Shocking!
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- Vinculum
- Contacteer:
Shocking!
Of te wel: Als ik mijn 2 aluminium kasten aanraak krijg ik een flinke optater.
Ik denk dat ik de oplossing heb maar ik wil even verifiëren dat ik het goed doe.
Wat is de situatie?
Ik heb 2 aluminium kasten. Beide kasten hangen middels een geaarde verlengdoos aan een niet-geaard stopcontact.
Kast 1 is volgens mij het probleem niet. Deze heeft intern een laptop powerbrick hangen (in zijn plastic jasje) en is met 3 aders aan de netentree verbonden. Er is geen connectie tussen de aarde en het alu chassis.
Kast 2 heeft 2 losse 500W voedingen (op print) en 1 kleine 5V voeding aan het net hangen. Deze zijn geen van alle verbonden met aarde en ook het chassis niet.
Als ik beide kasten aanzet dan werken ze prima en raak ik 1 van beide kasten aan dan is er ook niets aan de hand. Raak ik beide kasten tegelijkertijd aan.... 230V!
Als ik nu van kast 2 alleen de aardepin van de netentree aansluit op het chassis is alles weg. Spanning is 0 bij beide kasten. Is dit de oplossing? Moet ik de beide 500W voedingen ook aan massa leggen of hoeft dat niet?
Ik denk dat ik de oplossing heb maar ik wil even verifiëren dat ik het goed doe.
Wat is de situatie?
Ik heb 2 aluminium kasten. Beide kasten hangen middels een geaarde verlengdoos aan een niet-geaard stopcontact.
Kast 1 is volgens mij het probleem niet. Deze heeft intern een laptop powerbrick hangen (in zijn plastic jasje) en is met 3 aders aan de netentree verbonden. Er is geen connectie tussen de aarde en het alu chassis.
Kast 2 heeft 2 losse 500W voedingen (op print) en 1 kleine 5V voeding aan het net hangen. Deze zijn geen van alle verbonden met aarde en ook het chassis niet.
Als ik beide kasten aanzet dan werken ze prima en raak ik 1 van beide kasten aan dan is er ook niets aan de hand. Raak ik beide kasten tegelijkertijd aan.... 230V!
Als ik nu van kast 2 alleen de aardepin van de netentree aansluit op het chassis is alles weg. Spanning is 0 bij beide kasten. Is dit de oplossing? Moet ik de beide 500W voedingen ook aan massa leggen of hoeft dat niet?
Re: Shocking!
Je zult toch ergens onvoldoende isolerende materialen hebben gebruikt: het lijkt op een lekstroompje (zwart rubber geleidt best goed bv.). Ik ben geen expert, maar volgens mij moet je een van een apparaat met randaarde-aansluiting ook de metalen behuizing/afscherming van 230V-voerende delen aan de randaarde hangen.
Je oplossing lijkt mij wat halfslachtig. Of je past randaarde correct toe, of je maakt alles dubbel geïsoleerd. Dat je vervolgens je randaarde ook nog met je signaalmassa verbindt, is vers twee.
Je oplossing lijkt mij wat halfslachtig. Of je past randaarde correct toe, of je maakt alles dubbel geïsoleerd. Dat je vervolgens je randaarde ook nog met je signaalmassa verbindt, is vers twee.
- Vinculum
- Contacteer:
Je hebt gelijk. Mijn beredenering voor het niet aansluiten van de massa is simpel. Bij het stopcontact zit hij ook niet aangesloten (ongepaard stopcontact). Dus waarom dan wel in de kast? Maar ik heb een klein vermoeden waar het probleem kan zitten. De beide 500W voedingen zijn weliswaar met plastic afstandsbusjes op 10mm hoogte geplaatst maar de schroefjes waar ze mee vastzitten in de alu bodemplaat zijn van RVS... Ik denk dat het daarop fout gaat. Koppel ik deze los van het net dan is die "lekstroom" ook weg.
Maar een lekstroompje vind ik het niet hoor met ≈200+ Volt!
De signalen zijn in ieder geval niet verbonden met massa/chassis. Sterker nog, deze zijn nog helmaal niet aangesloten. Alleen de voedingen zijn aan de netentree gekoppeld.
De kast naar massa aanleggen lijkt wel te werken maar is dit een goede/veilige methode?
Maar een lekstroompje vind ik het niet hoor met ≈200+ Volt!
De signalen zijn in ieder geval niet verbonden met massa/chassis. Sterker nog, deze zijn nog helmaal niet aangesloten. Alleen de voedingen zijn aan de netentree gekoppeld.
De kast naar massa aanleggen lijkt wel te werken maar is dit een goede/veilige methode?
Wat zijn het voor voedingen? Als het SMPS voedingen zijn zitten er meestal Y-condensatoren naar massa die voor een lekstroompje kunnen zorgen. Dan meet je ook 110 - 220 V op de kast. Als dat lekstroompje daardoor niet meer is dan 0,5 mA naar aarde dan is dat nog wel binnen de veiligheidsnorm.
Maar dat blijft wel tricky omdat een dergelijk stroompje wel je ingangen kan opblazen als het tussen 2 kasten is.
Maar dat blijft wel tricky omdat een dergelijk stroompje wel je ingangen kan opblazen als het tussen 2 kasten is.
- Vinculum
- Contacteer:
Ja het zijn SMPS voedingen (tech specs in de bijlage).
Op deze foto zie je hoe ze aan het chassis zijn bevestigd alsmede de netaansluiting. Toen ik een schok kreeg was het de bekende bzzzzzz trilling die je dan krijgt. Vervelend maar ik lag niet te shaken op de grond. Geen idee of je wat hebt aan deze info om de sterkte van de lekstroom te bepalen...
Wat kan ik het beste doen om dit goed en veilig te maken?
Op deze foto zie je hoe ze aan het chassis zijn bevestigd alsmede de netaansluiting. Toen ik een schok kreeg was het de bekende bzzzzzz trilling die je dan krijgt. Vervelend maar ik lag niet te shaken op de grond. Geen idee of je wat hebt aan deze info om de sterkte van de lekstroom te bepalen...
Wat kan ik het beste doen om dit goed en veilig te maken?
- Bijlagen
-
- SMPS500R.pdf
- Datasheet SMPS voedingen
- (651.69 KiB) 37 keer gedownload
Ok, die voedingen zijn duidelijk geen klasse-2 en MOETEN aan een deugdelijke randaarde voor de veilheid. Niet alleen je eigen veiligheid maar ook die van je versterker zelf.
Is dat dat spul van die Spanjaarden?
Is dat dat spul van die Spanjaarden?
- Vinculum
- Contacteer:
Ok dus de middelste pin van de netaansluiting op de voeding (aarde) moeten van beide voedingen naar de aardepin van de netentree. Moet het chassis ook nog aan aarde? Maakt het uit dat de schroeven van RVS zijn?
Maar... Nu zijn er in mijn huis nergens geaarde stopcontacten. Heeft dit dan toch wel zin?
Spanjaarden weet ik niet. Hij komt hier vandaan.
Maar... Nu zijn er in mijn huis nergens geaarde stopcontacten. Heeft dit dan toch wel zin?
Spanjaarden weet ik niet. Hij komt hier vandaan.
Ja dat sowieso, dan liggen de verschillende kasten i.i.g. aan elkaar. Of dat zonder randaarde stopcontacten veilig is? Het is een situatie zoals met menig desktop PC. Die moeten ook vrijwel altijd geaard worden maar veel mensen doen dat niet. En een aantal is dan verbaasd dat ze de geluidskaart opblazen met in en uit halen van plugjes.
Het alternatief is dan om de voeding zelf vrij van aarde te houden, of dat mag en de veiligheid niet in gevaar komt is dan weer een kwestie van hoe de transformator geconstrueerd is en dat weet je niet.
Het alternatief is dan om de voeding zelf vrij van aarde te houden, of dat mag en de veiligheid niet in gevaar komt is dan weer een kwestie van hoe de transformator geconstrueerd is en dat weet je niet.
- Vinculum
- Contacteer:
Ok, euhhh ahum. De topictitel blijkt toepasselijker te zijn dan ik dacht...
Op de voorgaande foto zie je de aansluiting voor de netspanning op de voedingen. Ik had aangesloten op de buitenste 2. Nu ik de datasheet nog eens bekijk blijkt dat het de eerste 2 zijn. Pin 3 is de aarde...
Ja dat verklaard een hoop natuurlijk! Wat een ongelofelijke *piep* ben ik toch! Nu heb ik ze anders aangesloten en voilà, alle problemen weg en het werkt perfect!
Excuus mensen voor deze domme actie maar bedankt voor de hulp en het meedenken!
Op de voorgaande foto zie je de aansluiting voor de netspanning op de voedingen. Ik had aangesloten op de buitenste 2. Nu ik de datasheet nog eens bekijk blijkt dat het de eerste 2 zijn. Pin 3 is de aarde...
Ja dat verklaard een hoop natuurlijk! Wat een ongelofelijke *piep* ben ik toch! Nu heb ik ze anders aangesloten en voilà, alle problemen weg en het werkt perfect!
Excuus mensen voor deze domme actie maar bedankt voor de hulp en het meedenken!
Nou ja, weer wat geleerd: Check, check en dubbel check met 230V
Verbaasd mij dat de aardlek er niet uitvloog, of heb je die helemaal niet? Heb je hem wel dan zou ik hem maar eens gaan controleren. Blijft onverkort dat die Y-condensatoren naar massa soms vervelend kunnen doen zonder randaarde.
Verbaasd mij dat de aardlek er niet uitvloog, of heb je die helemaal niet? Heb je hem wel dan zou ik hem maar eens gaan controleren. Blijft onverkort dat die Y-condensatoren naar massa soms vervelend kunnen doen zonder randaarde.
Flinke fout, maar gelukkig geen schade aan materiaal en lijf.
Veel luisterplezier
Veel luisterplezier
Dan hoop ik voor je dat je niet een wasmachine in de badruimte heb staan....Vinculum schreef:Maar... Nu zijn er in mijn huis nergens geaarde stopcontacten. Heeft dit dan toch wel zin?
- Vinculum
- Contacteer:
Ok, ik was niet helemaal correct. In de aanbouw zijn wel geaarde stopcontacten en daar staat ook de wasmachine en droger. Alleen ik zit niet naar muziek te luisteren in de bijkeuken naast de wasmachine. In de leefruimtes zijn ze niet. Ik had moeten zeggen: In de woonkamer, eetkamer, slaapkamers en zolder zijn geen geaarde stopcontacten.
Hm, volgens mij hebben we daar een speciaal topic voor in de kantine. Post je blunder en join the groupVinculum schreef:Ja dat verklaard een hoop natuurlijk! Wat een ongelofelijke *piep* ben ik toch! Nu heb ik ze anders aangesloten en voilà, alle problemen weg en het werkt perfect!
Groeten,
Mischa
Is het niet mogelijk om een aardraad vanaf de groepenkast in de buis naar de WCD waar je audioset staat te trekken ?Vinculum schreef:Ok, ik was niet helemaal correct. In de aanbouw zijn wel geaarde stopcontacten en daar staat ook de wasmachine en droger. Alleen ik zit niet naar muziek te luisteren in de bijkeuken naast de wasmachine. In de leefruimtes zijn ze niet. Ik had moeten zeggen: In de woonkamer, eetkamer, slaapkamers en zolder zijn geen geaarde stopcontacten.
Zo'n grote investering is dat ook weer niet. doos draad en een trekveer, meer heb je niet nodig.
Okee, en een paar geaarde WCD's...