Mijn eerste "niet gehinderd door kennis zelfbouwproject"

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

ff lunche
Berichten: 673
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:17
Locatie: Arnhem

Mijn eerste "niet gehinderd door kennis zelfbouwproject"

Bericht door ff lunche »

Dag mensen,
ben nogal een newby. Zie voorstelsectie.
Meteen maar met wat vragen op de proppen komen,
Ik heb voor een habbekrats twee full range units dual cones overgenomen, weet er niet veel van aan gegevens. Het lijkt mij dat er geen filtering nodig is daar er alleen een plus en min aansluiting op zit. Klopt dit ?
het bereik is van 35-15k, het wattage max 35 W en de weerstand 8 Ohm. het rendement weet ik niet maar er staat hochleistung op.owja de diameter is 205 mm

Nu vroeg ik me af of ik deze unit nog aan moet vullen met een tweeter ? Ga ik anders dingen missen of hoor ik dat nog niet meer op mijn 44 jarige leeftijd ? vanaf je twintigste gaat je hoor toch weer achteruit, heb ik wel eens gelezen ?
En als een tweeter een goed plan is hoe pak ik dat aan ?

Dus een aantal vragen:
kan ik die unit inderdaad direct aansluiten, zonder filter dus ?
wat zou een aardig kastontwerp zijn ?
moet er een tweeter bij in dit geval ?
en hoe vlieg ik zoiets aan ?

Het moet niet te ingewikkeld worden voor een newby zoals ik. Wil het ook goedkoop houden en het is vooral ook bedoeld als leer/knutsel project.

thanks
ff lunche
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: Mijn eerste "niet gehinderd door kennis zelfbouwproject"

Bericht door architect »

Iets meer informatie over de fullrangeunits is wel heel handig.
hoe groot zijn ze
merk + type
wil je een klein kastje wil je een zuiltje of iets anders?
heb je thiele en small parameters?
heb je een frequentie-meting van de speaker?
ff lunche
Berichten: 673
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:17
Locatie: Arnhem

Re: Mijn eerste "niet gehinderd door kennis zelfbouwproject"

Bericht door ff lunche »

nee, verrekte weinig gegevens eigenlijk
het lijkt van het merk senheisser te zijn. Leek mij op zich geen rommel maar misschien geen goede keus voor zo'n projectje
20fh-178-4r-b staat er ook nog op. Geen idee of het any good is maar zo duur waren ze gelukkig ook niet. T & S parameters heb ik niet. heb gegoogled voor meer specs maar nope.
Ze lijken me ook nogal vintage, papieren conussen
het idee is een zuil-luidspreker te maken van c 100 cm hoog en iets van 20-30 cm breed/diep
ff lunche
Berichten: 673
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:17
Locatie: Arnhem

Re: Mijn eerste "niet gehinderd door kennis zelfbouwproject"

Bericht door ff lunche »

plaatje toegevoegd
sennheiser2.jpg
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Mijn eerste "niet gehinderd door kennis zelfbouwproject"

Bericht door meiborg »

Tja, lastig om mee te werken zonder enige basis. Misschien een idee om een plaatje te posten, misschien dat hij bekend voorkomt. Als het een auto speaker is kun je misschien wat tips krijgen op het krataudio forum, die werken veel met auto speakers. Anders voor een klein bedrag bijvoorbeeld een setje visaton frs8 aanschaffen. Ongeveer 12€ de stuk, hebben met een kastbreedte van 20 cm geen filter componenten nodig en klinken vooral voor het geld erg goed.

Mvg Reinder

Edit: kijk plaatje is er al haha
ff lunche
Berichten: 673
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:17
Locatie: Arnhem

Re: Mijn eerste "niet gehinderd door kennis zelfbouwproject"

Bericht door ff lunche »

ik geloof niet dat het een auto speaker is hoor
maar wat precies wel dan ? een plaatje helpt misschien
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Mijn eerste "niet gehinderd door kennis zelfbouwproject"

Bericht door meiborg »

Hmm mij komt hij niet bekend voor maar ik ben ook niet zo bekend met allerlei merken. Wellicht dat iemand hier hem wel herkend hoor, er zijn wel enkele leden hier die het raadje plaatje erg goed kunnen ;)

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Mijn eerste "niet gehinderd door kennis zelfbouwproject"

Bericht door bas focal m180 »

Ik kom op deze site terecht , en zo te zien op MP zou het best kunnen kloppen dat het een vintage driver is , waar niets meer over te vinden zal zijn dan 3x niets.
http://www.radiomuseum.org/r/dual_cl9.html citaat van site ; Lautsprecherbox mit 10 Watt Musikleistung, 60-18000Hz, 5 Ohm bei 800 Hz.
Bestückung 1 Spezial-Breitband-Duo-Chassis 200mm, Schwingspule 25mm, Luftspaltinduktion 12000 Gauss.

Ik denk net als meiborg iets kopen waar info over is , en als het even kan iets nabouwen.
ff lunche
Berichten: 673
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:17
Locatie: Arnhem

Re: Mijn eerste "niet gehinderd door kennis zelfbouwproject"

Bericht door ff lunche »

raad je plaatje... ja, dat is het wel
even afwachten dus. bedankt voor het meedenken alvast
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Mijn eerste "niet gehinderd door kennis zelfbouwproject"

Bericht door wouter »

En anders....

Kastje bouwen. Gesloten geeft de minste kans op problemen.
Alternatief als het nog te veel dreunt: een condensator toevoegen van ca. 600uF die het laag filtert GHP (maar even zoeken hier wat dat betekent) of de kast 'lek' maken door een grote openingen gevuld met schuim. De kast wordt dan virtueel nog groter en houdt de woofer minder tegen wat de dreun zou kunnen verminderen.

Bovenstaande haalt qua bas niet bpaald het maximum uit de driver, maar daarvoor moet je juist heel precies weten wat er gebeurd - en dat weet je nu niet. Een dreunvrije bas is altijd prettiger dan nadrukkelijk gerommel.

Een toevoeging voor het hoog zou een ambient tweeter zijn, zoek maar eens op een project van Arjank met de tangband W5 breedbander en tweeter achterop. Een 3/4" Daytontweeter van 7,- is hier prima voor geschikt, met een condensatortje en een weerstandje op het op smaak te brengen. Heel eenvoudig, doeltreffend en zonder kennis prima te doen.

Succes. Oja, foto van de voorzijde lijkt me ook handig.
Het zou me trouwens niets verbazen als deze driver uit de muziekversterking komt, bijvoorbeeld gitaarversterking o.i.d.


Groetjes Wouter
ff lunche
Berichten: 673
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:17
Locatie: Arnhem

Re: Mijn eerste "niet gehinderd door kennis zelfbouwproject"

Bericht door ff lunche »

@ Wouter, bedankt voor de tips,
ik ga je adviezen eens verder verkennen
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Mijn eerste "niet gehinderd door kennis zelfbouwproject"

Bericht door meiborg »

Misschien iets als de cyburg sticks, ziet er uit als ongeveer 4"? Met een beetje gokken kan je wel een tl proberen, zou zo maar eens leuk kunnen klinken. Moeten we eigenlijk ook weer wat t/s van weten maar het conus oppervlak kunnen we opmeten ;).



Mvg Reinder
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Mijn eerste "niet gehinderd door kennis zelfbouwproject"

Bericht door wouter »

ff lunche schreef:
owja de diameter is 205 mm
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Mijn eerste "niet gehinderd door kennis zelfbouwproject"

Bericht door RobertD »

Kijk anders eens bij mijn "probeerproject" wat heel leuk heeft uitgepakt:

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... =klonatine

Je kunt zo'n breedbander ook op een open baffle uitproberen. Ik zou wel een tweetertje erbij zoeken, dat bracht bij mij ook nogal een verbetering.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Mijn eerste "niet gehinderd door kennis zelfbouwproject"

Bericht door meiborg »

Mwuah, 20 cm dan, ik zat er slechts zo'n 4" naast haha kuch..

Dealnietemin moet daar wel wat mee te maken zijn hoor, moeten we zelf ff aan de slag alleen.

Mvg Reinder
ff lunche
Berichten: 673
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:17
Locatie: Arnhem

Re: Mijn eerste "niet gehinderd door kennis zelfbouwproject"

Bericht door ff lunche »

Ha , dat is leuk dat er al suggesties binnen komen. Mooie suggesties ook.
en misschien viel het niet op, de diameter had ik getypt
205 mm oftewel 8 inch.
Ik had zelf ook wat gevonden, zal het straks posten, eens kijken hoe daarover gedacht wordt.
Dat is een ontwerp voor een fostex of philips 20 cm FR , daar wil ik ze inbouwen , valt het tegen dan ga ik op zoek naar die fostex of philips units en kan ik wisselen zonder een kast opnieuw te moeten maken.

Een tweeter is dus wel aan te raden. Wat ik wel "stoer"vind is een los tweetertje bovenop de kast. Dus dan kan ik daar ook los mee experimenteren, zeker als ik het filter even buiten kast houd.

Maar hoe benader ik dan het filter aspect. ? de FR gaat tot 15k maar hoe steek ik zo'n filterontwerp in ? het rendement ken ik namelijk niet.
Hoe simpeler hoe beter is mijn motto
grtz
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Mijn eerste "niet gehinderd door kennis zelfbouwproject"

Bericht door bartsegers »

je kunt eigenlijk niet in 1 keer een goed filter maken voor een 2-weg met onbekende laagweergever. (FR)

kijk eens naar deze monacor speaker. (20cm breedband)
die valt na 10khz steil af
Afbeelding
Een supertweeter hierboven vult jouw gat dus aan in dit geval. (aan te raden in elk geval)

op papier lopen jouw breedbanders tot 15 khz. maar, met welke output nog?
Aangezien je dit niet weet moet je op het gehoor een filter maken/aanpassen

Ik zou beginnen met een filter dat op 10khz de woofer temt, en een tweeter laat loskomen.
Dit kan op de meest eenvoudige manier met 1 spoel, en 1 condensator.
voor 6dB per octaaf demping dus.
condensatortje heb je aan 2uF genoeg (serie met tweeter)
spoeltje 0,13mH (serie met woofer)

voor een 12dB filter (2x zo steil) heb je per unit een spoel en condensator nodig.

je kunt jouw overnamepunt van het filter aanpassen, simpelweg door spoelen en condensatoren te mixen.
Heb je al deze componenten niet, dan is dit even lastig...
Maar, het zijn geen heel dure componenten aangezien je vrij hoog het crossoverpunt hebt liggen.

spoeltje zal tussen de 1 en 2 euro kosten:
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=9293

wat betreft de tweeters, kun je eigenlijk alles wel gebruiken....
bv:
http://link.marktplaats.nl/482719409

Of je koopt een stel moderne tweeters en maakt zelf een puik kastje ervoor!
tweedehands een paartje philips tweeters bijvoorbeeld kan ook nog!
(2e hands deel van t forum eens kijken)
ff lunche
Berichten: 673
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:17
Locatie: Arnhem

Re: Mijn eerste "niet gehinderd door kennis zelfbouwproject"

Bericht door ff lunche »

ok, het ontwerp dat ik zelf had gevonden moet ik nog even opsnorren,
even over die filters, die componenten scoren is we te doen.
starten op de manier met 1 spoel en 1 condensator van 0.14uh en 2uf
je zegt daarna is het mixen met spoelen en condensatoren. welke effect heeft een hogere waarde van die componenten en welk effect een lagere waarde ?
oftewel welke effecten zijn er met welke combinaties van waarden ?
welke verbanden zijn er tussen die waarden ?
stel dat na het basis ontwerp van het filter het "hoog" niet genoeg eruit komt wat doe ik dan ?

met deze componenten regel ik alleen het kantelpunt begrijp ik, hoe kan ik rendementsaanpassing doen ?

en de laatste, is een tweeter kritisch t.a.v het kastje waar die ingebouwd wordt. Mijn redenering is dat het nauwelijks invloed heeft. Bij een LS-unit die echt lucht verplaats zal dat wel zo zijn zou ik zeggen.

veel vragen dus, hoop niet dat iemand zegt dat ik eerst maar eens wat boeken moet doorspitten of zo, ik ben vooral erg benieuwd naar de basisbeginselen.
grtz
ff lunche
Berichten: 673
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:17
Locatie: Arnhem

Re: Mijn eerste "niet gehinderd door kennis zelfbouwproject"

Bericht door ff lunche »

dit ontwerp had ik ontdekt,
simpel (dus niet duur) te bouwen en evt makkelijk een andere unit te plaatsen
http://www.dhtrob.com/schemas/afbeeldin ... ngmail.gif
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Mijn eerste "niet gehinderd door kennis zelfbouwproject"

Bericht door bartsegers »

oke, uhm de allerbeste optie is deze units eens laten meten.
Dit kun je doen door een forumlid te benaderen.

Als je de frequentiecurve en impedantiecurve kunt laten meten, weet je precies wat je hebt!
je kunt zelfs de eigenschappen van een speaker meten en zo simuleren wat een bepaalde behuizing doet met de weergave.
Deze gegevens kun je inladen in een simulatieprogramma.
met dergelijk programma (gratis) kun je vooraf simuleren wat een filter doet/gaat doen

kun je niet meten, dan is enige optie trial en error.

maar, hiervoor kun je gebruik maken van bijvoorbeeld deze site:

http://12vhifi.nl/filters.html

als je daar bijvoorbeeld bij een 2e orde 12db filter jouw kantelpunten invult, dan rollen daar de waarden van onderdelen uit.

om het eenvoudig te houden, zou ik beginnen met een 6db filtertje.
(dus 2 componentjes)

aangezien je zo hoog je kantelpunt hebt liggen. (want daar is een breedbander vaak toe in staat)
zal een tweeter hier prima mee overweg kunnen.
Sommige tweeters die je laag inzet, bv 2000 hz, moeten echt een 12db filter hebben om hem mechanisch niet over te belasten.

Geen punt in jouw geval.

als je een paar onderdeeltjes hebt, kun jij zelf luisteren of 10khz kantelpunt lekker klinkt, daarna bijvoorbeeld 12,5khz proberen etc.

gaat de tweeter te hard, dan kun je hem aanpassen inderdaad. zie op dezelfde site het stukje "tweeter verzwakker"

kwestie van weerstandjes solderen!
(eenvoudige 1 watt weerstandjes kun je gebruiken voor testwerk)
Draai je de volume knop normaal ver open, dan zijn sterker weerstandjes aan te raden. bv 5 watt.

Maar, terug naar de eerste regel, een forumlid die jouw breedbanders kan doormeten zou het meest effectieve zijn!

Daarna kun je deze data inladen in bijvoorbeeld BOXSIM. Dat programma simuleert jouw speakers, jouw kast (vorm) en jouw filter!.

Pas op, dit kan best verslavend zijn :D

EDIT: je laat een transmissielijn ontwerp zien, dit kan prima werken voor een breedbander, maar zonder eigenschappen kan dat ook minder uitpakken.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Mijn eerste "niet gehinderd door kennis zelfbouwproject"

Bericht door bartsegers »

overigens, als je eens wilt kijken naar dit tweetertje, dan kun je deze inzetten en VER laten doorlopen na de 10 khz.

http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7745

Deze tweeter wordt vaak toegepast, niet heel duur, en een zeer net verloop!
ff lunche
Berichten: 673
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:17
Locatie: Arnhem

Re: Mijn eerste "niet gehinderd door kennis zelfbouwproject"

Bericht door ff lunche »

dat is een handige site,
er staat ook hoe die componenten t.o.v elkaar gepositioneerd worden
oftewel schema's . voor een leek als ik erg handig
tsja meten of trial en error dus. hmm
zo ik het nu inschat kan ik met experimenteren een heel eind komen , kost niet veel geld maar wel tijd. Ik kan wel fout gaan met het kastontwerp en om dat te voorkomen zou je moeten meten en als je dat gedaan hebt hoef je niet meer te trialen en erroren ?

Zijn bepaalde kastontwerpen echt af te raden als je geen meet-data hebt ?
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Mijn eerste "niet gehinderd door kennis zelfbouwproject"

Bericht door bartsegers »

inderdaad.

als je eenmaal de gegevens van de units hebt, kun je vrij uit simuleren (kasten en filters)
voordat je ook maar de soldeerbout warm hoeft te maken.

trial en error kan overigens ook héél leuk zijn hoor!
Doe het zelf nog steeds ondanks al het meetwerk en simuleerwerk tegenwoordig.

wat je zelf kunt doen, is een toongeneratortje aan een versterker hangen en zelf luisteren naar je speakers.
(toongenerator kan ook software zijn, evt gratis)

als je dan al hoort dat het hoog bijvoorbeeld erg rommelig is, is het verstandiger om een lager crossoverpunt te zoeken.

Maar er zijn hier meer mensen die meer verstand hebben van een dergelijk in te zetten breedbander.

behuizingen die je beter even laat zijn o.a. de transmissielijn die je liet zien.
Een stuk veiliger is een grote gesloten kast eigenlijk, maar wellicht een beetje saai ?

Als je eens kijkt naar de visaton BG20 breedbander, die is ook vaak gebruikt.
Wellicht dat je daarvan een leuk ontwerp vindt?
Misschien zelfs een hoorn :-$

Afbeelding
ff lunche
Berichten: 673
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:17
Locatie: Arnhem

Re: Mijn eerste "niet gehinderd door kennis zelfbouwproject"

Bericht door ff lunche »

Ik ga even uit van niet meten, noem mij maar lekker eigenwijs
dat trial en error vind ik niet erg ook. Lijkt me dat je daar ook veel van leert
wat verder terug kwam forumlid Wouter ook al met de suggestie voor een gesloten box.
saai ? och misschien om te bouwen geen uitdaging maar niks mis mee in het interieur lijkt mij
Er zal vast een verband zijn tussen grote va unit en de kast.
een 8 " prop je denk ik niet in een 5 liter kastje lijkt me.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Mijn eerste "niet gehinderd door kennis zelfbouwproject"

Bericht door bartsegers »

nee inderdaad, dat zou wat krapjes worden.

ik denk eerder een liter of 40!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”