Meer power voor USB
Moderator: Beheerdersteam
Meer power voor USB
Hallo,
Wellicht zijn er hier nog computerspecialisten die mij met het volgende kunnen helpen:
Ik maak voor de transfer van data tussen mijn (zakelijke) laptop en mijn (prive) desktop gebruik van een Western Digital MyPasport (2,5" externe harddisk). Aan mijn laptop draait het ding als een tierelier, maar aan mijn pc lijkt het wel of hij te weinig spanning krijgt via de USB. De schijf meldt zich wel aan bij het systeem (ik zie hem in de verkenner), maar zo gauw ik erop zil lezen en schrijven, schakelt de schijf uit en meldt zich opnieuw weer bij het systeem aan.
Groeten,
Mischa
Wellicht zijn er hier nog computerspecialisten die mij met het volgende kunnen helpen:
Ik maak voor de transfer van data tussen mijn (zakelijke) laptop en mijn (prive) desktop gebruik van een Western Digital MyPasport (2,5" externe harddisk). Aan mijn laptop draait het ding als een tierelier, maar aan mijn pc lijkt het wel of hij te weinig spanning krijgt via de USB. De schijf meldt zich wel aan bij het systeem (ik zie hem in de verkenner), maar zo gauw ik erop zil lezen en schrijven, schakelt de schijf uit en meldt zich opnieuw weer bij het systeem aan.
Groeten,
Mischa
- Soundexcel
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
- Locatie: Zeist
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Dat is precies wat een powered USB hubje moet doen en daar zijn geen drivers voor nodig.mischa72 schreef:Heb ik staan, maar die krijgt geen ondersteuning van XP![]()
Ik denk erover om vanuit de 12V een aparte voeding te maken waarmee ik 1 USB aansluiting modificeer, zodat deze 1A kan leveren.
Mocht dit geen goed idee zijn, hoor ik dat graag.
Groeten,
Mischa
Een USB aansluiting kan maximaal 300mA leveren. Wat dat powered USB hubje doet is een extra voeding op de USB aansluiting zetten, zodat er meer stroom uit de USB aansluitingen kan "stromen" en de USB aansluiting van de computer zelf minder belast wordt. Dus eigenlijk precies wat je wil.
Ik kan me vergissen, maar volgens mij is USB 5V en geen 12.... Zou zonde zijn van je externe harddiskmischa72 schreef:Heb ik staan, maar die krijgt geen ondersteuning van XP![]()
Ik denk erover om vanuit de 12V een aparte voeding te maken waarmee ik 1 USB aansluiting modificeer, zodat deze 1A kan leveren.
Mocht dit geen goed idee zijn, hoor ik dat graag.
Groeten,
Mischa
Maar euhm, waarschijnlijk is een XP-compatible usb hub met voeding niet héél duur en een stuk veiliger voor je harde schijf.
Sorry Bean, even goed lezen (zie quote).Bean schreef:Ik kan me vergissen, maar volgens mij is USB 5V en geen 12.... Zou zonde zijn van je externe harddiskmischa72 schreef:Heb ik staan, maar die krijgt geen ondersteuning van XP![]()
Ik denk erover om vanuit de 12V een aparte voeding te maken waarmee ik 1 USB aansluiting modificeer, zodat deze 1A kan leveren.
Mocht dit geen goed idee zijn, hoor ik dat graag.
Groeten,
Mischa
Maar euhm, waarschijnlijk is een XP-compatible usb hub met voeding niet héél duur en een stuk veiliger voor je harde schijf.
Je mag er vanuit gaan dat ik voldoende electronicakennis heb om te weten dat 12V op een 5V aansluiting maar heeeeeel eventjes goed gaat. Mij ging het er alleen om in hoeverre het mogelijk is om de 5V los in te voeden.
Met betrekking tot de powered hub: Op de een of andere manier wordt de harddisk, die rechtstreeks herkend wordt, niet meer herkend als ik er zo´n hub tussen zet. Ik heb er namelijk een staan. Vanuit zo´n hub kan trouwens ook maar 500mA gevoed worden.
Kan het trouwens zijn dat op een moederbord slechts 1 USB-controller zit die de voeding voor alle USB-bronnen moet leveren (mits die geen eigen voeding hebben) ? Je hebt natuurlijk al snel wat USB-apparatuur aan je systeem hangen.
@teacher: Is die kabel niet om juist een voeding UIT de USB te trekken in plaats van "het vermogen van de USB te verzwaren" ?
Groeten,
Mischa
Heel soms zijn bepaalde USB apparaten alleen bruikbaar op de USB-aansluiting waarop je hem hebt geinstalleerd. Ook zie je heel soms dat als een heleboel apparaten op één USB-aansluitng zijn geinstalleerd ze conflicten gaan krijgen.
Vraag me niet het hoe en waarom, ik zie dit vaak gebeuren. Zullen vast wel enkele computerdeskundigen zijn die dit ook technisch kunnen uitleggen
jan
Vraag me niet het hoe en waarom, ik zie dit vaak gebeuren. Zullen vast wel enkele computerdeskundigen zijn die dit ook technisch kunnen uitleggen
jan
Ik weet dat mijn huidige moederbord 500mA ondersteund op al zijn USB poorten (voor zover hij dat waarmaakt als alle 12 poorten 500mA vragen, maar goed, is een andere discussie), mijn oude kon dat niet (250mA). Daar was inderdaad een hubje die wat meer kan leveren de oplossing. Echter was er 1 apparaat aangesloten, dus meer een buffer dan een echte hub.
Groeten Mark
Groeten Mark
Dat zou ik niet doen. Enerzijds niet omdat je de datalijnen van je poorten aan elkaar gaat knopen en de vraag is of je dan geen enorm conflict gaat krijgen. Vanuit de voeding niet, omdat je niet weet of beide voedingen gelijk belast worden. Als de ene 80% van de stroom moet leveren schiet je niets op.Bean schreef:Je zou trouwens ook kunnen kijken naar een Y-kabel om de schijf op twee usb-poorten aan te sluiten.
De hub gebruiken als 5V voeding is inderdaad de goedkoopste oplossing (zie Pjotr). Voor de prijs van een usb hub kun je het zelf echt niet maken.
Groeten Mark
Mark, er zijn speciale Y kabels bedoeld voor meer power uit een USB bus. Alleen op de zwarte stekker zit dan ook data, op de rode alleen de power aangesloten.
Maar goed, USB is zeker niet altijd wat het zijn moet volgens de specificaties. Maak nog al eens mee dat een USB poort gewoon kapot is. Het kan nl voorkomen dat bij ongelukkig insteken er sluiting ontstaat. Het on board voedingszekeringetje brand dan door of erger de USB op het bord fikt uit.
Maar goed, USB is zeker niet altijd wat het zijn moet volgens de specificaties. Maak nog al eens mee dat een USB poort gewoon kapot is. Het kan nl voorkomen dat bij ongelukkig insteken er sluiting ontstaat. Het on board voedingszekeringetje brand dan door of erger de USB op het bord fikt uit.
Ze worden door de klantenservice van WD verstrekt als ik deze post op tweakers mag geloven. 't Is blijkbaar een veelvookomend probleem met WD Passports.markje schreef:Dat zou ik niet doen. Enerzijds niet omdat je de datalijnen van je poorten aan elkaar gaat knopen en de vraag is of je dan geen enorm conflict gaat krijgen. Vanuit de voeding niet, omdat je niet weet of beide voedingen gelijk belast worden. Als de ene 80% van de stroom moet leveren schiet je niets op.
Bean,
Als ik bij je kon, zou ik je kussen. Ik heb het vermelde topic even doorgelezen en naar WD gebeld. Daar probeerden ze natuurlijk onder een gratis levering uit te komen, maar het is mij toch gelukt om een gratis kabeltje te laten versturen. Ze kenden het probleem, eerst wat andere vragen, maar daarna toch de conclusie dat mijn poorten waarschijnlijk te weinig power leveren.
Bedankt voor alle input. Als ik het kabeltje heb, zal ik de resultaten even posten.
Groeten,
Mischa
Als ik bij je kon, zou ik je kussen. Ik heb het vermelde topic even doorgelezen en naar WD gebeld. Daar probeerden ze natuurlijk onder een gratis levering uit te komen, maar het is mij toch gelukt om een gratis kabeltje te laten versturen. Ze kenden het probleem, eerst wat andere vragen, maar daarna toch de conclusie dat mijn poorten waarschijnlijk te weinig power leveren.
Bedankt voor alle input. Als ik het kabeltje heb, zal ik de resultaten even posten.
Groeten,
Mischa


