Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen" -> UPDATE pagina 14

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

FFF
Berichten: 144
Lid geworden op: do 07 sep 2006, 20:04
Locatie: Tilburg

Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen" -> UPDATE pagin

Bericht door FFF »

jeroen_d schreef:
Goede beslissing om toch voor de C79 te gaan.
Ja, doe ik eigenlijk vooral omdat ik het milestone filter erg mooi vind en ik niet de kennis heb om zelf het filter met de C89 te verbeteren....

jammer alleen dat de C79 niet 2dehands wordt aangeboden en er ook geen markt is voor de C89 in de verkoop...
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen" -> UPDATE pagin

Bericht door k.p. »

FFF schreef:
Leuk, mijn topic staat weer hoog :lol: .

Ben er druk mee, ga waarschijnlijk de C79 mid kopen en mijn C89 (proberen te) verkopen en dan eens het Milestone filter low budget opbouwen.

Wil de units iets meer lucht geven (gaten uitvijlen dus), goedkope bekabeling trekken en extern filteren. Het filter van Marc is gewoon erg goed, vanuit die positie wil ik ervaring op doen met fine tunen en kijken of het voor mij werkelijk toegevoegde waarde heeft om veel geld in de filtercomponenten en interne bekabeling te stoppen.

Als ik werkelijke ontwikkelingen heb dan ga ik ze hier zeker posten.
Wat betreft de componenten en de bekabeling. Zorg gewoon dat je een degelijke kabel gebruikt en dat je componenten met de juiste specs neemt. Als je hier je lijstje post wat je wilt gaan gebruiken dan zijn er vast voldoende mensen die kunnen controleren of er geen fout wordt gemaakt. Of audiofiele componenten voor jou belangrijk blijken moet je zelf uiteraard bepalen/uitzoeken, maar het lijkt me een nuttige start om het filter meer budget (maar wel degelijk) op te bouwen.
FFF
Berichten: 144
Lid geworden op: do 07 sep 2006, 20:04
Locatie: Tilburg

Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen" -> UPDATE pagin

Bericht door FFF »

Na lange tijd weer een update.

Ik ga beginnen met het wegnemen van wat onzekerheden. Daarmee wil ik zeggen het uitvijlen van de gaten van de units (zitten in een 72mm baffle en de gaten zijn gewoon recht gezaagd dus hebben weinig ademruimte). Ik ga de interne bekabeling aanpassen. Heb 11 meter Kimber 4PR om het mid en hoog te bekabelen en 6 meter 8PR voor tussen de woofer en het filter en tussen het filter en de amp.

De filters worden extern in het tv meubel gebouwd. Daar ziet niemand ze en heb ik lekker de ruimte op te expirimenteren.

De grote kroonsteentjes dienen als "Reference zwaar vergulde" luidsprekerterminal ( :mrgreen: ) om de kabels van de units en van het filter bij elkaar te laten komen.

De kleine kroonsteentjes ga ik gebruiken om gemakkelijk filter onderdelen te kunnen verwisselen en te testen. Natuurlijk wordt het geheel op termijn hard wired.

Zal nog een klus worden om het huidige filter uit de speakers te slopen (2 plaatjes die verlijmd zijn in de kast). Ik wil vervolgens het hele filter netjes uit elkaar halen en het weer opbouwen om te kijken of er veranderingen zijn tot het moment dat ik een setje C79's heb gescoord :D
Bijlagen
eerste aankoop speakers.JPG
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen" -> UPDATE pagin

Bericht door bas focal m180 »

FFF schreef:

Ik ga beginnen met het wegnemen van wat onzekerheden. Daarmee wil ik zeggen het uitvijlen van de gaten van de units (zitten in een 72mm baffle en de gaten zijn gewoon recht gezaagd dus hebben weinig ademruimte).
In een ander topic deed je het beklag omtrend het vermoeiende uitvijlen van die 72mm , tja als jij zonodig 72mm wil , je kent het spreek woordt toch "'wie mooi wil zijn moet pijn lijden'' :rock:

Denk maar zo alleen het resultaat telt.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen" -> UPDATE pagin

Bericht door Vinculum »

Wat is doe om ze af te schuinen is met de dremel er langs. Schuurklosje erop met grove korrel het vliegt er af. Aan het eind kun je dan altijd nog met de vijl het wat rechter maken indien nodig. Minder moeite en sneller klaar.
FFF
Berichten: 144
Lid geworden op: do 07 sep 2006, 20:04
Locatie: Tilburg

Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen" -> UPDATE pagin

Bericht door FFF »

Heb 1 speaker klaar.

Was een aardige (k*t) klus. Het is helemaal dicht dus je kan er slecht bij. De mid bleek inderdaad weinig ruimte te hebben om te "ademen" (rondom zo'n 0,5-0,8 cm) de woofer had rondom 1,5/2 cm.

Heb de gaten gemaakt voor schuin te boren in het baffle met een houtboor van 10mm. Dan wat er nog staat weg te breken en dan met de vijl netjes maken. Werd er steeds handiger in :evil:

Vraag me af of dit enig verschil gaat maken maar de tijd zal het leren.

Verder de bekabeling er in gemaakt (kimber 4PR op het mid en op het hoog en 8PR op het laag. Jammer dat de "aansluitingen" op de units zo klein zijn, je krijgt de kabel er niet fatsoenlijk op. De mid heb ik trouwens niet gesoldeerd, die heb ik netjes schoon gekregen en die staat natuurlijk in de verkoop...

Als ik binnenkort nog een hele dag vrij heb ga ik de andere speaker aanpakken.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen" -> UPDATE pagin

Bericht door bas focal m180 »

Je weet hoe het werkt :foto:
FFF
Berichten: 144
Lid geworden op: do 07 sep 2006, 20:04
Locatie: Tilburg

Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen" -> UPDATE pagin

Bericht door FFF »

bas focal m180 schreef:
Je weet hoe het werkt :foto:
Helaas heb ik maar 1 niet heel zinvol plaatje geschoten.

Hier zie je de geboorde gaten boven, aan de linkerzijde het resultaat voor het netjes afvijlen en aan de rechtzijde zoals het was.Dit was trouwens nog voor ik er handiger in werd en de gatajes wat dichter op elkaar ging boren :lol:
unit gat uitboren.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen" -> UPDATE pagin

Bericht door dre »

ik zeg:


Afbeelding

binnen een uurtje alle units gedaan! :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”