Desktop Line Array - Sweet Sixteen

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Desktop Line Array - Sweet Sixteen

Bericht door TubeHead »

Na de bouw van de "Ik ga op reis en neem mee..." setje ben ik behoorlijk overtuigd geraakt van het drivertje.
Nu spelen ze op mn bureau waar ik toch meestal van de tijd muziek luister. En had al snel de idee om hiermee een Desktop Array'TJUH mee te maken. Vier drivers aan elke zijde.

Toevallig heeft Ed/Asterduc met deze drivertjes een grote Array van 16 drivers per kant gemaakt met behulp van zijn CNC machine. Poos terug heb ik Ed benadert of hij misschien een mooi frontje kon frezen voor mijn mini array'tje.

Afgelopen weekend ben ik bij Ed geweest om de frontjes op te halen. Hij had nog een extra plaatje en zo gelijk besloten om
in plaats van vier drivers per zijde.. er gelijk maar acht per zijde te maken. :kwijl:
Hoe en wat het precies gaat worden weet ik nog niet..
Het eerste idee wat ik in gedachte heb is om per vier drivers een kamer te maken met een BR.
En niet één grote kamer omdat misschien een staande golf het pret kan bederven.
Ook had ik het idee om misschien achteraf een di/ripool subje erbij te maken om beetje het laag op te krikken.

Ik weet het.. Heb een hoop projecten lopen nu.. Maar deze zat me gewoon al heel lang dwars :lol:

Ed ! Bijzonder bedankt voor je tijd & hulp ! =D>
Bijlagen
P1040127.JPG
Laatst gewijzigd door TubeHead op do 24 nov 2011, 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Desktop Line Array

Bericht door hannesie »

Zoo hé, daar word je blij van........ :kwijl: :sure:

Sukses er mee, dat kan wel eens heel mooi worden.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Desktop Line Array

Bericht door Barry2001 »

Een desk-top line array, origineel idee. Plaatsing is wel eens een probleem met arrays, maar je zit aan je bureau toch op dezelfde plek ... het ziet er veelbelovend uit, ik ga het volgen.

En die meerdere projecten, je bent straks wel in de gelegenheid in recordtijd meerdere projecten tegelijkertijd af te hebben toch?
Joland
Berichten: 170
Lid geworden op: wo 08 sep 2010, 13:46

Re: Desktop Line Array

Bericht door Joland »

Gaaf!!
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Desktop Line Array

Bericht door TubeHead »

Barry2001 schreef:
gelegenheid in recordtijd meerdere projecten tegelijkertijd af te hebben toch?
Dat is ook maar net de vraag ;)
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Desktop Line Array

Bericht door Wowly »

Die ed kan wel frezen als de beste zeg....
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Re: Desktop Line Array

Bericht door Boerenterprise »

wordt gevolgd :wink:
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Desktop Line Array

Bericht door EppeRRR »

Ziet er gaaf uit :D

suc6
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Desktop Line Array

Bericht door asterduc »

TubeHead schreef:
Ed ! Bijzonder bedankt voor je tijd & hulp ! =D>
graag gedaan hoor en vooral bedankt voor je geduld, ik ben blij dat ik heb kunnen bijdragen tot je project.

Weet niet of ik het je gemeld had, maar zou een sterk tapered TL geen optie zijn?
De afstemfrekwentie hoeft niet lang te zijn door de redelijk hoge Fs waardoor je geen extra volume nodog hebt en de kast misschien 'slechts' evengroot of klein uitvalt als een Reflex kast.
Daarbij zitten de drivers allemaal op een andere plaats in de lijn, ten gunste van het TL gat.

Wowly schreef:
Die ed kan wel frezen als de beste zeg....
slijmer! ... en niets van waar eigenlijk.
Het duurt bij mij veel te lang, er zit altijd wel iets scheef en als het wat moeilijk wordt moet ik hulp inroepen van één of ander forumlid.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Desktop Line Array

Bericht door audiomanics »

asterduc schreef:
één of ander forumlid.
Lang niet meer gehoord, Ed... Je hebt het kennelijk helemaal door :D
(of ander forumlid...)

Kees
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Desktop Line Array

Bericht door Henkjan »

asterduc schreef:
Weet niet of ik het je gemeld had, maar zou een sterk tapered TL geen optie zijn?
De afstemfrekwentie hoeft niet lang te zijn door de redelijk hoge Fs waardoor je geen extra volume nodog hebt en de kast misschien 'slechts' evengroot of klein uitvalt als een Reflex kast.
Daarbij zitten de drivers allemaal op een andere plaats in de lijn, ten gunste van het TL gat
:rock: goed idee van Ed :rock:
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Desktop Line Array

Bericht door asterduc »

audiomanics schreef:
asterduc schreef:
één of ander forumlid.
Lang niet meer gehoord, Ed... Je hebt het kennelijk helemaal door :D
(of ander forumlid...) Kees
off-topic: nee, ik doe alleen nog de eenvoudige opdrachten. De moeilijke heb ik naar jou doorgestuurd :lol:
Tot binnenkort, als ik nog eens een 3D poging ga wagen!
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Desktop Line Array

Bericht door Wowly »

wat een flut freeswerk, nu je het zegt. ook die hoekjes van die drivers, die raken kant nog wal :wink: :D
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Re: Desktop Line Array

Bericht door audioot »

of
f-topic: nee, ik doe alleen nog de eenvoudige opdrachten. De moeilijke heb ik naar jou doorgestuurd :lol:
Tot binnenkort, als ik nog eens een 3D poging ga wagen!
tja wat wil je(iets met ouder worden en mercedes) :mrgreen:
mvg
audioot
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Desktop Line Array

Bericht door asterduc »

Wowly schreef:
wat een flut freeswerk, nu je het zegt. ook die hoekjes van die drivers, die raken kant nog wal :wink: :D
audioot schreef:
tja wat wil je(iets met ouder worden en mercedes) :mrgreen:
zal't gaan ja? :boos: :lol:

on-topic:
en Glenn, ben je er al uit? IB, BR, TL??, ...
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Desktop Line Array

Bericht door TubeHead »

Nou... moet eerlijk zeggen dat ik er niet meer bezig ben geweest omdat ik twee weken op vakantie ben. Dadelijk de vlucht terug dus kan in de tussen tijd er wel over na denken :D Maar TL klinkt ook intressant. Heb er echter nog geen kaas van gegeten.
Kan natuurlijk allebei proberen.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Desktop Line Array

Bericht door TubeHead »

Is een Tapered TL het zelfde als een normale TL qua bereken etc ? Kan namelijk weinig soeps vinden als ik "tapered Transmission line" in tik in google.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Desktop Line Array

Bericht door Henkjan »

in t software forum alhier staat een excel/ODS sheet voor de afstemming ("allignment tables"). in dat zelfde topic ook een link naar wat leesvoer.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Desktop Line Array

Bericht door asterduc »

TubeHead schreef:
Is een Tapered TL het zelfde als een normale TL qua bereken etc ? Kan namelijk weinig soeps vinden als ik "tapered Transmission line" in tik in google.
de tapered TL is extreem vernauwend en korter (tot 1/8 ipv 1/4 van de golflengte).
Het TL gat is minder uitgesproken en het rendement iets hoger (minder demping).

Met AJ Horn kun je een dergelijke kast simuleren.
Ik zou dat voor je kunnen doen maar heb nog de oude versie, die laat niet toe om meerdere drivers in de kast te plaatsen.
Als iemand de recentere versie heeft kan die de drivers er misschien eens ingooien om te kijken wat dat geeft.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Desktop Line Array

Bericht door Henkjan »

asterduc schreef:
....en korter (tot 1/8 ipv 1/4 van de golflengte)..
hoe veel korter hangt af van de tapsheid. dat excel-sheet in dit topic berekent hoe veel korter.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Desktop Line Array

Bericht door Henkjan »

ik heb wat zitten spelen: een TL wordt een diepe kast (BR ook, 8 van deze hebben redelijk wat volume nodig helaas). ik heb de afstemming op de helft van fs gedaan, en de tapsheid zo dat een 1 maal gevouwen kast op ongeveer de hoogte van 8*55mm uitkomt (1:3 dus). zelfs als maak ik de doorsnede de helft van wat die optimaal zou zijn, dan nog kom je aan een 30cm diepe kast. Je kan uiteraard nog kleiner gaan, conform Sietse z'n aanpak zeg maar, de response zal dan in het laag minder zijn, maar a) nog altijd beter dan een gesloten en b) wel "strakker" Maar dit lijkt me allemaal geen probleem omdat je toch een sub zal gaan gebruiken las ik
8peerlesjes_in_een_TL.png
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Desktop Line Array

Bericht door TubeHead »

BR kom ik uit op 4 Liter 8x10x47cm uit. Dat scheeld qua breedte dus flink stuk !
Werkt de Excel bestand wel met excel 2002 ? Volgens mij gaat er bij mij iets fout namelijk.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Desktop Line Array

Bericht door Henkjan »

macro's aanzetten

is die 4 liter voor 8 drivertjes? wat voor afstemming is dat?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Desktop Line Array

Bericht door wouter »

Hoe werkt dat nou met die afstemtabellen? Ik begrijp niet goed hoe je kunt inschatten wat er gebeurd...

Anyway. Met deze driver heb ik altijd 2 dingen voor ogen gehouden, maximale SPL en uitslingergedrag. Beetje meer van hetzelfde. Het is mooi wanneer je ondersteuning met een sub hebt je met deze unit zo luid mogelijk buiten het sub bereik kunt spelen. Gezien de hoge fs is laag afstemmen niet bevordelijk, ik zou hem vooral in z'n kracht inzetten - dat is zeker niet onder de 100 Hz.

Ik heb een TL van 5,5 liter gesimuleerd, echter alles gedeeld door 8. Dus per stuk 0,7 liter.
lengte blijft 50 cm, de driver op gemiddeld 1/3e en de lijn start met 15 cm en eindigt met 8.
In de praktijk misschien geen handige lengte.
tube tl 1.PNG
Rood is de 50 cm TL, zwart is die van de MJking sheet van hierboven.

Een BR kan ook wel. In een 'grote' behuizing is de afstemming een stuk eenvoudiger dan in die 0,5 liter kastjes :-)
Met 0,5 liter per driver kom ik uit op een afstemming op 125 Hz ongeveer.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Desktop Line Array

Bericht door Henkjan »

ik "misbruik" de tabellen hier hoor, in principe is die bedoeld voor een afstemming op fs, ga je daarbuiten dan is het een gok (die wel vaak goed uit pakt, maar dit terzijde)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”