Gaat dit werken?

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Gaat dit werken?

Bericht door Vinculum »

Mijn mediacenter moet hoognodig in een fatsoenlijke behuizing. Nu weet ik al hoe die er uit moet komen te zien maar ik zit nog even met de koeling in mijn maag. Het is een mini-ITX moederbordje met daarop een mooie zilveren heatsink. Maar dat alleen is niet genoeg, hij moet actief gekoeld worden met een fan. Nu is de stelregel: hoe groter de fan, hoe langzamer hij kan draaien, hoe minder geluid. En daar doen we het namelijk voor. Ik heb de perfecte fan gevonden alleen met 120x120x25mm vrij fors.

Nu heb ik het volgende idee om de kast zo laag mogelijk te houden en niets te zien van een ventilator.
De fan zuigt frisse lucht vanuit een gat in de bodem (ruimte tussen ondergrond en fan is 15mm). De fan met het bordje zitten in een soort doos maar bij de aansluitingen is het open. Dit zou een soort koeltunnel moeten zijn. Koude lucht naar binnen via de bodem en duwt als het ware de warme lucht aan de achterkant eruit door de aansluitingen heen (en een stukje extra aan de rechterkant).

Gaat dit werken?
Bijlagen
MediaCenter.jpg
Leon
Berichten: 401
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:09

Re: Gaat dit werken?

Bericht door Leon »

Als ik het gat dat je tekent zo zie denk ik dat dat te groot wordt, en het pad is ook niet optimaal. Koelen met overdruk werkt meestal heel erg goed, mits de luchtstroom goed loopt. In dit geval zou ik gewoon een I/O shield aan de achterkant gebruiken, en gaten ofwel in de zijkant bij je moederbord (bovenin) ofwel in de bovenkant (rechts). Je krijgt dan een betere luchtstroming, want de koele lucht moet dan altijd langs je koelblok voor deze naar buiten kan. Door de uitgangsgaten hoog in de kast te plaatsen krijg je bovendien gratis een klein beetje extra koeling door convectie.
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Re: Gaat dit werken?

Bericht door Boppo84 »

Als je die ruimte verder toch over hebt, kun je misschien ook wel een tunnel creëren met nog een exhaustfan
Bijlagen
MediaCenter_tunnel.jpg
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Gaat dit werken?

Bericht door meiborg »

Goedkoper en gegarandeerd effectief, maak een fan duct! Gewoon van karton volstaat prima, heb dit toegepast in mijn normale pc en de core temp is beduidend omlaag gegaan.

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Gaat dit werken?

Bericht door Vinculum »

@Leon
Ik wil dus juist niet gaten aan de zijkant of bovenkant. Dat is net de clou. En ook heb ik geen shield meer voor dit moederbord. Dat namaken is een crime!
Ik kan eventueel het bord ook draaien zodat de aansluitingen in de kast uitkomen en deze dan naar neutrik pluggen naar de achterkant leiden. Dit vind ik ook mooier ook. Dan is er inderdaad maar 1 weg uit en dat is via het gat in de achterkant. Ik zal zo even een tekening maken.

@Boppo84
Dit is voor mij geen optie. Ik wil juist minder geluid. Het toevoegen van een 2de fan werkt dan natuurlijk averechts. Bovendien zal die ruimte niet helemaal leeg blijven.

@meiborg
Dit is een fanduct. Het moet ook een beetje ogen en degelijk zijn dus karton word het niet.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Gaat dit werken?

Bericht door meiborg »

Aha, dat was voor mij even niet duidelijk, excuses. Ik was van mening dat er alleen lucht aangezogen werd van onder die uiteindelijk alleen achter bij de connectors via het gat eruit kon.

Enfin het hoeft natuurlijk niet van karton, materiaal keuze staat vrij uiteraard. Ik koos karton omdat het niet geleid en plastic vind ik te bewerkelijk (mijn kast is verder dicht dus het hoeft ook niet te ogen ;)).

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Gaat dit werken?

Bericht door Vinculum »

meiborg schreef:
Aha, dat was voor mij even niet duidelijk, excuses.
Ik ben niet boos hoor. ;) Feitelijk is alles wat er voor zorgt dat je de lucht een bepaalde kant op geleid een fanduct. Vandaar.

Maar ik denk dat ik de oplossing heb gevonden. Minder ruimte, korte maar rechte lijn en hoge uitgangspoort voor natuurlijk convectie. Ook minder ruimte kwijt in de kast. De aansluitingen blijven bereikbaar en de belangrijkste zullen via kabels naar neutrik pluggen in de achterkant gaan. Netjes, strak en functioneel.
Bijlagen
MediaCenter Airflow.jpg
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Gaat dit werken?

Bericht door cobaltjeh »

Die fanduct moet prima werken, zolang je de lucht maar langs het koelrib perst moet dit prima werken.

in 1a2u servers zit zowat bijna exact dezelfde constructie.
Leon
Berichten: 401
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:09

Re: Gaat dit werken?

Bericht door Leon »

Dat is niet helemaal waar: in 1U en 2U machines worden vaak kleinere ventilatoren gebruikt, bijv. 4 cm die gewoon recht naar achteren blazen. Of een radiaal fan wordt gebruikt, in dit geval zou dat ook erg goed gaan werken: de luchtstroom wordt dan immers al naar achteren geleid.

Het ontwerp ziet er goed uit, ik zou alleen een reeks gaten gebruiken in plaats van een sleuf. Dit ivm EMI.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Gaat dit werken?

Bericht door Arno »

Ik vraag me wel af of je zo niet toch weer herrie gaat krijgen, met zo'n relatief kleine uitgang.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Gaat dit werken?

Bericht door Vinculum »

Arno schreef:
Ik vraag me wel af of je zo niet toch weer herrie gaat krijgen, met zo'n relatief kleine uitgang.
In de tekening is de sleuf 15mm maar dit kan uiteraard groter. Ik zit ook eigenlijk meer te denken aan 20-25 en dan verdeeld in 2 stukken. Of bijv 3 sleuven onder elkaar van 8-10 mm ofzo.

@Leon
Dat klopt. In die kasten zitten idd meerdere kleine fans die er recht op blazen. Maar bij een server gaat het om performance en niet om stilte. Ze maken dan ook een takke herrie! Dat komt omdat een kleine fan meer toeren moet maken. Vandaar dat ik een zo groot mogelijke fan wil. Geeft ook meer druk bij lager geluidsniveau.
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Gaat dit werken?

Bericht door cobaltjeh »

Ik heb ook z'on zotac xion bordje, en daar zit geen fan op. Ze kunnen ook passief gebruikt worden als je een redelijke kast hebt.

Dus met die grote fan, en die luchtstroming door die fanduct, moet echt geen problemen geven denk ik.
Plus gewoon een stille fan uitzoeken, en dan hoor je er straks niets meer van.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Gaat dit werken?

Bericht door Arno »

cobaltjeh schreef:
Plus gewoon een stille fan uitzoeken, en dan hoor je er straks niets meer van.
Als je een stille fan lucht laat blazen door een kleine, niet aerodynamische opening, krijg je toch weer wat te horen.
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Gaat dit werken?

Bericht door cobaltjeh »

Arno schreef:
cobaltjeh schreef:
Plus gewoon een stille fan uitzoeken, en dan hoor je er straks niets meer van.
Als je een stille fan lucht laat blazen door een kleine, niet aerodynamische opening, krijg je toch weer wat te horen.
Dat zou kunnen, maar je hebt echt maar een minimale luchtstroom nodig voor de koeling van dat bordje.
Dus ik denk niet dat je echt veel gaat horen omdat je toch een flinke opening (gleuf) hebt.

Best is natuurlijk gewoon wat proberen met wat karton, tape bouwsels. :D
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Gaat dit werken?

Bericht door b_force »

Ik heb het hier eens eerder ergens geplaatst, maar de geluidsintensiteit van een ventilator gaat met een 50 log.
Dus als een fan twee keer zo hard moet draaien, is dat 15dB meer! 50*log(2)

Dat terwijl je als je twee fans neemt je ergens tussen de 3 en 5 dB extra komt!
(fans zijn normaal nooit echt in fase en bijna nooit coherent, zoals dat mooi heet, dus 5dB komt zelden voor)

Mijn voorkeur zou dus aan de hand van die gegevens twee fans zijn, een grote die je nu hebt voor aanvoer.
Lekker op lage toeren (rpm) zetten.
Daarnaast nog een fan om de warmte kwijt te kunnen.

Als dat echt niet gaat lukken, zou ik enkel een uitlaat fan nemen.
Tenzij je genoeg "kieren" hebt, zodat het met "overdruk" weg kan.
Mijn ervaring is dat het vaak niet het geval is.

@Arno
Dat treedt enkel op wanneer de stroming (flink) turbulent wordt.
Als je een fan niet al te hard zet valt het wel mee.
Het gaat er met name om dat je gewoon een flow hebt.
De temperatuur (of beter gezegd, de thermische weerstand) schiet bij actieve koeling omlaag.
Dus een beetje flow is meestal al genoeg om het allemaal op 55-60 graden te houden.
Niet extreem mooi getal, maar genoeg om het tijdens te zomer gewoon werkend te houden zonder dat het kapot gaat.
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Re: Gaat dit werken?

Bericht door Boppo84 »

Dat van die meerdere fans en onhoorbaar kan ik bevestigen. In m'n pc zitten 3 12cm fans (1 van de voeding) en een 92mm voor de GPU. Toen ik nog een wat stillere HDD had, heb ik een paar keer m'n PC uitgezet ipv aan omdat ik hem niet aan hoorde staan. Nu met wat meer schijfruimte (2x 3,4" ipv 1x 2,5") hoor ik alleen m'n schijven.

(ik heb 2x deze)

Maak anders een testkastje en kijk hoe groot de opening moet zijn voor goede koeling/acceptabele geluidsproductie en kijk of je met een duct het nog kan verbeteren.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Gaat dit werken?

Bericht door Vinculum »

Ik denk dat er een klein misverstandje in deze discussie is gelopen. We hebben het hier niet over een supercomputer die heel sterk gekoeld moet worden. Het is een klein HTPC bordje die met normaal gebruik zelfs passief te gebruiken zou moeten zijn. Maar aangezien het bord IN een kast komt en bij het afspelen van HD video redelijk intensief belast word moet het actief gekoeld worden. Nu gebeurd dat door een piepklein 40mm fannetje op de laatste stand. In de nieuwe situatie zou een 120mm alleen een zacht briesje hoeven voort te brengen om genoeg koeling te leveren.
Ik denk dan ook dat de setup zoals die in mijn laatste foto getoond is ook gaat werken. En als B_force zegt dat de exitsleuf ook groot genoeg en geen geluid gaat geven dan prima!

De fan in kwestie is overigens de Skythe Kama Flow 2 op 800rpm @ 11dB. Uit verschillende tests blijkt deze verreweg de stilste te zijn. Bovendien heeft hij een startupvaltage van 3V dus hij kan nog veel langzamer draaien.

Hmmmm, misschien maak ik hem wel temperatuur geregeld. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Re: Gaat dit werken?

Bericht door Boppo84 »

ok ok, maar toch; better safe than sorry :-P

Zoals Bart al aankaartte, je kunt beter 2 fans hebben op halve snelheid dan eentje die z'n best moet doen. Mijn systeem verstookt idle waarschijnlijk meer dan dat bordje op full-load, dus dan kan 1 fan het ook wel op z'n dooie akkertje.

En pas op met het temperatuurgestuurd regelen van die fan.... straks heb je hem er voor niks in gestopt!
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Gaat dit werken?

Bericht door Vinculum »

En gaat dit werken?

JA! :rock:
Photo 17-09-11 09 04 47.jpeg
Inmiddels is de hele kast klaar en staat hij al te spelen (op de foto mis je nog wat zoals een front om de kat dicht te maken). De fan staat op een heel lage stand (ik vermoed iets van 300-400 rpm) en er komt een heel zacht stroompje lucht aan de achterkant uit de sleuf. Het koelblok is maar enkele graden boven kamertemperatuur. En absoluut doodstil!

Missie geslaagd!

Binnenkort meer foto's en het hele verhaal. Bedankt voor het meedenken!
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Re: Gaat dit werken?

Bericht door Boppo84 »

Top!

Ik vroeg me vanmiddag nog af of/wanneer we het resultaat te zien kregen :lol:

En die paar graden boven kamertemperatuur, is dat onder load?? 20 Watt warmteontwikkeling onder vollast is natuurlijk ook wel te behappen (blijkt) :)
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Gaat dit werken?

Bericht door Vinculum »

Dit is nu toegepast in dit topic.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”