Testopstelling filter: hoe verbinden onderdelen

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
MechanicalAnimal

Testopstelling filter: hoe verbinden onderdelen

Bericht door MechanicalAnimal »

Heey Guys

Het is de bedoeling dat ik uiteindelijk zelf de filters voor mijn Galactica's ga maken.
Nu wil ik voordat ik de boel vastbak het filter testen en eventueel ff laten checken door iemand.

Mijn vraag is de volgende:

Als ik op een stukje laminaat het filter samenstel kan ik de diverse onderdelen dan tijdelijk verbinden met testsnoeren zoals verkrijgbaar bij Dick Best?
Testsnoeren.jpg
Testsnoeren.jpg (32.79 KiB) 471 keer bekeken
Ik begrijp dat de kwaliteit hiervan niet je-van-het is maar ik kan vast wel horen of de filteropstelling klopt alvorens te solderen.
Chris_T

Re: Testopstelling filter: hoe verbinden onderdelen

Bericht door Chris_T »

Heej MechanicalAnimal,

Voor simpele testfiltertjes is het prima hoor (erg handig om even snel de demping van de tweeter aan te passen bijvoorbeeld).
Ik heb zelf alleen de voorkeur voor kroonsteentjes, die houden het zaakje beter bij elkaar en je kan grotere knooppunten maken.
Maar als ik bij iemand snel een testfilter zou moeten opbouwen zou ik ook voor deze knijpers gaan :rock:, lekker snel en makkelijk.
MechanicalAnimal

owja, gewoon kroonsteentjes, das ook een idee, thanks! :D .

en kan ik daar gewoon installatiedraad (je weet wel, standaard 220spul) voor in huis gebruiken?
meiborg

Bericht door meiborg »

Ja hoor, werkt prima. Zag bij een kennis dat hij een oude "ontdek electro" doos waarmee je allemaal experimenten kon doen gebruikt, hij gebruikt daar de grondplaat van om filtertjes te testen. Super handig, het is een plaat met klemverbindingen dus er in steken en klaar is kees.

Mvg Reinder
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

kroonsteentjes rock :rock:

iirc heb ik ook van Tony wel eens een testfilter met die dingen gezien. ook in de HH worden ze aanbevolen voor als je niet wil of kan solderen. groot voordeel boven die snoertjes is dat kroonkurkensteentjes niet zo snel los zullen gaan als je t filter een stukje verplaatst
MechanicalAnimal

Kroonsteentjes gaat 'm worden dus :rock:

en 220 installatiedraad voldoet of moet daar toch echt iets anders voor komen?

Installatiedraad.jpg
SARK

Bericht door SARK »

MechanicalAnimal schreef:
220 installatiedraad voldoet of moet daar toch echt iets anders voor komen?
Ja dit voldoet zeker, maar eerst een foto van de rol/haspel die je gaat gebruiken hier op 't forum plaatsen zodat we 'm met z'n allen even audiofiel voor je in kunnen 'stralen' ... daarna kan je het pas gebruiken voor je filters :mrgreen:
Bijlagen
Eigenlijk doet ze een 'High ten'
Eigenlijk doet ze een 'High ten'
Laatst gewijzigd door SARK op zo 02 okt 2011, 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.
meiborg

Bericht door meiborg »

Mooie grote spoel :D
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Waarom zo moeilijk doen? Je hebt toch wel een soldeerbout? Gewoon als spinnewebbetje aan elkaar solderen (zonder de draden in te korten) is de betrouwbaarste methode. Moet je natuurlijk wel kunnen solderen en niet iedereen kan dat :mrgreen:

Die testsnoertjes zijn i.i.g. niet goed. Ze hebben meestal een slechte overgangsweerstand, 0,5 ohm is geen uitzondering. En dat is voor een LS-filter gewoon te veel.
MechanicalAnimal

Pjotr schreef:
Waarom zo moeilijk doen? Je hebt toch wel een soldeerbout? Gewoon als spinnewebbetje aan elkaar solderen (zonder de draden in te korten) is de betrouwbaarste methode. Moet je natuurlijk wel kunnen solderen en niet iedereen kan dat :mrgreen:

Die testsnoertjes zijn i.i.g. niet goed. Ze hebben meestal een slechte overgangsweerstand, 0,5 ohm is geen uitzondering. En dat is voor een LS-filter gewoon te veel.
Moeilijk? Ik wil juist ff zonder te solderen kijken of ik het filter juist in elkaar heb gestoken.

Begrijp ik goed dat je bedoelt om de eindes van de draden van de componenten te gebruiken? Zodat je bij het definitief vastbakken stukkie afknijpt en dan de mechanische verbinding tussen component en draad vastsoldeert?

Bedankt voor je tip over die testsnoertjes-weerstand :rock:
SARK schreef:
Ja dit voldoet zeker, maar eerst een foto van de rol/haspel die je gaat gebruiken hier op 't forum plaatsen zodat we 'm met z'n allen even audiofiel voor je in kunnen 'stralen' ... daarna kan je het pas gebruiken voor je filters :mrgreen:
Ik kom t.z.t wel ff langs bij je Sark, kun je mijn componenten ook meteen even aaien, dan gaan ze in elk geval goedgeluimd de behuizing in :lol:
meiborg schreef:
Mooie grote spoel :D
voorbeeldje :lol:
Arno

Bericht door Arno »

Valt er nog wel wat te testen aan het filter dan? Ik neem aan dat je zelf niets gaat wijzigen aan de componentenbezetting? Als ik jouw was liet ik lekker een paar mooie printen maken door onze enige echte recycle-koning bijvoorbeeld. Dan kan je ook niet echt de mist in gaan met het schema :wink:
threshold

Bericht door threshold »

Ik gebruik die testsnoeren ook, de dikkere zoals op de foto maar ook hele dunne. Ik kwam er laatst achter dat het met zo'n dun snoertje beter klonk. Toen mat ik het door: dikke 3 Ohm!
Nu zit daar dus een weerstand van 3,3 Ohm. :lol:
M.a.w oppassen met die snoeren.
markbakk

Bericht door markbakk »

Pjotr schreef:
Gewoon als spinnewebbetje aan elkaar solderen (zonder de draden in te korten) is de betrouwbaarste methode.
+1
En als het eenmaal goed aan elkaar is gesoldeerd en het meet/klinkt ok, dan zet je de boel met (heel veel) smeltlijm vast op een plankje. :hide:
MechanicalAnimal

Pjotr schreef:
voor de zekerheid ff een kroonsteentje tegen de multimeter aangehouden: 0.001 - 0.002 Ohm :D
Arno schreef:
Valt er nog wel wat te testen aan het filter dan? Ik neem aan dat je zelf niets gaat wijzigen aan de componentenbezetting? Als ik jouw was liet ik lekker een paar mooie printen maken door onze enige echte recycle-koning bijvoorbeeld. Dan kan je ook niet echt de mist in gaan met het schema :wink:
het gaat me ook idd niet om de waarde van de componenten, maar meer de plaatsing van de componenten onderling en het het opbouwen ervan. Daar wil ik gewoon eerst een trailversie van bouwen, die laten controleren en als ik alles goed gedaan heb dan bak ik de boel vast :mrgreen:

Filterplankje wordt een mooi plaatje berkenmultiplex of laminaat (ligt nog wel ergens een plank op zolder). Onderdelen worden vastgezet met fatsoenlijke tieraps en/of smeltlijm.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”