Voor een voorversterker ben ik bezig met een pcb voor het controller gedeelte. De print heeft een AC gedeelte en een digitaal gedeelte. Mijn vraag is wat te doen met de bovenkant van de pcb. Ik denk aan de volgende keuzes:
1) Geen grondvlak en massavlak
2) Een gescheiden grondvlak en/of massavlak
Wat wordt en normaal gesproken gedaan? Mijn kennis van pcb ontwerp is niet erg groot, dus wie kan mij helpen?
PCB ontwerp: grondvlak en/of massavlak
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: PCB ontwerp: grondvlak en/of massavlak
Moeilijk om hier iets zinning over te zeggen.
waarschijnlijk zou ik twee aparte massavlakken maken. een voor de controller en een voor de voeding.
Aan de andere kant lijkt me dit geen kritisch ontwerp waarbij een massavlak op de toplayer absoluut noodzakelijk is.
Ik zie wel wat andere zaken.
-Sommige sporen liggen wel heel erg dicht tegen elkaar aan. het is beter en handiger om wat "lucht" ertussen te houden. ruimte genoeg.
- Haakse hoeken zijn niet echt mooi. dit kun je eenvoudig omschakelen naar 2 x 45 graden.
waarschijnlijk zou ik twee aparte massavlakken maken. een voor de controller en een voor de voeding.
Aan de andere kant lijkt me dit geen kritisch ontwerp waarbij een massavlak op de toplayer absoluut noodzakelijk is.
Ik zie wel wat andere zaken.
-Sommige sporen liggen wel heel erg dicht tegen elkaar aan. het is beter en handiger om wat "lucht" ertussen te houden. ruimte genoeg.
- Haakse hoeken zijn niet echt mooi. dit kun je eenvoudig omschakelen naar 2 x 45 graden.
Re: PCB ontwerp: grondvlak en/of massavlak
Als de ground van de controller en de voeding met elkaar zijn verbonden zou ik gewoon 1 groot massavlak maken. Daarnaast zijn haakse hoeken gevoeliger voor mechanische krachten, zie ook hier.
Re: PCB ontwerp: grondvlak en/of massavlak
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb de ruimte tussen enkele sporen aangepast. De ruimte was inderdaad niet erg groot, maar de Chinese pcb maker heeft hier geen problemen mee. Ik heb besloten om de haakse bochten zo te laten, ik vind het wel mooi. Daarnaast ga ik voor 2 vlakken. Vlak 1 is voor het 220V/AC gedeelte. Dit gedeelte bevat een DC filter voor 220V/AC en een relais. Vlak 1 is verbonden met aarde. Vlak 2 is voor het digitale controller gedeelte. Vlak 2 is verbonden met de digitale massa.
Het is geen kritische schakeling, maar ik kwam toch uit op een dubbelzijdig pcb'tje, dus dan kan ik net zo goed wat vlakken toevoegen.
Het is geen kritische schakeling, maar ik kwam toch uit op een dubbelzijdig pcb'tje, dus dan kan ik net zo goed wat vlakken toevoegen.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: PCB ontwerp: grondvlak en/of massavlak
Haakse hoeken zie je nooit in PCB ontwerp, tenzij het ontwerptechnisch (bv RF) wenselijk is. Het heeft alleen maar nadelen, je trace wordt langer, mechanisch onstabieler zoals al gezegd werd. Niet doen, kijk maar eens bij commerciele boards, zeer ongebruikelijk.
Die GND vlakken, op zich geen gek idee. Die zijn ervoor om de GND punten met elkaar te verbinden, waarom trek je dan nog een keer een trace op de andere layer? Dus stel dat de GND vlakken bij jou op de bottom zitten (kan het zo niet zien op je tekening) en de componen op top, waarom dan nog traces op top? Maakt de werking van je GND vlak minder, gewoon weglaten.
Zou je de schakeling misschien ook kunnen posten? Ga je direct met AC de elco's in via een relais bij de onderste schakeling, of zie ik het verkeerd? Dat wordt vuurwerk als je dat zo aansluit. Of bedoel je wa anders met AC dan wisselstroom, dat kan ook nog natuurlijk
En zo te zien gebruik je bij de bovenste schakeling 78xx regulators, met verderop een elco en een ceramisch c-tje. Die regulators zijn oscillatie gevoelig, je kunt die capaciteiten beter zo dicht mogelijk bij de regulator zetten, daar is het voor bedoelt.
Succes verder!
Die GND vlakken, op zich geen gek idee. Die zijn ervoor om de GND punten met elkaar te verbinden, waarom trek je dan nog een keer een trace op de andere layer? Dus stel dat de GND vlakken bij jou op de bottom zitten (kan het zo niet zien op je tekening) en de componen op top, waarom dan nog traces op top? Maakt de werking van je GND vlak minder, gewoon weglaten.
Zou je de schakeling misschien ook kunnen posten? Ga je direct met AC de elco's in via een relais bij de onderste schakeling, of zie ik het verkeerd? Dat wordt vuurwerk als je dat zo aansluit. Of bedoel je wa anders met AC dan wisselstroom, dat kan ook nog natuurlijk
En zo te zien gebruik je bij de bovenste schakeling 78xx regulators, met verderop een elco en een ceramisch c-tje. Die regulators zijn oscillatie gevoelig, je kunt die capaciteiten beter zo dicht mogelijk bij de regulator zetten, daar is het voor bedoelt.
Succes verder!
