Nieuwe Minidsp 2x8

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

cobaltjeh

Re: Nieuwe Minidsp 2x8

Bericht door cobaltjeh »

Ronkel schreef:
Candisa schreef:
- Mono-informatie er uit en naar een 2-weg actief gefilterde centerspeaker (--> stukken grotere "sweet-spot")
- De overschot van de informatie naar de 2-weg actief gefilterde frontspeakers
Dat zou ik ook wel willen, maar dat is nog niet zo makkelijk helaas! L en R optellen voor de C is makkelijk, gemeenschappelijke componenten eruit halen niet...
Dat gaat een minidsp ook niet lukken, dat is alleen maar optellen volgensmij.
Candisa

Bericht door Candisa »

Wij hebben hier een car-audio toestelletje liggen dat dit kan, volledig analoog: een AudioControl ESP-3
Dit toestelletje heeft een stereo ingang en linker-, center- en rechter-uitgang. Met de bijgeleverde draaiknop kun je regelen hoeveel mono-informatie uit de linker- en rechterkanalen gehaald wordt, en deze wordt dan naar de centeruitgang gestuurd.

Als je er mee rekening houdt dat een linker signaal eigenlijk bestaat uit puur-links-informatie (L) en center-informatie (C), en hetzelfde voor het rechtersignaal, dan kom je tot de conclusie dat er uit een stereo bron (L+C) en (R+C) signalen komen.
Eigenlijk is een puur center-signaal ook best lastig te creëren, maar een signaal dat hoofdzakelijk uit center-informatie bestaat wel, door inderdaad 1/2 'links' en 1/2 'rechts' bij elkaar te voegen en dan krijg je dus ((L+C)/2)+((R+C)/2) = (L+2C+R)/2 = (L+R/2)+C.

Het lijkt me niet zo moeilijk om deze informatie te onttrekken van 'links', zeker met gebalanceerde signalen moet dat goed te doen zijn. Op die manier creëer je (L+C)-((L/2)+(R/2)+C) = L+C-(L/2)-(R/2)-C = (L/2)-(R/2)...
Heey, dat is dus een verzwakt L-R signaal! Heel makkelijk te maken dus, maar misschien een beetje té 'ambient'?
Je zou kunnen overwegen om de center-informatie slechts gedeeltelijk er uit te halen, voor de helft bijvoorbeeld:
(L+C)-((L/4)+(R/4)+(C/2)) = (3L/4)-(R/4)+(C/2).
Dan heb je een overwegend puur-links signaal, waar nog een stuk center-informatie en een stukje 'ambient' in zit, net zoals er daarstraks in het center-kanaal ook nog een stuk puur-links en een stuk puur-rechts is blijven steken.

Zo zie je dat je met simpelweg signalen (al dan niet verzwakt) met elkaar op te tellen of van elkaar af te trekken toch héél veel kan bereiken.
Het toestelletje waar ik het in het begin van deze post over had, is dan ook al best 'antiek' en komt uit een tijdperk dat er zelfs nog geen sprake was van DSP in huis of in de wagen...

Isabelle
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Oké, maar dat blijft in feite simpelweg optellen en aftrekken :lol: . Ik vraag me ook een beetje af of het niet onhandig is om een geinverteerd R signaal bij L op te tellen.

Voor zover ik weet werken alle surround-upmixers zo en uit luistertests blijkt altijd dat de front soundstage er minder van wordt.
Candisa

Bericht door Candisa »

Misschien dat e.e.a. wel eerder te maken heeft met kwaliteitsverliezen na het optellen/aftrekken van de signalen en/of de balans tussen de verschillende kanalen meer afwijkt dan toegelaten is om de boel te laten werken?
Het lijkt me bijvoorbeeld noodzakelijk dat de center-luidspreker op alle vlakken identiek meet tegenover de stereo-set. Ik kan me voorstellen dat dit vaak niet 100% de waarheid is: bijvoorbeeld een liggende center met een andere afstraling en mindere laagweergave dan de stereo-zuilen...

Isabelle
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Ik neem aan dat in een degelijk onderzoek dat soort verschillen afwezig zijn. Lijkt me ook niet zo moeilijk eigenlijk.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”