Nieuw hier en advies nodig over speakers/hardware

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
wimo

Nieuw hier en advies nodig over speakers/hardware

Bericht door wimo »

Hallo allemaal,

Ik zal eerst beginnen met de mededeling dat ik geen audiofiel ben. Ik gebruik mijn set vooral voor stereo muziek en regelmatig een filmpje.

Mijn huidige systeem bestaat uit 2x Vifa Vivace en daarvoor een JVC RX-5060 en uiteraard een flinke tv:

http://www.kieskeurig.nl/receiver/jvc/rx-5060/252383/

Afbeelding

Het geluid tijdens films is fantastisch. De vifa's doen het super en daar heb ik geen spijt van. Mijn vriendin is niet gecharmeerd van het 'design' maar ze doen hun werk.

De laatste tijd kijk ik steeds meer naar een 5.1 oplossing. De JVC is een 5.1 Tuner maar ik vraag me af of hij geschikt is om 5+1 sub aan te sturen. Zeker als je bedenkt wat voor grote jongens die vifa's zijn.

Mijn vraag is simpel .. wat te doen? Ik wil een vergelijkbare kwaliteit center,rears en eventueel sub. Zal ik wederom opzoek gaan in dezelfde reeks of zijn er betere alternatieven. Daarnaast, gaat de JVC voldoen in de nieuwe situatie?
blueznl

Re: Nieuw hier en advies nodig over speakers/hardware

Bericht door blueznl »

Dit is een zelfbouw forum, wellicht dat je beter kunt uitwijken naar audiofreaks.nl, tenzij je zelf de surrounds enz. wilt gaan bouwen...
wimo

Bericht door wimo »

Ok, bedankt voor de tip!
k.p.

Bericht door k.p. »

Die versterker heb ik ook gebruikt. Hij levert volgens spec 5x100W bij 8 ohm geloof ik. Het maximale opgenomen vermogen is echter niet meer veel meer dan 100W dacht ik. Lekker tegenstrijdig dus. Of het voldoet..? Waarschijnlijk wel.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

aaaahhhhh de vivace; heerlijke speaker, lekker nononsense
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

wimo schreef:
Ik zal eerst beginnen met de mededeling dat ik NOG geen audiofiel ben. Ik gebruik mijn set vooral voor stereo muziek en regelmatig een filmpje.

Mijn huidige systeem bestaat uit 2x Vifa Vivace en daarvoor een JVC RX-5060 en uiteraard een flinke tv:

Mijn vraag is simpel .. wat te doen? Ik wil een vergelijkbare kwaliteit center,rears en eventueel sub. Zal ik wederom opzoek gaan in dezelfde reeks of zijn er betere alternatieven. Daarnaast, gaat de JVC voldoen in de nieuwe situatie?
duik eens binnen bij één van de Vifa winkels, Speakerland of Speaker & Co.
Die hebben naar mijn mening verschillende kleine Vifa modellen die perfect samengaan met de Vivace in een meerkanaals set.

Als ik goed ben ingelicht is Vifa niet langer een Deens of Amerikaans bedrijf maar in Chinese handen. De drivers van nu hebben nog weinig gemeen met de drivers van toen denk ik. Het zou dan wel eens moeilijk kunnen worden om nog drivers uit de voormalige Deense produktie te vinden. De hierboven genoemde speciaalzaken zullen je daar wel alles van kunnen vertellen.
Succes.
Ed.

Btw: je mag wel van geluk spreken dat je vriendin die giganten in haar woonruimte wil :lol:
markbakk

Bericht door markbakk »

Deze Vivace met de (redelijk langeslag) carbonvezelversterkte woofer zit met z'n -3dB-punt al wat boven de 30 Hz. Daar kan natuurlijk altijd nog een sub onder voor 15 tot 35Hz, maar vergis je niet: dat wordt een fors ding wanneer je ook zo luid wil kunnen spelen als de Vivaces maximaal aankunnen. Bovendien wordt de overgang van sub naar mains qua filteren een drama, tenzij je de Vifa's ook actief gaat filteren 'aan de onderkant'. Maar dat is m.i. het kind met het badwater weggooien.

Blijft m.i. inderdaad een zeer mooi klinkende speaker, deze Vivace. Houden als het even kan!
Candisa

Bericht door Candisa »

markbakk schreef:
Maar dat is m.i. het kind met het badwater weggooien.
Waarom dan precies?

Ik stel deze vraag omdat wij zelf een project op stapel hebben met een flinke, lange-slag woofer (Peerless 12" XXLS, dus eigenlijk al een subwoofer) in gesloten behuizing, wat in onze beperkte woonkamer ook voor een zeer laag -3dB punt zal zorgen en zonder enige hoogdoorlaat-/subsonic-filtering hoge volumes kan halen.
Wij zouden deze set echter op termijn toch ook nog willen aanvullen met losse subwoofers, wat ongetwijfeld een stuk makkelijker zal gaan wanneer we niet alleen een laagdoorlaat op deze subwoofers, maar ook een hoogdoorlaat op de luidsprekers toepassen...

Het 'normale' laag kan er toch alleen maar op vooruit gaan wanneer de woofers volledig ontlast worden van het sub-laag?

Isabelle
markbakk

Bericht door markbakk »

Twee stuks 25CF300 in elk 60 liter reflex gaan het een 12" xxls van Peerless nog aardig moeilijk maken in het bereik van 40 tot 80 Hz (de Vd ontloopt elkaar niet zoveel, plus de afstemming van de Vivaces is rond de 40-50Hz: die hebben daar een aardige max SPL). En ze ontlasten zou wel zin hebben, maar als je ze op (zeg) 80 Hz affiltert moet je een flinke sub ernaast zetten om je max SPL in het sublaag op peil te houden. Al zullen vier 12" Peerless gesloten of twee in BR het wel redelijk doen. Maar heel compact wordt het dan niet. Plus het mid en hoog in de Vivaces hebben ook hun (thermische) grenzen, die gaan toch een keer in de compressie. Een afgewogen systeem is nu eenmaal lastig uit te breiden.
Plaats reactie