MediaCenter in een nieuw jasje
Moderator: Beheerdersteam
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
MediaCenter in een nieuw jasje
Nu ik mijn installatie eindelijk op orde begin te krijgen doordat de "Prologue" bijna klaar is moest mijn MediaCenter ook maar en een nieuw bijpassend jasje.
Hier vind je het hele verhaal van de Prologue.
De bouw van dit MediaCenter kastje is op dezelfde wijze gedaan. Een 4mm dikke alu bodemplaat van zeewaardige kwaliteit aluminium is de basis voor alles. Het front en achterkant zijn 10mm dik en van hetzelfde alu.
Binnen in vind je het mini-ITX moederbordje met de powerbrick. Om het in de toekomst mogelijk te houden om dit bordje nog voor iets anders te gebruiken zijn de kabels en aansluitingen van de voeding intact gebleven.
Om de achterkant mooi clean te houden en de koeling te optimaliseren zijn de aansluitingen aan de binnenkant gehouden en met hele korte kabels naar achteren geleid.
De koeling bestaat uit een 120mm ventilator (Scyth Kama Flow 2 @ 900rpm) die middels een Zalman Fanmate 2 verder verlaagd word tot zo'n 300-400 rpm. Deze fan is bij 900 rpm al geruisloos met 11dB maar met zee snelheid is hij onhoorbaar! De fan zuigt koele lucht aan via de onderkant van de kast. Er is een 4mm plexiglas kap over de fan en moederbord waardoor de enige uitweg voor de aangevoerde lucht door de heatsink en aan de achterkant naar buiten is (overdruk koeling).
Dit werkt perfect en houdt de heatsink heerlijk koel met een licht briesje en zonder hoorbaar geluid!
Hier vind je het hele verhaal van de Prologue.
De bouw van dit MediaCenter kastje is op dezelfde wijze gedaan. Een 4mm dikke alu bodemplaat van zeewaardige kwaliteit aluminium is de basis voor alles. Het front en achterkant zijn 10mm dik en van hetzelfde alu.
Binnen in vind je het mini-ITX moederbordje met de powerbrick. Om het in de toekomst mogelijk te houden om dit bordje nog voor iets anders te gebruiken zijn de kabels en aansluitingen van de voeding intact gebleven.
Om de achterkant mooi clean te houden en de koeling te optimaliseren zijn de aansluitingen aan de binnenkant gehouden en met hele korte kabels naar achteren geleid.
De koeling bestaat uit een 120mm ventilator (Scyth Kama Flow 2 @ 900rpm) die middels een Zalman Fanmate 2 verder verlaagd word tot zo'n 300-400 rpm. Deze fan is bij 900 rpm al geruisloos met 11dB maar met zee snelheid is hij onhoorbaar! De fan zuigt koele lucht aan via de onderkant van de kast. Er is een 4mm plexiglas kap over de fan en moederbord waardoor de enige uitweg voor de aangevoerde lucht door de heatsink en aan de achterkant naar buiten is (overdruk koeling).
Dit werkt perfect en houdt de heatsink heerlijk koel met een licht briesje en zonder hoorbaar geluid!
Re: MediaCenter in een nieuw jasje
Erg mooie oplossing, staat ook erg goed bij de bijhorende versterker.
Met die gehele blokken alu, zou je haast de mediacenter passief kunnen koelen denk ik zo.
Met die gehele blokken alu, zou je haast de mediacenter passief kunnen koelen denk ik zo.
Re: MediaCenter in een nieuw jasje
Meer details!
- wat voor moederboard / CPU
- wat voor voeding
- prijs
- hoe presteert het ding
Ik heb alle software uitgezocht welke ik wil gebruiken, en kom een beetje in het hardware beslis stadium, vandaar
Oh.
En damn, wat heb je dat mooi gemaakt!
- wat voor moederboard / CPU
- wat voor voeding
- prijs
- hoe presteert het ding
Ik heb alle software uitgezocht welke ik wil gebruiken, en kom een beetje in het hardware beslis stadium, vandaar
Oh.
En damn, wat heb je dat mooi gemaakt!
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: MediaCenter in een nieuw jasje
Oh sorry, dear feb ik helemaal niet aan gedacht omdat ik deze setup al zo lang gebruik.
Het moederbord is het eerste ION bord wat beschikbaar kwam. Het merk is Zotac maar je kunt tegenwoordig genoeg bordjes krijgen vanaf zo'n 60 euro. Deze was destijds duur met zo'n 170 euro. Maar ja dat is inmiddels ook 3 jaar geleden ofzo. Let er wel op dat er een ION, ION 2 of Fusion chipset in zit. Deze haalt nl het video decoderen weg bij de CPU.
Geheugen is gewoon standaard 2Gb geheugen en een 500Gb 2,5" harde schijf die ik nog had liggen maar miss in de toekomst een kleine SSD. Mijn media staat nl op een NAS dus lokaal hoef ik niet perse iets op te slaan.
De voeding is bij dit bordje alleen een powerbrick die iets van 18V levert en de rest gebeurd op het bordje zelf.
De IR sensor is een oude XBMC remote die ik omgebouwd heb.
Software is het waanzinnige XBMC. Wil nooit meer iets anders.
Het moederbord is het eerste ION bord wat beschikbaar kwam. Het merk is Zotac maar je kunt tegenwoordig genoeg bordjes krijgen vanaf zo'n 60 euro. Deze was destijds duur met zo'n 170 euro. Maar ja dat is inmiddels ook 3 jaar geleden ofzo. Let er wel op dat er een ION, ION 2 of Fusion chipset in zit. Deze haalt nl het video decoderen weg bij de CPU.
Geheugen is gewoon standaard 2Gb geheugen en een 500Gb 2,5" harde schijf die ik nog had liggen maar miss in de toekomst een kleine SSD. Mijn media staat nl op een NAS dus lokaal hoef ik niet perse iets op te slaan.
De voeding is bij dit bordje alleen een powerbrick die iets van 18V levert en de rest gebeurd op het bordje zelf.
De IR sensor is een oude XBMC remote die ik omgebouwd heb.
Software is het waanzinnige XBMC. Wil nooit meer iets anders.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: MediaCenter in een nieuw jasje
Wat bedoel je? Aan video? Alles Full HD natuurlijk! Nagenoeg mijn hele collectie is alleen maar 1080P of minstens 720P (Series).
Re: MediaCenter in een nieuw jasje
Nu heb ik nog wel een vraag voor je, aangezien ik ook z'on xion als xbmc heb draaien.
Hoe heb jij de installatie gedaan?
Ik heb nu een live cd installatie gedaan van ongeveer 1,5 jaar geleden. Deze wil niet echt updaten zeg maar.
Je kan ook alles van scratch af aan opbouwen met alleen een losse gui loze linux, nadeel is dat dit redelijk veel werk is.
Of je kan een ubuntu installeren, xbmc uit de repository pakken, echter zit je dan met dat de mediacenter niet opstart met zijn eigen opstartscherm.
Ik neem niet aan dat je windhoos draait met XBMC
.
Hoe heb jij de installatie gedaan?
Ik heb nu een live cd installatie gedaan van ongeveer 1,5 jaar geleden. Deze wil niet echt updaten zeg maar.
Je kan ook alles van scratch af aan opbouwen met alleen een losse gui loze linux, nadeel is dat dit redelijk veel werk is.
Of je kan een ubuntu installeren, xbmc uit de repository pakken, echter zit je dan met dat de mediacenter niet opstart met zijn eigen opstartscherm.
Ik neem niet aan dat je windhoos draait met XBMC
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: MediaCenter in een nieuw jasje
Ik draai een zogenaamde bare-metal installatie. Dat is dus gewoon de XBMC Live versie. Als extra's heb ik de ir progjes wat aangepast en draait er sabnzbd op en dropbox. Hiermee kan ik bijv op mijn werk een NZB in mijn dropbox dumpen en die word dan direct thuis gedownload. Ideaal!
Re: MediaCenter in een nieuw jasje
Ah duidelijk, ik zal binnenkort eens een nieuwe versie van die live cd downloaden.
Volgensmij lig ik nogal achter.
Je hebt verder geen andere skin geinstalleerd?
Volgensmij lig ik nogal achter.
Je hebt verder geen andere skin geinstalleerd?
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: MediaCenter in een nieuw jasje
Ja dat wel! De aeon skin uiteraard, die vind ik het mooist. In de nieuwe versie kun je die als add-on downloaden binnen xbmc. Supersimpel!
Re: MediaCenter in een nieuw jasje
Kijk dat is inderdaad super, ik ga morgen meteen upgraden. Thx voor de info!Vinculum schreef:Ja dat wel! De aeon skin uiteraard, die vind ik het mooist. In de nieuwe versie kun je die als add-on downloaden binnen xbmc. Supersimpel!
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: MediaCenter in een nieuw jasje
Van de week de carbon folio op de map geplakt. Bij deze is het project officieel klaar!
Naar mijn mening erg geslaagd. Samen met de Prologue een hele sjieke verschijning in mijn woonkamer!
@Mods: Mag dit topic in Showcase?
Naar mijn mening erg geslaagd. Samen met de Prologue een hele sjieke verschijning in mijn woonkamer!
@Mods: Mag dit topic in Showcase?
Re: MediaCenter in een nieuw jasje
Erg mooi!
.
Ik neem aan dat die nixie behuizing er naast te vervallen komt nu. Die pas niet echt meer naast die prachtige alu kast
.
Ik neem aan dat die nixie behuizing er naast te vervallen komt nu. Die pas niet echt meer naast die prachtige alu kast
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: MediaCenter in een nieuw jasje
Na die gaat weg. Daarin zit mijn DSP nog maar die moet nog in de alu kast gebouwd worden. De echte nixieklok die er naast staat word ook in eenzelfde kast geplaatst maar dan natuurlijk een stuk kleiner. Binnenkort meer daarover.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: MediaCenter in een nieuw jasje
als in: wil je van af? dat hout enzo staat heel toevallig erg mooi bij een versterker waar ik mee bezig benVinculum schreef:Na die gaat weg.....
Re: MediaCenter in een nieuw jasje
Ik heb net via de post een monster van de carbon folie binnen gekregen. Inderdaad heel mooi spul.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: MediaCenter in een nieuw jasje
Ja super spul. Gisteren kreeg ik ineens een idee. Een reclameblok later had ik een mooie krasbeschermer voor mijn iPhone:Zweitse schreef:Ik heb net via de post een monster van de carbon folie binnen gekregen. Inderdaad heel mooi spul.
@HenkJan
Het kastje gaat weg ja. Ik heb nog 4 van deze kasten liggen met massief notenhouten frontjes en bovenplaten. Ook heb ik nog wat balkjes "onbewerkt" notenhout liggen. Mag je allemaal hebben als je wilt. Heb je miss nog een leuk breedbandertje ofzo liggen waar je niets meer mee doet? Leuke ruil!
Leuk setje Mark Audio's ofzo?
Re: MediaCenter in een nieuw jasje
Hmm inderdaad mooi spul, erg handig spul om aan de bovenkant van mijn modushop kasten te plakken dan krassen ze niet zo als je ze gaat stapelen.
Want ik neem aan dat de folie eenvoudig ook te verwijderen is?
Want ik neem aan dat de folie eenvoudig ook te verwijderen is?
Re: MediaCenter in een nieuw jasje
Super die behuizingen! Ik ben zelf nog dik tevreden met m'n Boxee Box (vooral omdat ik er gewoon geen omkijken naar heb en hij alles slikt), maar mocht de tijd van vervanging ooit aanbreken, dan denk ik dat het inderdaad een zelfbouw HTPC in een sleek jasje wordt.
Re: MediaCenter in een nieuw jasje
Ik met bewondering het hele stuk over je mediacenter en de Prologue (daar kom ik een andere keer nog op terug, wat een bizar mooi apparaat is dat zeg) maar nu sprak je hier over de DSP. Daar wil ik iets over weten. Ik heb een soortgelijk mediacenter als jij, hardwarematig iets anders, en daaraan heb ik een dac hangen die weer aan de versterker hangt. Die DSP doet hetzelfde als mijn dac neem ik aan. Maar wat is nu het verschil? Als het er al is. En als er verschil is wat zijn dan de nadelen/voordelen?
Re: MediaCenter in een nieuw jasje
Kun je daar iets meer toelichting over geven?Vinculum schreef:De IR sensor is een oude XBMC remote die ik omgebouwd heb.
Groeten,
Mischa
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: MediaCenter in een nieuw jasje
Tja wat is daar over te vertellen...mischa72 schreef:Kun je daar iets meer toelichting over geven?Vinculum schreef:De IR sensor is een oude XBMC remote die ik omgebouwd heb.
Deze had ik toevallig liggen en de ontvanger is ondanks de gekke xboxplug gewoon een usb ontvanger. Ddie gekke plug heb ik er dus afgehaald en een normale usb stekker aangezet. Nu is het gewoon een usb IR ontvanger. Ik denk niet dat je deze afstandsbediening los kan krijgen maar er zijn tegenwoordig genoeg hele mooie zappers en ontvangers te krijgen.

Re: MediaCenter in een nieuw jasje
Dat bedoelde ik dus. Ik vroeg me af wat je verbouwd had. Het is dus alleen de stekker die je aangepast hebt.Vinculum schreef:Die gekke plug heb ik er dus afgehaald en een normale usb stekker aangezet. Nu is het gewoon een usb IR ontvanger. Ik denk niet dat je deze afstandsbediening los kan krijgen maar er zijn tegenwoordig genoeg hele mooie zappers en ontvangers te krijgen.mischa72 schreef:Kun je daar iets meer toelichting over geven?Vinculum schreef:De IR sensor is een oude XBMC remote die ik omgebouwd heb.
Overigens zijn ze nog redelijk goed te vinden. Ik heb er hier nog een liggen waarvan ik het batterijdekseltje kwijt ben.
Groeten,
Mischa
Re: MediaCenter in een nieuw jasje
Weet jij toevallig of deze remote naast XBMC ook geschikt is voor MediaPortal?
Ze zijn via Ebay trouwens nog nieuw te bestellen. Op Ebay.de heb je voor € 12,99 de originele.
Groeten,
Mischa
Ze zijn via Ebay trouwens nog nieuw te bestellen. Op Ebay.de heb je voor € 12,99 de originele.
Groeten,
Mischa
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: MediaCenter in een nieuw jasje
En wederom is dit mediacenter in een nieuw jasje gestoken om te passen bij de rest. Achteraf nog een aardige klus vanwege de geringe hoogte van een 1U kast.
Binnenkort worden de vliegenpoten nog vervangen door meer traditionele ronde schijven van 40mm in zwart gespoten. Dit geeft toch een rustigere aanblik.
Binnenkort worden de vliegenpoten nog vervangen door meer traditionele ronde schijven van 40mm in zwart gespoten. Dit geeft toch een rustigere aanblik.
