Voorversterker met MiniDSP en Arduino controller

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
sevenup

Voorversterker met MiniDSP en Arduino controller

Bericht door sevenup »

Hallo,

Sinds kort ben ik bezig met een voorversterker die opgebouwd wordt uit de volgende onderdelen:

- Arduino Mega 2560 controller
- Afstandsbediening
- 2x40 character LCD display
- MiniDSP 2x4
- MiniDIGI
- Relaisbord voor analoge ingangskeuze

Op dit moment heb ik een eerste versie van de SW voor de controller klaar. De volgende functies zitten er al in:

- Startup message
- Source selectie (5x analoog, 4x digitaal)
- Infrarood functies (vol+, vol-, source+, source-, direct entry source, mute, standby)
- Volume en Source worden onthouden als je naar standby gaat
- Bij omschakelen van source is de sequence: MUTE, omschakelen, UNMUTE
- IR indicator. Er knippert een # rechts bovenin het scherm als er IR binnenkomt

Wat moet er nog gedaan worden:

- Buttons (vol+, vol-, source+, source-, mute, standby)
- uitschakelen van voeding voor MiniDSP en display in "Standby" mode.
- Schakeling bouwen om PWM om te zetten naar 0-3.3V voor de aansturing van de
onboard volumeregeling in de MiniDSP.
- Fatsoenlijke voeding bouwen met meerdere 5V uitgangen (MiniDSP, MiniDIGI, Arduino)
- Behuizing

Suggesties zijn altijd welkom voor meer SW functies, past nog genoeg code in het geheugen van de Arduino :)

Hierbij een kort filmpje van de huidige status:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Lp7U2l7pWfI[/youtube]

En een plaatje van het relaisbordje. Had nog een aantal mooie afgeschermde reedrelais liggen :)
Bijlagen
relaisbord
relaisbord
Ah!buis

Re: Voorversterker met MiniDSP en Arduino controller

Bericht door Ah!buis »

Je wil dus begrijp ik op het toestel wat knoppen hebben die hetzelfde doen als via IR :-s
In TV's werd dat zo opgelost.In het toestel hetzelfde IC als in de zapper maar die stuurt geen IRled.In plaats daarvan gaat ie naar dezelfde pin waar de IRontvanger aanzit.Zo heb je knoppen zonder soft-aanpassing of meer ingangen van de µC :D .
Anne
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Oei, dat wordt mooi zeg! Extra functies: op m'n huidige voorversterker gebruik ik een RF afstand bediening met alleen volume erop. Wat ik mis, en er zeker bij de volgende nog te bouwen voorversterker komt die de 300B's gaat aansturen, is iets universeels om bv een track/album verder te zappen op cd speler of mediaspeler. Dus een paar universele knoppen (nu je toch aan het bouwen bent) die je achteraf een functie kunt toekennen waar je behoefte aan hebt.
sevenup

Bericht door sevenup »

Barry2001 schreef:
Oei, dat wordt mooi zeg! Extra functies: op m'n huidige voorversterker gebruik ik een RF afstand bediening met alleen volume erop. Wat ik mis, en er zeker bij de volgende nog te bouwen voorversterker komt die de 300B's gaat aansturen, is iets universeels om bv een track/album verder te zappen op cd speler of mediaspeler. Dus een paar universele knoppen (nu je toch aan het bouwen bent) die je achteraf een functie kunt toekennen waar je behoefte aan hebt.
Is op zich geen probleem.

Hier geef ik aan hoe veel buttons ik heb op het frontpanel, alsmede op welke pinnen ze zitten op de Arduino.

int Button_Count = 5; //Number of buttons counting from 0 (max 255)

//Define input pins for button[0] to button[Button_Count]
int myButtonPins[] = {22, 24, 26, 28, 30, 32};

Deze pinnen worden automatisch gechecked. Als er een button ingedrukt wordt geef ik die button door aan een ProcessKey functie waar een switch inzit die functies aanroept per key. ButtonNr die doorgegeven wordt is tussen '0 en ButtonCount'

Voor IR is het nog iets makkelijker. Alle IR key codes die binnen komen worden direct doorgegeven aan een ProcessIR functie waar een switch inzit die functies aanroept per IR code.
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Kijk nog een mooi project om te volgen, goed bezig!
sevenup

Bericht door sevenup »

Ah!buis schreef:
Je wil dus begrijp ik op het toestel wat knoppen hebben die hetzelfde doen als via IR :-s
In TV's werd dat zo opgelost.In het toestel hetzelfde IC als in de zapper maar die stuurt geen IRled.In plaats daarvan gaat ie naar dezelfde pin waar de IRontvanger aanzit.Zo heb je knoppen zonder soft-aanpassing of meer ingangen van de µC :D .
Anne
Als de remote leeg of kwijt is kan ik hem nog steeds bedienen. Die buttons zijn geen probleem. Deze Arduino heeft iets 52 I/O pinnen, maar dan genoeg.

Wat ook kan is alle buttons via verschillende weerstanden aansluiten op dezelfde analoge input pin. Elke button geeft dan een verschillende ingangsspanning en is uit te lezen.

Heb je maar 1 ingang nodig op de controller.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

sevenup schreef:
Ah!buis schreef:
Anne
Als de remote leeg of kwijt is kan ik hem nog steeds bedienen. Die buttons zijn geen probleem. Deze Arduino heeft iets 52 I/O pinnen, maar dan genoeg.

Wat ook kan is alle buttons via verschillende weerstanden aansluiten op dezelfde analoge input pin. Elke button geeft dan een verschillende ingangsspanning en is uit te lezen.

Heb je maar 1 ingang nodig op de controller.
Bediening van de autoradio vanaf het stuur werkt ook op dezelfde manier, heb je maar 2 draadjes oftwel 1 input nodig. Maar fraai allemaal, succes met de verdere ontwikkeling.
sevenup

Bericht door sevenup »

Heb net nog een filmpje gemaakt van de huidige status van de software.

Het linker ledje is volume, aangesloten op PWM.
Die daarnaast analoog (uit) / digitaal (aan) omschakeling. Dit heeft de miniDSP nodig voor analoog/digitaal delectie.
De rest zijn de ingangen, op dit moment 4 analoog, 4 digitaal.

Volumeregeling is nu tussen 0 (MUTE) en 100 (MAX op scherm)
Verder een leuke startup sequence :)
IR indicatie rechtsboven in het display
Source wisselen is: MUTE / change source / UNMUTE
Bij standby worden de settings onthouden. Deze worden ook weer gebruikt na repower.

Oja, de button werkt ook, dit is nu makkelijk uit te breiden naar meer buttons.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=pWvee9K8Uxc[/youtube]
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Even uit nieuwsgierigheid. Waarom heb je zo'n groot display als je meer dan de helft niet gebruikt? Ik persoonlijk zou dan bijv de ingangskeuze centreren op de eerste regel en het volume als balkjes over de hele 2de regel doen. En dan of links beginnen naar rechts of vanuit het midden naar beide kanten. Maar dat is mijn mening...
sevenup

Bericht door sevenup »

Vinculum schreef:
Even uit nieuwsgierigheid. Waarom heb je zo'n groot display als je meer dan de helft niet gebruikt? Ik persoonlijk zou dan bijv de ingangskeuze centreren op de eerste regel en het volume als balkjes over de hele 2de regel doen. En dan of links beginnen naar rechts of vanuit het midden naar beide kanten. Maar dat is mijn mening...
Dit display kwam uit een kapot appraat bij ons op het werk. Ik weet nog niet of ik straks deze ga gebruiken of een 2x16.
Gat me nu eerst nog om de functionaliteit, optisch is geen probleem om te veranderen :)
sevenup

Bericht door sevenup »

Ook een voeding in elkaar gezet met 3 stuks 5V uitgangen. Goed ontkoppeld en ruisarm genoeg.
Bijlagen
DSC_0138.jpg
sevenup

Bericht door sevenup »

Heb op het minidsp forum antwoorden gekregen op de vraag wat te gebruiken om de digitale inputs te kunnen schakelen. Ook de analoog/digitaal selectie is nu duidelijk. een simpele multiplexer als de HC4051 kan gebruikt worden. Bij de digitale inputs wordt SPDIF geschakeld, bij de a/d selectie is het I2S. Nu een klein opsteekprintje maken voor op de minidigi en aansluiten op de arduino.

SW moet iets aangepast worden voor de HC4051, maar dat is erg weinig.
Plaats reactie