Accuton + Eton 3-weg systeem
Moderator: Beheerdersteam
Re: Accuton + Eton 3-weg systeem
ik zie nog geen zelfbouw pre staan,dus kop die pass op mp en begin daar aan! 
Ik heb anders nog een setje drivertjes waar een filter bij gemaakt moet worden 
Bedankt heren voor de suggesties!
Maar ik ga lekker eigenwijs zijn en dat notchfilter misschien toch proberen... bovenstaande reactie aangepast met wat plaatjes, zoek de verschillen voor gevorderen
Groetjes Walter
Maar ik ga lekker eigenwijs zijn en dat notchfilter misschien toch proberen... bovenstaande reactie aangepast met wat plaatjes, zoek de verschillen voor gevorderen
Groetjes Walter
zet mid en hoog eens wat harder zodat je ongeveer op een tilt van 2db komt,misschien is dat wat je zoekt....
Hallo Dre,
Het geluid vind ik prima zo, ik zoek hoogstens nog naar kleine mogelijke verbeteringen!
Groetjes Walter
Het geluid vind ik prima zo, ik zoek hoogstens nog naar kleine mogelijke verbeteringen!
Groetjes Walter
Nog even naar de elektrische filter responsie gekeken met en zonder het Klang&Ton notch filter. De gestippelde groene lijn is MET notch filter.
Het lijkt inderdaad of zonder notch (doorgetrokken groene lijn) het filter iets opslingert rond 1000Hz, dit is wel minimaal.
Groetjes Walter
Het lijkt inderdaad of zonder notch (doorgetrokken groene lijn) het filter iets opslingert rond 1000Hz, dit is wel minimaal.
Groetjes Walter
Als je dat opslingering vindt, haal dan ook maar snel die bult bij 160Hz voor de mid weg!
Hallo Jeroen,
Ik snap dat je kritisch bent en dat ik wellicht zit te muggeziften.
Ik heb net het volledige 3e orde Klang&Ton filter voor de C11 tweeter gesimuleerd en de verschillen met en zonder notch zijn in dezelfde orde als met mijn filter. Dit Klang&Ton filter was toendertijd ontworpen met de gecombineerde kennis van maar liefst 5 duitse audiozaken.
Als deze notch echt nutteloos zou zijn vraag ik me af waarom ze die erin hebben gestopt, juist bij commerciele speakers is elke besparing op filtercomponenten meegenomen zou je zeggen...
Het 3e orde klang en ton filter:
serie 5.6uF + 20uF
parallel spoel 0.39mH
impedantie correctie 12 ohm + 0.68uF
RCL 3mH + 15uF + 15 ohm
Groetjes Walter
Ik snap dat je kritisch bent en dat ik wellicht zit te muggeziften.
Ik heb net het volledige 3e orde Klang&Ton filter voor de C11 tweeter gesimuleerd en de verschillen met en zonder notch zijn in dezelfde orde als met mijn filter. Dit Klang&Ton filter was toendertijd ontworpen met de gecombineerde kennis van maar liefst 5 duitse audiozaken.
Als deze notch echt nutteloos zou zijn vraag ik me af waarom ze die erin hebben gestopt, juist bij commerciele speakers is elke besparing op filtercomponenten meegenomen zou je zeggen...
Het 3e orde klang en ton filter:
serie 5.6uF + 20uF
parallel spoel 0.39mH
impedantie correctie 12 ohm + 0.68uF
RCL 3mH + 15uF + 15 ohm
Groetjes Walter
Het is niet kritisch bedoeld, maar ik krijg de indruk dat je vragen stelt waarop je eigenlijk het antwoord zelf ook weet. Die gecombineerde kennis van 5 audiozaken is een mooi verkoopverhaal, daar zou ik echt niet op afgaan. Gewoon gezond verstand gebruiken.
In ieder geval, als je die notch toepast, dan zal de hele respons rond 1000Hz iets zakken. Het zal dus snel wat anders klinken, mogelijk wat helderder. Wat je dan vooral hoort is een andere respons, niet zozeer dat de tweeter minder vervormt of zo dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
In ieder geval, als je die notch toepast, dan zal de hele respons rond 1000Hz iets zakken. Het zal dus snel wat anders klinken, mogelijk wat helderder. Wat je dan vooral hoort is een andere respons, niet zozeer dat de tweeter minder vervormt of zo dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
Volgens Speaker Workshop is er inderdaad een krappe 0.5dB verschil bij 1000Hz (zie voorgaande grafieken), dit is zo weinig natuurlijk omdat de tweeter bij deze frequentie al veel zachter speelt dan de mid.
Wat ik me kan voorstellen is dat ze toch hebben geprobeerd de vervorming van de tweeter rond 1000Hz te verlagen, als de tweeter in dit gebied door de notch 2-3dB zachter speelt dan zal de vervorming van de tweeter ook 2-3dB minder zijn lijkt me.
Het kan ook zijn dat ze een ''ideaal'' filter wilden toepassen, dus dat ze de tweeter zoveel mogelijk een vlakke impedantie hebben meegegeven...
Groetjes Walter
Wat ik me kan voorstellen is dat ze toch hebben geprobeerd de vervorming van de tweeter rond 1000Hz te verlagen, als de tweeter in dit gebied door de notch 2-3dB zachter speelt dan zal de vervorming van de tweeter ook 2-3dB minder zijn lijkt me.
Het kan ook zijn dat ze een ''ideaal'' filter wilden toepassen, dus dat ze de tweeter zoveel mogelijk een vlakke impedantie hebben meegegeven...
Groetjes Walter
Snap je dat dit schijnlogica is? Dit zou het volgende betekenen: als jij je hele systeem 2-3dB zachter laat spelen is de vervorming 2-3dB lager. Ik ben echter heel blij dat het niet zo werkt...
Als de tweeter bij 1000Hz nou een veel grotere vervorming heeft dan de mid, dan kan ik me er toch wel iets bij voorstellen... immers het element met de grootste bijdrage aan de vervorming maak je dan 2-3dB zachter.
Even houtje touwtje (ik snap dat het wat anders in elkaar steekt, maar voor het idee):
middentoner 100 + 1 vervorming
tweeter 10 + 5 vervorming
totaal vervorming/totaal = (1 + 5)/(101 + 15) = 0.052
Stel nu tweeter 1/2 van het vermogen:
tweeter 5 + 2.5 vervorming
totaal vervorming/totaal = (1 + 2.5)/(101 + 7.5) = 0.032
Dus dan heeft de 2e een relatief kleiner aandeel vervorming
Groetjes Walter
Even houtje touwtje (ik snap dat het wat anders in elkaar steekt, maar voor het idee):
tweeter 10 + 5 vervorming
totaal vervorming/totaal = (1 + 5)/(101 + 15) = 0.052
Stel nu tweeter 1/2 van het vermogen:
tweeter 5 + 2.5 vervorming
totaal vervorming/totaal = (1 + 2.5)/(101 + 7.5) = 0.032
Dus dan heeft de 2e een relatief kleiner aandeel vervorming
Groetjes Walter
Dat is zo. Omdat ik even wilde checken of ik geen onzin praat, heb ik wat bij tweeters zitten kijken. Daaruit blijkt dat het toch wel klopt wat jij zegt. De vervorming is behoorlijk evenredig met de amplitude, zie je in hobby hifi testen bij 1,5kHz. Je zit dan op zulke lage frequenties dat vooral de 2de orde harmonische recht evenredig wordt met de uitslag die de tweeter moet maken, dit duidt op toenemende compressie.
Maar dan moet de vervorming wel in de orde zijn van 15dB erger dan de mid, lijkt me toch erg onwaarschijnlijk. Wil niet zeggen dat het niet nuttig kan zijn. Mijn benadering is echter toch meer gericht op frequentierespons dan dit soort marginale zaken. De tweeter is in principe al mooi gedempt. Wil je de tweeter wezenlijk meer ontlasten, ga dan naar een hogere crossover frequentie of een hogere orde filter.
-edit- je voorbeeld klopt wel en niet. Je weegt de vervorming van de tweeter wel erg zwaar. Als je met 5 bedoelt dat de tweeter 5% vervormt, dan wordt het als volgt.
middentoner 100 + 1% vervorming levert 1 vervorming
tweeter 10 + 5% vervorming levert 0,5 als je 100 als referentieniveau neemt.
Samen wordt het 110 met 1,5 vervorming -> 0,0136
tweeter 5 + 2.5% vervorming levert 0,125 als je 100 als referentieniveau neemt.
Samen wordt het 105 met 1,125 vervorming -> 0,0107
Het verschil is 2dB vervorming terwijl de tweeter 6 dB zachter speelt. 5% vervorming is VEEL!
Maar dan moet de vervorming wel in de orde zijn van 15dB erger dan de mid, lijkt me toch erg onwaarschijnlijk. Wil niet zeggen dat het niet nuttig kan zijn. Mijn benadering is echter toch meer gericht op frequentierespons dan dit soort marginale zaken. De tweeter is in principe al mooi gedempt. Wil je de tweeter wezenlijk meer ontlasten, ga dan naar een hogere crossover frequentie of een hogere orde filter.
-edit- je voorbeeld klopt wel en niet. Je weegt de vervorming van de tweeter wel erg zwaar. Als je met 5 bedoelt dat de tweeter 5% vervormt, dan wordt het als volgt.
middentoner 100 + 1% vervorming levert 1 vervorming
tweeter 10 + 5% vervorming levert 0,5 als je 100 als referentieniveau neemt.
Samen wordt het 110 met 1,5 vervorming -> 0,0136
tweeter 5 + 2.5% vervorming levert 0,125 als je 100 als referentieniveau neemt.
Samen wordt het 105 met 1,125 vervorming -> 0,0107
Het verschil is 2dB vervorming terwijl de tweeter 6 dB zachter speelt. 5% vervorming is VEEL!
Hallo Jeroen,
Die getallen had ik uit dikke duim gezogen natuurlijk, met echte getallen zijn de verschillen waarschijnlijk mariginaal. Maar in theorie zou de vervorming dus iets minder kunnen worden.
Het probleem is dat ik dit eigenlijk niet kan testen, die notch erin zetten is het probleem niet, maar daarna het systeem naar goed hoorbare vervorming brengen daar heb ik eigenlijk geen trek in.
Dan komt het dus neer op wat jij al zei, luisteren naar een iets andere responsie, stel dat dat nu beter klinkt, is dat nog geen bewijs dat die notch zijn werk doet. Waarschijnlijk zou die andere respons ook te bereiken zijn door de andere filtercomponenten licht te wijzigen...
Misschien is het de originele ontwerpers ook zo vergaan en vonden zij het wel prima op den duur met die notch en hebben ze verder niet gekeken of ze hetzelfde met minder componenten konden. De computers waren toen nog niet zo krachtig natuurlijk... Plus een beetje wazige en mysterieuze notch is prachtige voodoo natuurlijk in een filter
Groetjes Walter
Die getallen had ik uit dikke duim gezogen natuurlijk, met echte getallen zijn de verschillen waarschijnlijk mariginaal. Maar in theorie zou de vervorming dus iets minder kunnen worden.
Het probleem is dat ik dit eigenlijk niet kan testen, die notch erin zetten is het probleem niet, maar daarna het systeem naar goed hoorbare vervorming brengen daar heb ik eigenlijk geen trek in.
Dan komt het dus neer op wat jij al zei, luisteren naar een iets andere responsie, stel dat dat nu beter klinkt, is dat nog geen bewijs dat die notch zijn werk doet. Waarschijnlijk zou die andere respons ook te bereiken zijn door de andere filtercomponenten licht te wijzigen...
Misschien is het de originele ontwerpers ook zo vergaan en vonden zij het wel prima op den duur met die notch en hebben ze verder niet gekeken of ze hetzelfde met minder componenten konden. De computers waren toen nog niet zo krachtig natuurlijk... Plus een beetje wazige en mysterieuze notch is prachtige voodoo natuurlijk in een filter
Groetjes Walter
Laatst gewijzigd door Walt op zo 18 sep 2011, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb mijn post hierboven nog wat aangepast. De verschillen zijn klein en je voorbeeld was wat extreem. Met een iets kleinere spoelwaarde voor de tweeter zakt het niveau van de tweeter bij 1000Hz ook. Het is het proberen waard.
Hallo Jeroen,
Dat had ik ook al geprobeerd, de parallel spoel moet dan van 1.00mH terug naar circa 0.68mH maar de fase tussen mid/hoog gaat dan minder mooi gelijk lopen, dat nadeel lijkt me dan weer niet op te wegen tegen het voordeel.
Groetjes Walter
Dat had ik ook al geprobeerd, de parallel spoel moet dan van 1.00mH terug naar circa 0.68mH maar de fase tussen mid/hoog gaat dan minder mooi gelijk lopen, dat nadeel lijkt me dan weer niet op te wegen tegen het voordeel.
Groetjes Walter
Alternatief is ook de condensator een waarde kleiner. Ook dit voor het laagdoorlaatfilter voor de mid. Maw heel de crossoverfrequentie een stukje omhoog. Wat hadden die 5 audiozaken voor overnamepunt gepakt?
Hallo Jeroen,
Helaas dat filterpunt is niet precies te achterhalen, alleen de totale frequentie responsie van de woofer + tweeter is weergegeven. De woofer is zo'n rare volkonus van Gorlich daar zijn denk ik geen .frd en .zma van te vinden dus het is ook niet te simuleren.
Ik denk dat ik voorlopig het filter maar even zo laat, na zo'n eerste werkdag heb ik ineens helemaal geen zin meer om te hobbyen
bovendien het klinkt nu goed!!!
Als het weer gaat kriebelen dan zullen jullie dat wel zien in dit topic! Voorlopig zit ik ook nog te wachten op 1 stuks 10uF Mundorf Silver/Gold, zal ook nog wel even gaan duren...
Groetjes Walter
Helaas dat filterpunt is niet precies te achterhalen, alleen de totale frequentie responsie van de woofer + tweeter is weergegeven. De woofer is zo'n rare volkonus van Gorlich daar zijn denk ik geen .frd en .zma van te vinden dus het is ook niet te simuleren.
Ik denk dat ik voorlopig het filter maar even zo laat, na zo'n eerste werkdag heb ik ineens helemaal geen zin meer om te hobbyen
Als het weer gaat kriebelen dan zullen jullie dat wel zien in dit topic! Voorlopig zit ik ook nog te wachten op 1 stuks 10uF Mundorf Silver/Gold, zal ook nog wel even gaan duren...
Groetjes Walter
Inmiddels het audiorack onder handen genomen, het 18mm MDF boog nogal door onder het gewicht van de 45kg zware DIY Pass versterker. Onze forum houtkunstenaar Arno heeft 3 mooie 35mm dikke planken voor mij gemaakt, afgewerkt in fraai HPL, zie foto:
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Zooow!
.
Dat ziet er keurig en degelijk uit zeg!
Wat een eindversterker!
.
Kan mn Mappie niet aan tippen
.
Groetjes marcus
Dat ziet er keurig en degelijk uit zeg!
Wat een eindversterker!
Kan mn Mappie niet aan tippen
Groetjes marcus
Hallo Marcus,
Alle eer gaat uit naar Arno, hij heeft deze mooie 35mm dikke planken gemaakt. Ik hoefde alleen nog het 10mm draadeind en de spikes te monteren.
Hier trouwens een foto hoe het er nu spelend bijstaat, nu met voetjes onder de cd-speler en voorversterker.
De DIY Pass Aleph eindversterker ben ik zeer over te spreken, hij levert maar liefst 2x 100W in pure klasse A. Nadeel is dan wel dat de koelblokken zo op 60 graden zitten!
Groetjes Waltr
Alle eer gaat uit naar Arno, hij heeft deze mooie 35mm dikke planken gemaakt. Ik hoefde alleen nog het 10mm draadeind en de spikes te monteren.
Hier trouwens een foto hoe het er nu spelend bijstaat, nu met voetjes onder de cd-speler en voorversterker.
De DIY Pass Aleph eindversterker ben ik zeer over te spreken, hij levert maar liefst 2x 100W in pure klasse A. Nadeel is dan wel dat de koelblokken zo op 60 graden zitten!
Groetjes Waltr
Hallo Walter,
Respect!
Mooie installatie heb je dan staan met zeer veel reserve.
Daar kun je aardig wat mee aansturen.
Edit: die 60 graden is in de winter geen probleem
.
Groetjes marcus
Respect!
Mooie installatie heb je dan staan met zeer veel reserve.
Daar kun je aardig wat mee aansturen.
Edit: die 60 graden is in de winter geen probleem
Groetjes marcus
Hallo Marcus,
Dan moet je voor de gein maar eens op google zoeken naar mijn vorige versterker, een Parasound HCA-3500. Deze versterker leverde bijna 2x600W RMS vermogen... Dat was echt een bak reserve, eigenlijk overkill, daarom is deze nu verkocht.
De speakers die ik nu heb zijn geen echte rendements wonders, geen idee hoeveel van die 100W ik normaal gebruik maar op zich is 100W niet zo extreem veel hoor. Wat wel bijzonder is, is dat deze DIY Pass Labs versterker die 100W levert in pure klasse A, de meeste versterkers redden daar maar 20-25W en schakelen dan naar klasse AB.
EDIT: misschien in de zomer wordt die 60 graden wel een probleem...
Groetjes Walter
Dan moet je voor de gein maar eens op google zoeken naar mijn vorige versterker, een Parasound HCA-3500. Deze versterker leverde bijna 2x600W RMS vermogen... Dat was echt een bak reserve, eigenlijk overkill, daarom is deze nu verkocht.
De speakers die ik nu heb zijn geen echte rendements wonders, geen idee hoeveel van die 100W ik normaal gebruik maar op zich is 100W niet zo extreem veel hoor. Wat wel bijzonder is, is dat deze DIY Pass Labs versterker die 100W levert in pure klasse A, de meeste versterkers redden daar maar 20-25W en schakelen dan naar klasse AB.
EDIT: misschien in de zomer wordt die 60 graden wel een probleem...
Groetjes Walter
Eindelijk de 2e Mundorf 10uF Silver/Gold binnen gekregen, gelijk erin gesoldeerd en nu: MUZIEK
Groetjes Walter
Groetjes Walter