Eenvoudig Buizen Buffertje
Moderator: Beheerdersteam
Eenvoudig Buizen Buffertje
Ik heb aardig wat ervaring met 'chipamps' en heb ook wat geprutst met klasse D/T. Nu zie ik her en der toch wat leuke plaatjes met gloeiende buisjes voorbij komen. Dat lijkt me ook leuk om te maken. Echter, ik heb weinig zin om allemaal gekke trafo's aan te schaffen dus het plan is als volgt;
Ik wil een zo eenvoudig mogelijk buizen-buffertje maken met een mini-budget. Ik weet alleen niet zo goed welke buizen ik hoe moet gebruiken. Ik wil in principe op laagspanning blijven werken. (zeg tot 60 V, ik heb namelijk weinig zin om DC/DC converters te gebruiken). Kunnen jullie me misschien een leuk schema adviseren met componenten die goed verkrijgbaar zijn? Ik zou die buffer/demper dan weer gebruiken om een lm4780 of klasse-D chipje aan te sturen.
Kan iemand me iets aanraden, ik ben niet bekend met buizen dus weet niet goed waar ik moet zoeken.
Ik wil een zo eenvoudig mogelijk buizen-buffertje maken met een mini-budget. Ik weet alleen niet zo goed welke buizen ik hoe moet gebruiken. Ik wil in principe op laagspanning blijven werken. (zeg tot 60 V, ik heb namelijk weinig zin om DC/DC converters te gebruiken). Kunnen jullie me misschien een leuk schema adviseren met componenten die goed verkrijgbaar zijn? Ik zou die buffer/demper dan weer gebruiken om een lm4780 of klasse-D chipje aan te sturen.
Kan iemand me iets aanraden, ik ben niet bekend met buizen dus weet niet goed waar ik moet zoeken.
Re: Eenvoudig Buizen Buffertje
Moeilijk, buizen en goedkoop gaat niet makkelijk samen. net zoals dat buizen en laagspanning ook niet echt samen gaan.
Het begint pas bij een volt of 120. De trafo's zijn meestal het duurste.
Er zijn wel van die minibuisjes die op laagspanning draaien, hoe heten die ook alweer ?
Het begint pas bij een volt of 120. De trafo's zijn meestal het duurste.
Er zijn wel van die minibuisjes die op laagspanning draaien, hoe heten die ook alweer ?
Re: Eenvoudig Buizen Buffertje
Er zijn wel gewone novalbuizen (9pin) gemaakt voor laagspanning.Alleen zijn die nog te vinden en aan welke prijs
Een goeie is de 6GM8 (ECC86) geeft twee buffers met uitgangsimpedantie minder dan 500ohm met een voeding van iets boven 30V.
Ook te gebruiken is de dubbeltriode 12U7 met ongeveer 45V en 650ohm uit.
Als er belangstelling is maak ik wel een tekeningetje
Anne
Oh ja,"gewone" dubbeltriodes zoals de ECC81 of ECC88 doen het vermoedelijk ook wel op een lage spanning.
Maar de grafieken zijn bij zo lage spanningen niet erg duidelijk,dat wordt dan uitproberen.
Een goeie is de 6GM8 (ECC86) geeft twee buffers met uitgangsimpedantie minder dan 500ohm met een voeding van iets boven 30V.
Ook te gebruiken is de dubbeltriode 12U7 met ongeveer 45V en 650ohm uit.
Als er belangstelling is maak ik wel een tekeningetje
Anne
Oh ja,"gewone" dubbeltriodes zoals de ECC81 of ECC88 doen het vermoedelijk ook wel op een lage spanning.
Maar de grafieken zijn bij zo lage spanningen niet erg duidelijk,dat wordt dan uitproberen.
Re: Eenvoudig Buizen Buffertje
Zoek eens bij Ebay op "Tube DIY Kit" , Dan komen er allemaal kitjes waar je voor het geld de onderdelen zelf niet kunt kopen.
Tweaken naderhand is dan nog altijd een optie.
Tweaken naderhand is dan nog altijd een optie.
Re: Eenvoudig Buizen Buffertje
Ik snap daar nooit iets van die aanbiedingen op Ebay. Het is voor dat geld toch niet mogelijk? Krijg je uberhaupt wat tegezonden? Is het nep? Of ligt het aan mij?
En die setjes met 6N3 verbaasden me helemaal. Die gaan allemaal op 12 volt. Heeft die zo weinig spanning nodig?
En die setjes met 6N3 verbaasden me helemaal. Die gaan allemaal op 12 volt. Heeft die zo weinig spanning nodig?
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Eenvoudig Buizen Buffertje
Bij die kitjes wordt met een paar diodes en elco's van 12V wisselspanning iets van 70 volt DC gemaakt.
De ECC88 kan prima op een lage spanning. Zoek anders eens naar een 12SX7, niet makkelijk te vinden, maar wel geschikt voor pakweg 60VDC.
Wanneer je een chipamp maakt met een symmetrische voeding van + en - 30V, is het spanningsverschil daartussen 60V. Kun je leuk mee stoeien. Zoek op de website http://www.platenspeler.nl eens naar de "tubeclone" oid.
De ECC88 kan prima op een lage spanning. Zoek anders eens naar een 12SX7, niet makkelijk te vinden, maar wel geschikt voor pakweg 60VDC.
Wanneer je een chipamp maakt met een symmetrische voeding van + en - 30V, is het spanningsverschil daartussen 60V. Kun je leuk mee stoeien. Zoek op de website http://www.platenspeler.nl eens naar de "tubeclone" oid.
Re: Eenvoudig Buizen Buffertje
je moet niet op platenspeler.nl zijn maar opRobertD schreef:Bij die kitjes wordt met een paar diodes en elco's van 12V wisselspanning iets van 70 volt DC gemaakt.
De ECC88 kan prima op een lage spanning. Zoek anders eens naar een 12SX7, niet makkelijk te vinden, maar wel geschikt voor pakweg 60VDC.
Wanneer je een chipamp maakt met een symmetrische voeding van + en - 30V, is het spanningsverschil daartussen 60V. Kun je leuk mee stoeien. Zoek op de website http://www.platenspeler.nl eens naar de "tubeclone" oid.
http://www.platenspeler.com
kijk dan bij diy
Re: Eenvoudig Buizen Buffertje
Verras me!Ah!buis schreef:Een goeie is de 6GM8 (ECC86) geeft twee buffers met uitgangsimpedantie minder dan 500ohm met een voeding van iets boven 30V.
Ook te gebruiken is de dubbeltriode 12U7 met ongeveer 45V en 650ohm uit.
Als er belangstelling is maak ik wel een tekeningetje
Zoiets als dit ziet er ook niet bijzonder moeilijk uit, dus er zullen wel dergelijke schema's circuleren?
http://www.ebay.com/itm/Pre-amp-Tube-Am ... 3cb45b65a2
En de TubeClone op platenspeler.com is nog work in progress dus ik weet niet zeker of het schema goed is.
Anders gooien we de laagspanning "restrictie" er uit. Afhankelijk van het vermogen kan ik wel een DC/DC converter gebruiken als dat de keuze eenvoudiger maakt. Als ik bij een paar honderd volt slechts enkele milliamperes nodig heb is dat geen probleem. Wat betreft gloeistroom, hoe groot zijn die stromen ongeveer voor dergelijke buisjes?
Re: Eenvoudig Buizen Buffertje
Gloeistroom hangt, van het type buis af, reken op minimaal een paar honderd mA per buis.
Bij duo buizen als de ecc81-82-83 heb je twee buishelften met twee gloeispiralen met een midden aftakking.
Die kun je zowel op 6.3 Volt als 12,6 Volt stoken.
bij gebruik van meerdere buizen in een schakeling moet je natuurlijk alle stromen bij elkaar optellen.
In de praktijk heb je aan 1.5 A voldoende voor een voorversterker / buffer.
Bij duo buizen als de ecc81-82-83 heb je twee buishelften met twee gloeispiralen met een midden aftakking.
Die kun je zowel op 6.3 Volt als 12,6 Volt stoken.
bij gebruik van meerdere buizen in een schakeling moet je natuurlijk alle stromen bij elkaar optellen.
In de praktijk heb je aan 1.5 A voldoende voor een voorversterker / buffer.
Re: Eenvoudig Buizen Buffertje
Wees eens gek en buffer met een triodegeschakelde PL504. Kost weinig, alleen de voetjes zijn iets moeilijker. Het is een buis met een lage inwendige weerstand zodat je na de buis direct een potmeter van 10K of minder kan zetten, op 60 V gaat dit goed. Als je 60 V hebt kunnen er 2 in serie met een weerstand van 22 voor de gloei. Belasten met stroombron van 30 mA dan heb je weinig vervorming, voor meer buizengeluid kan je weerstanden parallel aan de stroombron zetten, kathode R van 180 nemen.
Succes!
Succes!
Laatst gewijzigd door esteban op do 08 sep 2011, 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Eenvoudig Buizen Buffertje
Dit lijkt me wel wat. Kan iemand dit schema bevestigen?
http://www.diyaudio.com/forums/group-bu ... post748312
of deze;
http://2.bp.blogspot.com/_bXU7O6Ba3kg/S ... Buffer.jpg
http://www.diyaudio.com/forums/group-bu ... post748312
of deze;
http://2.bp.blogspot.com/_bXU7O6Ba3kg/S ... Buffer.jpg
Re: Eenvoudig Buizen Buffertje
Die eerste schakeling krijg je alleen te zien als je inschrijft.Ben niet van plan me in te schrijven bij lui die zich niet behoorlijk voorstellen,voor je het weet zit je bij scientology of meer van die troep
Het tweede is zeker enkel voor het buisgedeelte.Redelijk rechtoe rechtaan,alles na de kathode koppelcondensator hoort er dan niet bij.Moet wel een weerstand over de uitgang bij.De nodige spanningen moeten zo'n 10mA bromvrij kunnen leveren.De gloeidraad-voeding ontbreekt.
Een simpele oplossing had ik zo gedacht, doet het ook wel met ECC82/12AU7
Anne
Het tweede is zeker enkel voor het buisgedeelte.Redelijk rechtoe rechtaan,alles na de kathode koppelcondensator hoort er dan niet bij.Moet wel een weerstand over de uitgang bij.De nodige spanningen moeten zo'n 10mA bromvrij kunnen leveren.De gloeidraad-voeding ontbreekt.
Een simpele oplossing had ik zo gedacht, doet het ook wel met ECC82/12AU7
Anne
Re: Eenvoudig Buizen Buffertje
Ik volg dit onderwerp op de achtergrond, maar wil nu toch even een bedenking stellen:
Begrijp ik het goed dat hier een buizen-oplossing wordt bedacht om tussen een bestaande mosfet-keten te knopen om zo een wat meer buizen-klank te bekomen?
Op zich interessant, maar ik vraag me (nu virtueel luidop) wel het nut er een beetje van af. Hetzelfde heb ik met de zogenaamde "hybride"-versterkers...
Laat mij dit even verklaren:
De typische open buizenklank (het moeiteloze, het duidelijk kunnen waarnemen van de pauzes tussen de noten...) komt toch juist grotendeels voort van de manier waarop de eind-buizen/ugt-combinatie omgaat met de luidsprekers, waarbij hoog-ohmige luidsprekers direct gekoppeld aan single-ended triodes als het ultieme walhalla wordt beschouwd?
Ik wil het effect op de klank van een pre-amp niet minimaliseren, maar ik vraag me toch af in hoeverre dergelijke (al dan niet 2in1) buizen-pre/mosfet-eind combinaties een kwestie zijn van buizengenot in plaats van suggestie/commercie/...
Mijn excuses mocht ik de bal hier compleet mis slaan...
groetjes,
Isabelle
Begrijp ik het goed dat hier een buizen-oplossing wordt bedacht om tussen een bestaande mosfet-keten te knopen om zo een wat meer buizen-klank te bekomen?
Op zich interessant, maar ik vraag me (nu virtueel luidop) wel het nut er een beetje van af. Hetzelfde heb ik met de zogenaamde "hybride"-versterkers...
Laat mij dit even verklaren:
De typische open buizenklank (het moeiteloze, het duidelijk kunnen waarnemen van de pauzes tussen de noten...) komt toch juist grotendeels voort van de manier waarop de eind-buizen/ugt-combinatie omgaat met de luidsprekers, waarbij hoog-ohmige luidsprekers direct gekoppeld aan single-ended triodes als het ultieme walhalla wordt beschouwd?
Ik wil het effect op de klank van een pre-amp niet minimaliseren, maar ik vraag me toch af in hoeverre dergelijke (al dan niet 2in1) buizen-pre/mosfet-eind combinaties een kwestie zijn van buizengenot in plaats van suggestie/commercie/...
Mijn excuses mocht ik de bal hier compleet mis slaan...
groetjes,
Isabelle
Re: Eenvoudig Buizen Buffertje
Ik weet niet eens wat een "buizenklank" is. Ik wil het simpelweg een keer proberen omdat ik het nog nooit heb gedaan. Daarnaast ziet een zo'n buisje er wel leuk uit. niets meer, niets minder. Iedereen hier op het forum zoekt toch excuses om dingen te maken?
Re: Eenvoudig Buizen Buffertje
Een mooie buffer op siliciumbasis is ook niet gek. Suggesties?
Re: Eenvoudig Buizen Buffertje
Ziet er leuk uit. Als niemand iets tegen dit schema heeft ga ik dit proberen. Drie vragen;Ah!buis schreef:Een simpele oplossing had ik zo gedacht, doet het ook wel met ECC82/12AU7![]()
Die 12k, zit die tussen -12 en 0 of tussen -12 en het buisje?
Heb je met reden een 7812 gekozen ipv een 7912?
Moet ik bij het aanschaffen van een buisje nog rekening houden met het een en ander of zegt ECC82 genoeg?
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Eenvoudig Buizen Buffertje
die weerstand zit tussen min 12 en het buisje.
Vrij simpel te zien... je neemt het uitgangssignaal af via de condensator van 4u7.... als die met zijn andere pootje aan massa ligt, komt er niet veel geluid uit.
Elke ECC82 of 12AU7 is geschikt. Misschien zelfs wel een 12AY7, maar ik weet niet of die op zulke lage spanningen kan werken.
Leuk schemaatje. Ik vraag me af of zoiets ook te maken is voor een spanning van + en -25V Anne? Is dat dan een kwestie van de 12k weerstandjes aanpassen?
Ik wil nog eens zoiets inbouwen in mijn gainclone, maar dan met de 12SX7.
Vrij simpel te zien... je neemt het uitgangssignaal af via de condensator van 4u7.... als die met zijn andere pootje aan massa ligt, komt er niet veel geluid uit.
Elke ECC82 of 12AU7 is geschikt. Misschien zelfs wel een 12AY7, maar ik weet niet of die op zulke lage spanningen kan werken.
Leuk schemaatje. Ik vraag me af of zoiets ook te maken is voor een spanning van + en -25V Anne? Is dat dan een kwestie van de 12k weerstandjes aanpassen?
Ik wil nog eens zoiets inbouwen in mijn gainclone, maar dan met de 12SX7.
Re: Eenvoudig Buizen Buffertje
Ik heb sinds kort een simpele hongkong buizen-pré staan van helder-hifi. Het geluid wordt er wat wolliger (voller in het laag) van, maar word wel wat platgeslagen. Nu kan het zijn dat het een erg simpel ontwerp is, maar het bied niet veel extra's.
Nu staat het geheel te spelen op een tk2050 amp en straks gaat het op een lm4780, misschien dat het daar wel een stuk beter van wordt.
Maar na de lm4780 amp staat het volgende project al klaar.. Een echte buizenversterker
.
Nu staat het geheel te spelen op een tk2050 amp en straks gaat het op een lm4780, misschien dat het daar wel een stuk beter van wordt.
Maar na de lm4780 amp staat het volgende project al klaar.. Een echte buizenversterker
Re: Eenvoudig Buizen Buffertje
Op marktplaats en op wat webwinkels uit Nederland kan ik de ECC82 kopen. Kan iemand me een (web)winkel aanraden om een socket en buisje te kopen? ringkerntrafo.nl lijkt een aardig assortiment te hebben.
- sterremuur
- Berichten: 174
- Lid geworden op: di 15 mei 2007, 15:36
- Locatie: Haren Gn.
- Contacteer:
Re: Eenvoudig Buizen Buffertje
De firma Baco in IJmuiden heeft allerlei buizenattributen.
http://www.baco-army-goods.nl/radiobuiz ... oeten.html
http://www.baco-army-goods.nl/radiobuiz ... oeten.html
Re: Eenvoudig Buizen Buffertje
De locale elektronica-zaak had er nog een liggen. Als de potmeter in het schema op maximaal volume staat, wat is dan mijn gain? 1 ? Ik weet niet hoe ik de gain van een buizentrapje bereken. Na wat prutsen in Eagle kom ik op een hele vieze layout uit. Kan iemand er even naar kijken? Schema bouwen lukt meestal wel, maar efficient layouten is niet een van mijn kwaliteiten.
- Bijlagen
-
- Buffer.zip
- (194.18 KiB) 77 keer gedownload
Re: Eenvoudig Buizen Buffertje
Allemachtig..... ik geloof dat je wat Eagle hulp nodig hebt...
Ik ga er vanavond even mee aan de slag. dit doet pijn aan mijn ogen.
Ik ga er vanavond even mee aan de slag. dit doet pijn aan mijn ogen.
Re: Eenvoudig Buizen Buffertje
Simpel, het toverwoord is vervorming. een buis gooit een scheutje vervorming bij het signaal die sommige luisteraars als prettig ervaren.SuperR schreef:Ik weet niet eens wat een "buizenklank" is ?
(de mate waarin is natuurlijk ook van het type buis en de schakeling eromheen afhankelijk)
Een transistor doet dat niet. en als die vervormt is het niet om aan te horen...
Is een heel natuurkundig verhaal met even en oneven harmonischen (boventonen)
maar in feite komt het op het bovenstaande neer.
Re: Eenvoudig Buizen Buffertje
Even een paar vragen beantwoorden
Een hogere trafospanning kan best maar,elkospanningen aanpassen,boven zeg 16V stabilisator koelen.De 12k mag maar hoeft niet veranderd,er blijft ong.12V over staan.Vervangen door een stroombron (jfet)kan wel voor meer stroom bij hogere spanning.Maar ja,het moest eenvoudig
.
Ook de gloeispanning kan wel iets omhoog met een diode tussen pin2 van de 7812.
Dan waarom een 7812 en niet een 7912,een plaatje om het duidelijk te maken
Anne
Zoals wel vaker,weer iets vergeten
De versterker van een kathodevolger is,zoals een emittervolger danwel een bron(source)volger,op een oor nagevildeh ik bedoel 1x.Moest toch een buffer,geen versterker,zijn 
Een hogere trafospanning kan best maar,elkospanningen aanpassen,boven zeg 16V stabilisator koelen.De 12k mag maar hoeft niet veranderd,er blijft ong.12V over staan.Vervangen door een stroombron (jfet)kan wel voor meer stroom bij hogere spanning.Maar ja,het moest eenvoudig
Ook de gloeispanning kan wel iets omhoog met een diode tussen pin2 van de 7812.
Dan waarom een 7812 en niet een 7912,een plaatje om het duidelijk te maken
Anne
Zoals wel vaker,weer iets vergeten
De versterker van een kathodevolger is,zoals een emittervolger danwel een bron(source)volger,op een oor na
Re: Eenvoudig Buizen Buffertje
Alvast bedankt heren. Dat van die 7812 of 7912 was meer een twijfel of het gene probleem zou opleveren op je signaal-nul. Ik had al begrepen dat het niet zo veel uit maakt. En de twijfel van de gain was veroorzaakt door de 100K potmeter.
Versie 2 van mijn misbaksel heb ik hier. Als iemand (Ray
)zich geroepen voelt om er naar te kijken graag!
Versie 2 van mijn misbaksel heb ik hier. Als iemand (Ray
- Bijlagen
-
- Buffer_2.zip
- (196.26 KiB) 54 keer gedownload
