Nieuwe Minidsp 2x8

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

cobaltjeh

Nieuwe Minidsp 2x8

Bericht door cobaltjeh »

Op de site van minidsp is deze sinds kort verschenen.

http://www.minidsp.com/products/minidsp ... in-8-x-out

Hij is nogal groot maar de software lijkt nogal wat veranderd te zijn qua opzet.

Ik zie mogelijkheden tot presets in de software, nu nog hopen dat deze extern te selecteren zijn.
Per uitgang is nu in de software de ingang te selecteren.
Uitgangen zijn te linken, zodat je settings voor beide speaker kunt doorvoeren.

Momenteel erger ik me behoorlijk aan het feit dat ik niet beide dsp tergelijk kan programmeren.
Zijn er toevallig ook andere mensen die een soort van drang krijgen om dit nieuwe product uit te proberen?
SSassen
Contacteer:

Re: Nieuwe Minidsp 2x8

Bericht door SSassen »

cobaltjeh schreef:
Zijn er toevallig ook andere mensen die een soort van drang krijgen om dit nieuwe product uit te proberen?
Nee, niet echt :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - De vriendelijkheid zelve
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

SSassen schreef:
cobaltjeh schreef:

Met vriendelijke groet,

Haha duidelijk, nouja ik wacht nog met spanning op de zelfbouwaudio dsp, met sassiness DAC.
Maar tot die tijd zou ik de 2x8 van minidsp kunnen proberen :P.
blueznl

Bericht door blueznl »

cobaltjeh schreef:
SSassen schreef:
cobaltjeh schreef:

Met vriendelijke groet,

Haha duidelijk, nouja ik wacht nog met spanning op de zelfbouwaudio dsp, met sassiness DAC.
Maar tot die tijd zou ik de 2x8 van minidsp kunnen proberen :P.
Stuur mij er maar eentje op en ik zal je mijn mening geven :-)
Dude

Bericht door Dude »

ehm, ik heb er niet heeel veel verstand van (lees eigenlijk helemaal geen of nog minder)
maar hij ziet er niet echt mini uit.. of ligt dat aan mij?

Met vriendelijke groet,
Gert-Jan
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Nee klopt, hij ziet er uit alsof ze een print van een compleet apparaat gepakt hebben, daar de helft vanaf gestript.
En dat is dan het nieuwe product. :lol:
MichaelB

Bericht door MichaelB »

De prijs is wel acceptabel met $299,-, zeg 299 euro.

De maten daarintegen niet: 30x20cm :shock:

Nu zie ik wel dat deze zowel gebalanceerde en ongebalanceerde aansluitingen heeft, dat kan wel makkelijk zijn (alhoewel je bij een setup meestal kiest voor het 1 OF het ander). Dan kloppen de maten ook wel aardig, want met 4 x een mini-DSP bord kom je aardig in de buurt :lol:
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Even nog een nieuwtje:

Bij mijn minidsp 2x8 zat de volgende flyer:

Dus het lijkt er op dat ze binnenkort 2 nieuwe producten gaan uitbrengen, de minidsp 2x8 en 8x8 in behuizing.
P9081553.jpg
Candisa

Bericht door Candisa »

Gekke ik bedacht net even een toepassing op basis van de 2x8:
- Voeden met een stereo-signaal
- 1/2: Stereo mid+hoog: een paar breedbandertjes of passief gefilterde kleine 2-wegjes
- 3/4: Stereo laag: een paar 'audiofiele' subwoofers in gesloten behuizing zonder boost voor een hoge max.SPL
- 5/6: Stereo sub: een paar grote, hoge excursie subwoofers voor het allerlaagste laag
- 7/8: Ambient rear-fill: een paar breedbandertjes, 15 à 35ms vertraagd (afhankelijk van de luisterafstanden), L-R en R-L signaal, bandpass gefilterd (grotere luisterruimte nabootsen)

Maar kan dit wel met 1 2x8-bord, want bij de gewone miniDSP moet je kiezen tussen een Center/Rear-channel plugin, of een 2-/4-way plugin, maar bestaat er geen plug-in die beide mogelijkheden combineert?

Isabelle
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Candisa schreef:
Gekke ik bedacht net even een toepassing op basis van de 2x8:
- Voeden met een stereo-signaal
- 1/2: Stereo mid+hoog: een paar breedbandertjes of passief gefilterde kleine 2-wegjes
- 3/4: Stereo laag: een paar 'audiofiele' subwoofers in gesloten behuizing zonder boost voor een hoge max.SPL
- 5/6: Stereo sub: een paar grote, hoge excursie subwoofers voor het allerlaagste laag
- 7/8: Ambient rear-fill: een paar breedbandertjes, 15 à 35ms vertraagd (afhankelijk van de luisterafstanden), L-R en R-L signaal, bandpass gefilterd (grotere luisterruimte nabootsen)

Maar kan dit wel met 1 2x8-bord, want bij de gewone miniDSP moet je kiezen tussen een Center/Rear-channel plugin, of een 2-/4-way plugin, maar bestaat er geen plug-in die beide mogelijkheden combineert?

Isabelle
Zover ik weet, kun je zelf kiezen hoe je de 2 ingangs signalen wilt routeren naar de uitgangen. Dus je kan ook 1 ingang naar 8 uitgangen laten gaan. Of signaal van links en rechts samenvoegen naar een dubbel signaal, voor bijvoorbeeld een sub.

Enigste nadeel is dat door de beperkte processorcappaciteit, er maar maximaal 9ms delay op een uitgang gezet worden.
Candisa

Bericht door Candisa »

Ai, die 9ms is een boosdoener, dan moeten de ambient rear-fill speakers verder van de luisterplek staan dan de frontset en mag er op die frontset geen vertraging zitten, dus moet er een losse kleine miniDSP bij hiervoor...

Als ik het goed begrijp zou:
- stereo mid+hoog (1/2)
- stereo laag (3/4)
- stereo sub (5/6)
- mono center mid+hoog (7)
- mono center laag (8)
...wel mogelijk moeten zijn dan?

Ook al leuk natuurlijk...

Eerst even een groter huis kopen :lol:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

cobaltjeh schreef:
Enigste nadeel is dat door de beperkte processorcappaciteit, er maar maximaal 9ms delay op een uitgang gezet worden.
9 ms is altijd nog een afstand van 3 m. Ben je daar al mee in de problemen gekomen dan?

Voor off-set compensatie bij een x-over meer dan zat, daar heb je liever een hoge resolutie in het sub ms bereik. Alleen voor een multi sub opstelling zou het aan de krappe kant kunnen zijn in een erg grote kamer.
Candisa

Bericht door Candisa »

Voor ambient-rear-fill tot een goed einde te brengen, moeten deze geluiden met een vertraging van ongeveer 20ms het oor bereiken tegenover het geluid van de main-set. Hiermee boots je namelijk de akoestiek van een veel grotere ruimte na.

9ms is inderdaad een drie-tal meter, maar als de frontset 4m voor de luisterplek staat en de ambient rear-fill maar op 1 meter, is die 9ms vertraging nog maar net genoeg om gelijk uit te komen, nog 20ms te gaan dus...
Om toch die 20ms te kunnen bereiken zouden de ambient speakers minstens een meter of 3-4 verder van de luisterplek moeten staan dan de front-speakers.
Tenzij je met je oren quasi tegen de frontset geplakt zit (verre van optimaal dus), moet je dus een behoorlijke huiskamer hebben om zoiets te kunnen uitvoeren met de miniDSP 2x8...

Met een extra miniDSP 2x4 voor die ambient-rear-fill zou je dit kunnen oplossen, maar het is wel jammer dat je dan 2 kanalen van die 2x8 onbenut laat, om vervolgens een extra toestel er bij te plaatsen (die geld en plaats kost, hoe weinig dan ook) waar je 2 kanalen van gebruikt...

Isabelle
Ronkel

Bericht door Ronkel »

20 ms is eigenlijk nog een vroege reflectie. Misschien correspondeert het wel met een grotere ruimte, maar het is zeker niet genoeg om die akoestiek goed over te brengen. Een reflectie van 20 ms zorgt vooral voor het groter worden van de bron, oftewel meer Apparent Source Width (ASW). In een grotere ruimte zijn er namelijk ook vrij sterke reflecties > 80 ms en juist die zorgen voor het gevoel van een grotere ruimte, ofwel Listener Envelopment (LEV).

Lang leve BruteFIR/Webfilter. Ik heb daarmee wel eens zoiets geprobeerd, klinkt erg indrukwekkend en groots. 100 ms is met BruteFIR peanuts.
Candisa

Bericht door Candisa »

Interessant!

Kun je met dat BruteFIR ook meerdere geluidskaarten aansturen?
Bijvoorbeeld: een stereo USB DAC voor de frontset, en een on-board multikanaal kaartje voor ambient rear-fill en meerkanaals sublaag...

Isabelle
Ronkel

Bericht door Ronkel »

BruteFIR draait op Linux en het zou in theorie moeten kunnen met ALSA. Je zou volgens mij wel de interne clock van de geluidskaarten moeten synchroniseren. Makkelijk is dat allemaal niet geloof ik. Met één kaartje is het een stuk simpeler denk ik. Je zou dan misschien beter een professionele kaart met veel outputs kunnen pakken.

Zijn 6-8 outputs niet genoeg? :D
Candisa

Bericht door Candisa »

Goh, zo heel gek moet je het toch niet maken:
- Front mid+hoog (breedbanders of mid+tweeter passief) --> 2 kanalen
- Front laag --> 2 kanalen
- Center mid+hoog --> 1 kanaal
- Center laag --> 1 kanaal
- Ambient rear-fill --> 2 kanalen
- multi-sub --> hoe gek wil je het maken? Minstens 2 kanalen...

Dit komt al uit op 10 kanalen en zó gek is dat toch nog niet als je de plaats hebt en het budget er voor kan/wil uittrekken?

Isabelle
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Als ik ooit nog een complete 5.1 set zou maken, dan zou ik zelfs nog ver boven de 10 komen.

Ik denk dat 8 acceptabel genoeg is voor een stereo setup met bijvoorbeeld corner woofers, maar echt veel verder dan dat komt je niet.

Trouwens voor 5.1 en delay, kan je dan beter gewoon een normale receiver pakken, die ondersteunen allemaal wel een flink delay.
Alle minidsp dingen ondersteunen toch geen dolbi en 5.1 codecs. (Nahjah de chip kan het wel, alleen minidsp heeft de licentie niet, aangezien deze nogal duur moet zijn.)
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Als je speakers actief wilt filteren kom je uiteraard kanalen tekort (dat zie ik zelf misschien ook nog wel een keer gebeuren). Voor multisub kun je prima met 1 kanaal toe, meer kanalen heeft weinig voordelen en is erg lastig inregelen!

Je zou natuurlijk een BruteFIR-PC puur als een soort upmixer en equalizer kunnen inzetten. Dat is niet zo moeilijk. Dan doe je frequentiescheiding passief, met wat op-amps of toch een MiniDSP :lol:
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Trouwens op mijn 2x8 kan ik 10 kanalen filteren!

Ik heb 8 analoge uitgangen, maar de 2 digitale uitgangen kan ik ook filteren met een xover en 6 bands EQ.
Is alleen wat lastiger om naar je versterker te brengen als digitaal signaal.

Ik zit zelf te denken aan een stereo sub setup. Met 2x 3weg speakers.
Dus de minidsp 2x8 is voor mijn perfect.
Candisa

Bericht door Candisa »

Ik had het niet over 5.1 in de zin van surround-geluid in films, maar over een stereo-signaal wat opgesplitst wordt:
- Het sub er uit en sturen naar (een) subwoofer(s)
- Mono-informatie er uit en naar een 2-weg actief gefilterde centerspeaker (--> stukken grotere "sweet-spot")
- De overschot van de informatie naar de 2-weg actief gefilterde frontspeakers
- L-R en R-L signalen, bandpass gefilterd en flink gedelayed naar de ambient rear-fill speakers

Dit gaat hier dus puur over stereo-opgenomen muziekstukken weergeven zodat het (blind geluisterd) zo dicht mogelijk in de buurt komt van een akoestisch concert in een concertzaal...

Isabelle
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Ah ok, nu is het me duidelijk.

Ik denk dat je met een minidsp 2x8 al heel ver komt, als je dan nog een
A/D conversie kastje koopt van bijvoorbeeld spdif naar analoge rca kan je zelfs 10 kanalen gebruiken.

Die kastjes zijn er meer als genoeg op ebay te vinden, voor niet eens een al te gekke prijs.
Enigste probleem wat je dan nog hebt is het delay.

Edit: Op de digitale uitgangen is het trouwens niet mogelijk om een delay in te stellen.
Op alle andere max 9ms, op mijn 2x4 minidsp was dit maximaal 7,5ms.
Candisa

Bericht door Candisa »

Wel, die beperkte delay gooit dus roet in het eten om de ambient-rear-fill ook er mee te kunnen doen hé...
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Candisa schreef:
Wel, die beperkte delay gooit dus roet in het eten om de ambient-rear-fill ook er mee te kunnen doen hé...
Klopt dat gaf ik hierboven ook al aan, ik denk als minidsp zijn software zou aanpassen dat een langer delay wel mogelijk zou zijn.
Alleen zou dit ten koste gaan in het aantal filtermogelijkheden. Daarom dat ze nu een beetje een tussenweg kiezen.

Een plugin met flinke delay's en minder bijvoorbeeld minder EQ zou voor jou dan de perfecte oplossing zijn.
Vraag is natuurlijk of ze die plugin ooit gaan maken.
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Candisa schreef:
- Mono-informatie er uit en naar een 2-weg actief gefilterde centerspeaker (--> stukken grotere "sweet-spot")
- De overschot van de informatie naar de 2-weg actief gefilterde frontspeakers
Dat zou ik ook wel willen, maar dat is nog niet zo makkelijk helaas! L en R optellen voor de C is makkelijk, gemeenschappelijke componenten eruit halen niet...
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”