L26RFX/P: Hoe te filteren?

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: L26RFX/P: Hoe te filteren?

Bericht door jeroen_d »

hannesie schreef:
Moet je toch maar eens komen luisteren Jeroen. :D
Moet ik zeker eens doen, komt vast wel een keer in de nabije toekomst. Gezellig!
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: L26RFX/P: Hoe te filteren?

Bericht door satefan »

Okaylllik heb even de manual van de as2.100 doorgenomen. De sub-out is natuurlijkmideaalmom de laagunits aan te sturen. Eigenlijk is de uber-setup om er 2 kopen zodat ik ook in de monitoren actief kan crossen...ik denk dat dit m wordt....

Satefan
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: L26RFX/P: Hoe te filteren?

Bericht door wouter »

Hier was het concept dat werkte met 1 As2.100 en passieve midhoog filter.

http://www.lautsprechershop.de/hifi/maxiwave.htm

Het bijzondere was dat er werd gewerkt met enkel een X-over, geen bafflestep compensatie. Heel slim, dat kan namelijk prima met de DSP.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: L26RFX/P: Hoe te filteren?

Bericht door satefan »

Even een schematische weergave van het plan:
Amp_x_over_setup.png
Satefan
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: L26RFX/P: Hoe te filteren?

Bericht door wouter »

Lijkt me redelijk compromisloos :rock:
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Re: L26RFX/P: Hoe te filteren?

Bericht door Paul »

goed plan!
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: L26RFX/P: Hoe te filteren?

Bericht door satefan »

Thanks heren. Het grote voordeel is uiteraard de flexibiliteit om eea naar smaak te gaan crossen en afregelen. De filtering van de monitoren moet uiteraard aangepast worden op de laagunits.

Volgende stap is om mn monitoren 'een kopje kleiner' te laten maken zodat ze exact 15 liter zijn, de baspoort niet meer bestaat (zit nu ingefreesd in de baffle). Dit geeft ook gelijk ruimte om de laagkasten die eronder komen wat hoger te maken om aan het aantal liters te komen zonder dat mn monitoren bijna het plafond raken (overdrijven is een vak!). Van de week even de as2.100's bestellen.

Keep u posted!

Satefan
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: L26RFX/P: Hoe te filteren?

Bericht door satefan »

Even een vraag, ik ga deze week de As2.100 bestellen. Er zijn twee uitvoeringen, met een SPDIF en zonder. De bedoeling is om met een buizen-pre te gaan draaien dus die SPDIF heb ik niet direct nodig. Of zijn er nog andere steekhoudende argumenten waarom ik toch maar de duurdere versie aan moet schaffen? Het verschil is niet astronomisch...maar toch...

Satefan
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: L26RFX/P: Hoe te filteren?

Bericht door hannesie »

satefan schreef:
Even een vraag, ik ga deze week de As2.100 bestellen. Er zijn twee uitvoeringen, met een SPDIF en zonder. De bedoeling is om met een buizen-pre te gaan draaien dus die SPDIF heb ik niet direct nodig. Of zijn er nog andere steekhoudende argumenten waarom ik toch maar de duurdere versie aan moet schaffen? Het verschil is niet astronomisch...maar toch...

Satefan
In ieder geval heb je flexibiliteit, daarnaast vraag ik mij af of je de "typische buiseffecten" van je pre ook terug hoort als je het signaal in de AS2.100 in de analoge ingang gooit, dat dan eerst weer omgezet word naar digitaal en vervolgens er weer analoog er uit komt.

Als je een digitale bron hebt met regelbare SP/DIF uitgang zou je de mogelijke verschillen moeten kunnen constateren.
Ik zou zelf in ieder geval wel voor de digitale gaan.
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Re: L26RFX/P: Hoe te filteren?

Bericht door Boppo84 »

De digitale heeft ook als voordeel dat je hem via USB direct als geluidskaart kunt gebruiken met een pc. Door je pc als bron te gebruiken, kun je mooi de verschillen horen met je buizenpre. En dat typische karakter, gaat zeker niet verloren door de conversie A/D - D/A. Het signaal wat uit je buizenpre komt, komt exact hetzelfde er weer uit als je geen filters instelt, alleen wat versterkt ;-)

Oja, en het meest steekhoudende argument om voor de D-versie te gaan; je krijgt er gewoon spijt van als je het niet doet :lol:
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: L26RFX/P: Hoe te filteren?

Bericht door satefan »

Okay. Mn mediaplayer heeft alleen een optische uitgang en die gaat mn Denon DAC in. Deze heeft gelukkig ook een SPDIF-out. De player heeft een volume-regeling dus ik kan op die manier direct vergelijken tussen wel/geen buizen-pre.

Het wordt dus de versie met SPDIF, ben ik gelijk voor de toekomst klaar :-)

grtn

Satefan
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: L26RFX/P: Hoe te filteren?

Bericht door Tom Magchielse »

jeroen_d schreef:
Ik vind bandpass afschuwelijk. Al het geluid komt door een poort. Dat dat vervormt op hele lage frequenties is niet zo erg in een bassreflex, is wat minder hoorbaar maar levert ook daar natuurlijk compressie. Maar in zo'n bandpass hoor je de vervorming ook op 100Hz. Dat heeft niks met hifi meer te maken.
Een ieder heeft recht op zijn mening. Maar om in het algemeen alle constructies met reflexpoorten af te wijzen wegens "vervorming" gaat wel erg ver. In feite kun je bij het meten van de vervorming van een BR de afstemfrequentie keurig terug vinden als een minimum in de derde harmonische. De effecten die je beschrijft treden op bij te grote output bij te kleine poortdoorsneds. Maar dat is dan ook gewoon en ontwerpfout.
groeten, Tom
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: L26RFX/P: Hoe te filteren?

Bericht door Martijn M »

Zoals zoveel beginnende zelfbouwers had ik jaren geleden een afkeer tegen alle systemen die gebaseerd zijn op resonatoren. Inmiddels heb ik geen aversie meer tegen laag afgestemde BR-kasten of zelfs een goede bandpass (BP). De group-delay die dergelijke constructies met zich meebrengen grenst onder ideale omstandigheden aan het onhoorbare, maar in een normale ruimte worden deze problemen gemaskeerd door staande golven waardoor ze totaal geen rol meer spelen. Wel is het heel belangrijk dat ook bij grote signalen geen bijgeluiden hoorbaar zijn.

Als budget en ruimte geen beperking zouden vormen, zou ik waarschijnlijk mijn kamer behangen met grote infinite baffle subs. In de praktijk vind ik een BR, PR of BP echter prima oplossingen.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: L26RFX/P: Hoe te filteren?

Bericht door satefan »

Vanmorgen een brainwave gehad ten aanzien van de uitvoering van kast en baffle. Ik denk er over om de L26 in een buis onder te brengen en de baffle aan de voorkant te monteren met een ruimte tussen de cilinder en de baffle zelf. Ik weet niet of ik de midwoofer (L18RNXP) zonder kast kan gebruiken of wellicht met een zeer kleine gesloten ruimte er achter. Straks even simuleren. Ik denk dat de Woofer tot ongeveer 180/200hz mee gaat doen dus de mid van 180/200 tot 2200 waar de tweet de rest neemt. Alles wordt actief gefilterd met de as2.100 en een UCD400 op de subout om alleen de L26 aan te sturen. Ik heb met mijn beperkte tekenkunsten even geprobeerd weer te geven wat de bedoeling is:
Altera++.png
Zodra ik daadwerkelijk ga bouwen ga open ik een apart topic.

Satefan
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”