FAST: Alpair 7.3 met L26ROY en AS2.100

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

FAST: Alpair 7.3 met L26ROY en AS2.100

Bericht door tigradekat »

Als vervolg op mijn eerdere topic waarin ik min of meer hardop brainstormde over mijn nieuwe project ga ik hier meer concreet verder:

De drivers zijn aangeschaft, testkast is gemaakt. De Alpair zit in een 6,4 liter gesloten kast, de L26ROY in een 39 liter gesloten kast. De Seas unit zit aan de zijkant a la Audio Physic. Het ontwerp ziet er zo uit:
ontwerp3.jpg
Je ziet hier een opengewerkt zijaanzicht waarin de aparte ruimte voor de alpair zichtbaar is (ik leg het maar even uit aangezien mijn Sketchup kwaliteiten zacht gezegd niet optimaal zijn :lol:

Nu heb ik een meetmic van Paul aangeschaft, en een EMU 0404 USB geluidskaart. Zonet heb ik een eerste poging gedaan tot een near field meting van de Alpair 7.3 in ARTA:
7.3 arta.jpg
De bedoeling is om deze meting in de Hypex software te importeren. Kan iemand me vertellen hoe dat gaat? Op de een of andere manier lukt het me niet.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: FAST: Alpair 7.3 met L26ROY en AS2.100

Bericht door meiborg »

Leuk concept, erg mooie drivers sowieso. Ik ben wel te spreken over het FAST principe, de ruimtelijkheid van een breedbander met mooi vol laag van de woofer, mooi compromis. Ik zie een flinke dip rond de 1,5 khz, hoe heb je de driver opgemeten, in een baffle of in het juiste kastvolume of los en in wat voor ruimte?

Ben benieuwd!

Mvg Reinder
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: FAST: Alpair 7.3 met L26ROY en AS2.100

Bericht door tigradekat »

De unit is in de testkast gemeten, op de zolderverdieping. Deze kast heeft de volgende interne afmetingen: H12xB16.2xL32.4cm. Dit geeft een intern volume van 6.3 liter, wat een Q oplevert van 0.71 voor deze unit. De baffle is 20cm breed en de driver zit 2cm onder de rand. De meetmic stond op 2cm afstand van de stofkap
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: FAST: Alpair 7.3 met L26ROY en AS2.100

Bericht door Pjotr »

Near field kun je alleen laag meten. De frequentieresponsie tot einde geluid kun je alleen op enige afstand meten, 75 cm is dan genoeg voor die maat speaker. Heb je rondom 1 m de ruimte tot reflecterende vlakken kun je met een gate van 5 ms volstaan. Genoeg om tot ca. 200 Hz te meten.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: FAST: Alpair 7.3 met L26ROY en AS2.100

Bericht door meiborg »

Hmm dan ben ik benieuwd of het te maken heeft met de ruimte of zo. Ik ben geen expert op dit gebied hoor maar met die kast dimensies zou bijvoorbeeld de standing wave rond de 1khz, 2,1 khz, 3,2 khz etc. moeten zitten, kan het dus niet zijn. Weet ook niet zo goed waar hij dan vandaan moet komen, op de plot van de alpair spec sheet zie ik hem niet terug. Maakt ook niet echt uit als je toch dsp gebruikt maar toch vreemd.

Edit, aha gelukkig iemand met meer ervaring en kennis springt bij ;)

Mvg Reinder
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: FAST: Alpair 7.3 met L26ROY en AS2.100

Bericht door tigradekat »

Pjotr schreef:
Near field kun je alleen laag meten. De frequentieresponsie tot einde geluid kun je alleen op enige afstand meten, 75 cm is dan genoeg voor die maat speaker. Heb je rondom 1 m de ruimte tot reflecterende vlakken kun je met een gate van 5 ms volstaan. Genoeg om tot ca. 200 Hz te meten.
Kijk, dat wist ik niet, bedankt Peter! Met dit soort tips kom ik weer een stapje verder. Ik zal vanavond een nieuwe meting op 75cm afstand maken. Ik neem aan dat ook de vloer minimaal 1 meter van de meetas verwijderd moet zijn (dus de luidspreker op een tafeltje)?
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Re: FAST: Alpair 7.3 met L26ROY en AS2.100

Bericht door Boppo84 »

correct. In principe wil je alle reflecterende vlakken zo ver mogelijk weg hebben zodat je alleen de luidspreker meet en niet de reflecties. Met een afstand van 1m heb je de eerste reflectie in iets meer dan 2m bij de mic; 340m/s -> 5,9ms -> 170 Hz. Langer dan 5,9ms wil je dus niet meten.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: FAST: Alpair 7.3 met L26ROY en AS2.100

Bericht door markbakk »

meiborg schreef:
met die kast dimensies zou bijvoorbeeld de standing wave rond de 1khz, 2,1 khz, 3,2 khz etc. moeten zitten, kan het dus niet zijn.
Hmmm. Met die 12 cm (en een beetje door dempingsmateriaal) zit je rond 1,5kHz (halve golflengte). Die dip zou heel wel een staande golf kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: FAST: Alpair 7.3 met L26ROY en AS2.100

Bericht door Pjotr »

tigradekat schreef:
Ik neem aan dat ook de vloer minimaal 1 meter van de meetas verwijderd moet zijn (dus de luidspreker op een tafeltje)?
Ja alles wat reflecteert. Daarbij moet je ook oppassen met tafelranden en zo waar je de speaker op zet.

Je ziet de reflecties duidelijk verschijnen in de impuls responsie. Je zet dan de gate marker net even voor waar die rommel begint. Het kan nodig zijn om met de amplitude wat in te zoomen:
Reflecties.gif
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: FAST: Alpair 7.3 met L26ROY en AS2.100

Bericht door tigradekat »

markbakk schreef:
meiborg schreef:
met die kast dimensies zou bijvoorbeeld de standing wave rond de 1khz, 2,1 khz, 3,2 khz etc. moeten zitten, kan het dus niet zijn.
Hmmm. Met die 12 cm (en een beetje door dempingsmateriaal) zit je rond 1,5kHz (halve golflengte). Die dip zou heel wel een staande golf kunnen zijn.
Ok, nemen we mee! Dan meet ik de unit ook even free air. In de uiteindelijke kas zal de breedbander trouwens in een kast met een heel andere vorm komen, zie de afbeelding in de startpost.
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: FAST: Alpair 7.3 met L26ROY en AS2.100

Bericht door tigradekat »

Pjotr schreef:
tigradekat schreef:
Ik neem aan dat ook de vloer minimaal 1 meter van de meetas verwijderd moet zijn (dus de luidspreker op een tafeltje)?
Ja alles wat reflecteert. Daarbij moet je ook oppassen met tafelranden en zo waar je de speaker op zet.

Je ziet de reflecties duidelijk verschijnen in de impuls responsie. Je zet dan de gate marker net even voor waar die rommel begint. Het kan nodig zijn om met de amplitude wat in te zoomen:
Reflecties.gif
Duidelijk verhaal Peter, bedankt. Gaan we zo doen.
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: FAST: Alpair 7.3 met L26ROY en AS2.100

Bericht door tigradekat »

Nog even een andere vraag: Ik anticipeer een staande golf rond de overnamefrequentie (200hz) vanwege de lengte van kast (intern zo'n 87 cm op het hoogste punt). Maakt het uit dat de bovenkant van de kast grotendeels onder een andere hoek staat dan de bodem? Ik ga er eigenlijk van uit dat er hoe dan ook een vrij duidelijke staande golf zichtbaar zal zijn.

Ik zit er aan te denken om met een Helmholz Resonator onderin de kast de staande golf aan te pakken. Hoewel ik dit met de AS 2.100 wel weg zal kunnen krijgen stuit me zo'n " brute force" oplossing als zelfbouwer een beetje tegen de borst :-# Hoe bereken ik het volume van de HR en de diameter van de poort?
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Re: FAST: Alpair 7.3 met L26ROY en AS2.100

Bericht door Boppo84 »

iets lager crossen...? 8-[

bij mij ligt de wisselfrequentie ongeveer op 160Hz naar 3" breedbandertjes... en dat gaat hard zat voordat ik me zorgen begin te maken.

Hoe hard gaat t voordat de Alpair tegen de grens zit?
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: FAST: Alpair 7.3 met L26ROY en AS2.100

Bericht door tigradekat »

Boppo84 schreef:
iets lager crossen...? 8-[

bij mij ligt de wisselfrequentie ongeveer op 160Hz naar 3" breedbandertjes... en dat gaat hard zat voordat ik me zorgen begin te maken.

Hoe hard gaat t voordat de Alpair tegen de grens zit?
Tja, het gaat ruim boven de 100 db tegen de xmax aan op 150hz. Ik wil echter de vervorming zo laag mogelijk houden. Al ik op 200 hz filter komt de cone excursion op ongeveer 2mm bij 104 db. Daar wil ik eigenlijk niet overheen. Nu zal ik wel nooit zo hard spelen, maar ik wil wel een heftige passage van bijvoorbeeld een klassiek concert goed vervormingsvrij kunnen weergeven. Bij goede klassieke opnames zit er enorm veel dynamiek in de opname dus kan het er wel heftig aan toe gaan bij prettige geluidsnivos :twisted:

Kortom, lager dan 200 hz 4e orde linkwitz kom ik denk ik niet.
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: FAST: Alpair 7.3 met L26ROY en AS2.100

Bericht door tigradekat »

Zojuist opnieuw aan de slag geweest met ARTA. Ik heb nu 2 metingen gemaakt. De eerste meting die je ziet is de Alpair 7.3 op 90cm afstand gemeten. Ik heb ter vergelijking de curve van de datasheet bijgevoegd. Je kan goed de kleine dip op 5khz en vervolgens de bult op 6 khz terugzien in mijn meting. Ook het gedrag vanaf 20khz komt redelijk overeen. Ik vind dit een aardig eerste resultaat:

Mijn meting:
7.3 far field.jpg
Markaudio meting:
Alpair7g3-fr-offaxis-0611sm.gif
De tweede meting is een near field meting (2 cm buiten de opstaande ophanging) van de L26ROY. Die gedraagt zich voorbeeldig tot aan 800hz. Daarna op 900 hz een flinke dip. Zou dit een staande golf kunnen zijn? interne kastafmetingen zijn 32,4x16,2x86,6. EDIT: Ik zie nu op de datasheet van Seas dezelfde dip op dezelfde plaats (gaaf eigelijk zeg, dat meten 8) ).
L26Roy near field.jpg
Vraag: Hoe krijg ik de response gestandaardiseerd naar de fabriekswaardes voor wat betreft SPL? Ik meet nu boven de 100db. Uiteraard is dit minder van belang als ik de totale speaker far field ga meten omdat dan alles in relatie tot elkaar tegelijkertijd gemeten wordt, maar toch.
Laatst gewijzigd door tigradekat op do 15 sep 2011, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: FAST: Alpair 7.3 met L26ROY en AS2.100

Bericht door Pjotr »

tigradekat schreef:
Vraag: Hoe krijg ik de response gestandaardiseerd naar de fabriekswaardes voor wat betreft SPL? Ik meet nu boven de 100db. Uiteraard is dit minder van belang als ik de totale speaker far field ga meten omdat dan alles in relatie tot elkaar tegelijkertijd gemeten wordt, maar toch.
Je moet dan ook onder standaard condities gaan meten en alles kalibreren. Verder moet je weten onder wat voor condities de fabrikant gemeten heeft en dat geeft ie vaak niet op. Die kalibratie instellingen kun je invullen in ARTA maar dan moet je ook precies de gevoeligheid van de microfoon weten, de versterking van je mic amp enz.

Beetje onbegonnen werk en ik doe dat eigenlijk nooit. Absolute waarden zijn niet zo belangrijk, het gaat veel meer om de vorm van het frequentieverloop en de onderlinge verhoudingen (van de aparte units).
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: FAST: Alpair 7.3 met L26ROY en AS2.100

Bericht door tigradekat »

Dat vermoedde ik al Peter, bedankt voor de bevestiging. Wat vind jij trouwens van de curves? Zijn die naar jouw mening goed genoeg gemeten (als je dat sowieso al kan beoordelen natuurlijk)?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: FAST: Alpair 7.3 met L26ROY en AS2.100

Bericht door Pjotr »

Zo komen vrij aardig overeen met de fabriekscurven, enige afwijking hou je altijd. Dus ja voor een zoldermeting vind ik dit behoorlijk netjes.

Die sprong op 10 kHz is niet mijn ding maar ja, wel de aard van het beestje.
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: FAST: Alpair 7.3 met L26ROY en AS2.100

Bericht door Tom Magchielse »

tigradekat schreef:
Ik zit er aan te denken om met een Helmholz Resonator onderin de kast de staande golf aan te pakken. Hoewel ik dit met de AS 2.100 wel weg zal kunnen krijgen stuit me zo'n " brute force" oplossing als zelfbouwer een beetje tegen de borst :-# Hoe bereken ik het volume van de HR en de diameter van de poort?
Het volume van de Helmholz resonator kun je min of meer vrij kiezen. Een groot volume is zonde van de kastruimte, een klein volume kan leiden tot een idioot lange pijp. Dat wordt dus een beetje puzzelen.
De resonantiefrequentie van de HR volgt uit
f= (c/2.pi)*wortel( 0.25.pi.d^2/((l+0.613d).V)) met d de doorsnede van de pijp, V het volume vd HR, l de pijplengte, c de geluidssnelheid (344m/s), pi=3.14159. Anders opgeschreven wordt
l = ((c^2.d^2)/(16.pi.f^2.V))-0.613.d
veel rekenplezier. Tom
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: FAST: Alpair 7.3 met L26ROY en AS2.100

Bericht door tigradekat »

Bedankt! Maar even over de kastruimte: De Helmholz Resonator mag je toch gewoon bij het kastvolume optellen?
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: FAST: Alpair 7.3 met L26ROY en AS2.100

Bericht door Rizzo »

tigradekat schreef:
Bedankt! Maar even over de kastruimte: De Helmholz Resonator mag je toch gewoon bij het kastvolume optellen?
Volgens mij wel. Hier is trouwens een leuke tool te vinden: http://www.lautsprechershop.de/tools/?/ ... ltz_en.htm

Het lastige met een helmholtzresornator is dat je niet kan uitrekenen hoeveel hij dempt. Je zal zelf moeten experimenteren met de hoeveelheid dempingmateriaal en het effect nameten.
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Re: FAST: Alpair 7.3 met L26ROY en AS2.100

Bericht door Boppo84 »

tigradekat schreef:
Bedankt! Maar even over de kastruimte: De Helmholz Resonator mag je toch gewoon bij het kastvolume optellen?
Nee. Het is een smalbandige demping, volgens mij 'ziet' de rest van de frequenties de ruimte niet.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: FAST: Alpair 7.3 met L26ROY en AS2.100

Bericht door markbakk »

tigradekat schreef:
Ik anticipeer een staande golf rond de overnamefrequentie (200hz) vanwege de lengte van kast (intern zo'n 87 cm op het hoogste punt).
Voordat ik zou gaat experimenteren met een HH zou ik eerst eens een plaat akoestisch schuim van 5cm dik ter hoogte van het midden van de kast aanbrengen. Pritex, minerale wol, desnoods een rolletje BAF. Ik denk dat die staande golf daarmee het loodje legt. Let op: je moet het dempingsmateriaal wel stijf bevestigen (dus op een geperforeerde plaat of zo).

[Edit] het is een gesloten kast (toch?) dus je kunt ongestraft nog (veel) meer dempingsmateriaal aanbrengen (kan je de kast ook nog kleiner maken...).
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: FAST: Alpair 7.3 met L26ROY en AS2.100

Bericht door markbakk »

Boppo84 schreef:
tigradekat schreef:
Bedankt! Maar even over de kastruimte: De Helmholz Resonator mag je toch gewoon bij het kastvolume optellen?
Nee. Het is een smalbandige demping, volgens mij 'ziet' de rest van de frequenties de ruimte niet.
Volgens mij is dat niet helemaal correct. Wanneer de resonantiefrequenties van de speaker in de kast en die van de HH voldoende ver uit elkaar liggen zal het systeem laagfrequent, rond fs, de extra lucht gewoon gebruiken. Afhankelijk van de mate van demping van de HH zal naar ik schat een octaaf onder fHH tot een octaaf erboven de massa-veerwerking gaan optreden, bóven die laatste frequentie doet de lucht in de HH niet meer mee. Maar dat maakt ook niet uit, je zit dan ver van systeemresonanties.
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: FAST: Alpair 7.3 met L26ROY en AS2.100

Bericht door tigradekat »

markbakk schreef:
Boppo84 schreef:
tigradekat schreef:
Bedankt! Maar even over de kastruimte: De Helmholz Resonator mag je toch gewoon bij het kastvolume optellen?
Nee. Het is een smalbandige demping, volgens mij 'ziet' de rest van de frequenties de ruimte niet.
Volgens mij is dat niet helemaal correct. Wanneer de resonantiefrequenties van de speaker in de kast en die van de HH voldoende ver uit elkaar liggen zal het systeem laagfrequent, rond fs, de extra lucht gewoon gebruiken. Afhankelijk van de mate van demping van de HH zal naar ik schat een octaaf onder fHH tot een octaaf erboven de massa-veerwerking gaan optreden, bóven die laatste frequentie doet de lucht in de HH niet meer mee. Maar dat maakt ook niet uit, je zit dan ver van systeemresonanties.

Tja...Al met al denk ik dat ik toch met wat demping een heel eind ga komen. Het is inderdaad een gesloten kast, maar al te veel demping wil ik ivm. met de efficientie niet toepassen. Je verliest toch al gauw 1 tot 2 db met een kast gevuld met BAF. Het kastvolume van zo'n 38-40 liter staat vast; als ik deze verklein moet er met de geplande LT teveel vermogen geleverd worden.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”