Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation
Moderator: Beheerdersteam
Re: wat voor soldeerbout?
Soldeerpistolen zijn wel zwaar in gewicht maar verder niet geschikt voor serieus soldeerwerk, period.
Als het voor erbij is en je niet dagelijks 2,5 mm2 soldeert, zou ik bij de Gamma een soldeerbout van 100W halen.
Als het voor erbij is en je niet dagelijks 2,5 mm2 soldeert, zou ik bij de Gamma een soldeerbout van 100W halen.
Re: wat voor soldeerbout?
Psst, kijk even op Samenkopen.net voor de aoyue stations
.
Ik gebruik een hele cheap ass 35 watt soldeerbout, voldoet op zich prima, heeft alleen geen temperatuurregeling, dus blijft altijd maar doorstoken. Voor kleine simpele printjes en kabeltjes vind ik dat voldoende. Eens in de zoveel tijd gewoon even nieuwe punt erop.
http://www.dickbest.nl/webshop/index.ph ... ductId=647
Ik gebruik een hele cheap ass 35 watt soldeerbout, voldoet op zich prima, heeft alleen geen temperatuurregeling, dus blijft altijd maar doorstoken. Voor kleine simpele printjes en kabeltjes vind ik dat voldoende. Eens in de zoveel tijd gewoon even nieuwe punt erop.
http://www.dickbest.nl/webshop/index.ph ... ductId=647
Re: wat voor soldeerbout?
Ga met al die $#@%&-dure onderdelen ajb niet besparen op een fatsoenlijk soldeerstation. En al hoeft het geen Weller te zijn, neem i.i.g. een 40-50W regelbare bout.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: wat voor soldeerbout?
Wat noem jij besparen?markbakk schreef:Ga met al die $#@%&-dure onderdelen ajb niet besparen op een fatsoenlijk soldeerstation. En al hoeft het geen Weller te zijn, neem i.i.g. een 40-50W regelbare bout.
(waar doel je op?)
Re: wat voor soldeerbout?
Hoi,
Velleman soldeerstation 50w instelbaar, hartstikke handig, werkt prima en kost rond de 25€. Imo heb je niet meer nodig voor zo af en toe solderen. Werkt bovendien ook prima voor het serieuzere soldeerwerk aan bijvoorbeeld printjes met surface mounted componenten.
Bij iedere degelijke electro winkel te krijgen.
Mvg reinder
Velleman soldeerstation 50w instelbaar, hartstikke handig, werkt prima en kost rond de 25€. Imo heb je niet meer nodig voor zo af en toe solderen. Werkt bovendien ook prima voor het serieuzere soldeerwerk aan bijvoorbeeld printjes met surface mounted componenten.
Bij iedere degelijke electro winkel te krijgen.
Mvg reinder
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: wat voor soldeerbout?
Aangezien het slechts is om "erbij" te hebben voor zo nu en dan wat zwaarder werk, zou mijn advies hetzelfde klinken als dat van Pjotr:
Pjotr schreef:Als het voor erbij is en je niet dagelijks 2,5 mm2 soldeert, zou ik bij de Gamma een soldeerbout van 100W halen.
Re: wat voor soldeerbout?
Ik heb gisteren de Toolcraft ST-80A binnen gekregen. Kost €72 voor 80 watt ( http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=588777 ) en heb even getest en ging prima met solderen met iets meer dan 350 graden.
Re: goed soldeerstation?
Toch nog maar even een vraagje in dit oude topic. Is een gecombineerd soldeerstation handig. Ik wil binnenkort een station aanschaffen, maar ben er nog niet geheel uit. Elk advies is welkom. Ik zit zelf te denken aan deze stations
http://www.eleshop.nl/aoyue-968-alles-i ... -p-65.html
http://www.eleshop.nl/aoyue-937-soldeer ... -p-62.html
http://www.eleshop.nl/aoyue-968-alles-i ... -p-65.html
http://www.eleshop.nl/aoyue-937-soldeer ... -p-62.html
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: goed soldeerstation?
ik heb die 937, erg fijn soldeestation. maar achteraf had ik toch beter dat alles-in-een ding kunnen kopen, hete lucht is wel fijn (al was t maar voor krimpkous) en zo'n afzuiging bij de tip is een stuk handiger dan die losse fan met filter die ik nu heb staan
Re: goed soldeerstation?
deze gebruik ik al een paar jaar,bevalt prima en kost ook erg weinig.
Re: goed soldeerstation?
Krimpkous, daar had ik zelf nog niet eens aan gedacht. Is wel iets om mee te nemen in mijn overweging. Gaat de afzuiging niet in de weg zitten tijdens het solderen!
Re: goed soldeerstation?
Nu we toch aan het showen zijn, ik heb sinds een paar maanden deze op mijn werktafel staan:
http://nl.rs-online.com/web/p/soldering ... s/0186719/
Bevalt een stuk beter dan de Ali Jojo, heeft een stuk meer warmte capaciteit en "mikt" ook een beter in de standaard. Is erg snel op temperatuur en heeft ook een handige stand-by timer waardoor de punten veel langer meegaan. Helaas levert RS niet aan particulieren.
Voor krimpkous kun je beter een losse regelbare "heatgun" kopen. Daarbij zitten allerlei schermpjes/beugeltjes, of kun je erbij kopen, waardoor de omliggende bedrading niet wegsmelt en de hete lucht helemaal om de krimpkous heen stroomt.
Bevalt een stuk beter dan de Ali Jojo, heeft een stuk meer warmte capaciteit en "mikt" ook een beter in de standaard. Is erg snel op temperatuur en heeft ook een handige stand-by timer waardoor de punten veel langer meegaan. Helaas levert RS niet aan particulieren.
Voor krimpkous kun je beter een losse regelbare "heatgun" kopen. Daarbij zitten allerlei schermpjes/beugeltjes, of kun je erbij kopen, waardoor de omliggende bedrading niet wegsmelt en de hete lucht helemaal om de krimpkous heen stroomt.
Re: goed soldeerstation?
Een beetje knutselaar (of roker) heeft toch wel een aansteker op de werkbank....?
(en een verffohn voor de grotere krimpkousen.)
Henkjan heeft een soldeer station
nou breekt m'n klomp... 
(en een verffohn voor de grotere krimpkousen.)
Henkjan heeft een soldeer station
Re: goed soldeerstation?
Hier nog een paar gebroken klompenray5150 schreef:Henkjan heeft een soldeer stationnou breekt m'n klomp...
Dat alles in 1 station hebben ik op mijn werk gehad. Is erg lomp en staat vreselijk in de weg op je werktafel. Is inmiddels in de Kliko verdwenen omdat het boutje na een paar keer gevallen te zijn, ook aan barrels lag. Hete lucht SMD solderen ermee is een ramp. Een enkel IC'tje er mee los solderen gaat nog net maar dan houdt het ook op. Voor echt SMD solderen/desolderen met hete lucht kom je in de 500+ euries klasse en dan nog is dat maar zo, zo.
Die goedkope 20-40 euries Aoyue zijn redelijk waar voor hun geld maar de rest is speelgoed.
Re: goed soldeerstation?
Wat duur, ik pruts hele versterkerblokken in elkaar met deze....:Pjotr schreef:Die goedkope 20-40 euries Aoyue zijn redelijk waar voor hun geld maar de rest is speelgoed.
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=1839
Ik heb het wel eens vaker gezegd, maar het gaat niet om het gereedschap maar om wat je ermee doet...
Als je nie ken solderen heb je ook niks nie aan een station van +300 euri's, ja, 't staat leuk...
zo'n thermometer erop is leuk, maar niet nodig .
Door ervaring weet ik exact op welke stand ik transistoren en diode's moet solderen, en welk vermogen ik nodig heb voor zeg maar 10 Watt weerstanden, kwestie van jarenlang dagelijks solderen...
Een vakman levert met een boutje van 5 euro ook een goed product af.
Re: goed soldeerstation?
@ Ray, ik heb ook zo een station en word helemaal gek van het terug plaatsen van de bout, die houder die bij jou net weer iets anders is.
Er zijn een hoop varianten daarvan in de omloop.
Ik heb nu de stift van de nieuwere bout kunnen wisselen met de bout van het oude station, voor zolang als het duurt.
Maar wat ik zeker wel belangrijk vind is een beetje ergonomische kwaliteiten om het handig en simpel terugplaatsen van de bout in de houder.
De temperatuur is voor mij ook geen probleem om te regelen.
Er zijn een hoop varianten daarvan in de omloop.
Ik heb nu de stift van de nieuwere bout kunnen wisselen met de bout van het oude station, voor zolang als het duurt.
Maar wat ik zeker wel belangrijk vind is een beetje ergonomische kwaliteiten om het handig en simpel terugplaatsen van de bout in de houder.
De temperatuur is voor mij ook geen probleem om te regelen.
Re: goed soldeerstation?
Wat heb jij niet eens een boutje uit de afvalcontainer gerecycled?ray5150 schreef:http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=1839
Ik heb het wel eens vaker gezegd, maar het gaat niet om het gereedschap maar om wat je ermee doet...
Als je nie ken solderen heb je ook niks nie aan een station van +300 euri's, ja, 't staat leuk...
Voor de rest heb je wel gelijk maar het gemak wil ook wat. Wat Hans aangeeft is ook belangrijk, zo'n boutje moet je blindelings in de houder kunnen mikken als je veel soldeert. Dat valt bij die Aoyue stations een beetje tegen vind ik.
Displaytje is ook niet belangrijk maar het is wel handig om te zien of de bout op temperatuur is als je ff snel iets aan elkaar wilt plakken. Het dient ook om de presets in te stellen. Die presets zijn ook niet een must maar wel handig. Ohw ja, wat ook wel handig is als het sponsje ruim boven de houder uitsteekt, dan veeg je een stuk makkelijker en beter de punt schoon. Dat was bij de mijne ook niet echt het geval en ik heb er een dikker Weller sponsje in gestopt.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: goed soldeerstation?
sorry. je kan niet alles met croonsteentjes en krokdraadjes doen helaasray5150 schreef:Henkjan heeft een soldeer stationnou breekt m'n klomp...
Re: goed soldeerstation?
Heeft iemand ervaring met de soldeerstations ELV. Ik ben nog steeds zoekende, en zag deze bij toeval.
http://www.elv.de/Louml;tstation-LS-50- ... ich_/marke_"
http://www.elv.de/Louml;tstation-LS-50- ... ich_/marke_"
Re: goed soldeerstation?
zo eentje heb ik ook gehad. Alleen de soldeerbout was een andere. Die brak gewoon in tweeën na een jaardre schreef:
deze gebruik ik al een paar jaar,bevalt prima en kost ook erg weinig.
Nu staat er al een tijdje deze weller op de bank.

Re: goed soldeerstation?
Ik heb er een die lijkt op die van Dre (merk: Velleman), werkt hier al 3 jaar prima. Echt fijne soldeerbout.
Ik heb ook nog een 20 jaar oude Weller staan, maar deze vind ik niet zo fijn werken. (Is namelijk redelijk versleten, na al die tijd.)
Deze is wel een stuk beter gebouwd, maar als je af en toe wat soldeerd moet dat goed genoeg zijn denk ik zo.
Die van Elv ziet er op het plaatje goed en degelijk uit, en de prijs vind ik niet eens hoog.
Echter heb ik geen ervaring met het merk.
Ik heb ook nog een 20 jaar oude Weller staan, maar deze vind ik niet zo fijn werken. (Is namelijk redelijk versleten, na al die tijd.)
Deze is wel een stuk beter gebouwd, maar als je af en toe wat soldeerd moet dat goed genoeg zijn denk ik zo.
Die van Elv ziet er op het plaatje goed en degelijk uit, en de prijs vind ik niet eens hoog.
Echter heb ik geen ervaring met het merk.
Re: goed soldeerstation?
Hij lijk veel op onderstaande soldeerstations, alleen dan een ander naamplaatje.
http://be02.rs-online.com/web/p/solderi ... s/0186719/
http://modeltreincenter.nl/product_info ... anguage=nl
http://www.elv.de/ELV-Komfort-Louml;tst ... ich_/marke_"
ELV heeft ook een zelfde model met iets meer vermogen.
http://be02.rs-online.com/web/p/solderi ... s/0186719/
http://modeltreincenter.nl/product_info ... anguage=nl
http://www.elv.de/ELV-Komfort-Louml;tst ... ich_/marke_"
ELV heeft ook een zelfde model met iets meer vermogen.
Re: goed soldeerstation?
Ik denk dat je rond deze prijs, allemaal wel vergelijkbare soldeerbouten koopt.
Beste kun je even kijken of je ook handig aan nieuwe punten en eventueel vervangings bout kunt kopen.
Aangezien dat de onderdelen zijn die je gaat vervangen als ze eenmaal veel gebruikt zijn.
Beste kun je even kijken of je ook handig aan nieuwe punten en eventueel vervangings bout kunt kopen.
Aangezien dat de onderdelen zijn die je gaat vervangen als ze eenmaal veel gebruikt zijn.
