Desktop Line Array - Sweet Sixteen
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33826
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Desktop Line Array
maak ik de TL recht (geen taper dus) en de afstemming op 90Hz om de lengte een beetje praktisch te krijgen, dan krijg ik zo iets:
ook dit is met 1 unit op 1/3 met redelijk wat demping in t gesloten deel en vrij weinig in t gesloten deel
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Desktop Line Array
Volgens mij krijg je precies hetzelfdeHenkjan schreef:@Wouter: als ik t in Mathcad gooi, krijg ik heel wat anders:
Gooi mijn optie eens in mathcad ajb?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33826
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Desktop Line Array
joh, wat de schaal (en de aanwezigheid van een andere grafiek) toch kan vertekenenwouter schreef:Volgens mij krijg je precies hetzelfdeHenkjan schreef:@Wouter: als ik t in Mathcad gooi, krijg ik heel wat anders::
hier is "jouwe" in Mathcad:
Re: Desktop Line Array
Zal ik later even proberen.Henkjan schreef:macro's aanzetten
is die 4 liter voor 8 drivertjes? wat voor afstemming is dat?
Dit is wat ik in WinISD krijg..
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Desktop Line Array
Grappig dat die simulaties echt dicht bij elkaar in de buurt komen. Ik ontwerp echt gewoon liever met een SPL curve, dan kun je sneller bepaalde keuzes terug zien. Voor deze driver is een flinke demping geen probleem in 'mijn' TL waardoor je de middentonen flink kunt temperen. Ik verwacht een betere werking dan de BR, die kan met demping wel een soortgelijk uitslinger gedrag krijgen maar heeft een stijlere roll off. Qua simulatie is een BR meestal in het voordeel maar in de praktijk geloof ik wel in de een TL - alleen die drivers op zo'n grote afstand... gaat niet werken in een TL van 50 cm ben ik bangHenkjan schreef:joh, wat de schaal (en de aanwezigheid van een andere grafiek) toch kan vertekenenwouter schreef:Volgens mij krijg je precies hetzelfdeHenkjan schreef:@Wouter: als ik t in Mathcad gooi, krijg ik heel wat anders::
![]()
hier is "jouwe" in Mathcad:
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33826
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Desktop Line Array
het voordeel van die afstemmings tabellen is dat je vrijwel meteen op een goede lengte en diameter zit. dan is het finetunen met de sim een stuk sneller.
wat bedoel je hiermee:
wat bedoel je hiermee:
wouter schreef:alleen die drivers op zo'n grote afstand... gaat niet werken in een TL van 50 cm ben ik bang
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Desktop Line Array
op een lijn van 50 cm zit de laatste driver op ca 5 cm vanaf het uiteinde van de poort, terwijl je niet verder zou moeten willen dan gemiddeld rond 1/3e - d.w.z. 4 op net iets minder dan 1/3e en 4 op net iets meer.
Voor 8 drivers a 5,5 cm zou ik zeker een TL van een meter willen zien...
Voor 8 drivers a 5,5 cm zou ik zeker een TL van een meter willen zien...
Re: Desktop Line Array
hoe bedoel je ? Zoiets als mn klad moet het toch worden neem ik aan ?
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Desktop Line Array
Ik vraag me af hoe goed de werking van de TL wordt, die hoogste driver zit wel erg ver in de lijn, bijna richting 50%.
Misschien dat ervaring het zal uitwijzen, ik vrees voor teveel mid uit de lijn wat door demping aangepakt moet worden. Hiermee verlaag je de output van het laag meteen ook weer. Een langere TL is op basis van de drivers niet handig.
Misschien kun je de ruimte opdelen in 2 TL-en? Dan kan het wel goedkomen....
Misschien dat ervaring het zal uitwijzen, ik vrees voor teveel mid uit de lijn wat door demping aangepakt moet worden. Hiermee verlaag je de output van het laag meteen ook weer. Een langere TL is op basis van de drivers niet handig.
Misschien kun je de ruimte opdelen in 2 TL-en? Dan kan het wel goedkomen....
Re: Desktop Line Array
om de ruimte in twee te delen had ik ook al met Ed overgehad toen ik bij hem was. Ed vertelde dat je daar ook de staande golf die irritant kan worden bij één jamer kast elimineert.
Re: Desktop Line Array
Ik ga ff een vraag stellen waar ik het antwoord hier niet kan vinden.
Wat is de Fs en de inbouw dia van de drivers?
Wat is de Fs en de inbouw dia van de drivers?
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Desktop Line Array
Dat is niet de hoofdreden wat mij betreft. Je zult met deze drivers een optimale lijn hebben tussen 50 en 90 cm. De 8 drivers nemen al dik 40 ruimte in en daarmee ben je te ver in de lijn om nog een goede werking te krijgen. Dit kan voorkomen worden door een 2 lijnen met elk de helft van het volume en wel de juiste tapsheid. Je zit dan met ca 20 cm in een lijn van gemiddeld 70 cm weer prima. Een TL met deze drivers in 1 lijn gaat gewoon niet werken.TubeHead schreef:om de ruimte in twee te delen had ik ook al met Ed overgehad toen ik bij hem was. Ed vertelde dat je daar ook de staande golf die irritant kan worden bij één jamer kast elimineert.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Desktop Line Array
Hier nog even inzichtelijk gemaakt, de paarse en rode lijn is vrij problematisch. De curve wordt beroerd en de output van mid in de lijn wordt nauwelijks meer gedempt (wat nog beroerder is)
Staat bij fs 166 en 15% (tolerantie)
Ik heb de datasheet van tymphany gebruikt: http://www.tymphany.com/files/PLS-P830970%20Rev1_0.pdfsietse schreef:Ik ga ff een vraag stellen waar ik het antwoord hier niet kan vinden.![]()
Wat is de Fs en de inbouw dia van de drivers?
Staat bij fs 166 en 15% (tolerantie)
Bij de afstemming van deze constructie zit je flink onder fs te werken, waardoor ik wat verder af kom van standaard TL werk. Ik heb rekening gehouden met het feit dat je demping in zo'n kleine kast al snel te grof is, vanwege de fysieke afmetingen. Het gaat om centimeters materiaal(dikte) terwijl je rond en boven 100 Hz aan het dempen bent. Het nauwkeurig plaatsen zal daarom niet gaan. In mijn ontwerp in jou MathCad zie je daarom ook een klein bultje die in de praktijk waarschijnlijk nauwelijks aanwezig is. Het bouwt natuurlijk makkelijker als je niet heel snel de constructie te veel gedempt hebt. Kun je rustig de boel flink dempen, zodat het 'middengebied' zo min mogelijk uit de poort komt.Henkjan schreef:ik "misbruik" de tabellen hier hoor, in principe is die bedoeld voor een afstemming op fs, ga je daarbuiten dan is het een gok (die wel vaak goed uit pakt, maar dit terzijde)
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Desktop Line Array
Zeker wel, alleen gezien het feit dat je werkt met 2" moet je zo hoog afstemmen dat je lijn kort wordt in verhouding tot de bron, en een TL moet niet de driver ver voorbij 1/3e hebben. Delen in 2en lijkt me een prima optie, en nog gaaf verhaal ook 
Re: Desktop Line Array
Ook ik zal deze opstelling niet in een TL plaatsen. Te hoge Fs, Lengte line ca 50cm.
Br of open baffle?
Br of open baffle?
Re: Desktop Line Array
Je bedoeld dat de driver niet voorbij de lengte van 1/3 mag zitten anders begint hij maf te doen (zoals je in de grafiek ziet ?)
Daardoor moet je een heeele lange lijn maken. Wat weer resulteert in een diepe kast ?
Diepe kast is niet echt een go voorop een Desktop.. En met 4 Liter in een BR is dat nog goed te doen.
Maar het kan wel weer intressant zijn als de speakers een keer van het bureau gaan naar bv woonkamer oid.
Daardoor moet je een heeele lange lijn maken. Wat weer resulteert in een diepe kast ?
Diepe kast is niet echt een go voorop een Desktop.. En met 4 Liter in een BR is dat nog goed te doen.
Maar het kan wel weer intressant zijn als de speakers een keer van het bureau gaan naar bv woonkamer oid.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33826
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Desktop Line Array
in de "Pipeline" van Tony Gee (forumlid Geenius) gaat het toch prima... zie de Elektor special van 2009 of http://www.humblehomemadehifi.comwouter schreef:Zeker wel, alleen gezien het feit dat je werkt met 2" moet je zo hoog afstemmen dat je lijn kort wordt in verhouding tot de bron, en een TL moet niet de driver ver voorbij 1/3e hebben.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Desktop Line Array
De elektor special heb ik liggen dus ik kan het nakijken (website is aangepast dus daarop niet meer zichtbaar) maar ik geloof niet dat die uitzondering de regel verandert.
Niet dat het een regel is en ik vraag me af hoe het met het laag van de pipeline gaat, maar het is niet helemaal vergelijkbaar denk ik.
In de simulatie kun je zien wat er gebeurd en bij een TL zal ook niemand de driver op 1/2e in de lijn zetten. Ik verwacht dat eer een soort middeling plaats zal vinden bij een lijn met 8 drivers die je met diverse curves wel aardig kunt voorspellen.
En een driver op 1/2 werkt redelijk averechts voor je output tussen 100 en 200 Hz, en dat ga je wel merken denk ik. En de output van het middengebied wordt niet echt gedempt.
Hoe dat werkt bij de pipeline weet ik niet, maar uit ervaring kan ik zeggen dat veel middengebied uit de poort niet lekker klinkt.
@ tubehead: die gedeelde TL is verder toch prima? En bedenk je dat een langere lijn doorgaans ook een 'dunnere' lijn betekent, dus langer is niet meteen groter. Ik verwacht dat je 0,7 liter per driver nodig hebt. Voor basreflex zou 0,4 ongeveer voldoende moeten zijn. Ik zou altijd gaan voor het leuke verhaal achter de constructie en een double labyrinth array maken
Niet dat het een regel is en ik vraag me af hoe het met het laag van de pipeline gaat, maar het is niet helemaal vergelijkbaar denk ik.
In de simulatie kun je zien wat er gebeurd en bij een TL zal ook niemand de driver op 1/2e in de lijn zetten. Ik verwacht dat eer een soort middeling plaats zal vinden bij een lijn met 8 drivers die je met diverse curves wel aardig kunt voorspellen.
En een driver op 1/2 werkt redelijk averechts voor je output tussen 100 en 200 Hz, en dat ga je wel merken denk ik. En de output van het middengebied wordt niet echt gedempt.
Hoe dat werkt bij de pipeline weet ik niet, maar uit ervaring kan ik zeggen dat veel middengebied uit de poort niet lekker klinkt.
@ tubehead: die gedeelde TL is verder toch prima? En bedenk je dat een langere lijn doorgaans ook een 'dunnere' lijn betekent, dus langer is niet meteen groter. Ik verwacht dat je 0,7 liter per driver nodig hebt. Voor basreflex zou 0,4 ongeveer voldoende moeten zijn. Ik zou altijd gaan voor het leuke verhaal achter de constructie en een double labyrinth array maken
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33826
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Desktop Line Array
de meetcurve van de pipeline in t blad ziet er netjes uit hoor. mss kan Tony zelf wat meer er over zeggen?
wat betreft sims & meerdere drivers: ik denk niet dat je zo de resultaten van 1 driver op 1/2 mag extrapoleren. maar dat is net zo gevoelsmatig als jouw redenatie, dus daar schieten we niets mee op
in Akabak is dit wel te simuleren overigens.
wat betreft sims & meerdere drivers: ik denk niet dat je zo de resultaten van 1 driver op 1/2 mag extrapoleren. maar dat is net zo gevoelsmatig als jouw redenatie, dus daar schieten we niets mee op
in Akabak is dit wel te simuleren overigens.
Re: Desktop Line Array
Heb deze elektor ook liggen. Maar had altijd gedacht dat deze gesloten was. Ik ga deze even lezen 
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: Desktop Line Array
op een dag als vandaag had je toch effe snel alle varianten kunnen bouwen!
Zulk kleine kastjes, gewoon wat plankjes zagen en tegen elkaar lijmen.
Beluisteren, meten en alle welles/nietes discussie van tafel vegen
Zulk kleine kastjes, gewoon wat plankjes zagen en tegen elkaar lijmen.
Beluisteren, meten en alle welles/nietes discussie van tafel vegen
