Mijn eerste "niet gehinderd door kennis zelfbouwproject"

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

ff lunche
Berichten: 673
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:17
Locatie: Arnhem

Re: Mijn eerste "niet gehinderd door kennis zelfbouwproject"

Bericht door ff lunche »

ok, een tweeter mag ook niet te veel laag voor zijn kiezen krijgen zeg je als ik je goed lees.
dus we gaan hoger zitten.
alleen een filter op de tweeter ? hoe ziet dat eruit?
verder ga ik gewoon met de kasten aan de slag, daar gaat even tijd overheen voor het filter aspect in beeld komt.
Dagon
Berichten: 17
Lid geworden op: do 25 aug 2011, 22:11

Re: Mijn eerste "niet gehinderd door kennis zelfbouwproject"

Bericht door Dagon »

ff lunche schreef:
ok, een tweeter mag ook niet te veel laag voor zijn kiezen krijgen zeg je als ik je goed lees.
dus we gaan hoger zitten.
alleen een filter op de tweeter ? hoe ziet dat eruit?
verder ga ik gewoon met de kasten aan de slag, daar gaat even tijd overheen voor het filter aspect in beeld komt.
Als je enkel een condensator gebruikt om de tweeter te filteren (en mogelijk enkel een spoel voor de breedband speaker), dan heb je slechts een relatief zachte verzwakking. Als je dus op een lage frequentie filtert, dan komen er nog relatief krachtige bassignalen in de tweeter waar ie waarschijnlijk niet tegen kan. Daarom worden bij lagere frequenties normaal steilere filters (met meer componenten) gebruikt. Nu is 4khz al relatief hoog maar het lijkt me nog altijd laag voor een 6db filter en zo'n gewone tweeter.

Met een filter alleen op de tweeter bedoel ik dat je een condensator in serie zet met de tweeter, dit geheel is parallel met de fullrange speaker die niet gefilterd wordt. Voor een illustratie, kijk eens onderaan http://www.fostexinternational.com/docs ... nclrev.pdf waar je zo'n schema ziet van een fullrange speaker zonder filter geholpen door een tweeter.

Koop ineens enkele verschillende waarden van condensator zodat je verschillende overgangen kan proberen.
ff lunche
Berichten: 673
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:17
Locatie: Arnhem

Re: Mijn eerste "niet gehinderd door kennis zelfbouwproject"

Bericht door ff lunche »

ok, ik snap de theorie en het schema
wat ik dan niet zelf in kan schatten is welke waarde de condensator dan moet hebben in deze
"breedband unit zonder filter aangevuld met een tweeter" configuratie ?
inderdaad, die onderdeeltjes zijn niet zo heel duur en om nou voor elke spoel of condensator terug naar de winkel te moeten is ook zowat.
Dagon
Berichten: 17
Lid geworden op: do 25 aug 2011, 22:11

Re: Mijn eerste "niet gehinderd door kennis zelfbouwproject"

Bericht door Dagon »

ff lunche schreef:
ok, ik snap de theorie en het schema
wat ik dan niet zelf in kan schatten is welke waarde de condensator dan moet hebben in deze
"breedband unit zonder filter aangevuld met een tweeter" configuratie ?
inderdaad, die onderdeeltjes zijn niet zo heel duur en om nou voor elke spoel of condensator terug naar de winkel te moeten is ook zowat.
Kijk eens naar:
http://www.apicsllc.com/apics/Misc/filter2.html

De eerste calculator is voor 6db filters. Geef voor de impedanties 8 ohm in en kies een frequentie.
Hij berekent waarden voor de condensator en de spoel.
Koop dan onderdelen met waarden dier dicht in de buurt zijn. Belangrijk is wel dat de condensators niet te goedkoop zijn en goed zijn voor audio, bvb "MKP" types. En ze moeten een 5 watt kunnen absorberen. De spoelen moeten er zijn zonder ijzeren kern, gewoon een gewikkelde ring met lucht in het midden, voor hoge frequenties zijn die betaalbaar.
ff lunche
Berichten: 673
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:17
Locatie: Arnhem

Re: Mijn eerste "niet gehinderd door kennis zelfbouwproject"

Bericht door ff lunche »

mdf is besteld, dus het project gaat wel lopen dan.
Tegen de tijd dat ik met het filter aan de slag moet kom ik wel weer
(daarvoor misschien ook al)
ff lunche
Berichten: 673
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:17
Locatie: Arnhem

Re: Mijn eerste "niet gehinderd door kennis zelfbouwproject"

Bericht door ff lunche »

Mdf is binnen, ben begonnen met de bouw.
1 kast is zowat af, moet alleen nog aansluitterminals bestellen die 22 mm dikte kunnen "pakken"
voordat ie dicht kan . Kan er anders niet meer bij
Morgen een frees lenen van schoonpa en de gaten voor de units erin frezen.
zal binnenkort wat plaatjes schieten en posten.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Mijn eerste "niet gehinderd door kennis zelfbouwproject"

Bericht door meiborg »

Nou ik ben benieuwd! Leuk dat je ons op de hoogte houd :).

Groeten Reinder
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Mijn eerste "niet gehinderd door kennis zelfbouwproject"

Bericht door bartsegers »

meiborg schreef:
Nou ik ben benieuwd! Leuk dat je ons op de hoogte houd :).

Groeten Reinder
Idem, ben benieuwd !
ff lunche
Berichten: 673
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:17
Locatie: Arnhem

Re: Mijn eerste "niet gehinderd door kennis zelfbouwproject"

Bericht door ff lunche »

kasten zijn gebouwd, nou ja , nog niet helemaal af.
de fronten moeten opnieuw gezaagd en gefreesd. Daar ben ik niet tevreden over
maar dat komt wel goed.

Nu zit ik nog aan het volgende te denken, de unit die ik heb is nogal onbekend. Niet alle eigenschappen zijn bekend. ik kan hem er natuurlijk in smurfen en maar zien.
Maar een plan B ( of C, of D) is wellicht ook niet verkeerd

Vroeg me af of ik nu nog uit kan wijken naar een andere unit,
De kast is dus een tqwt van ca 90 liter, heb flink wat zitten zoeken en kom op een paar types uit
visaton BG 20 (wat al door een forumlid genoemd werd)
gradient AX-8
seas FA22RCZ ( H1597)
En misschien zijn er nog anderen.
Maar dan stopt mijn theoretische kennis om te bepalen wat een goede keus is en wat de filteraspecten zijn die met elk van deze opties gaan spelen. Wie heeft er tips ?
Bijlagen
IMG_0700.JPG
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Mijn eerste "niet gehinderd door kennis zelfbouwproject"

Bericht door bartsegers »

eerste die anderen erin schroeven zou ik zeggen!

je kunt verbaasd zijn over de weergave van die "oudjes"

daarnaast, die gradient ax-8, heeft een grillig verloop (in het hoog)
bijna 10dB hoger dan de rest. Dit vereist filterwerk!

Afbeelding

de seas, iets minder, maar ook die is een beetje grillig. (smaakgevoelig, dus kan goed klinken/!)

Afbeelding

als je bij de breedbanders blijft weet ik zo 1 2 3 niet welke andere unit je kunt gebruiken.
als je er een tweeweg van maakt zijn er legio mogelijkheden.

een paar breedbanders die ik van spectrumaudio heb zijn oa:
http://www.spectrumaudio.de/breit/tabelle.html

Dayton PS220-8 140€
Afbeelding

Davis 21MRP 70€
Afbeelding

Fostex FE206En 110€
Afbeelding

Goldwood GW8003/8 50€
Afbeelding

Monacor SPM-200X/4 20€ :shock: grafiekje is puik!
Afbeelding
Afbeelding

omnes audio L8spec 70€
Afbeelding

Sica Z004950 (onbekend merk voor mij...) 60€
Afbeelding
ff lunche
Berichten: 673
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:17
Locatie: Arnhem

Re: Mijn eerste "niet gehinderd door kennis zelfbouwproject"

Bericht door ff lunche »

ja, het moet low budget blijven dus een fostex oid valt af
van die monacor dacht ik dat het advies was "alleen geschikt voor een closed box"
een alternatief moet wel een hoog rendement hebben. Dat is al zeker.
Maar idd eerst de vintage drivers er maar eens in schroeven. Full range is geen must
aanvullen met een tweeter behoort zeker tot de mogelijkheden. Dat was plan A.
Maar uit nieuwsgierigheid ga ik een aantal van die units die je noemt eens uitvlooien.
Ik vroeg me nog wel af of bij deze alternatieven in een FR configuratie er nog iets met correctie plaats moet vinden, sommige units zullen misschien gecorrigeerd moeten worden vwb frequentieverloop of impedantie of kunnen ze allemaal zonder filter ?
Maar eigenlijk zeg je "Stick to the plan" ?
ff lunche
Berichten: 673
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:17
Locatie: Arnhem

Re: Mijn eerste "niet gehinderd door kennis zelfbouwproject"

Bericht door ff lunche »

die monacor gaat niet zo laag'van zichzelf
zo'n tqwt kast zal wel helpen maar kom ik dan toch niet tekort in het laag ?
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Mijn eerste "niet gehinderd door kennis zelfbouwproject"

Bericht door bartsegers »

die goedkope monacor begint bij 100hz af te vallen.
Dit doet die duurdere gradient ook....

mochten deze oude units je niet bekoren, heb ik evt een paar 7" oude philips breedbanders te koop.
Wel 7" helaas, dus passen zal het niet 1 2 3.

als je eens kijkt naar COAX speakers, dan krijg je waarschijnlijk nog meer kwaliteit in huis.
door het toepassen van een tweeter IN het baschassis heb je toch een puntbron, maar een beter (mooier?) hoog.

Dan kom je waarschijnlijk bij auto speakers uit. Hoeft helemaal niet slecht te zijn overigens!
in de PA wereld zijn ze er ook. (in-ceiling speakers bv)
Gebruikersavatar
Heatside
Berichten: 260
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 15:54

Re: Mijn eerste "niet gehinderd door kennis zelfbouwproject"

Bericht door Heatside »

bartsegers schreef:
Sica Z004950 (onbekend merk voor mij...) 60€
Afbeelding
Sica is wel bekend in de PA wereld. Het gerenommeerde merk AD systems (audience delight) gebruik drivers van dit merk in onder andere de I-Flex series.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Mijn eerste "niet gehinderd door kennis zelfbouwproject"

Bericht door bartsegers »

Klopt, nu weet ik het ook weer!

Al met al is er een hoop keus eigenlijk!
de exoten zijn wel prijzig, en of het dat waard is?
Vergelijk ik het even met een goede 30-40€ midbas speaker en 20-30€ tweeter.
Je hebt dan wel geen puntbron... (en een filter)

kijk eens wat Troels doet!

http://www.troelsgravesen.dk/SP200.htm

die toeter eraf, en een lekkere twee weg maken met een leuke vifa ringradiator tweeter :!:
ff lunche
Berichten: 673
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:17
Locatie: Arnhem

Re: Mijn eerste "niet gehinderd door kennis zelfbouwproject"

Bericht door ff lunche »

@ bart
die 7 " philips ? any good ? welk type is dat dan ?
de fronten gaan opnieuw dus kan nu nog alle kanten op
van een gat van 7 is een gat van 8 te maken
andersom niet
Hoe vinden we de visaton BG20 ? ook daar lees ik van alles over.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Mijn eerste "niet gehinderd door kennis zelfbouwproject"

Bericht door bartsegers »

tja, die philipsen zijn even oud, misschien zelfs ouder dan wat je nu hebt....
Ze hebben zelfs nog een alnico magneetje :D

Maar, hoe klinken die blauwe nu dan ?

de visaton wordt ook veel gebruikt inderdaad!
Heb je het verhaal van Troel gelezen over de monacor?
ff lunche
Berichten: 673
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:17
Locatie: Arnhem

Re: Mijn eerste "niet gehinderd door kennis zelfbouwproject"

Bericht door ff lunche »

zeker ! verhaal gelezen. eerst dit maar tot een goed einde brengen
die oude blauwe units zijn nog niet geplaatst, druk geweest en die fronten waren niet naar mijn zin nog. Maar die gaan er eerst in. Ongefilterd en dan maar eens kijken wat we hebben.
vandaar ga ik wel weer verder met ontdekken welke weg in te slaan.
evt tweeter erbij, andere FR of... ja dat zie ik dan wel.
Die BG20 daar vroeg ik speciaal naar want ik zie dat visaton die zelf aanprijst als PA speaker of voor een zanginstallatie. Is dat wel voor hifi geschikt ? valt daar wel wat van te verwachten?
Dat vroeg ik me af.
ff lunche
Berichten: 673
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:17
Locatie: Arnhem

Re: Mijn eerste "niet gehinderd door kennis zelfbouwproject"

Bericht door ff lunche »

die vintage units zitten erin. dwz in een luidspreker.
Wel lastig een luistertest met maar 1 kanaal. maar het was om een indruk te krijgen.
het is duidelijk dat dit de betere weg is dan de gesloten bax v 20 liter
had al wel snel de behoefte iets aan het hoog te doen. het kon allemaal wat frisser en ruimtelijker. (ik houd dat idee van die ambient tweeters aan de achterkant ook nog in het hoofd)
De seas tweeter erbij met het simpele filter met 6db is het geworden
met de wisselfrequentie rond de 10,5 khz. Nu bevalt het beter. weer een stap in de goede richting
Wel meen ik dat het een hoog nu juist weer een tikkie minder kan. Hoe los ik dat op ?
Lager filteren zodat de FR minder meedoet en de seas meer doet ? Rond 8 khz
Deze is vast beter in de hoogweergave dan een FR , Of moet ik een verzwakking gaan toepassen ?

Ik had wel foto willen maken maar vrouwlief heeft de digicam mee naar een weekend weg. Dus die komen nog.
ff lunche
Berichten: 673
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:17
Locatie: Arnhem

Re: Mijn eerste "niet gehinderd door kennis zelfbouwproject"

Bericht door ff lunche »

nu wel plaatjes
het is een proefopstelling,
Wel apart, net even een luistertest gedaan na een paar dagen en dan is je oordeel weer anders
vind ze beter klinken dan de 1e keer. Waar het aan ligt ? denk aan de factor mens.
Op een klein scherp randje in het mid hoog weet ik even niet zo goed wat er nog aan gesleuteld kan worden, zie mijn vorige post. De bass is indrukwekkend en niet boemerig. gewoon strak en diep. Bij een aantal nummers kwamen wat instrumenten zelfs wat los vd LS. En dat in de garage en slechts met 1 LS en op een knaken versterkertje. Ik vind het wel lachuh . Voor zo'n samengeraapt zooitje. Nu is het niet zomaar bij elkaar geharkt, enige beredeneerde gok zal ik maar zeggen aangevuld met goede adviezen van hier. Als iemand nog tips heeft hoe die nadruk op het hoog wat af te zwakken dan houd ik me aanbevolen.
Bijlagen
IMG_0716.JPG
ff lunche
Berichten: 673
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:17
Locatie: Arnhem

Re: Mijn eerste "niet gehinderd door kennis zelfbouwproject"

Bericht door ff lunche »

en nog een piccie
Bijlagen
IMG_0715.JPG
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Mijn eerste "niet gehinderd door kennis zelfbouwproject"

Bericht door bartsegers »

van remo:
http://www.remo.nl/scheidingsfilter.htm

Afbeelding

tabel 1 schema A schema B
verzw. R1 ohm R2 ohm R1 ohm

-1 dB 1,0 (0,87) 65 (65,57) 1
-2 dB 1,5 (1,65) 33 (30,77) 2,2
-3 dB 2,2 (2,34) 18 (19,37) 3,3
-4 dB 2,7 (2,95) 15 (13,68) 4,7
-5 dB 3,3 (3,51) 10 (10,26) 6,2
-6 dB 3,9 (4,00) 8,2 (8,00) 8
-7 dB 4,7 (4,43) 6,8 (6,45) 10
-8 dB 4,7 (4,81) 5,6 (5,30) 12
-9 dB 5,2 (5,16) 4,4 (4,40) 15
-10 dB 5,6 (5,47) 3,9 (3,70) 18
-11 dB 5,6 (5,75) 3,3 (3,14) 22
-12 dB 6,2 (6,00) 2,7 (2,67) 24
ff lunche
Berichten: 673
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:17
Locatie: Arnhem

Re: Mijn eerste "niet gehinderd door kennis zelfbouwproject"

Bericht door ff lunche »

verzwakken dus, ok
kom ik wel uit
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Mijn eerste "niet gehinderd door kennis zelfbouwproject"

Bericht door RobertD »

Was het zonder tweeter te dof?

Leuk project!
ff lunche
Berichten: 673
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:17
Locatie: Arnhem

1e niet gehinderd door kennis zelfbouwproject, op dood spoor

Bericht door ff lunche »

Beste mensen.

het project viel niet tegen maar er moet meer uit te halen zijn,
De kasten waren wel erg groot, ik heb de zaag erin gezet en ze omgebouwd tot dit ontwerp
http://www.cinetson.org/phpBB3/haut-ren ... 78-75.html
wat eigenlijk niet eens zo lastig was.

Dat ontwerp is voor een monacor sp200x en daar zijn de gegevens van bekend . van de units die ik nu gebruik niet. In dat franse forum heeft men het erover middels een notch filter de curve recht te trekken van 1k-10k. Ook troelsgravesen komt met die suggestie in zijn ontwerp met de sp200x.
"It's possible to add a series notch filter to smooth the response in the treble region and 0.82 mH\\2.5 uF\\10 ohms (all in parallel) make a nice and smooth response from 1-10 kHz."

Een condensator/spoel en weerstand worden in parallel gezet hiervoor.
Bij het franse ontwerp zijn de waarden als volgt 1.2mH/3.3uF/11 ohm.

Men heeft het erover dat er vanaf 2-8 khz te hoge bulten in de response zitten. Is dat een typisch breedbander aspect want de units die ik nu gebruik klinken ook wat schel en hard in het middengebied, nu hink ik op 2 gedachten.

Over stappen op de sp200x met de filtering van het franse ontwerp of zo'n soort filter op goed geluk toepassen op mijn huidige units ? Mocht het niet goed uitpakken dan kan ik altijd nog over op de sp200x.

Er is ook een een tweeter die ik vanaf zo'n 10 khz wil zetten. Hoe breid ik dat simpele uit 3 componenten bestaande netwerkje uit zodat de tweeter het vanaf 10 khz overneemt en de Full range gaat afbouwen maar dus wel met die frequentiecurve correctie ?

Nu heb ik een simpel filter met 1 condensator op het hoog en 1 spoel op het laag voor een wisselfrequentie die dus op 10 khz ligt. Hoe ziet het schema er dan uiteindelijk uit ? ik heb niet zo veel filterkennis dus misschien dat iemand tips heeft hoe ik dit voor elkaar krijg.

grtz
Laatst gewijzigd door ff lunche op zo 01 jan 2012, 23:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”