USB geluidskaart

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

USB geluidskaart

Bericht door Martijn M »

Ik ben op zoek naar een externe geluidskaart voor het doen van metingen met een laptop. Het hoeft niks bijzonders te zijn. Het gaat me enkel om frequentieresponse- en impedantiemetingen. Liefs zo goedkoop mogelijk. Waar moet ik speciaal op letten?
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

En ik ben er al uit. Het wordt een Behringer UCA 202 http://www.behringer.com/EN/Products/UCA202.aspx
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Jah, is een prima recht-toe-recht-aan kaartje voor €29. Heb hem hier ook liggen.

Tip: Zet wel het headphone schakelaartje op "Off". Op e.o.a. manier heb je dan veel minder storing op de Cinch uitgangen.

Maar voor frequentie responsie metingen heb je dan nog wel een microfoonversterker nodig met evt. phantom power. Een aanrader vind ik dan de EMU Tracker Pre. Zit een goede mic versterker in. Dat is ook kwalitatief een goede kaart om muziek mee naar te luisteren. Maar ja, die is dan wel gelijk €149,- .......
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Dat is de beste kaart die je op dit moment kunt krijgen. (qua specs)

Even door sparen nog :wink: :lol: 8)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Die EMU heb ik inmiddels hier liggen en hij klinkt ook nog eens erg goed. Moet je nog wel zelf een extra voedinkje bij regelen. Heb een extra 5V hub voedinkje daarvoor in gebruik.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

volgens de manual hoef je geen extra voeding te gebruiken....
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Moet je USB poort wel 1A kunnen leveren, wat niet de standaard is (dat is max 0,5 A). De meeste laptops leveren dat niet, alleen een PC waar de USB power direct op de 5 V zit. Anders default ie naar USB1.

Alternatief is een speciale USB kabel gebruiken met 2 USB stekkers. De 2e stekker levert dan alleen de extra power.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Alle apparaten om te meten heb ik al wel, maar ik wil ook graag on the scene kunnen meten, dus met een laptopje.
GeertM2
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Ik gebruik zelf EDIROL UA-1EX. Soortgelijk aan de Behringer, alleen 2.5 keer zo duur. 30 euro is ook wel erg weinig geld.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Martijn M schreef:
Alle apparaten om te meten heb ik al wel, maar ik wil ook graag on the scene kunnen meten, dus met een laptopje.
Ok, als je al een meetmic + micversterker hebt is die Behringer prima. De geluidskwaliteit is niet echt top maar hij meet wel spatrecht van 20 Hz tot 20 kHz.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Heb even gezocht en de berhinger gebruikt de PCM2902, die is niet super goed, maar ook niet heel erg beroerd.

http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... adid=82746

Nu heeft de berhinger als THD 0,05% en de ADC/ADC/CODEC 0,01%.

Nu is het nou weer niet zo heel boeiend, maar volgens diverse fora komt dat vooral door de gebruikte opamps.

Hij is ook uit te breiden met s/pdif met een paar tweaks.

http://www.ecp.cc/usb-spdif.html (zelfde gebruikte codec)

Nu heb je tegenwoordig van die leuke boosters van maxim om van 5V -48V te halen of ook van 5v naar ±15V, kun je redleijk goedkoop een compleet pakket maken :)

http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1007091

http://www.beis.de/Elektronik/ADDA-USB/ADDA-USB.html
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Niet aan beginnen. Als je wat beters zoekt kun je beter gelijk naar een betere DAC omzien.

Die PCM2902 haalt zijn clock uiteindelijk uit de iso-synchrone datastroom van de USB. Kwa jitter gaat dat nooit goed komen. Een paar betere op-ampjes gaan je dan echt niet helpen.

Voor meten aan speakers is dit dingetje verder prima.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Voor meten aan speakers is dit dingetje verder prima
Zeker om die reden (voor mensen die hiermee genoeg nemen) is het leuk om direct een mic pre-amp met fantoom voeding er bij te verzinnen.
Daarvoor kun je bv de MAX5025 gebruiken.

Ook is het voor sommigen handig om direct s/pdif uit te sturen naar hun amp, scheelt kabels en ruis.
Plaats reactie