Peerless XXLS 10" 35L gesloten kist
Moderator: Beheerdersteam
-
tjerkpolle
Peerless XXLS 10" 35L gesloten kist
Hier dan de start van mijn zelfbouwsub.
Het is een peerless xxls 10" type 830951
Dit zijn de gegevens van de sub:
Znom 4 ohm
Re 2,6 ohm
fs 20,8
Qms 8,4
Qes 0,32
Sd 352 cm²
Vas 103,4 ltrs
Pe 100 W (?? klopt dit? staat er niet bij?)
Xmax 13 mm
verder ga ik een hypex ds 2.0 versterker gebruiken die ik in een aparte kast bouw.
De subwoofer komt in een behuizing van 36,5 L - 1,5 L voor de sub en nog een correctie voor de bracing, totaal netto schat zo'n 34-34,5 L.
Kan dit zo met de bracing of heb ik nog meer bracing nodig denken jullie?
Basis is nu van 18 mm mdf en er komt nog een laag van 12 mm omheen.
afmetingen zijn binnenwerks ongeveer 36,5 x 27 x 37 (BxDxH)
Wat foto's:
Het is een peerless xxls 10" type 830951
Dit zijn de gegevens van de sub:
Znom 4 ohm
Re 2,6 ohm
fs 20,8
Qms 8,4
Qes 0,32
Sd 352 cm²
Vas 103,4 ltrs
Pe 100 W (?? klopt dit? staat er niet bij?)
Xmax 13 mm
verder ga ik een hypex ds 2.0 versterker gebruiken die ik in een aparte kast bouw.
De subwoofer komt in een behuizing van 36,5 L - 1,5 L voor de sub en nog een correctie voor de bracing, totaal netto schat zo'n 34-34,5 L.
Kan dit zo met de bracing of heb ik nog meer bracing nodig denken jullie?
Basis is nu van 18 mm mdf en er komt nog een laag van 12 mm omheen.
afmetingen zijn binnenwerks ongeveer 36,5 x 27 x 37 (BxDxH)
Wat foto's:
Re: Peerless XXLS 10" 35L gesloten kist
Je hebt nu bracing in twee richtingen, ik zou het in de derde ook nog toevoegen als dat lukt. Is misschien lastig omdat de buitenkant er al omheen zit.
Ik hoop dat de kist straks een beetje op zijn plek blijft staan. Ik had een tijd terug een vergelijkbare kast met een XLS10 gebouwd en die stuiterde alle kanten op.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Goed punt... mijn kastje met XLS10 gaat waggelen bij een frequentie van ca. 10 Hz... een steilere afval in het sublaag (20 Hz, LR4 akoestisch) loste dat bij mij op.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
10 Hz?
1 april duurt nog even hoor
Dat stuiteren heeft trouwens weer niks met bracing te maken.
Lijkt mij hier meer dan genoeg.
Beetje te laat, maar lijkt mij sowieso fijner om iets van 18mm multiplex te gebruiken en die vervolgens te beplaten met MDF.
1 april duurt nog even hoor
Dat stuiteren heeft trouwens weer niks met bracing te maken.
Lijkt mij hier meer dan genoeg.
Beetje te laat, maar lijkt mij sowieso fijner om iets van 18mm multiplex te gebruiken en die vervolgens te beplaten met MDF.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
blueznl schreef:Ga je nou een plateamp gebruiken?
-
tjerkpolle
Hmmm, dus liever nog een bracing in de andere richting?
Zal eens kijken of ik daar nog wat tussen kan prutsen!!
Voor het waggelen ben ik nog niet zo bang, desnoods kan ik 'm nog een beetje klem zetten
(sub komt onder een plateau te staan, vandaar dat ik een beetje aan de afmetingen gebonden zit)
Nog een paar vragen dan:
- moet ik de sub isoleren? Met waf?
- wat te doen met de wanden? Ik heb eventueel van dat plak bitumen liggen wat ze ook voor autodeuren gebruiken om het materiaal 'dood' te maken....
(heb hier ook al tapijttegels voorbij zien vliegen en lood ??)
- kan ik gewoon rubberen voetjes gebruiken onder de sub (bijv. deurstoppers) of moeten het juist voetjes zijn van een hard materiaal (of zelfs spikes?)
Zal eens kijken of ik daar nog wat tussen kan prutsen!!
Voor het waggelen ben ik nog niet zo bang, desnoods kan ik 'm nog een beetje klem zetten
Nog een paar vragen dan:
- moet ik de sub isoleren? Met waf?
- wat te doen met de wanden? Ik heb eventueel van dat plak bitumen liggen wat ze ook voor autodeuren gebruiken om het materiaal 'dood' te maken....
(heb hier ook al tapijttegels voorbij zien vliegen en lood ??)
- kan ik gewoon rubberen voetjes gebruiken onder de sub (bijv. deurstoppers) of moeten het juist voetjes zijn van een hard materiaal (of zelfs spikes?)
Het zal zo'n vaart niet lopen op deze afstand maar pas je wel op met de magneetstrip van je bankpas 
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Voor een subwoofer heb je niet echt bitumen nodig.
Voor de rest bedoel je denk ik dempingsmateriaal (dat heeft BAF heel wat anders dan WAF
)
Is eigenlijk ook niet echt nodig.
Je zou wat pritex kunnen nemen om het effectieve volume nog ietsjes te vergroten.
Het dempende effect heeft echter voor een subwoofer nauwelijks zin.
Rubber voeten zijn aan te bevelen.
Voor de rest bedoel je denk ik dempingsmateriaal (dat heeft BAF heel wat anders dan WAF
Is eigenlijk ook niet echt nodig.
Je zou wat pritex kunnen nemen om het effectieve volume nog ietsjes te vergroten.
Het dempende effect heeft echter voor een subwoofer nauwelijks zin.
Rubber voeten zijn aan te bevelen.
-
tjerkpolle
Ok, en zou je dan alle wanden met pritex bekleden?
Dan gaan we maar eens op zoek naar passende rubberen voetjes
Nu nog eens kijken hoe ik de hypex moet instellen.... pffff ... d'r zitten nogal wat knoppies op.
Dan gaan we maar eens op zoek naar passende rubberen voetjes
Nu nog eens kijken hoe ik de hypex moet instellen.... pffff ... d'r zitten nogal wat knoppies op.
Ik heb met en zonder Pritex geprutst in een klein 50 ltr subje en het maakte een klein beetje verschil, maar eigenlijk niet of nauwelijks de moeite waard. Ik heb wat Pritex op de wanden en een stukje bitumen op de bodem. Ik denk dat het volume verschil meer impact op de klank had dan het dempende effect 
-
tjerkpolle
Ik zal eens met pritex lopen klooien. Kijken of ik verschil kan merken.
Bitumen heeft dus weinig zin begrijp ik.
Bitumen heeft dus weinig zin begrijp ik.
Bij een gesloten sub kun je er ook nog eens een keertje een Ikea kussen ingooien, kost ook niet al te veel 
-
tjerkpolle
Toch maar besloten een beetje bitumen mat op de bodem te plakken (scheelt misschien in het verschuiven van de sub?).
Verder nog wat extra schotjes gemaakt om de 3e richting ook uit te stijven. Denk dat ik ze maar gewoon in het midden maak (dus over de ronde uitsparingen)?
Verder nog wat extra schotjes gemaakt om de 3e richting ook uit te stijven. Denk dat ik ze maar gewoon in het midden maak (dus over de ronde uitsparingen)?
-
bert stoltenborg
- Ook commercieel actief
Tjerkpolle
,
Ik heb nog wel van die Monacor rubber voetjes; die hebben verschillende lengte en dikte nopjes zodat ze altijd juist worden belast.
Een willekeurig stuk rubber zoals een deurstop zal alleen per toeval juist inveren.
Die Monacor dingen kosten een paar euro.
Anders probeer je ze gewoon even, bel maar een keer.
Misschien zijn ze ook handig om het bovenblad te ontkoppelen; heb je minder kans dat je bier moet dweilen
En maak je niet zo druk over die bracing; wat jij hebt gebouwd is ruim voldoende stevig.
In de amateur hifi overdrijven ze graag; een professionele subwoofer van een kubieke meter met 21 inch woofer waarop 4000 Watt wordt gezet wordt gewoon van 15 mm berkenmultiplex gemaakt.
Ik heb nog wel van die Monacor rubber voetjes; die hebben verschillende lengte en dikte nopjes zodat ze altijd juist worden belast.
Een willekeurig stuk rubber zoals een deurstop zal alleen per toeval juist inveren.
Die Monacor dingen kosten een paar euro.
Anders probeer je ze gewoon even, bel maar een keer.
Misschien zijn ze ook handig om het bovenblad te ontkoppelen; heb je minder kans dat je bier moet dweilen
En maak je niet zo druk over die bracing; wat jij hebt gebouwd is ruim voldoende stevig.
In de amateur hifi overdrijven ze graag; een professionele subwoofer van een kubieke meter met 21 inch woofer waarop 4000 Watt wordt gezet wordt gewoon van 15 mm berkenmultiplex gemaakt.
Laatst gewijzigd door bert stoltenborg op di 16 aug 2011, 23:11, 2 keer totaal gewijzigd.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Dat overdrijven kloptbert stoltenborg schreef:In de amateur hifi overdrijven ze graag; een professionele subwoofer van een kubieke meter met 21 inch woofer waarop 4000 Watt wordt gezet wordt gewoon van 15 mm berkenmultiplex gemaakt.
Hoewel (berken)multiplex wel een stuk stijver is dan MDF trouwens.
(en niet zo'n beetje ook)
-
tjerkpolle
Ha Bert!
Ook actief hier!
Bedankt voor de tip van die voetjes! Ik heb wat en ga dat even proberen.... mocht ie gaan rondhobbelen dan meld ik me even bij je!
Bovenblad blijft losgekoppeld, hier heb ik nog een paar cm speling dus dat komt goed.
Ook actief hier!
Bedankt voor de tip van die voetjes! Ik heb wat en ga dat even proberen.... mocht ie gaan rondhobbelen dan meld ik me even bij je!
Bovenblad blijft losgekoppeld, hier heb ik nog een paar cm speling dus dat komt goed.
-
tjerkpolle
De extra schotjes had ik al gemaakt dus er gisteren maar eens ingelijmd...
-
tjerkpolle
Inmiddels de sub van schuimnoppen voorzien op de wanden en hij speelt al in!
-
tjerkpolle
kleine update:
ik heb een extern kastje gemaakt voor de DS 2.0
ik heb een extern kastje gemaakt voor de DS 2.0
- bartsegers