes met grote fietstassen voorbij komen...

In ieder geval heeft de bouwer niet bezuinigd op de trafo's, de elco's, de koelblokken en de RVS kast... Dus basis van de versterker lijkt me goed, misschien kan ik zelf eens de bekabeling onder handen nemen... wat voor soort draad moet ik pakken?

Dit is trouwens wel de best klinkende versterker die ik hier in huis heb gehad, dus als die trafo brom iets minder kan worden met simpele maatregelen hoor je mij niet meer klagen.

Als je eens in de buurt bent van Delft, laat het weten, ik zou graag eens een expert naar de versterker laten kijken voor wat tips and tricks.

Groetjes Walter
Plaats reactie