HTM interlink!

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

HTM interlink!

Bericht door Pcdg »

Nee, dit gaat niet over een nieuwe tramlijn, maar wel degelijk over een nieuwe verbinding; tussen mijn CD-speler en mijn versterker. Ik benader electronica vrij nuchter en heb daarom niet zoveel met de eigenschappen die soms aan bijzondere kabels, weerstanden etc. worden toegedicht. Toch vond ik dat het setje dropveters maar eens het veld moesten ruimen. Ik vond op internet een plaatje van grappige getwiste kabels van het merk Kimber, de Kimber PBJ. Drie stukjes koperlitzedraad met resp. rood wit en blauwe mantel in elkaar gedraaid. Alleen om de het visuele effect zou je ze al kopen. :D

Niet lang daarna vond ik een stuk stevige kabel naast een tramoversteekplaats in het Haagse. Een stevige zwarte mantel met daarbinnen 6 gekleurde kabeltjes en een grappig touwtje. Kimber claimt dat de gevlochten interlink bestaat uit speciaal geselecteerd koperdraad met zeven adertjes. Nu had mijn straatvondst ook koperdraad met zeven adertjes en dat schept toch een band. Ik heb er twee interconnects van gemaakt op dezelfde manier als voorgeschreven. Een dubbele aardedraad waarvan er eentje alleen aan de bronconnector vast zit. De derde draad is voor signaal. Eventjes in de bankschroef, andere kant in de boormachine en presto: een mooi stukje kabel.

Ik heb alle kleuren maar gebruikt. Ik hoef niet alles te kopieren natuurlijk. En zo lag er ineens een rood wit blauwe kabel voor rechts en een zwart geel groene kabel voor het linker kanaal. Ik heb er een paar goedkope tulpstekkertjes op gesoldeerd omdat ik die nog had ligggen. De volgende versie krijgt metalen stekkers. Ik heb niets met bling-bling, het hoeft van mij niet verguld, maar iets wat door professionals gebruikt wordt mag het wel krijgen. Stevige nikkelkleurige stekkers hebben mijn voorkeur.

En dan de hamvraag: hoe klinkt dat nou? Uitstekend moet ik zeggen. Is het een verbetering? Tja, dat durf ik niet te zeggen. Ik ben echt niet voor audiofiel in de wieg gelegd. :( Daar zal ik maar gewoon mee moeten leven. Maar het staat in ieder geval heel erg leuk.
Bijlagen
interlink basismateriaal.jpg
interlink1.jpg
Laatst gewijzigd door Pcdg op wo 21 sep 2011, 9:42, 1 keer totaal gewijzigd.
vinnie411
Berichten: 432
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 20:15
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: HTM interlink!

Bericht door vinnie411 »

Ziet er zeker leuk uit, die kleuren combinatie zie je niet elke dag in de audio.
Je hebt ze nu getwist maar kimber vlecht toch haar kabels?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: HTM interlink!

Bericht door RobertD »

vinnie411 schreef:
kimber vlecht toch haar kabels?
Werk aan de winkel, Paul ! :lol:
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: HTM interlink!

Bericht door Pcdg »

Jullie hebben helemaal gelijk. :) De kabel moet eigenlijk met twee draden losjes worden getwist en dan moet de derde door de lussen worden gestoken. Als dat de weg is naar het audio Nirvana wil ik nog wel eventjes doorrijden. :lol: Gelukkig heb ik nog minstens twee meter van de basiskabel beschikbaar.

mvg, Paul
Laatst gewijzigd door Pcdg op wo 12 okt 2011, 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Re: HTM interlink!

Bericht door Candisa »

Mooie kabeltjes!

Ook ik hoor niet thuis in de categorie believers (ik heb ook geen zin om daarover discussie te voeren, elk zijn meug!!!), maar metalen connectoren verkiezen toch ook mijn voorkeur. Dit is niet omwille van het uiterlijk, maar omwille van de afscherming die volgens mij juist héél belangrijk is vlak bij de apparatuur (die op zich ook straling produceert, hoe gering ook).

Ik heb me wel altijd afgevraagd of afscherming dmv twisten/vlechten/... wel een voordeel biedt bij ongebalanceerde signalen: in een typische coaxiaal opgebouwde kabel vormt de mantel een kooi van Faraday die de signaaldraad volledig omsluit, wat je bij een getwiste/gevlochten/... kabel niet hebt.
Voor gebalanceerd signaal lijkt me een getwist aderpaar dan weer perfect, al zou ik alsnog kiezen voor een extra, geaarde mantel rond dit aderpaar...

Isabelle
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: HTM interlink!

Bericht door Pcdg »

Candisa schreef:
Mooie kabeltjes!

maar metalen connectoren verkiezen toch ook mijn voorkeur. Dit is niet omwille van het uiterlijk, maar omwille van de afscherming die volgens mij juist héél belangrijk is vlak bij de apparatuur (die op zich ook straling produceert, hoe gering ook).

Isabelle
Goed argument. Ik zal op versie 2.0 een paar mooie metalen stekkertjes plaatsen. Of een gevlochten kabel in dit geval de voorkeur verdient boven coax of juist niet durf ik niet te zeggen. Er is in ieder geval geen sprake van brom ruis of iets in die catagorie. De kabeltjes zijn ook maar 60 cm lang.
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Re: HTM interlink!

Bericht door Candisa »

Mijn mening over getwist versus coaxiaal berust zéker niet volledig op technische argumenten hoor, het is ook voor een groot stuk gevoelsmatig. In een home-audio situatie is dat eigenlijk ook weinig relevant.
Hooguit een platendraaier met MC-element opgesteld vlak naast een antiek televisietoestel, met een flink stuk 'touw' tussen speler en voorversterker zou misschien kunnen kans maken om verschillen te laten horen, en dan nog op voorwaarde dat die platendraaier zelf voldoende stil is...

Isabelle
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: HTM interlink!

Bericht door ray5150 »

Candisa schreef:
Ik heb me wel altijd afgevraagd of afscherming dmv twisten/vlechten/... wel een voordeel biedt bij ongebalanceerde signalen: in een typische coaxiaal opgebouwde kabel vormt de mantel een kooi van Faraday die de signaaldraad volledig omsluit, wat je bij een getwiste/gevlochten/... kabel niet hebt.
Ja, dit zat ik me ook al af te vragen...Ik zou toch eerder voor een (goed) afgeschermde coax gaan.

Paul, Bij Radio Twenthe hebben ze low budget Neutrik stekkers, volledig metaal en maar een paar euro per stuk. 8-[
Helaas zijn ze zwart... :roll:
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: HTM interlink!

Bericht door Pcdg »

Goede tip Ray. Ik moet er maar weer eens naar toe!
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: HTM interlink!

Bericht door Marp »

Candisa schreef:
Ik heb me wel altijd afgevraagd of afscherming dmv twisten/vlechten/... wel een voordeel biedt bij ongebalanceerde signalen: in een typische coaxiaal opgebouwde kabel vormt de mantel een kooi van Faraday die de signaaldraad volledig omsluit, wat je bij een getwiste/gevlochten/... kabel niet hebt.
Twisten of vlechten heeft niets te doen met afschermen.

Bij afgeschermde kabel wordt verhinderd dat een stoorsignaal het audiosignaal bereikt, bij getwiste of gevlochten kabel niet. Daar compenseert een opgepikt stoorsignaal zichzelf. Het stoorsignaal is immers in tegenfase met datzelfde signaal wat wordt opgevangen waar de kabel 180 graden is verdraaid.
Plaats reactie