Eenvoudig SE project (2 x ECL82)
Moderator: Beheerdersteam
Eenvoudig SE project (2 x ECL82)
Hallo allemaal.
Na mijn (naar eigen zeggen succesvolle ) afronding van mijn HF10 PP monoblokken heb ik het virus toch wel een beetje te pakken. Ik zit namelijk alweer een tijdje op MP te surfen, opzoek naar leuk setje trafo'tjes voor een volgend project. En nu heb ik een mooi setje op de kop getikt.
Uitgangstrafo's
Gegevens primair:
Ingansimp: 5Kohm
Max. 60mA
Max. piek 70mA (voor 5 min.)
380 Ohm gelijkstroom weerstand
13H bij belasting
Secundair:
4-8-16 Ohm
Aardingsdraad voor minder ruis
Bescherming om interferentie te voorkomen/reduceren
Primair bestaat uit 2 spoelen, wanneer de middelste 2 draden worden doorverbonden kan dit ook gebruikt worden als 40% tab
Luchtspeet (tegen verzadiging)
Voedingstrafo 50Watt
Primair:
0-120VAC, 0-120VAC
Secundair:
0-250VAC, 120mA
0-6,3VAC, 3A
De voedingstrafo is denk ik het knelpunt hier, gezien die redelijk gelimiteerd is door zijn 50Watt.
Ik hoopte met dit trafo setje een leuke SE projectjes te kunnen starten. Ik heb tijdens mijn vorige project erg veel geleerd, en hoop dit dus weer een heel stuk zelfstandiger te kunnen maken. Maar ik ontbeer nog steeds de jarenlange ervaring waar jullie op bouwen...
Nu ben ik dus zoekende naar een schema met leuke buisjes. Iig weer iets anders dan de EL84. Iets meer uitdaging misschien.
Een KT66 zou kunnen volgens mij, maar dan hou ik 2,2 watt over. Of een 6V6 ofzo...
Iemand suggesties, met bijbehorende Pro's and Cons
Alvast bedankt!!!
Bart
Na mijn (naar eigen zeggen succesvolle ) afronding van mijn HF10 PP monoblokken heb ik het virus toch wel een beetje te pakken. Ik zit namelijk alweer een tijdje op MP te surfen, opzoek naar leuk setje trafo'tjes voor een volgend project. En nu heb ik een mooi setje op de kop getikt.
Uitgangstrafo's
Gegevens primair:
Ingansimp: 5Kohm
Max. 60mA
Max. piek 70mA (voor 5 min.)
380 Ohm gelijkstroom weerstand
13H bij belasting
Secundair:
4-8-16 Ohm
Aardingsdraad voor minder ruis
Bescherming om interferentie te voorkomen/reduceren
Primair bestaat uit 2 spoelen, wanneer de middelste 2 draden worden doorverbonden kan dit ook gebruikt worden als 40% tab
Luchtspeet (tegen verzadiging)
Voedingstrafo 50Watt
Primair:
0-120VAC, 0-120VAC
Secundair:
0-250VAC, 120mA
0-6,3VAC, 3A
De voedingstrafo is denk ik het knelpunt hier, gezien die redelijk gelimiteerd is door zijn 50Watt.
Ik hoopte met dit trafo setje een leuke SE projectjes te kunnen starten. Ik heb tijdens mijn vorige project erg veel geleerd, en hoop dit dus weer een heel stuk zelfstandiger te kunnen maken. Maar ik ontbeer nog steeds de jarenlange ervaring waar jullie op bouwen...
Nu ben ik dus zoekende naar een schema met leuke buisjes. Iig weer iets anders dan de EL84. Iets meer uitdaging misschien.
Een KT66 zou kunnen volgens mij, maar dan hou ik 2,2 watt over. Of een 6V6 ofzo...
Iemand suggesties, met bijbehorende Pro's and Cons
Alvast bedankt!!!
Bart
Laatst gewijzigd door bcvdb op za 15 okt 2011, 9:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Eenvoudig SE project
Is idd meest voor de hand liggend,maar de Ra van de UGT is wat laag.Wel heel geschikt vor een PCL86 en dan zit weer de voedingstrafo dwars,geen geschikte gloeispanning
Bij Baco hebben ze een paar buizen in de aanbieding,'s kijken of daar wat mee kan
.
U hoort nog van ons
Anne
Bij Baco hebben ze een paar buizen in de aanbieding,'s kijken of daar wat mee kan
U hoort nog van ons
Anne
Re: Eenvoudig SE project
Ik lees nogal eens met jullie buizen liefhebbers mee, maar ik zie zelden of nooit een versterker met de 6C33C.
Is die zo moeilijk, of zit ik er dan naast, ooit heel vroeger wel eens het idee gehad iets dergelijks met die dingen te doen.
Maar na jullie omzwervingen in buizenland op het forum gevolgd te hebben, en wat ik dan lees, durf ik dat al lang niet meer.

Is die zo moeilijk, of zit ik er dan naast, ooit heel vroeger wel eens het idee gehad iets dergelijks met die dingen te doen.
Maar na jullie omzwervingen in buizenland op het forum gevolgd te hebben, en wat ik dan lees, durf ik dat al lang niet meer.
Re: Eenvoudig SE project
Dat zijn wel leuke buisjes ja!! Het mooie is dat ik het dan erg compact kan bouwen! Met maar 2 buizen in totaal!!
Aangezien de gloeistroom van de pcl erg laag is, kan ik dan de gloeispanning niet gewoon opkrikken? Dan haal ik het vermogens technisch nog steeds makkelijk...
Zeker 2 buisjes waar ik niet zo 1 2 3 aan had gedacht...
Is het trouwens zo dat de 6v6 buizen beter klinken dan de el84?
Aangezien de gloeistroom van de pcl erg laag is, kan ik dan de gloeispanning niet gewoon opkrikken? Dan haal ik het vermogens technisch nog steeds makkelijk...
Zeker 2 buisjes waar ik niet zo 1 2 3 aan had gedacht...
Is het trouwens zo dat de 6v6 buizen beter klinken dan de el84?
Re: Eenvoudig SE project
Ik vind ze iets ronder/rustiger klinken. De EL84 klinkt wat dynamischer / helderder.bcvdb schreef:Is het trouwens zo dat de 6v6 buizen beter klinken dan de el84?
Re: Eenvoudig SE project
Super mooie buis hoor ! Heeft een hele lage weerstand Ra.. en daardoor intressant voor OTL (kost je wel paar buizen en een dikke gloeispannings trafo. Gloeispanning/stroom is 6,3V en 6,6A = ongeveer 45watt aan gloei vermogen ). Maar met een UGT ook leuk.hannesie schreef:Ik lees nogal eens met jullie buizen liefhebbers mee, maar ik zie zelden of nooit een versterker met de 6C33C.![]()
Dat gaat helaas niet. Gloeispanning/stroom moet je gewoon houden zoals aanbevolen is. Als je er meer op zet gebeuren er gekke dingen.bcvdb schreef:Aangezien de gloeistroom van de pcl erg laag is, kan ik dan de gloeispanning niet gewoon opkrikken? Dan haal ik het vermogens technisch nog steeds makkelijk...
De russische equivelant van de ECL82 de 6BM8 is ook een optie.
http://www.ebay.nl/itm/6BM8-ECL82-6F3P- ... 2eb838d098
Re: Eenvoudig SE project
Ja ik bedoel dat ik dmv een schakeling de spanning naar 13,3 breng. Of dmv een spoel evt...
Of kijken voor een appart gloeitrafotje
Die buisjes spreken me wel aan... Hoe zijn die kwa klank? Ik heb alleen de ecc83 en el84 als vergelijk...
Die 6bm8 is idd een goede kandidaat. Maar 3,5 watt is wel aan de lage kant...
Maar toch zeker het overwegen waard...
Of kijken voor een appart gloeitrafotje
Die buisjes spreken me wel aan... Hoe zijn die kwa klank? Ik heb alleen de ecc83 en el84 als vergelijk...
Die 6bm8 is idd een goede kandidaat. Maar 3,5 watt is wel aan de lage kant...
Maar toch zeker het overwegen waard...
Re: Eenvoudig SE project
Eerst even een haar in de soep doen
Met een voedingstrafo 250V/120mA kom je niet verder dan 2x4W,met moeite.
Het leverbaar vermogen is 250x0,12=30W.Als je 250V gelijkricht met een condensator erachter krijg je 250x1,4=350V.
Voor 30W bij 350V loopt er een stroom van 30/350=86mA .Door de ongunstige belasting door een gelijkrichter is dat eigenlijk nog teveel.
De moraal
,we hebben zo'n 40mA per kant,net genoeg voor 4W elk
Als we de gloeiwikkeling niet voor 100% belasten gaat het net goed
Nu kun je met goed 300V en 40mA ruim 4W halen met een UGT van 7k.Door die 5k moet bij 40mA de spanning naar onder,en daarmee minder vermogen.(of de stroom omhoog maar die hebben we niet)
Dus 5k en 40mA voor 4W met een ECL86 of PCL86 (gloei kan wel!).Ik heb het 's grondig nagekeken,ze zijn zo goed als hetzelfde.De PCL wordt gespecifieerd bij 170,200 en 230V ,de ECL bij 250 en 300V maar als je wat extrapoleerd kom je gelijk uit.Zodat het meer een kwestie van beschikbaarheid en prijs is,en ook meer gepruts voor de gloei
.
Zie hieronder een deel van de Zaterdagvlijt,'t is toch geen weer
.
Anne
Met een voedingstrafo 250V/120mA kom je niet verder dan 2x4W,met moeite.
Het leverbaar vermogen is 250x0,12=30W.Als je 250V gelijkricht met een condensator erachter krijg je 250x1,4=350V.
Voor 30W bij 350V loopt er een stroom van 30/350=86mA .Door de ongunstige belasting door een gelijkrichter is dat eigenlijk nog teveel.
De moraal
Als we de gloeiwikkeling niet voor 100% belasten gaat het net goed
Nu kun je met goed 300V en 40mA ruim 4W halen met een UGT van 7k.Door die 5k moet bij 40mA de spanning naar onder,en daarmee minder vermogen.(of de stroom omhoog maar die hebben we niet)
Dus 5k en 40mA voor 4W met een ECL86 of PCL86 (gloei kan wel!).Ik heb het 's grondig nagekeken,ze zijn zo goed als hetzelfde.De PCL wordt gespecifieerd bij 170,200 en 230V ,de ECL bij 250 en 300V maar als je wat extrapoleerd kom je gelijk uit.Zodat het meer een kwestie van beschikbaarheid en prijs is,en ook meer gepruts voor de gloei
Zie hieronder een deel van de Zaterdagvlijt,'t is toch geen weer
Anne
Re: Eenvoudig SE project
De weerstand met ?? hierboven hangt af van de verliezen van diodes en afwijking elkos,mogelijk gewoon 0ohm
.
De rest van de Zaterdag een variatie met buizen die ik bij BacoArmyGoods tegenkwam.'tIs weer 's wat anders en niet duur.
De eindbuizen 4€ en de PCC84 voor 1€50.De elkos in de voeding met opzet 330µ want voor maar 2€ bij ome Dick.
De weerstanden in de voeding 1k en vooral 47E hangen van de trafo af,moeten allicht wat aangepat
Anne
De rest van de Zaterdag een variatie met buizen die ik bij BacoArmyGoods tegenkwam.'tIs weer 's wat anders en niet duur.
De eindbuizen 4€ en de PCC84 voor 1€50.De elkos in de voeding met opzet 330µ want voor maar 2€ bij ome Dick.
De weerstanden in de voeding 1k en vooral 47E hangen van de trafo af,moeten allicht wat aangepat
Anne
Re: Eenvoudig SE project
Je kan ook voor 7-pins buisjes gaan : 6AB4 (1/2 12AT7, ECC81) en 6AQ5.
Klein en mooi!
Of een E80L?
Klein en mooi!
Of een E80L?
Re: Eenvoudig SE project
E80L is een noval ,geen 7 pin
Nog wat niet dure kleintjes, EBC91=1/2 ECC83(+2diodes) of 6DZ4 en 6AF4=1/2 ECC82 ,2€50 bij Baco.
Maar had ik niet eerder gelezen "lekker kompakt" dus toch liever dubbelbuizen
Anne
Nog wat niet dure kleintjes, EBC91=1/2 ECC83(+2diodes) of 6DZ4 en 6AF4=1/2 ECC82 ,2€50 bij Baco.
Maar had ik niet eerder gelezen "lekker kompakt" dus toch liever dubbelbuizen
Anne
Re: Eenvoudig SE project
ik heb nog 2 stuks ecl82 liggen. kun je een leuk klein versterkertje mee bouwen. mag je zo wel hebben, tegen verzendkosten 
Re: Eenvoudig SE project
Woow
tnx Anne!
Fantastich! Ziet er goed uit dat schema!! Dat gaat hem worden... Vind die E/Pcl wel leuke buisjes denk ik. Kan ik het met 2 buisjes maken!!
Zit er verschil in klank tussen en ecl en de pcl? Of zit t verschil hem in de specs?
Als het niet uitmaakt ga ik gewoon voor de ECL.
@sevenup! Ohhh super bedankt! Zal je even pm sturen!!
Fantastich! Ziet er goed uit dat schema!! Dat gaat hem worden... Vind die E/Pcl wel leuke buisjes denk ik. Kan ik het met 2 buisjes maken!!
Zit er verschil in klank tussen en ecl en de pcl? Of zit t verschil hem in de specs?
Als het niet uitmaakt ga ik gewoon voor de ECL.
@sevenup! Ohhh super bedankt! Zal je even pm sturen!!
Re: Eenvoudig SE project
Een verschil in geluid ECL/PCL
vroeger wel
De ECL zat in de versterker van een platenspeler in koffer met de LS in de deksel en de PCL in de TV voordat de transistor het over nam.Met een LS in een deksel klonk het een stuk minder dan in bakbeest van een ouwe TV.
Eerst dacht ik dat ze verschillend waren,een PCL wordt in de TV gevoed met gelijkgerichte netspanning en de ECL met een trafo ertussen.Dat maakt dat de een op hoogstens 230V moet rekenen en de ander met trafo wel tot 300V.Dat verschil is er bij de EL84 versus EL86 zij het voor een andere reden.De grafieken voor de PCL worden gegeven bij Vg2 170,200 en 230V bij de ECL bij 250 en 300V.Als je het verschil 170->200->230V doortrekt naar 260->290V blijkt dat goed overeen te komen met de 250-300V van de ECL.Als er al verschil is dan wel heel klein
.
De eindtrap is een soort UL kathodevolger.De teugkoppeling vanuit de anode moet wel in de goei richting,anders oscilleerd de boel.Dan moet de primaire aansluiting andersom (anode waar de + zat en omgekeerd).Als je nog een fietslampje heb (6V 0,45A)dan mag die,zonder geluid,niet branden op de 4ohm uitgang.Of gewoon de LS moet stil zijn maar als het verkeerdom zit,wat een herrie
)
Voor ik het vergeet,zo'n versterker NOOIT aan zonder belaste uitgang.Anders mogelijk vonken in buis of UGT
.
Anne
De ECL zat in de versterker van een platenspeler in koffer met de LS in de deksel en de PCL in de TV voordat de transistor het over nam.Met een LS in een deksel klonk het een stuk minder dan in bakbeest van een ouwe TV.
Eerst dacht ik dat ze verschillend waren,een PCL wordt in de TV gevoed met gelijkgerichte netspanning en de ECL met een trafo ertussen.Dat maakt dat de een op hoogstens 230V moet rekenen en de ander met trafo wel tot 300V.Dat verschil is er bij de EL84 versus EL86 zij het voor een andere reden.De grafieken voor de PCL worden gegeven bij Vg2 170,200 en 230V bij de ECL bij 250 en 300V.Als je het verschil 170->200->230V doortrekt naar 260->290V blijkt dat goed overeen te komen met de 250-300V van de ECL.Als er al verschil is dan wel heel klein
De eindtrap is een soort UL kathodevolger.De teugkoppeling vanuit de anode moet wel in de goei richting,anders oscilleerd de boel.Dan moet de primaire aansluiting andersom (anode waar de + zat en omgekeerd).Als je nog een fietslampje heb (6V 0,45A)dan mag die,zonder geluid,niet branden op de 4ohm uitgang.Of gewoon de LS moet stil zijn maar als het verkeerdom zit,wat een herrie
Voor ik het vergeet,zo'n versterker NOOIT aan zonder belaste uitgang.Anders mogelijk vonken in buis of UGT
Anne
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Eenvoudig SE project
Kan zo'n fietslampje dan als test belasting dienen Anne? Dat heb ik nog nooit geprobeerd, maar lijkt me wel handig.
Re: Eenvoudig SE project
In dit geval kan zo'n lampje wel,bij zwaardere versterkers zou ie doorbranden.
Je heb een aanduiding dat er iets uit komt en tegelijk een belasting.
Een lamp 6V 1/2A (eigenlijk meestal 0,45A) heeft een weerstand van 12ohm,als 't ie heet is.
Koud maar iets van 1/10de ,een kleine 1,5ohm.Als je dat op de 8ohm uitgang zet is er een kans dat de versterker zo zwaar belast is dat ie verkeerdom niet begint te oscilleren.Op de 4ohm is die kans kleiner en brand ie zeker niet door,4W en 4ohm is een spanning van 4V bij 1A wat met dat lampje onder de 1/2A blijft (<2W voor lamp 3W).
Anne
Je heb een aanduiding dat er iets uit komt en tegelijk een belasting.
Een lamp 6V 1/2A (eigenlijk meestal 0,45A) heeft een weerstand van 12ohm,als 't ie heet is.
Koud maar iets van 1/10de ,een kleine 1,5ohm.Als je dat op de 8ohm uitgang zet is er een kans dat de versterker zo zwaar belast is dat ie verkeerdom niet begint te oscilleren.Op de 4ohm is die kans kleiner en brand ie zeker niet door,4W en 4ohm is een spanning van 4V bij 1A wat met dat lampje onder de 1/2A blijft (<2W voor lamp 3W).
Anne
Re: Eenvoudig SE project
Voor de gelijkrichting, kan ik daar ook schotkeydiodes voor gebruiken?
Ik begreep altijd dat die erg goed zijn.
Ik begreep altijd dat die erg goed zijn.
Re: Eenvoudig SE project
Schottky diodes voor hoge spanningen,weet niet of die er zijn,heeft ook niet veel zin
De voordelen,behalve dat ze meestal snel zijn,liggen vooral in de lagere spaningsval in doorlaatrichting.
Die ligt rond 0,3...0,4V ,bij een gewone Si diode meer dan 0,6V.Bij gelijkrichten van kleine spanningen,bijv. de 6V en lager voor de gloeidraad van direkt verhitte buizen kan het verschil een wikkeling net nog bruikbaar maken.
Het belangrijkst is dat bij grote stromen de diodes minder koeling nodig hebben wegens de kleinere verliezen
.
De diodes die in het schema staan zijn van de snelle soort (zoiets als de BYV96)uit het aanbod van DB (nee,niet de Deutsche Bundesbahn
).
Anne
De voordelen,behalve dat ze meestal snel zijn,liggen vooral in de lagere spaningsval in doorlaatrichting.
Die ligt rond 0,3...0,4V ,bij een gewone Si diode meer dan 0,6V.Bij gelijkrichten van kleine spanningen,bijv. de 6V en lager voor de gloeidraad van direkt verhitte buizen kan het verschil een wikkeling net nog bruikbaar maken.
Het belangrijkst is dat bij grote stromen de diodes minder koeling nodig hebben wegens de kleinere verliezen
De diodes die in het schema staan zijn van de snelle soort (zoiets als de BYV96)uit het aanbod van DB (nee,niet de Deutsche Bundesbahn
Anne
Re: Eenvoudig SE project
Haha, oke, is daar dan de winst te halen. Weer iets geleerd!
Dan zit ik nog met 2 zaken. Ik weet niet zo goed hoe het zit als je met diodes gelijk richt. Met een buis is de elco na je gelijkrichting van belang voor je geluid. Is dat bij diodes ook zo? Anders zou ik de 330uF elco vervangen door een 250uF van JJ.
En wat gebeurt er als ik de koppelcondensator een andere waarde pak. Moeten er dan meer dingen aangepast worden. Ik ben namlijk erg te spreken over de Obligato Koppel C's in mijn monoblokken. Ik zou die graag ook hierin toepassen, de kleinste waarde is alleen 0,1uF. Dat is ruim 2 keer zo groot als in het schema staat.
Ik hoor het graag!!
Mvg Bart
Dan zit ik nog met 2 zaken. Ik weet niet zo goed hoe het zit als je met diodes gelijk richt. Met een buis is de elco na je gelijkrichting van belang voor je geluid. Is dat bij diodes ook zo? Anders zou ik de 330uF elco vervangen door een 250uF van JJ.
En wat gebeurt er als ik de koppelcondensator een andere waarde pak. Moeten er dan meer dingen aangepast worden. Ik ben namlijk erg te spreken over de Obligato Koppel C's in mijn monoblokken. Ik zou die graag ook hierin toepassen, de kleinste waarde is alleen 0,1uF. Dat is ruim 2 keer zo groot als in het schema staat.
Ik hoor het graag!!
Mvg Bart
Re: Eenvoudig SE project
Ja hoor je kunt gerust 0,1µF gebruiken.Het -3dB punt was iets meer dan 3,5Hz en wordt zo 1,7Hz
.
Dan die elko,da's ook best 250µ.De 330µ was omdat die voordelig uit kwam en beter wat teveel dan te weinig.
Wat de invloed op het geluid betreft,denk niet dat het hier wat uitmaakt.Wel de elkos na de 1k tussen UGT en massa.Daar gaat de LF-stroom van de eindbuis door.Klinkt wel 's beter met een gewone C van bijv.0,47µ erover.Hetzelfde geldt voor de 10µ die deel uitmaakt van de anodeweerstand van de voorversterker.
De elko na een gelijkrichtbuis mag niet te groot zijn om te grote stroompieken,waar de buis niet tegen kan,te voorkomen.
Bij een balansversterker wil het verbruik nogal wisselen met de hoeveelheid geluid.Als dan de voeding teveel "meegeeft" is dat te horen.En omdat een buis ook,door de (verhoudigsgewijze)grote inwendige weerstand,de spanning niet goed vasthoudt is het de elko die z'n best moet doen.Met een SE en in het algemeen een in klasse A ingestelde versterker is het stroomverbruik zo goed als onafhankelijk van de voortgebrachte lawaai (georganiseerd
)en moet alleen de rimpel voldoende klein zijn.
Anne
Dan die elko,da's ook best 250µ.De 330µ was omdat die voordelig uit kwam en beter wat teveel dan te weinig.
Wat de invloed op het geluid betreft,denk niet dat het hier wat uitmaakt.Wel de elkos na de 1k tussen UGT en massa.Daar gaat de LF-stroom van de eindbuis door.Klinkt wel 's beter met een gewone C van bijv.0,47µ erover.Hetzelfde geldt voor de 10µ die deel uitmaakt van de anodeweerstand van de voorversterker.
De elko na een gelijkrichtbuis mag niet te groot zijn om te grote stroompieken,waar de buis niet tegen kan,te voorkomen.
Bij een balansversterker wil het verbruik nogal wisselen met de hoeveelheid geluid.Als dan de voeding teveel "meegeeft" is dat te horen.En omdat een buis ook,door de (verhoudigsgewijze)grote inwendige weerstand,de spanning niet goed vasthoudt is het de elko die z'n best moet doen.Met een SE en in het algemeen een in klasse A ingestelde versterker is het stroomverbruik zo goed als onafhankelijk van de voortgebrachte lawaai (georganiseerd
Anne
Re: Eenvoudig SE project
Oke, dus bij SE maakt die elco na de gelijkrichting niet zoveel uit voor je geluid.
Wel die 330uF's die tussen de massa en de UGT inzitten. Maar bedoel je voor die waarde 0,47uF of 47uF. Want 0,47uF is wel erg klein toch? Als het 47uF moet zijn zou ik voor deze gaan.
Het grote probleem is dat ik niet zo'n inzicht heb ik wat er gebeurt als ik al die waardes verander. Teminste, de waardes van de Elco's enzo. De weerstanden dat begrijp ik wel...
Het zelfde probleem geld dus voor mij voor die 10uF.
Wat als die waardes allemaal wat mogen fluctueren, of eigenlijk gewoon een minimale waarde hoeven te hebben... dan zou ik bijvoorbeeld ook deze kunnen pakken. En dan alle 3 de elco's 20uF maken...
Verder wil ik mijn hoofdsponsor bedanken!!
Sevenup is zo vriendelijk geweest mij 2 stuks schitterende Philips Miniwatt ECL86's te sponsoren!
Super bedankt Michiel!
Dus nu maar eens aan het tekenen voor een bovenplaat!
Wel die 330uF's die tussen de massa en de UGT inzitten. Maar bedoel je voor die waarde 0,47uF of 47uF. Want 0,47uF is wel erg klein toch? Als het 47uF moet zijn zou ik voor deze gaan.
Het grote probleem is dat ik niet zo'n inzicht heb ik wat er gebeurt als ik al die waardes verander. Teminste, de waardes van de Elco's enzo. De weerstanden dat begrijp ik wel...
Het zelfde probleem geld dus voor mij voor die 10uF.
Wat als die waardes allemaal wat mogen fluctueren, of eigenlijk gewoon een minimale waarde hoeven te hebben... dan zou ik bijvoorbeeld ook deze kunnen pakken. En dan alle 3 de elco's 20uF maken...
Verder wil ik mijn hoofdsponsor bedanken!!
Super bedankt Michiel!
Dus nu maar eens aan het tekenen voor een bovenplaat!
Re: Eenvoudig SE project
Whahahahahahha, ik zie het nu pas
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=QbKw0_v2clo[/youtube]
Maaaaaar, ik heb de datasheet bekeken... en deze zijn volgens mij zelfs nog geschikter dan de ECL86. Deze hebben een beter Ra... zou op ongeveer 5,5k uitkomen. Dus volgens mij hoef ik dan niets aan mijn schema te veranderen toch?
Tell me if im worng!
Re: Eenvoudig SE project
Het grote voordeel van die 6C33 is dat de anodeimpedantie heel laag is. En dat betekent dat het makkelijker wordt om een uitgangstrafo te maken met grotere bandbreedte. 200 kHz is bijvoorbeeld geen enkel probleem. De buis werkt ook bij relatief lage spanning maar gebruikt wel veel gloeistroom.hannesie schreef:Ik lees nogal eens met jullie buizen liefhebbers mee, maar ik zie zelden of nooit een versterker met de 6C33C.![]()
Is die zo moeilijk, of zit ik er dan naast, ooit heel vroeger wel eens het idee gehad iets dergelijks met die dingen te doen.
Maar na jullie omzwervingen in buizenland op het forum gevolgd te hebben, en wat ik dan lees, durf ik dat al lang niet meer.![]()
Op http://www.diyaudio.com kun je wel een paar voorbeelden vinden.
John
