Eenvoudig Buizen Buffertje

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Vincent Bruinink

Re: Eenvoudig Buizen Buffertje

Bericht door Vincent Bruinink »

Leuke schakeling.

Ik mis alleen nog een aantal 100nFjes op de ingang en de uitgang van de 7812. Die zijn een absolute must om de 7812 een beetje schoon te houden. Verder zou ik de voeding voor die ECC gestabiliseerd maken. Ben je meteen van die rommel af uit de voeding.

Gezonde voeding AUB :D
molekuul

Bericht door molekuul »

Ah!buis schreef:
'tJa maar waarom zit ie er dan ook niet gewoon in het rood :o
Anne
kijk je toch door een andere bril dan ik :)

ik zie de piek in het rood wel, deze is zelfs iets hoger dan in het groen. misschien komt dit omdat de groene lijn over de rode valt, hierdoor valt de rode bijna niet op.
IJsbier

Bericht door IJsbier »

Volgens mij heeft Molekuul gelijk, zo wel rood als groen (links, rechts) zijn praktisch even hoog, een beetje gezichtsbedrog.
Als ik wat tijd over heb van de week, ga ik het nog dubbel checken. Maar volgens mij zit de 2e harmonische op -70dB voor zowel links als rechts.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Dat rare gedoe met die piek zal wel aan het beperkte scherm van m'n PackardBell(NEC) liggen :( .
Sterk vergroot zie ik een rood? puntje op de top van de groene piek.
Ook bij 1kHz zit het groen mooi op 0dB maar het rood houdt al bij -13dB op.Blijkbaar geeft het scherm bij twee kleuren de voorkeur aan groen :shock: .
Een tweede harmonische is wel te verwachten maar niet zo verschillend R/L,maar dat is het dus niet :wink: .
Anne
IJsbier

Bericht door IJsbier »

Bij gebrek aan tijd om te hobby'en tijdens het werk, maar even een alternatief opgezet. RightMark Audio Analyzer.
Met dit progje kan je audiometingen doen met de geluidskaart van je PC. Ik heb dit progamma wel eens eerder gebruikt, maar nog niet op deze PC (met NVIDIA nForce audio chipset), dus ik weet nog niet hoe goed of betrouwbaar deze metingen zijn. Onder de 50Hz gaat het bv wel hard omhoog. M'n test set up is nu als volgt: de S/PDIF out van m'n PC gaat naar een CS8412 en CS4220 evaluation board van Crystal. De output van de CS4220 gaat via OPA2134 opamps naar m'n buffer. De output van m'n buffer gaat naar de line in van m'n PC.

Dit is een plaatje van output OPA2134 direct naar de line in:
Spectrum_spif_out_CDB4220.png
Als ik de buffer ertussen zet krijg ik dit:
Spectrum_buffer.png
Een close up van de 1kHz:
Spectrum_buffer_1k.png
Een close up van de 2kHz:
Spectrum_buffer_2k.png
Zowel de 1kHz als de 2kHz zijn link en recht zijn even hard. :wink:
IJsbier

Bericht door IJsbier »

Hier ga ik binnenkort ook weer mee verder, ik heb tenslotte nu de volgende buisjes liggen: 6N1P, 6SN7 en een 6922.
Bij amplimo nog een 1N1729 ringkerntrafo (125V - 30mA, 2 * 6.3V - 0.75A) besteld.
Verder nog wat los spul, wat condensatoren voor de voedingsontkoppeling en een 10 * 20 * 5 cm alu Hammond kastje.
Ik zit aan het volgende buffertje te denken: http://lampizator.eu/LAMPIZATOR/LAMPUCE ... G_5143.jpg
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

Is leuk maar ben je niet bang dat die pc geschakelde voeding ook storing geeft op je meetresoltaten
IJsbier

Bericht door IJsbier »

De laatste metingen die ik gedaan heb waren om te laten zien dat er tussen links en rechts geen level verschil zat.
Met de metingen met de AP leek er wat verschil te zijn, dus maar even wat metingen met RightMark Audio Analyzer gedaan.
Dat kon ik tenminste op m'n gemakje thuis doen. De PC voeding zal de metingen niet beter gemaakt hebben, maar ik was alleen geinteresseerd in de levels van link en rechts.

De onderdelen van het buffertje heb ik inmiddels voor andere dingen gebruikt, dus ik moet de boel weer opnieuw opbouwen.
Nu wel met hoogspanning, geen 12 of 50 Volt meer. Maar iets van 140 Volt. En geen ECC82 meer, maar wat andere buizen.
IJsbier

Bericht door IJsbier »

Zo eindelijk weer eens wat gebouwd:
6n1p_buffer.JPG
Een 6N1P als kathodevolger.
De voeding zit op een 169 Volt. Aan de kathode hangt een 470 Ohm weerstand. Ik had eerst geen stop/grid weerstand, dit gaf toch wat brom problemen. ;)
Hij (de buffer) lijkt prima te spelen, ik luister nu een tijdje naar en ik vind het wel prima klinken. Ik kan alleen nog niet goed vinden wat voor kathode weerstand ik eigenlijk zou moeten hebben.
IJsbier

Bericht door IJsbier »

Even een vraagje tussendoor; hoe zal ik de buizen plaatsen?
Preamp1.JPG
De behuizing is 20 * 10 * 5 cm, ik wil 1 of 2 buizen gaan gebruiken. Ik ga of voor een cathode volger of voor een SRPP trapje. Daar ben ik nog niet uit. Er is nu 12 * 10 cm ruimte voor de buizen. Ik kan er 2 naast elkaar zetten, of ik kan ze achterelkaar zetten. Het voordeel van de laatste opstelling is dat ik bv nu met 1 buis kan beginnen en eventueel later de boel omgooien en er een tweede buis bij zetten.
Preamp2.JPG
Wat is wijsheid?
IJsbier

Bericht door IJsbier »

Zo weer een stap verder:
Preamp3.JPG
De buisjes maar naast elkaar gezet.De binnenkant:
2012-08-02 21.01.08.JPG
Nu alleen nog wat brom weg zien te krijgen. Met de ingangen open heb ik last van brom en als ik de potmeter aan de ingang op half heb staan heb ik brom. Met de potmeter helemaal open of helemaal dicht is er nog wel wat brom maar minder. Waarschijnlijk moet een paar grid stoppers erbij zeten.
Ik heb dit schema gebruikt: http://lampizator.eu/AMPLIFIERS/PRE/Pre ... _HEAD.html maar dan alleen het eerste stuk.
Plaats reactie