Allereerst beginnen bij het begin. Ik ben Remco Ladage en woon in Den Haag. Door een kistradio projectje ben ik erg enhousiast geworden in het bouwen van speakers. Ik maakte met minimale middelen (TA2024 versterkertje + wat Pioneer speakers in de aanbieding bij de Halfords) een kistje die beter performde dan menig duurdere "audiodocks".
Dit zette mij aan het denken. Stel nou dat ik eens echt ga nadenken en zelf mijn eigen speakers ga maken!
Eerst nog heel naïef, denkend dat je gewoon wat speakertjes zoekt die bij elkaar passen en deze in een doosje proppen. Uit deze droom word je heel snel gehaald
Als je gaat zoeken naar DIY speakers dan gaat er even een hele nieuwe wereld voor je open zeg! Dat is echt heel erg overweldigend als leek. Dus je begint te lezen en te lezen. Na vele dagen te hebben gelezen zakte de moed in mijn schoenen en heb ik het links laten liggen.
Maar ja .... het gaat toch kriebelen he
Het begon me allemaal duidelijk te worden. Weerstanden om de geluidsdruk te dempen, hoe hoger de weerstand hoe meer je dempt. condensatoren om de lage tonen te knijpen. Afhankelijk van het aantal uF verleg je de grens vanaf waar je begint met knijpen.
En dan de spoel! Doet blokt juist de hoge tonen. Deze kan je dus op dezelfde manier gebruiken als een condensator maar dan juist tegenovergesteld! ..... MIS!!!
Potverdorie wat een tegenvaller! In boxsim zit ik lekker te spelen met verschillende spoelen en i.p.v. dat een spoel met meer mH op een andere frequentie begint te knijpen zoals een condensator dat doet, is het enige dat veranderde de intensiteit waarmee geknepen word.
Dan word het ineens weer moeilijk om een goeie cross-over te fabriceren. Kan iemand mij simpel uitleggen hoe je kan sturen vanaf welke frequentie een spoel begint te knijpen? Dit is het enige wat ik niet helmaal helder krijg.
Ik hoop dat jullie mij hier wat opheldering kunnen geven.
Het is trouwens een pracht forum met een schat aan informatie, ik heb hier al enorm veel geleerd!