Eenvoudig SE project (2 x ECL82)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Eenvoudig SE project

Bericht door RobertD »

Mooie buisjes. Daar kun je echt een leuke versterker mee maken.
Je zult verbaasd staan over hoeveel lawaai je kunt maken met 2 x 3 Watt.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Eenvoudig SE project

Bericht door Ah!buis »

Eerst even de elkos,Die zijn redelijk dik gekozen om de kans op brom uit de voeding klein te houden.De 0,47µ die ik voorstelde zijn niet ipv maar paralel met :o om de vaak minder goeie eigenschappen van elkos bij hogere frequenties op te vangen.
Een ECL82 is een heel andre buis dan de ECL86 :shock: om te beginnen de aansluitingen :?
Voor de veiligheid zou ik voor de 47ohm 5W in de voeding eerst 100ohm nemen en als de spanningen wat laag uitvallen (vooral de 270V)verkleinen.
Aangepaste versie,voeding blijft :)
Anne
Bijlagen
apt.JPG
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: Eenvoudig SE project

Bericht door bcvdb »

Super anne! Ik heb meteen de spullen besteld.
Ben nog even aan het wachten tot het een en ander binnen komt zodat ik mijn tekening af kan maken.

Als de tekening af is kan die naar de lastersnijder en dan volgen er snel foto's.

Heb alles bij Dick Best besteld overigens. Voor de 0,47uF's heb ik MKP's van 470nF gepakt... zijn dit goede hiervoor?
Als koppel C's de Obligato caps van thehificollective. 0,1uF.

Bart
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Eenvoudig SE project

Bericht door Ah!buis »

Klinkt goed,de 400V uitvoering volstaat(hoeft geen 630V).Die 0,1µF zijn toch ook voor minstens 400V ?
Benieuwd naar het vervolg :wink: .
Anne
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: Eenvoudig SE project

Bericht door bcvdb »

Ja die zijn voor 400V idd. En die koppelC ook.

Meer volgt!!

Heb er echt zin in! Vind het concept van een SE wel leuk!

Het wordt een strakke eenvoudige opzet, de ugts komen aan de binnenkant, boven op komt alleen de voedingstrafo en de 2 buizen. Thats it.
Aan de voorkant een aan knop en een volumeknop.

Wordt leuk!
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Eenvoudig SE project (2 x ECL82)

Bericht door Ah!buis »

Maak de aansluitingen aan de primaire (+/anode)van de UGT als voorlopig.Moeten misschien verwisseld,hangt af van de (onbekende)wikkelrichting.Ook de 47ohm in de voeding niet te vast,eerst zien wat de voedingstrafo ervan bakt :shock: .
De eindbuis is,zoals meestal gedaan wordt,op z'n max.toegelaten vermogen ingesteld.Voeding te hoog,slecht voor de buis,te laag minder vermogen.
Anne
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: Eenvoudig SE project (2 x ECL82)

Bericht door bcvdb »

Ik wacht nog even op de bovenplaten. Die liggen bij de lasersnijder :D
De rest van de onderdelen zijn al binnen, en het hout is al geschuurd... Alleen nog verstek zagen, maar dat doe ik op maat van de bovenplaat :D

Hopelijk snel fotos!!
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: Eenvoudig SE project (2 x ECL82)

Bericht door bcvdb »

Dit is trouwens die plaat...

De UGT's zijn met stippenlijntjes, die wil ik ondersteboven IN de versterker monteren, dus uit het zicht.
Die voeding staat een kwartslag gedraaid tenopzichte van de UGT's en die komt wel bovenop.

Het uitganspunt is een heel eenvoudig ogend versterkertje. 1 trafootje in het zicht, en 2 buisjes.
En dan op de voorkant nog een volumeknop en een on/off switch.

Ziet er wel netjes uit toch?
Bijlagen
ECL82 plaat.png
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Eenvoudig SE project (2 x ECL82)

Bericht door Ah!buis »

Mooi getekend :D
Als je het mij vraagt ,doet niemand :cry: zet dan de buizen wat meer naar achter.Geeft meer ruimte voor een potmeter en schakelaar.Kunnen de onderdelen netjes op een rij tussen voeten en voorkant.
Ook liefst de voetjes zo zetten dat pin6 (anode) vanachter zit,hoeft de aansluiting naar de UGT niet overal langs. :-s
Anne
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: Eenvoudig SE project (2 x ECL82)

Bericht door bcvdb »

Ik zet de buis eigenlijk altijd (hahaha 1keer eerder een amp gebouwd:))zo dat de tekst erop mooi naar voor staat :mrgreen:

Volgens min zit pootje 6 dan redelijk achteraan!!
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Eenvoudig SE project (2 x ECL82)

Bericht door Ah!buis »

Als je 's van buis moet veranderen...een spiegeltje aanbrengen :?: :lol:
Anne
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Eenvoudig SE project (2 x ECL82)

Bericht door nl3prc »

Ik heb zelf een projectje gemaakt rond om de ecl82 en ik moet zeggen ondanks het lage vermogen van ongeveer 5 Watt klinkt hij goed.
Ik heb hier wel gekozen om twee single end paralel te zetten omdat de trafo's nogal klein zijn.
Deze zijn ook meer bedoeld als voice , spraak in een TV ( in 1971 had je immers weinig muziek op je tv )
Ik heb hier wel een toonregling in verwerkt omdat het anders gewoon te vlak klinkt.

Maar je kan met die (p)ecl 82 ook een mooi klinkende Push en Pull maken.
zelfs met toon regelingen.
Voordeel van Push en Pull is wel dat je UGT minder snel verzadigt raakt als je hem harder zet.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Eenvoudig SE project (2 x ECL82)

Bericht door RobertD »

nl3prc schreef:
Maar je kan met die (p)ecl 82 ook een mooi klinkende Push en Pull maken.
zelfs met toon regelingen.
Voordeel van Push en Pull is wel dat je UGT minder snel verzadigt raakt als je hem harder zet.

Kan ik beamen: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=7590
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Eenvoudig SE project (2 x ECL82)

Bericht door nl3prc »

Ik ken die doosjes heb er hier eentje staan heb alleen wat dingen aangepast.
hier de tek zoals hij was
hier de tek zoals hij was
Bijlagen
Hier zoals ik hem heb aangepast.<br />Ik heb er voor gekozen om de diode buis te vervangen door een diode blokje zodat ik de elko's wat groter kon nemen ook heb ik er een stab. in gebouwd.<br />Zo heb ik erook voor gekozen om de negatieve g1 spanning afzonderlijk te kunnen regelen zodat je geen gepaarde buizen meer hoeft te gebruiken.
Hier zoals ik hem heb aangepast.
Ik heb er voor gekozen om de diode buis te vervangen door een diode blokje zodat ik de elko's wat groter kon nemen ook heb ik er een stab. in gebouwd.
Zo heb ik erook voor gekozen om de negatieve g1 spanning afzonderlijk te kunnen regelen zodat je geen gepaarde buizen meer hoeft te gebruiken.
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: Eenvoudig SE project (2 x ECL82)

Bericht door bcvdb »

Inderdaad zeer leuke projectjes.

Ik zit alleen met een erg lage voedingsstroom. Slechts 120mA.
Ik ga hem eens opbouwen aan de hand van het schema van Anne, en dan eens kijken wat hij doet. Hoe hij klinkt enzo.

Een toonregeling is misschien wel leuk... daar denk ik nog even over na :)
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Eenvoudig SE project (2 x ECL82)

Bericht door nl3prc »

Ja das net even iets te kort , je zou dan al snel 200 (182) ma nodig hebben
Ik heb even in het boekje gekeken en kom op het volgende

AT = 3,5 Ma
AP = 35 Ma
G2 = 7 ma
totaal = 45,5 ma als je dit maal vier doet zou je aan 182 ma genoeg hebben.
Maar zou dan een trafo nemen die zo'n 200 ma op z'n sloffen kan leveren.
Bijlagen
ecl82.JPG
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: Eenvoudig SE project (2 x ECL82)

Bericht door bcvdb »

Ja dat is het nu juist.

Ik heb de trafo al in huis, was een leuk setje van MP. En als ik me niet vergis van Aadv van het forum. Tenminste, de verkoper van de set heete Aad en zn achternaam begon met een V. Zou anders een leuk toeval zijn :mrgreen:

De prijs was ook netjes, dus wil ik hier een leuk budget versterkertje van maken. Zit in totaal nu aan 125 euro aan onderdelen en daarmee heb ik alles wat ik nodig heb. Hout ed heb ik zelf thuis.

Dus eens kijken wat met een dusdanig laag budget kunnen bereiken O:)

Ik hoop komende week te kunnen beginnen. De boven plaat is al gesneden, moet alleen nog opgehaald worden. Dan ga ik die nog spuiten en vast het houtwerk maken.

Mvg Bart
Gebruikersavatar
sjons
Berichten: 558
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 11:06
Locatie: Workum

Re: Eenvoudig SE project (2 x ECL82)

Bericht door sjons »

Ben benieuwd, vind dit tot nu toe erg intressant... :-)
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Eenvoudig SE project (2 x ECL82)

Bericht door nl3prc »

Hier heb je nog wat gegevens zoals deze in het data sheet staat van Meneertje Philips
Mocht je dat zelf nog niet hebben gevonden.
Bijlagen
ecl82_single_end.JPG
ecl82_push-pull.JPG
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: Eenvoudig SE project (2 x ECL82)

Bericht door bcvdb »

tnx!
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Eenvoudig SE project (2 x ECL82)

Bericht door Ah!buis »

Beste PRC zit niet zo stoorzender te spelen,zo raakt Bart in de war :shock:
Het gaat niet over PP maar SE :o
Elke versterker trekt ongeveer 37mA ,dus zo'n 75mA totaal.Niet 4x iets :!: .
Anne
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Eenvoudig SE project (2 x ECL82)

Bericht door TubeHead »

Toch voor een ECL82 gegaan ? Als je wat euries kan missen bestel dan een keer de russische om uit te proberen. Kosten de kop ook niet :D

Ben benieuwd hoe het versterkertje word. Zo te zien wel ini mini !
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Eenvoudig SE project (2 x ECL82)

Bericht door Ah!buis »

Wil het geachte buishoofd even terugkijken :?:
Ene vriedelijke sevenup heeft Bart van twee stuks ECL82 voorzien :mrgreen:
Anne
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Eenvoudig SE project (2 x ECL82)

Bericht door TubeHead »

Weet ik. Maar het is altijd leuk om buizen te vergelijken en zeker de russische equivalenten. Plus zo heb je er altijd paar reserve :D
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: Eenvoudig SE project (2 x ECL82)

Bericht door bcvdb »

Hahaha ja hij wordt erg ini minie. Lijkt me wel schattig, plus ik heb de (waarschijnlijke dwaze) hoop, dat deze dan bij mij vriendin kan komen staan zodat we/ik daar ook goed geluid heb.

Anders komt hij misschien wel langs de pc te staan. Minder is in dit geval dus meer :D

Ik zal eens kijken hoe deze klinkt als hij af is :D En wat ik heb gevonden op Inet zijn deze philips buisjes wel goed! Sevenup bood zich aan hoofdsponsor van het project te worden! Dus dit is helemaal top :D

En pas idd op met ideen die je in mijn hoofd propt, want ik ben zo veranderlijk als de wind (lees mijn vriendin :P) :mrgreen: :mrgreen:
Maar dit staat redelijk vast :D

Ik zit trouwens met de UGTs te worstelen, zal eens een foto plaatsen, hopelijk kan iemand chinees lezen hier op eht forum :P Ik kom niet verder dan " nummeltje vielentwintig" :mrgreen: :sure:
Plaats reactie