Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Alle tools voor werken aan elektro en elektronica

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: wat voor soldeerbout?

Bericht door Pjotr »

Soldeerpistolen zijn wel zwaar in gewicht maar verder niet geschikt voor serieus soldeerwerk, period.

Als het voor erbij is en je niet dagelijks 2,5 mm2 soldeert, zou ik bij de Gamma een soldeerbout van 100W halen.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: wat voor soldeerbout?

Bericht door b_force »

Zoekmachine? :wink:

Maar opnieuw weer, Aoyue inderdaad.
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: wat voor soldeerbout?

Bericht door Lieuwe »

Psst, kijk even op Samenkopen.net voor de aoyue stations ;).
Ik gebruik een hele cheap ass 35 watt soldeerbout, voldoet op zich prima, heeft alleen geen temperatuurregeling, dus blijft altijd maar doorstoken. Voor kleine simpele printjes en kabeltjes vind ik dat voldoende. Eens in de zoveel tijd gewoon even nieuwe punt erop.
http://www.dickbest.nl/webshop/index.ph ... ductId=647
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: wat voor soldeerbout?

Bericht door b_force »

Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: wat voor soldeerbout?

Bericht door markbakk »

Ga met al die $#@%&-dure onderdelen ajb niet besparen op een fatsoenlijk soldeerstation. En al hoeft het geen Weller te zijn, neem i.i.g. een 40-50W regelbare bout.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: wat voor soldeerbout?

Bericht door b_force »

markbakk schreef:
Ga met al die $#@%&-dure onderdelen ajb niet besparen op een fatsoenlijk soldeerstation. En al hoeft het geen Weller te zijn, neem i.i.g. een 40-50W regelbare bout.
Wat noem jij besparen?
(waar doel je op?)
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: wat voor soldeerbout?

Bericht door meiborg »

Hoi,

Velleman soldeerstation 50w instelbaar, hartstikke handig, werkt prima en kost rond de 25€. Imo heb je niet meer nodig voor zo af en toe solderen. Werkt bovendien ook prima voor het serieuzere soldeerwerk aan bijvoorbeeld printjes met surface mounted componenten.

Bij iedere degelijke electro winkel te krijgen.

Mvg reinder
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: wat voor soldeerbout?

Bericht door Marp »

Aangezien het slechts is om "erbij" te hebben voor zo nu en dan wat zwaarder werk, zou mijn advies hetzelfde klinken als dat van Pjotr:
Pjotr schreef:
Als het voor erbij is en je niet dagelijks 2,5 mm2 soldeert, zou ik bij de Gamma een soldeerbout van 100W halen.
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: wat voor soldeerbout?

Bericht door Kalimba »

Ik heb gisteren de Toolcraft ST-80A binnen gekregen. Kost €72 voor 80 watt ( http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=588777 ) en heb even getest en ging prima met solderen met iets meer dan 350 graden.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: goed soldeerstation?

Bericht door Zweitse »

Toch nog maar even een vraagje in dit oude topic. Is een gecombineerd soldeerstation handig. Ik wil binnenkort een station aanschaffen, maar ben er nog niet geheel uit. Elk advies is welkom. Ik zit zelf te denken aan deze stations

http://www.eleshop.nl/aoyue-968-alles-i ... -p-65.html
http://www.eleshop.nl/aoyue-937-soldeer ... -p-62.html
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: goed soldeerstation?

Bericht door Henkjan »

ik heb die 937, erg fijn soldeestation. maar achteraf had ik toch beter dat alles-in-een ding kunnen kopen, hete lucht is wel fijn (al was t maar voor krimpkous) en zo'n afzuiging bij de tip is een stuk handiger dan die losse fan met filter die ik nu heb staan
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: goed soldeerstation?

Bericht door dre »

Afbeelding

deze gebruik ik al een paar jaar,bevalt prima en kost ook erg weinig.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: goed soldeerstation?

Bericht door Zweitse »

Krimpkous, daar had ik zelf nog niet eens aan gedacht. Is wel iets om mee te nemen in mijn overweging. Gaat de afzuiging niet in de weg zitten tijdens het solderen!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: goed soldeerstation?

Bericht door Pjotr »

Nu we toch aan het showen zijn, ik heb sinds een paar maanden deze op mijn werktafel staan:
DS50.jpeg
http://nl.rs-online.com/web/p/soldering ... s/0186719/

Bevalt een stuk beter dan de Ali Jojo, heeft een stuk meer warmte capaciteit en "mikt" ook een beter in de standaard. Is erg snel op temperatuur en heeft ook een handige stand-by timer waardoor de punten veel langer meegaan. Helaas levert RS niet aan particulieren.

Voor krimpkous kun je beter een losse regelbare "heatgun" kopen. Daarbij zitten allerlei schermpjes/beugeltjes, of kun je erbij kopen, waardoor de omliggende bedrading niet wegsmelt en de hete lucht helemaal om de krimpkous heen stroomt.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: goed soldeerstation?

Bericht door ray5150 »

Een beetje knutselaar (of roker) heeft toch wel een aansteker op de werkbank....?
(en een verffohn voor de grotere krimpkousen.)

Henkjan heeft een soldeer station :?: nou breekt m'n klomp... :shock:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: goed soldeerstation?

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Henkjan heeft een soldeer station :?: nou breekt m'n klomp... :shock:
Hier nog een paar gebroken klompen :lol: :shock:

Dat alles in 1 station hebben ik op mijn werk gehad. Is erg lomp en staat vreselijk in de weg op je werktafel. Is inmiddels in de Kliko verdwenen omdat het boutje na een paar keer gevallen te zijn, ook aan barrels lag. Hete lucht SMD solderen ermee is een ramp. Een enkel IC'tje er mee los solderen gaat nog net maar dan houdt het ook op. Voor echt SMD solderen/desolderen met hete lucht kom je in de 500+ euries klasse en dan nog is dat maar zo, zo.

Die goedkope 20-40 euries Aoyue zijn redelijk waar voor hun geld maar de rest is speelgoed.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: goed soldeerstation?

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef:
Die goedkope 20-40 euries Aoyue zijn redelijk waar voor hun geld maar de rest is speelgoed.
Wat duur, ik pruts hele versterkerblokken in elkaar met deze....:
soldeerstation_48W.jpg
soldeerstation_48W.jpg (69 KiB) 1282 keer bekeken
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=1839

Ik heb het wel eens vaker gezegd, maar het gaat niet om het gereedschap maar om wat je ermee doet...
Als je nie ken solderen heb je ook niks nie aan een station van +300 euri's, ja, 't staat leuk...

zo'n thermometer erop is leuk, maar niet nodig .
Door ervaring weet ik exact op welke stand ik transistoren en diode's moet solderen, en welk vermogen ik nodig heb voor zeg maar 10 Watt weerstanden, kwestie van jarenlang dagelijks solderen... 8)

Een vakman levert met een boutje van 5 euro ook een goed product af.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: goed soldeerstation?

Bericht door hannesie »

@ Ray, ik heb ook zo een station en word helemaal gek van het terug plaatsen van de bout, die houder die bij jou net weer iets anders is. :sure: :mrgreen:

Er zijn een hoop varianten daarvan in de omloop.

Ik heb nu de stift van de nieuwere bout kunnen wisselen met de bout van het oude station, voor zolang als het duurt.

Maar wat ik zeker wel belangrijk vind is een beetje ergonomische kwaliteiten om het handig en simpel terugplaatsen van de bout in de houder.

De temperatuur is voor mij ook geen probleem om te regelen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: goed soldeerstation?

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=1839

Ik heb het wel eens vaker gezegd, maar het gaat niet om het gereedschap maar om wat je ermee doet...
Als je nie ken solderen heb je ook niks nie aan een station van +300 euri's, ja, 't staat leuk...
Wat heb jij niet eens een boutje uit de afvalcontainer gerecycled? :shock: Valt me tegen hoor :lol:

Voor de rest heb je wel gelijk maar het gemak wil ook wat. Wat Hans aangeeft is ook belangrijk, zo'n boutje moet je blindelings in de houder kunnen mikken als je veel soldeert. Dat valt bij die Aoyue stations een beetje tegen vind ik.

Displaytje is ook niet belangrijk maar het is wel handig om te zien of de bout op temperatuur is als je ff snel iets aan elkaar wilt plakken. Het dient ook om de presets in te stellen. Die presets zijn ook niet een must maar wel handig. Ohw ja, wat ook wel handig is als het sponsje ruim boven de houder uitsteekt, dan veeg je een stuk makkelijker en beter de punt schoon. Dat was bij de mijne ook niet echt het geval en ik heb er een dikker Weller sponsje in gestopt.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: goed soldeerstation?

Bericht door Henkjan »

ray5150 schreef:
Henkjan heeft een soldeer station :?: nou breekt m'n klomp... :shock:
sorry. je kan niet alles met croonsteentjes en krokdraadjes doen helaas :oops:
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: goed soldeerstation?

Bericht door Zweitse »

Heeft iemand ervaring met de soldeerstations ELV. Ik ben nog steeds zoekende, en zag deze bij toeval.

http://www.elv.de/Louml;tstation-LS-50- ... ich_/marke_"
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: goed soldeerstation?

Bericht door TubeHead »

dre schreef:
Afbeelding

deze gebruik ik al een paar jaar,bevalt prima en kost ook erg weinig.
zo eentje heb ik ook gehad. Alleen de soldeerbout was een andere. Die brak gewoon in tweeën na een jaar :roll:

Nu staat er al een tijdje deze weller op de bank.

Afbeelding
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: goed soldeerstation?

Bericht door cobaltjeh »

Ik heb er een die lijkt op die van Dre (merk: Velleman), werkt hier al 3 jaar prima. Echt fijne soldeerbout.
Ik heb ook nog een 20 jaar oude Weller staan, maar deze vind ik niet zo fijn werken. (Is namelijk redelijk versleten, na al die tijd.)

Deze is wel een stuk beter gebouwd, maar als je af en toe wat soldeerd moet dat goed genoeg zijn denk ik zo.
Die van Elv ziet er op het plaatje goed en degelijk uit, en de prijs vind ik niet eens hoog.
Echter heb ik geen ervaring met het merk.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: goed soldeerstation?

Bericht door Zweitse »

Hij lijk veel op onderstaande soldeerstations, alleen dan een ander naamplaatje.

http://be02.rs-online.com/web/p/solderi ... s/0186719/
http://modeltreincenter.nl/product_info ... anguage=nl

http://www.elv.de/ELV-Komfort-Louml;tst ... ich_/marke_"

ELV heeft ook een zelfde model met iets meer vermogen.
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: goed soldeerstation?

Bericht door cobaltjeh »

Ik denk dat je rond deze prijs, allemaal wel vergelijkbare soldeerbouten koopt.

Beste kun je even kijken of je ook handig aan nieuwe punten en eventueel vervangings bout kunt kopen.
Aangezien dat de onderdelen zijn die je gaat vervangen als ze eenmaal veel gebruikt zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Elektronicagereedschap”