Sound Exciter build (Dodicis)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Sound Exciter build (Dodicis)

Bericht door MichaelB »

Samen met MrCableGuy, bestel ik een aantal sets (6) van de Dayton DAEX25

Deze gaan aangestuurd worden door de Sure Tripath's die ik nog heb liggen. Uiteraard is daar stevige DSP onontbeerlijk, maar daar komen de MiniDSP's to the rescue! :mrgreen:

In het lange topic op diyaudio.com is al een uitgebreide selectie aan materialen voorbij gekomen.

Totaal zullen er 6 sound exciters per kant gebruikt gaan worden, omdat ik anders niet voldoende power zal gaan hebben en de verdeling van de exciters ook redelijk kritisch lijkt te zijn. Ook kan ik zo tot 4ohm komen (2 seriële schakelingen van 3 stuks parallel)

Al met al zal in dit topic de komende weken het bedenken en bouwen van een set Dodicis te volgen zijn! (Dodici komt voort uit het getal twaalf in het italiaans). :lol:

Ik had al gezegd dat de volgende build iets speciaals zou zijn en this is it folks, This is really it \:D/
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Sound Exciter build (Dodicis)

Bericht door Vinculum »

Ik ben benieuwd! Wat wil je op de Exciters gaan bevestigen? Ik bedoel dus: Wat is het materiaal wat dadelijk daadwerkelijk gaat trillen?
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Sound Exciter build (Dodicis)

Bericht door MichaelB »

Vinculum schreef:
Ik ben benieuwd! Wat wil je op de Exciters gaan bevestigen? Ik bedoel dus: Wat is het materiaal wat dadelijk daadwerkelijk gaat trillen?
In het DIYaudio topic gebruiken ze "Kapaboard". Ik begrijp daar uit dat dat een kunstof (harde) buitenlaag is met een foam midden in.

Mijn broer heeft gelijksoortig spul liggen om demo borden te maken (voor fotoshoots ed.). Daar is de buitenkant 1mm karton, dan 3mm foam en weer 1mm karton in de afmeting: 70x50cm. Dit spul weegt 165gram en is behoorlijk onbuigzaam. Dit is ook te krijgen met tal van andere toplagen en verschillende diktes. Ik gok dat een halve plaat of minder, voldoende is voor een goede weergave, maar dat zal ik proef- en meetondervindelijk moeten achter komen.

Van de week dropt 'ie een paar van deze plaatjes.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Sound Exciter build (Dodicis)

Bericht door MichaelB »

Vanmorgen heb ik de bestelling van de DAEX25's (en andere dingen die MrCableGuY wilde hebben) bij PE afgerond.
Voor de zekerheid heb ik een extra setje besteld om te testen, want je weet maar nooit.

In totaal komen er dus 6 transducers per kant. Dit gaat ook inhouden dat er laag ondersteuning nodig is.
Ik denk hier aan een dipole sub, o.i.d.

Op het DIYaudio forum wordt door 1 persoon vermeld dat de panelen met foam van binnen niet goed werken. Schijnt 'ie zelf getest te hebben. Een ander geeft aan dat deze juist goed werken... Er wordt gezegd dat het hoog dan te tam is, wat ik me kan voorstellen door de hoge interne demping. Shelly Katz's van "Podium Loudspeakers" geeft ook weer aan dat materiaal dat pingt als een bel, het beste is.
podium1.jpg
podium2.jpg
In het docje van 6-moons staat het een en ander uitgelegd.
podium1-6moonsprevp1.pdf
(780.18 KiB) 286 keer gedownload
Hmmm, dat ga ik dus zelf ondervinden :lol:

Lang geleden dat ik zo opgewonden ben om aan een "speaker" te beginnen, want dit is voor mij 100% onbekend terrein. Ik denk wel dat het grote voordeel t.o.v. de testen op DIYaudio is dat ik gebruik ga maken van DSP. Podium Speakers doet dat niet, maar zoals altijd leiden er meerdere wegen naar Rome!
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Sound Exciter build (Dodicis)

Bericht door MichaelB »

Geen halve maatregelen!

Ik heb meteen 7 paar besteld, aangezien de prijs in de US een stuk lager ligt dan bij bijv. Intertechnik. Totaal kwam het incl. verzendkosten op 112 euro. Bij Intertechnik zou het al op 140 euro zonder verzendkosten komen!
Okee, het pakketje is niet belast met BTW (YES!!), maar zelfs incl. BTW zou het alsnog lager zijn.

Het mooie was ook dat alles al binnen 2,5 dag na bestelling in huis was :shock: Dat lukt soms binnen Nederland niet eens...

In ieder geval ga ik de komende dagen, wanneer ik tijd heb, de exciters op van alles en nog wat plakken en mijn bevindingen posten :mrgreen:
POCIMG_1341.jpg
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Sound Exciter build (Dodicis)

Bericht door Arno »

Erg leuk project!

Een tijdje terug heb ik voor een distilleerderij het nieuwe interieur gemaakt. Daar hadden ze dat soort drivers achter op de gipsplaten in de wand gemonteerd. Met subondersteuning klonk dat echt bijzonder goed!
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Sound Exciter build (Dodicis)

Bericht door MichaelB »

Van het weekend heeft m'n broer twee plaatjes van het papier-foam-papier langs gebracht.

Vanavond dus meteen 2 Daex'en bevestigd op 1/3 van de hoogte van het plaatje, zoals op de foto te zien is.
Het geheel aangesloten via m'n Mobile Pre > DCX2496 > Sure Tripath (2x100W) amp.
Dodicis_voorkant.jpg
Dodicis_achterkant.jpg
Eerst eens even luisteren.... WHOEHAHAHA, geluid uit "trildingen" van 6 euro en een paneeltje van 20cent :mrgreen:
Erg vreemde gewaarwording.


Meteen even meten, alles ongefilterd:
Ongefilterd.png
Toen ben ik het geheel gaan filteren. STEVIG filteren. Al met al zijn er niet veel verschillende EQ's nodig, maar 6 stuks. Deze zijn wel variërend van -2dB tot + 8dB. Gelukkig is de stevigste filtering in het hoog, zodat er niet zo'n groot risico is op 'destructief testen' zoals Asterduc wel eens doet :wink:

Het plaatje ziet er dan als volgt uit:
Gefilterd.png
Stuk beter!

Hoe klinkt het nu? Nou, als een goed begin! Eigenlijk een heel goed begin, want veel meer zit er niet in. Niet in deze configuratie.
Dit zijn sound exciters met potentie en niet iets wat alleen maar speelgoed is.

Uiteraard ga ik nog opzoek naar verschillende materialen en worden de Daex'en met hun rug tegen een centrale staander gemonteerd. Het paneel zal ik dan fixeren met iets, wat weet ik nog niet. Nog volop denk en test werk voor de boeg. Kep er zin an! \:D/
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Sound Exciter build (Dodicis)

Bericht door bartsegers »

Even los van de andere thread, die is erg lang namelijk, maar wat is de meest ideale vorm van de baffle?
Ik KAN me voorstellen dat een ovale of ronde vorm mooi is namelijk?

Werken zulke panelen niet als je ze alsnog opsluit in een behuizing?

En hoe klinkt nu die 10-20-30 hz uit zo een combinatie?

Erg interessant overigens!
dBRob
Berichten: 28
Lid geworden op: do 20 mar 2008, 8:12
Locatie: Schiedam

Re: Sound Exciter build (Dodicis)

Bericht door dBRob »

Is het ook mogelijk om harmonischen te meten? Zo een met verschillende frequenties aangestoten plaat zal daar niet vrij van zijn...

Edit

Is het wellicht ook leuk om niet precies ter hoogte van de resonator te meten? Ik verwacht dat de plaat op een andere plaats en grotere afstand een andere karakteristiek heeft. Ter hoogte van de resonator en vlak voor de plaat ben je mijns inziens een soort van puntbron aan het meten en niet het gedrag van de plaat.

Groet,

Rob
Laatst gewijzigd door dBRob op di 08 jun 2010, 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Sound Exciter build (Dodicis)

Bericht door MichaelB »

bartsegers schreef:
Even los van de andere thread, die is erg lang namelijk, maar wat is de meest ideale vorm van de baffle?
Ik KAN me voorstellen dat een ovale of ronde vorm mooi is namelijk?

Werken zulke panelen niet als je ze alsnog opsluit in een behuizing?

En hoe klinkt nu die 10-20-30 hz uit zo een combinatie?

Erg interessant overigens!
De ideale vorm schijnt toch een rechthoek te zijn, door de ongelijke verhouding van de zijden. Met een cirkel vormige baffle zijn er problemen in het hoog (golven). Eigenlijk gelden hier precies dezelfde regels als het bouwen met conventionele speakers.

Dit principe werkt ook in een behuizing, dan heb je eigenlijk een conventionele speaker, waar je zelf het membraam kiest :)

Het fixeren van het paneel is wel nodig, anders gaan de zijkanten ongecontroleerd resoneren (dat merk ik nu bijv. ook al). Vanavond zal ik daar een meting van doen. Wat ik bij deze paneeltjes sterk hoor, is de resonantiefrequentie van het paneel. Dat zal ook duidelijk worden uit een meting.
Ik heb ook gelezen dat de punten afgerond dienen te worden, omdat zich daar ook weer de sterkste resonanties bevinden.

Die hele lage frequenties <60Hz, die zijn er wel, maar heel zachtjes.
Op de meting is nog behoorlijk wat output te zien, maar dat komt door de dichtbij meting. Ga je iets verder weg, dan zal je zien dat alles <150Hz, door uitdoving, nagenoeg afwezig is. Sub ondersteuning is een must.

Het paneel gedraagt zich nu meer als een puntbron, met uitstraling naar de zijden. De meeste energie zit op en rond het vlak waar de exciter geplaatst is. De rest van het paneel draagt eigenlijk alleen bij aan het mid-laag/laag gebied. Ik ben benieuwd hoe dat gaat klinken als ik meerdere exciters plaats.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Sound Exciter build (Dodicis)

Bericht door MichaelB »

dBRob schreef:
Is het ook mogelijk om harmonischen te meten? Zo een met verschillende frequenties aangestoten plaat zal daar niet vrij van zijn...

Groet,

Rob
Ik zal eens kijken of dat kan met Fuzzmeasure (m'n meetprogramma). Dat is idd. interessant om te weten.
dBRob
Berichten: 28
Lid geworden op: do 20 mar 2008, 8:12
Locatie: Schiedam

Re: Sound Exciter build (Dodicis)

Bericht door dBRob »

Ha ik had het bericht van michael nog niet gelezen en mijn bericht geedit...

Nog een keer de edit voor de continuiteit:

"Is het wellicht ook leuk om niet precies ter hoogte van de resonator te meten? Ik verwacht dat de plaat op een andere plaats en grotere afstand een andere karakteristiek heeft. Ter hoogte van de resonator en vlak voor de plaat ben je mijns inziens een soort van puntbron aan het meten en niet het gedrag van de plaat."

Edit
MichaelB schreef:
Ik ben benieuwd hoe dat gaat klinken als ik meerdere exciters plaats.
Meerdere exciters zullen de plaat niet meer in één punt aanstoten en er voor zorgen dat de plaat 'stijver'/meer als een geheel reageert. Wel denk ik dat het met meerder exciters handig is om de randen vrij te hebben. Anders introduceer je aan deze randen voor de golven die door het paneel lopen, knopen.

Is het ook mogelijk om de plaat aan de excitors op te hangen? Als je deze op een rigide geheel bevestigd, dan heb je een plaat die op meerdere plaatsen in beweging gebracht wordt en verder vrij hangt. Eigenlijk en soort speakerconus met meerder spreekspoelen. Zit je natuurlijk wel weer met demping etc...

In verdere gevallen zie ik de resonanties die in het paneel ontstaan als obstakel... Dit zorgt voor een hoop kleuring denk ik...

Succes met meten vanavond.

Groet,

Rob
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Sound Exciter build (Dodicis)

Bericht door MichaelB »

Helaas was ik gisteravond te laat thuis en ontbrak mij de zin om nog te gaan meten, vandaar ben ik opzoek gegaan naar andere materialen.

"Podium Sound" gebruikt een sandwich van kunstof|honingraat|kunstof. De honingraat is van Nomex. Op deze site kan Nomex honingraat besteld worden.
Honingraat.jpg
Een paneeltje van 1x1meter en 3mm dikte weegt +/- 144 gram. Dit paneel is ongeveer 2x het oppervlak wat ik wil gaan gebruiken. Dan zou ik uitkomen op 72 gram aan honingraat. Deze panelen dienen dan nog wel gelamineerd te worden aan de voor en achterzijde. Daarvoor had ik een polypropyleen film in gedachte van 0,8mm, welke te koop zijn bij kunstofshop.nl of een acrylaat plaat van 1mm dikte. De laatste lijkt mij meer geschikt, omdat dit stijver is. Ik ga nog wel even informeren wat het gewicht van deze platen is.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Sound Exciter build (Dodicis)

Bericht door mischa72 »

Wat is er nog van dit project geworden? Aangezien mijn advies gevraagd is in een een professionele variant hiervan ben ik hier toch wel benieuwd naar.

Groeten,
Mischa
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Sound Exciter build (Dodicis)

Bericht door hsmeets »

http://www.goebel-highend.de/ maken ook zo'n soort speakers
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Sound Exciter build (Dodicis)

Bericht door MichaelB »

mischa72 schreef:
Wat is er nog van dit project geworden? Aangezien mijn advies gevraagd is in een een professionele variant hiervan ben ik hier toch wel benieuwd naar.

Groeten,
Mischa
Niets... :roll: :mrgreen:

Op het moment kamp ik met een overvloed aan zaken die voorrang hebben, maar ik kan je wel zeggen dat er potentie in zit. Serieus.
De "speakers" staan nog steeds boven en zo nu en dan sluit ik ze aan om nog me nog eens te verwonderen "dat het toch wel echt leuk klinkt". Als je een MiniDSP hebt, dan is het rechttrekken helemaal een peulenschil.

Het paneeltje wat ik gebruikte is eigenlijk niet het best bruikbare. Daarvoor zal je dus naar iets als een honingraatkern met een stijve buitenmantel moeten (liefst papier of een pulp-achtig iets met wat interne demping).

Oh ja, ik heb nog wel geïnformeerd naar die polypropyleen platen, maar die werden VEEL te zwaar. Weet het exacte gewicht niet meer, maar het was 2-3x het gewicht wat ik maximaal wilde...
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”