Accuton + Eton 3-weg systeem

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Accuton probeersel

Bericht door Lnsadnoh »

Walt schreef:
@ Marcus, zie je nou waarom ik loop te pushen voor een groot filter compartiment in jouw nieuwe speakers.

Ik zie het Walter :oops: .
En heb dat dan ook meegenomen in het definieve ontwerp.

ps: zo'n spoel is niet 1 van de goedkoopste denk ik :)
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton probeersel

Bericht door Walt »

Hallo Marcus,

Laten we het maar niet over de prijs van die spoel gaan hebben :D Was niet tweedehands te vinden dus 2 nieuwe bij Tony Gee besteld.

Het filterpunt is trouwens vrij simpel iets hoger te leggen door de serie condensator van de mid te verkleinen van 66uF naar bijvoorbeeld 50uF...

Zie beneden voor een vergelijk van de huidige filtercurve (1e orde) met een mogelijk 2e orde filter.

EDIT: zit in dubio of ik dit filter zal gaan testen/bouwen, kan iemand niet even zeggen dat het hierdoor beter gaat worden? :lol:

Groetjes Walter
Bijlagen
1e orde condensator 66uF
1e orde condensator 66uF
2e orde condensator 50uF + spoel 4.7mH
2e orde condensator 50uF + spoel 4.7mH
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Accuton probeersel

Bericht door jeroen_d »

Walt schreef:
@ Jeroen, elektrisch zou het bovenstaande filter op circa 300Hz crossen, maar door de responsie van de units zelf zou het volgens boxsim akoestisch richting de 500Hz gaan. Is dat nou niet vreemd dat daar zo'n groot verschil tussen zit?
Nee hoor, je zit middenin het gebied van de bafflestep.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton probeersel

Bericht door Walt »

Aha, de baffle step dus! Dat is wel logisch als ik er nu over nadenk ja.

Trouwens in mijn bovenstaande vergelijk zijn de blauwe en rode curve nagenoeg gelijk boven hun kruispunt (circa 350Hz), zou dit betekenen dat de klank vrij vergelijkbaar is?

Geeft de extra 4.7mH nog een fasedraaiing die roet in het eten kan gooien?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton probeersel

Bericht door Walt »

De huidige vergelijkbare Accuton mids hebben +/- 2.6mm en +/- 3mm maximale uitslag. Derhalve was mijn voorgaande schatting van 1mm wellicht wat negatief. Met 2.0-2.5mm zou de maximale dynamiek al weer toenemen natuurlijk.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Accuton probeersel

Bericht door jeroen_d »

Walt schreef:
Geeft de extra 4.7mH nog een fasedraaiing die roet in het eten kan gooien?

Groetjes Walter
Dat zou kunnen ja. Dan moet je even in het elektrische filter kijken hoe de fase verandert bij het 2de orde filter ten opzichte van het 1ste orde filter. Dat verschil mag niet groot zijn.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton probeersel

Bericht door Walt »

Jeroen, alweer bedankt voor de tip.

Net nog even lopen nadenken, het geluid is nu goed en belastbaarheid bij redelijke forse geluidssterkte lijkt ook in orde. De 2.5mm x-max van de huidige Accuton mids is meer dan ik in gedachte had voor een 10cm middentoner. Ik ga ervan uit dat mijn middentoners vergelijkbaar zijn opgebouwd dus ongeveer zelfde x-max.

Wellicht is dit zo'n geval van ''if it aint broken, don't fix''...

In Marc zijn ''Milestones'' is de mid volgens mij ook met alleen 66uF gefilterd en voor zover ik Tony Gee zijn Soup Sandwich serie filter snap is dit volgens mij ook alleen 1e orde met 66uF.

Jeroen, zou jij deze filters eens kunnen bekijken of het inderdaad 1e orde is op de mid met 66uF? Mocht dit zo zijn, dan geeft mij dat in ieder geval een geruststelling dat de mid zijn taak aan zal kunnen.

http://homepage.mac.com/marc.heijligers ... rical.html

http://www.humblehomemadehifi.com/downl ... h_copy.pdf

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Accuton + Eton 3-weg systeem

Bericht door jeroen_d »

Bij dat filter van Tony zit er ook een 1,8mH parallel aan de mid. Veel hogere overnamefrequentie dus. Zie ook de grafieken.

Marc heeft inmiddels een heel ander filter. Even zoeken op htforum.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Accuton + Eton 3-weg systeem

Bericht door jeroen_d »

Gevonden: zie deze pagina http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=32492.650 . Hij gebruikt nu 44uF.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Accuton + Eton 3-weg systeem

Bericht door jeroen_d »

Wat die geruststelling betreft: wat hoor je nu dat die mid zijn taak niet aan kan? Ik heb daar niets van gehoord bij jou.

Om daar achter te komen moet je de grenzen van je systeem gaan opzoeken. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton + Eton 3-weg systeem

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen,

Eerlijk gezegd, het volume dat we draaiden toen jij hier laatst was haal ik zelf eigenlijk nooit. En inderdaad dat klonk op zich prima.

Wel zie ik dat in de ontwerpen met vergelijkbare Accuton mid van Marc en Tony zij de mid toch hoger inzetten...

Weet je nog dat wij met 44uF hadden geluisterd i.p.v. 66uF? Toen leek de mid wat ontspannender te klinken, later zijn we toch weer naar 66uF terug gegaan.

Ik zit te denken of die serie condensator toch inderdaad niet beter iets kleiner zou kunnen zijn...

EDIT1: in het laatste filter van Marc, wat is de functie van die 1.0mH parallel spoel voor de mid? Maakt die er nu toch een 2e orde van aan de onderzijde?

EDIT2: titel van topic ook maar eens aangepast, heb zo het idee dat het probeersel inmiddels wel een blijvertje is geworden.

Groetjes Walter
Laatst gewijzigd door Walt op za 17 sep 2011, 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Accuton + Eton 3-weg systeem

Bericht door dre »

wat zoek je dan?

volgens mij was het geheel prima in balans.......

zelf zou ik het hoog een tandje harder zetten,maar da`s een kwestie van smaak.

het is gewoon goed!
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton + Eton 3-weg systeem

Bericht door Walt »

Hallo Dre,

Nou als meerdere mensen uitkomen bij het hoger inzetten van de Accuton mid, dan vraag ik me af of het hier wel helemaal goed gaat, dit is natuurlijk wel een andere mid met een eigen zeer kleine gesloten kamer achter zich... Die zal helpen de mechanische belastbaarheid te verhogen neem ik aan.

Nu heb ik een kleine woonruimte 20m2, maar zet deze speakers in 40m2 en ze moeten aanzienlijk harder voor dezelfde geluiddruk neem ik aan. Ik vraag me af of de mid het dan nog goed gaat doen aan de onderzijde....

Om dat uit te vinden zou ik inderdaad de grenzen moeten opzoeken van het systeem zoals Jeroen aangeeft, maar daar heb ik nu ook de behoefte niet toe, en de buren zeker niet!

Daarom probeer ik nu te beredeneren wat wijsheid is. Naar 2e orde gaan lijkt me toch niet nodig, maar de serie condensator wat verkleinen is eenvoudig.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Accuton + Eton 3-weg systeem

Bericht door dre »

heb jij toevallig niet een grotere woofer...........................................................................................
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton + Eton 3-weg systeem

Bericht door Walt »

Denk het wel maar scheelt weinig, maar wat zou dat uitmaken? Bedoel je dat als je een kleinere woofer hebt, deze verder door kan lopen?

Kijk, als je zo die grote gele Eton woofer voor je ziet, en dan die kleine 10cm mid, dan puur op gevoel lijkt die mid een zwakke schakel in het overgangsgebied laag/mid...

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Accuton + Eton 3-weg systeem

Bericht door jeroen_d »

Ik vond die mid niet meer ontspannen klinken met 44uF dan met 66uF. We zaten toen naar de balans te zoeken. De 44uF gaf minder midlaag en dat maakte de speaker helderder. Maar het klopte toen gewoon toch nog niet helemaal. Later kwamen we er achter dat gewoon het hele midhoog harder moest en toen was het perfect in balans.

Die 1mH bij Marc maakt er gewoon weer 2de orde van. Dus zowel Tony als Marc hebben 2de orde elektrisch gefilterd. Wedden dat jij dat nu ook gaat doen? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton + Eton 3-weg systeem

Bericht door Walt »

Volgens mij typ je dat expres zodat ik het nu toch 1e orde ga houden :lol:

Ik heb nog wel een fraaie 4.7mH Mundorf Foliespoel 14 AWG... dus de verleiding is groot, maar eigenlijk geen plek meer in het kastje...

Dus voorlopig maar even niks veranderen dan. Ik probeer wel een extra setje C77 te krijgen (zal lastig verhaal worden) als reserve.

EDIT: wellicht met vervormingsmetingen zou te bepalen zijn of de mid te hard moet werken onderin...

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton + Eton 3-weg systeem

Bericht door Walt »

OK, even een heel andere vraag:

Tot nu toe is er vrij veel energie gestoken in het filter en de C77/C11 kastjes. De Eton wooferkast is eigenlijk nog exact zo zoals ik hem van Rien heb overgenomen.

Deze kast is uitermate stevig gebouwd met onder andere lood aan de binnenzijde, dus die kast is prima. De demping is wel erg simpel/spaarzaam met wat noppenschuim op de wanden en wat BAF.

In hoeverre is deze demping voldoende, de Eton woofer loopt wat verder door dan de gemiddelde subwoofer... Zou de kast meer gedempt mogen worden? Of is spaarzaam dempen juist goed?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Accuton + Eton 3-weg systeem

Bericht door jeroen_d »

Het lijkt me prima zoals het nu is. Verbetering zal hem eerder zitten in een uitgebreide bracing van de kast.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton + Eton 3-weg systeem

Bericht door Walt »

Dan laat ik de kast voorlopig lekker zoals hij is! Er zit trouwens ook al wat bracing in, dus veel beter zal het allemaal niet meer kunnen worden.

Ik zit ook nog met de koppeling tussen de wooferkast en de C77/C11 kast. Nu zit er een beetje tochtstrip tussen, eventueel zou ik spikes kunnen gaan toepassen...

Wat is nou theoretisch het beste hier? ''hard'' koppelen met spikes, of ''zacht'' koppelen met schuimrubber of iets dergelijks? De wooferkasten staan nu met spikes op een betonnen vloer.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Accuton + Eton 3-weg systeem

Bericht door jeroen_d »

Zacht koppelen met siliconenrubber is het beste, vooral indien de topkasten enig gewicht hebben. Ik neem aan dat dat geen punt is met de grote spoelen van het filter.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Accuton + Eton 3-weg systeem

Bericht door Arno »

Ik heb nog 12 siliconen 'ijsblokjes' die je mag hebben om wat mee uit te proberen. Ik had ze gemaakt voor onder mijn mortelkasten, maar de combinatie -kleine kinderen/wiebelende heipalen in de vensterbank- vonden we hier niet zo'n hele goeie.
Ik kan ze van de week wel meenemen, ze zijn iig helemaal doorgedroogd.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton + Eton 3-weg systeem

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen,

Ik heb nu stukjes tochtstrip, maar dan maar eens een keer van die siliconen voetjes zien te kopen/maken.

EDIT: Arno die blokjes zouden zeer welkom zijn!

Ik zit trouwens nu in een oude Klang&Ton te kijken hoe zij de C11 hebben gefilterd. In dit geval is 3e orde toegepast, maar wel met een RCL om de resonantiepiek van de driver bij 700Hz te onderdrukken.

Nu heb ik 22 ohm parallel aan de unit om de impedantie al af te vlakken, maar zou toevoegen van die RCL nog wat brengen?

De toegepaste RCL is 15 ohm / 15uF / 3.0mH

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Accuton + Eton 3-weg systeem

Bericht door jeroen_d »

Jongen, hou het nou gewoon zo!

En zo niet, je weet er volgens mij nu meer dan genoeg van om het zelf te kunnen uitproberen......
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton + Eton 3-weg systeem

Bericht door Walt »

:lol: :lol: :lol:

EDIT: waarschijnlijk ga ik dit toch nog een keer proberen, in Speaker workshop krijg ik een nog wat uitgewogener responsie lijkt het... in het gebied 1000-2000k doet de tweeter iets minder, zie volgende simulatie plots:

Groetjes Walter
Bijlagen
respons MET notch
respons MET notch
respons ZONDER notch
respons ZONDER notch
Laatst gewijzigd door Walt op zo 18 sep 2011, 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”