jeroen_d schreef:Dit is zo lastig allemaal om op een forum uit te leggen. Waar het bij begint is dat je snapt dat een filter een netwerk is van takken en knooppunten. Elke tak bestaat uit een aantal componenten die parallel OF in serie geschakeld zijn en de impedantie van de tak bepalen. De volgorde maakt bij serieschakeling binnen de tak niet uit voor de impedantie van die tak. Als je takken verplaatst, bijvoorbeeld binnen jouw filter voor de tweeter de condensator en de weerstand verwisselt, verander je het netwerk en verandert de overdracht van het filter sterk. Dit is toch allemaal vrij elementair, wetten van ohm, Kirchoff etc. Zie deze
wikipagina en onderaan kun je klikken op
netwerkanalyse. Als dit soort zaken niet in je kop zit en je daar nog heel hard over na moet denken, dan gaat het inderdaad kraken ja.
Hahahah. ik moet er wel om laggen, ik weet hoe spanningen en stromen zich gaan verdelen binnen een schakeling, het principe snap ik helemaal, dat soort zaken had ik veel op de lts electro.
Dat jij nu aankomt en dat het de wet van Kirchhoff wist ik echter totaal niet, dat hebben ze mij nooit verteld.
Ingewikkelde griekse tekens er bij, en het lijkt wel weer heel wat, hahaha.
Ik snap dit heel goed, dat is het probleem ook niet zo.
In mijn kop begint het vooral te kraken met wat ik heb gehad op school bij de kmbo.
Cos phi, impedanties van spoelen en condensatoren, weerstand in serie met condensator en spoel, parallel, en dan van die grafieken daarvan uit tekenen hoe spanningen voorijlen, naijlen, in een hoek die cos phi heet en ga maar door, ook met impedantie, je weet wel.
Ik had het daar flink moeilijk mee, en was er niet zo heel goed in, een 6 of een 5 had ik er voor.
Ook XL en Xc berekenen en zo, mooi voor waarde bepaling voor filters ed.
Ik kan het ook niet uitstaan dat ik niet meer weet hoe Xc voor een C berekende, daar zit die koppijn.
Misschien dat jij dat zo weet.
8ohm= 1 gedeelt door. 2pi * F * C
8ohm= 1 gedeelt door 6,28 * 2500 Hz * 0.0000056 Farad
Als je dit combineerd met een spoel berekening kun je een impedantie grafiek uit rekenen waar je het crossover punt kunt zien.
Als ik dit nu uitreken kom ik niet meer op die 8 ohm, in serie en of paralell die de driver gaat dempen.
De optelsom van een dit 12 db filter op deze manier is altijd 16 ohm, de spoel en condensator reageren zo dat de impedantie gelijk blijft.
Met een tweeweg filter is de optelsom dus weer 8 ohm.
Het moet ook niet ingewikkelder worden dan dit moet ik zeggen, ik ben geen electronica technicus.
Op school werdt meer gedoelt op draaistroom motoren, en of filters natuurlijk.
Mijn kennis houd op waar die printplaat gaat beginnen, jij hebt er zeker veel meer verstand van.