Toevallig kwam ik vandaag dit woord tegen, "geluidsemmissie". Ik vind het heel vreemd om geluid in deze context te brengen. Ik zie het alleen voorkomen met zaken die betrekkingen hebben op het mileu (richtlijnen/wetgeving). Normaliter zie ik emissie toch echt als de uitstoot van "deeltjes" , en geluid zijn geen deeltjes, ze brengen wel deeltjes(in dit geval de lucht waar wij in leven) in trilling.
Vinden jullie deze term ook niet misplaatst?
Geluidsemissie
Moderator: Beheerdersteam
Re: Geluidsemissie
Emissie betekent niets meer en niets minder dan "uitstoot". Dat wij westerlingen dit in verband brengen met deeltjes is zeer logisch na overstelpt te worden met roet-emissie, fijn-stof-emissie..., maar geluids-emissie van bvb. een wagen is gewoon een correcte benaming voor hoeveel kabaal die maakt, lijkt me...
Isabelle
Isabelle
-
bert stoltenborg
- Ook commercieel actief
Amen.
En geluidsimmissie is nog belangrijker omdat die bepaalt hoe hoog de emissie mag zijn.

En geluidsimmissie is nog belangrijker omdat die bepaalt hoe hoog de emissie mag zijn.
-
EricDesart
- In memoriam †
http://www.encyclo.nl/begrip/emissiearjank schreef:Toevallig kwam ik vandaag dit woord tegen, "geluidsemmissie".
(...)
Ik zie het alleen voorkomen met zaken die betrekkingen hebben op het mileu (richtlijnen/wetgeving).
Ik vind de begrippen emissie (één m) en immissie mooi samengaan voor geluid.
En wij gebruiken het ook gecombineerd met specifieke ..... om duidelijk te maken dat het alleen over het geluid van een specifieke bron gaat (niet het totaalniveau).
Voorbeeld met geluidsisolatie: Het specifiek immissieniveau bij de buren mag maximaal 25 dB (arbitrair getal) zijn.
Dit betekent het stoorniveau komend van de buren zonder rekening te houden met bijv. verkeerslawaai of andere bronnen.