Accuton + Eton 3-weg systeem
Moderator: Beheerdersteam
Re: Accuton probeersel
Zo staat het setje nu te spelen:
- Accuton/Eton Probeersel
- Lua Cantilena SEL buizen cd-speler met tentlabs mods
- Audio Research SP6 buizen voorversterker
- Pass Labs Alep 4 DIY
Het zal duidelijk zijn dat hier ook nog wel eens LEGO wordt gebouwd!
Groetjes Walter
- Accuton/Eton Probeersel
- Lua Cantilena SEL buizen cd-speler met tentlabs mods
- Audio Research SP6 buizen voorversterker
- Pass Labs Alep 4 DIY
Het zal duidelijk zijn dat hier ook nog wel eens LEGO wordt gebouwd!
Groetjes Walter
Re: Accuton probeersel
Hallo Dre,
Ik wilde nog wel een keer een potje verf spenderen om de Eton wooferkast en de C11/C77 kast dezelfde kleur te geven, maar daar wilde ik het maar bij laten.
(Ik heb hier niet de ruimte en de gereedschappen om een mooie forse kast te bouwen. Als ik dat wel had zou er zeker een Avalonachtige kast zijn gebouwd!)
Op zich heeft het zo ook wel wat, het geheel ziet er onafgewerkt uit maar speelt verschrikkelijk goed! (Met name dankzij de uitstekende tips van Jeroen voor het filter
)
Groetjes Walter
Ik wilde nog wel een keer een potje verf spenderen om de Eton wooferkast en de C11/C77 kast dezelfde kleur te geven, maar daar wilde ik het maar bij laten.
(Ik heb hier niet de ruimte en de gereedschappen om een mooie forse kast te bouwen. Als ik dat wel had zou er zeker een Avalonachtige kast zijn gebouwd!)
Op zich heeft het zo ook wel wat, het geheel ziet er onafgewerkt uit maar speelt verschrikkelijk goed! (Met name dankzij de uitstekende tips van Jeroen voor het filter
Groetjes Walter
Re: Accuton probeersel
Wanneer ga jij aan je filter beginnen Dre? De carbon kast is nu al vrij ver af toch?
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Accuton probeersel
als het zover is hoor je me wel juichen!
als het goed is zaterdag polijsten,delen zijn bij de spuiter......
dus als alles eens mee zit ga ik volgende week beginnen met de opbouw van de kast.....
als het goed is zaterdag polijsten,delen zijn bij de spuiter......
dus als alles eens mee zit ga ik volgende week beginnen met de opbouw van de kast.....
Re: Accuton probeersel
C77/C11 kasten hebben inmiddels een laagje zwart gekregen. Wat ruikt dat toch heerlijk die verse verflucht
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Accuton probeersel
Dat is een Janzen Waxcoil van 6.8mH 12 AWG, diameter ruim 140mm!
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Accuton probeersel
Vraagje:
Ik zit erover te denken om ''speaker outriggers'' te kopen bij Rumoh, nu vraag ik me alleen af of dit uiteindelijk wel mooi zal staan. Heeft iemand misschien wat foto's van deze dingen en dan met name echt gemonteerd onder een kast?
Groetjes Walter
Ik zit erover te denken om ''speaker outriggers'' te kopen bij Rumoh, nu vraag ik me alleen af of dit uiteindelijk wel mooi zal staan. Heeft iemand misschien wat foto's van deze dingen en dan met name echt gemonteerd onder een kast?
Groetjes Walter
Re: Accuton probeersel
Ik vind die outriggers bij Rumoh eigenlijk best wel lelijkWalt schreef:Vraagje:
Ik zit erover te denken om ''speaker outriggers'' te kopen bij Rumoh, nu vraag ik me alleen af of dit uiteindelijk wel mooi zal staan. Heeft iemand misschien wat foto's van deze dingen en dan met name echt gemonteerd onder een kast?
Groetjes Walter
Beter maak je zelf zoiets met wat sjieke spikes en een grondplaat. Bijvoorbeeld zoals bij dre's termino's.
Re: Accuton probeersel
Hallo Arno,
Bedankt voor je eerlijke mening, grootste voordeel van die outriggers vind ik dat je de spikes makkelijk kunt stellen met de grote knop aan de bovenkant. Zelf een voet maken is een optie maar waar haal je zulke spikes vandaan? Of moet je die ook zelf laten draaien?
Voorlopig heb ik de (goedkope) spikes nu gewoon onder de kast, de vorige eigenaar had al 4 mooie 1omm gaatjes hiervoor voorzien
M8 schroefdraad busjes heb ik uit een oude kast gesloopt.
Groetjes Walter
Bedankt voor je eerlijke mening, grootste voordeel van die outriggers vind ik dat je de spikes makkelijk kunt stellen met de grote knop aan de bovenkant. Zelf een voet maken is een optie maar waar haal je zulke spikes vandaan? Of moet je die ook zelf laten draaien?
Voorlopig heb ik de (goedkope) spikes nu gewoon onder de kast, de vorige eigenaar had al 4 mooie 1omm gaatjes hiervoor voorzien
Groetjes Walter
Re: Accuton probeersel
Gewoon zoiets? Ook van Rumoh.
Deze kun je ook verstellen, zij het niet met een knop. Maar dat stellen doe je ook maar één keer.

Deze kun je ook verstellen, zij het niet met een knop. Maar dat stellen doe je ook maar één keer.

Re: Accuton probeersel
Hallo Arno,
Zulk soort spikes heb ik nu onder de kasten zitten. Op zich gaat het stellen daarvan wel maar is wel veel lastiger dan met een forse knop aan de bovenzijde! Je hebt wel gelijk stellen is maar eenmalig natuurlijk.
Wellicht voorlopig maar gewoon spikes onder de kast en nog eens wat inspiratie opdoen. Die voet moet ook niet te mooi worden, dan steekt die weer zo af bij de rest van het probeersel
Groetjes Walter
Zulk soort spikes heb ik nu onder de kasten zitten. Op zich gaat het stellen daarvan wel maar is wel veel lastiger dan met een forse knop aan de bovenzijde! Je hebt wel gelijk stellen is maar eenmalig natuurlijk.
Wellicht voorlopig maar gewoon spikes onder de kast en nog eens wat inspiratie opdoen. Die voet moet ook niet te mooi worden, dan steekt die weer zo af bij de rest van het probeersel
Groetjes Walter
Re: Accuton probeersel
Vandaag wat gespeeld met bypass condensatoren voor het hoog, het is toch wel frappant dat er opvallende verschillen lijken te zijn (nee, ik kan dan niet bewijzen, was geen blindtest etc. etc. a.u.b. niet deze discussie).
Tevens nu ter leen een scheidingstrafo voor de cd-speler en voorversterker, kijken of dat nog iets kan brengen... beetje schone stroom kan geen kwaad zou je zeggen toch!
Groetjes Walter
Tevens nu ter leen een scheidingstrafo voor de cd-speler en voorversterker, kijken of dat nog iets kan brengen... beetje schone stroom kan geen kwaad zou je zeggen toch!
Groetjes Walter
Re: Accuton probeersel
vanmiddag deze set eens aan de tand gevoeld.......
nou daar kunnen een hoop mensen jaloers op zijn!
klinkt als een klok!
mooi setje voor breda zou ik zeggen!
nou daar kunnen een hoop mensen jaloers op zijn!
klinkt als een klok!
mooi setje voor breda zou ik zeggen!
Re: Accuton probeersel
Breda???
Dre toch, deze arme Accuton speakertjes zijn ruim 23 jaar oud! Ik verwen ze nu nog wat met Mundorf en een leuke versterker en dan mogen ze hier in Delft met pensioen gaan hoor!
(toont wel aan dat leeftijd niet alles is bij luidsprekers, deze oudjes klinken echt nog goed!)
Tevens wil ik toch nog proberen die serie weerstand voor het hoog van 1.5 ohm te overbruggen met een mooie 10uF condensator om het hoogste hoog iets te liften. Ik ga op jacht naar een setje Mundorf Silver/Gold 10uF..
Groetjes Walter
Dre toch, deze arme Accuton speakertjes zijn ruim 23 jaar oud! Ik verwen ze nu nog wat met Mundorf en een leuke versterker en dan mogen ze hier in Delft met pensioen gaan hoor!
(toont wel aan dat leeftijd niet alles is bij luidsprekers, deze oudjes klinken echt nog goed!)
Tevens wil ik toch nog proberen die serie weerstand voor het hoog van 1.5 ohm te overbruggen met een mooie 10uF condensator om het hoogste hoog iets te liften. Ik ga op jacht naar een setje Mundorf Silver/Gold 10uF..
Groetjes Walter
Re: Accuton probeersel
Even aansluiten bij bovenstaande reactie. Inmiddels 1 stuks Mundorf 10uF Silver/Gold goedkoop kunnen kopen via marktplaats, dus 1 kastje vandaag al aangepast. De 22 ohm parallel weerstand voor het hoog was eerst MOX maar nu vervangen door Allen Bradley (6 stuks 15 ohm serie/parallel maakt 22.5 ohm).
Tijdelijk (tot ik een 2e 10uF Silver/Gold in huis heb) zal ik in de andere kast maar een gewone 10uF supreme zetten. Als het waar is dat verschillen tussen condensatoren toch onhoorbaar klein zijn zal dat ook niet uitmaken toch?
Groetjes Walter
Tijdelijk (tot ik een 2e 10uF Silver/Gold in huis heb) zal ik in de andere kast maar een gewone 10uF supreme zetten. Als het waar is dat verschillen tussen condensatoren toch onhoorbaar klein zijn zal dat ook niet uitmaken toch?
Groetjes Walter
Re: Accuton probeersel
Ik zat toevallig het Tri-Nextel project door te lezen en zag dat de filtersectie voor de woofer toevallig bijna gelijk is aan mijn filteropzet. Toen ik de filter voor de mid zag kwam het idee weer boven om de Accuton mid steiler af te filteren aan de onderzijde. Zou de volgende filteropzet nog iets kunnen brengen? In rood zie je de spoel die ik heb toegevoegd:
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Accuton probeersel
Ik weet het niet, probeer het gewoon. Je hebt hem vast wel liggen, die spoel. Anders heb ik nog wel twee exemplaren, je kunt even langswippen. Zijn wel 0,74ohm versies voor de Rdc.
-edit- ik heb ook nog twee I-kernen liggen van 4.7mH/0.26Rdc
-edit- ik heb ook nog twee I-kernen liggen van 4.7mH/0.26Rdc
Re: Accuton probeersel
Hallo Jeroen,
Die spoel heb ik wel liggen inderdaad, ik kan echter zo niet overzien of het toevoegen van deze spoel nog invloed heeft op de andere component waarden.
EDIT: voor wat het waard is de elektrische filtercurve in Boxsim ziet er mooi uit met die 4.7mH spoel.
Op basis van een konusoppervlak van de C77 mid van circa 76cm2 en een geschatte x-max van 1mm (wie het weet mag het zeggen?) in hoeverre is die C77 mid nu de beperkende factor qua dynamiek?
Mijn voornaamste reden om steiler te filteren zou zijn om de mid extra tegen lage frequenties te beschermen.
Groetjes Walter
Die spoel heb ik wel liggen inderdaad, ik kan echter zo niet overzien of het toevoegen van deze spoel nog invloed heeft op de andere component waarden.
EDIT: voor wat het waard is de elektrische filtercurve in Boxsim ziet er mooi uit met die 4.7mH spoel.
Op basis van een konusoppervlak van de C77 mid van circa 76cm2 en een geschatte x-max van 1mm (wie het weet mag het zeggen?) in hoeverre is die C77 mid nu de beperkende factor qua dynamiek?
Mijn voornaamste reden om steiler te filteren zou zijn om de mid extra tegen lage frequenties te beschermen.
Groetjes Walter
Re: Accuton probeersel
Pieken van 105dB zouden mogelijk moeten zijn. De beperking wordt meer bepaald door de scheidingsfrequentie dan door de helling, die is al steil genoeg. Het zou inderdaad vooral helpen voor verdere elektrische ontlasting. Ik weet niet of dat een rol speelt voor deze driver bij de gebruikte scheidingsfrequentie.
-edit-je kunt de maximale geluidsdruk op basis van mechanische beperking zelf bepalen met deze spreadsheet van Linkwitz: http://www.linkwitzlab.com/spl_max1.xls
-edit-je kunt de maximale geluidsdruk op basis van mechanische beperking zelf bepalen met deze spreadsheet van Linkwitz: http://www.linkwitzlab.com/spl_max1.xls
Re: Accuton probeersel
@ Jeroen, bedankt voor de link, 105dB is op zich redelijk luid denk ik, zeker voor onze huidige woonkamer van circa 20m2. Ik heb trouwens geen idee wat de x-max echt is van deze Accuton unit. De spoel zelf is best fors 50mm diameter (!) en 7mm wikkelhoogte volgens de datasheet (zie begin topic)
@ Jeroen, elektrisch zou het bovenstaande filter op circa 300Hz crossen, maar door de responsie van de units zelf zou het volgens boxsim akoestisch richting de 500Hz gaan. Is dat nou niet vreemd dat daar zo'n groot verschil tussen zit?
@ Marcus, zie je nou waarom ik loop te pushen voor een groot filter compartiment in jouw nieuwe speakers.
Groetjes Walter
@ Jeroen, elektrisch zou het bovenstaande filter op circa 300Hz crossen, maar door de responsie van de units zelf zou het volgens boxsim akoestisch richting de 500Hz gaan. Is dat nou niet vreemd dat daar zo'n groot verschil tussen zit?
@ Marcus, zie je nou waarom ik loop te pushen voor een groot filter compartiment in jouw nieuwe speakers.
Groetjes Walter
