R2904/70000 versus SB29RDC (versus XT25)
Moderator: Beheerdersteam
R2904/70000 versus SB29RDC (versus XT25)
Ik ben op zoek nar een goede tweeter voor mijn MTM tweeweg systeempje met de SS 15W/8530K00 . Ik overweeg één van genoemde tweeters maar twijfel.
Er gaat een lichte voorkeur uit naar de SB29RDC maar dat is op basis van de lovende kritieken die ik hoor over deze prijstechnisch gunstige tweeter.
Wie helpt mij een beetje op weg?
Er gaat een lichte voorkeur uit naar de SB29RDC maar dat is op basis van de lovende kritieken die ik hoor over deze prijstechnisch gunstige tweeter.
Wie helpt mij een beetje op weg?
Re: R2904/70000 versus SB29RDC (versus XT25)
Afgaand op de datasheets kan ik maar 2 redenen bedenken om het extra geld uit te geven aan de SS:
- Anderhalve dB gevoeliger (gezien de vrij lage gevoeligheid van de gebruikte midwoofers lijkt me dit niet noodzakelijk)
- Uiterlijk
Die SB29RDC oogt op papier erg mooi, dus als de commentaren ook nog eens lovend zijn, dan zou ik gewoon voor deze gaan als ik tussen deze tweeters moest kiezen.
Wat zijn trouwens de eisen die je stelt aan een tweeter? Altijd interessant dat anderen ook weten hoe je precies op deze tweeters bent uitgekomen...
Isabelle
- Anderhalve dB gevoeliger (gezien de vrij lage gevoeligheid van de gebruikte midwoofers lijkt me dit niet noodzakelijk)
- Uiterlijk
Die SB29RDC oogt op papier erg mooi, dus als de commentaren ook nog eens lovend zijn, dan zou ik gewoon voor deze gaan als ik tussen deze tweeters moest kiezen.
Wat zijn trouwens de eisen die je stelt aan een tweeter? Altijd interessant dat anderen ook weten hoe je precies op deze tweeters bent uitgekomen...
Isabelle
Zaph heeft een tijdje terug de kleinere uitvoering ervan (de SB29RDCN) getest, helemaal onderaan de pagina. Hij was er lovend over.
Kan erg hard, ziet er verder ook erg goed uit. Koopje als je het mij vraagt, al is de prijs de laatste tijd wel wat gestegen...
Kan erg hard, ziet er verder ook erg goed uit. Koopje als je het mij vraagt, al is de prijs de laatste tijd wel wat gestegen...
@dre, ik vind die Mundorf ook erg mooi maar ik neem hem hier niet mee. Ik heb eigenlijk geen goede reden daarvoor, om het overzichtelijk te houden denk ik.
Maar als er nog een heeeel goeie reden is om alsnog van gedachten te veranderen dan hoor ik die graag
@Boppo84, die SB29RDCN is inderdaad ook interessant, zeker gezien de kleine bouwvorm. Dat kan bij mij nog wel eens van pas komen.
@Isabelle; De midwoofers staan in serie dus daarmee win ik 3dB
.
En waarom ik op deze tweeters uitkom?
Speakerland gebruikt de SS in zijn Maxima.
Troelse Gravesen gebruikt de Vifa in zijn SS d'appolito ontwerp
De SB wordt gebruikt in http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=11138
In eerste instantie zou ik één van deze ontwerpen nabouwen maar ik heb besloten om met DSP af te filteren waardoor ik nu volledige vrijheid heb.
Het gebruik van de midwoofers staat vast. Die zijn geweldig
Ik start een topic over mijn project zodra alles vaststaat en ik redelijk gevorderd ben in de bouw ervan.
Maar als er nog een heeeel goeie reden is om alsnog van gedachten te veranderen dan hoor ik die graag
@Boppo84, die SB29RDCN is inderdaad ook interessant, zeker gezien de kleine bouwvorm. Dat kan bij mij nog wel eens van pas komen.
@Isabelle; De midwoofers staan in serie dus daarmee win ik 3dB
En waarom ik op deze tweeters uitkom?
Speakerland gebruikt de SS in zijn Maxima.
Troelse Gravesen gebruikt de Vifa in zijn SS d'appolito ontwerp
De SB wordt gebruikt in http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=11138
In eerste instantie zou ik één van deze ontwerpen nabouwen maar ik heb besloten om met DSP af te filteren waardoor ik nu volledige vrijheid heb.
Het gebruik van de midwoofers staat vast. Die zijn geweldig
Ik start een topic over mijn project zodra alles vaststaat en ik redelijk gevorderd ben in de bouw ervan.
Zelfs met 2 van die midwoofers heb je nog wat oververmogen (tegenover de SB Acoustic tweeter) nodig om in een situatie te komen waarin de tweeter niet moet gedempt worden, dus over de gevoeligheid zou ik me echt geen zorgen maken. Als die midwoofers ook nog eens BS-gecorrigeerd moeten worden kan je volgens mij op vlak van gevoeligheid quasi iedere tweeter op de markt hierin 'gooien'...
De kleine versie ziet er naar mijn mening toch net een stuk minder netjes uit. Ik zie trouwens ook niet in waarom je deze zou nemen in combinatie met die 15cm midwoofers: om de afstraling en klank een beetje mooi te laten aansluiten zal er toch nooit zó hoog gekruisd kunnen worden dat dat beetje extra hartafstand een verschil zal maken.
Had het om een tweeter gegaan om te combineren met bvb een 12M, dan was het een compleet ander verhaal (en zou ik geen enkele van de voorgestelde aanraden)...
Isabelle
De kleine versie ziet er naar mijn mening toch net een stuk minder netjes uit. Ik zie trouwens ook niet in waarom je deze zou nemen in combinatie met die 15cm midwoofers: om de afstraling en klank een beetje mooi te laten aansluiten zal er toch nooit zó hoog gekruisd kunnen worden dat dat beetje extra hartafstand een verschil zal maken.
Had het om een tweeter gegaan om te combineren met bvb een 12M, dan was het een compleet ander verhaal (en zou ik geen enkele van de voorgestelde aanraden)...
Isabelle
Denk dat deze: http://www.sbacoustics.com/index.php/pr ... nc-c000-4/ en de illuminatortweeters met kleine frontplate de beste keuze zijn voor d'apolito. De SB kan je lekker laag crossen en klankmatig doen ze niet onder voor de veel duurdere Scan speaks! Vanwege de kleine frontplate kan je de midwoofers dichter op elkaar plaatsen op de baffle.
Ik heb in mijn ontwerpje rekening gehouden met een 104mm frontplaat dus de grotere SB zou er in principe in kunnen. Ik vraag me alleen wel af of de kleinere SB net zo goed is. De magneet is ook nog eens flink kleiner. Ik weet niet of dat de grotere impedantiepiek veroorzaakt en ik weet ook niet of dit klankmatig in positieve of negatieve zin opvalt. De kleinere tweeter loopt qua gevoeligheid wat eerder af onder de 1500 z zeg maar. Neemt niet weg dat ze volgens mij ook al vanaf 1600Hz bruikbar zijn.
Feitelijk zijn ze allebei goed bruikbaar denk ik. Maar dat is meer gevoel dan wijsheid.
Kom ik op het volgende. Wat is het minimum baffleoppervlak om een tweeter goed af te laten stralen? Ik zal er een fotootje bij plaatsen om duidelijk te maken wat de bedoeling is. Het gaat om een model dat uiteindelijk van vezelversterkt epoxy gemaakt gaat worden.
Feitelijk zijn ze allebei goed bruikbaar denk ik. Maar dat is meer gevoel dan wijsheid.
Kom ik op het volgende. Wat is het minimum baffleoppervlak om een tweeter goed af te laten stralen? Ik zal er een fotootje bij plaatsen om duidelijk te maken wat de bedoeling is. Het gaat om een model dat uiteindelijk van vezelversterkt epoxy gemaakt gaat worden.
- Tom Magchielse
Een driver zonder baffle straalt in de 4-pi ruimte, met een "oneindig" klankbord wordt dat de 2-pi ruimte, met 6 dB drukwinst. Het probleem is het overgangsgebied, als de afmetingen van de baffle in de orde van grootte van de golflengte komen. Dan treden diffractie-effecten op, (bij woofers o.a. de bekende "baffle-step") die tot onregelmatigheden in de karakteristiek leiden. Bij tweeters is er meestal een kleine, zeer regelmatig gevormde baffle, in de vorm van de montageflens. Ongunstiger kan het eigenlijk niet. Als voorbeeld hier de Morel MDT33, die op een groot klankbord volgens de datasheet vlak is binnen 1 dB, maar nu gemeten zonder baffle.
Met een kleine ronde baffle krijg je iets dergelijks. Sommige tweeters stralen wat minder naar opzij, en dan is het effect wat minder hevig, maar hier schuilt wel een probleem. Een wat grotere, onregelmatig gevormde baffle (grootte-orde 30 cm) met een asymmetrisch geplaatste tweeter werkt het best.
groet,
tom
groet,
tom
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
maar je ziet toch wel vaker luidsprekers waar de tweeter in een klein eigen kastje bovenop zit? bv B&W. Hoe hebben die dit dan opgelost?
Hmmm, daar ligt toch wel een uitdaging.
Alhoewel de oorspronkelijke baffles niet veel breder zijn dan 17 cm was mijn plan eigenlijk een wat bolvormig oppervlak voor de tweeter.
En dan met afgeronde kanten zeg maar.
Ik ga maar eens twee tweeters bestellen en wat metingen doen aan verschillende behuizingen.
Alhoewel de oorspronkelijke baffles niet veel breder zijn dan 17 cm was mijn plan eigenlijk een wat bolvormig oppervlak voor de tweeter.
En dan met afgeronde kanten zeg maar.
Ik ga maar eens twee tweeters bestellen en wat metingen doen aan verschillende behuizingen.
- Tom Magchielse
Wat ik schreef heeft betrekking op vlakke baffles met een scherpe rand. Als je de tweeter opneemt in een bolvormig oppervlak, kan de diffractie een heel geleidelijk verloop krijgen, waarvoor een correctie in het filter niet al te moeilijk is, (zie de voorbeeld curves van Olson, die ik al eerder postte). Dus in die richting is er zeker een oplossing. Als je bovendien de baffle afmetingen wat groter maakt dan het absolute minimum, en tegelijk het bereik van de tweeter wat hoger kiest, kan het allemaal best werken. Meten is inderdaad de beste manier.
groeten, Tom
groeten, Tom
Mijn eerste idee was een brede druppelvorm met een diameter van ongeveer 150mm. Nu denk ik dat het wat meer moet aansluiten op de hals tussen de twee midwoofers (zie foto)
Volgens Olson zou de ideale vorm een bolvorm moeten zijn. Die zou ik kunnen benaderen.
Ik plaats vanavond wel even een plaatje.
Volgens Olson zou de ideale vorm een bolvorm moeten zijn. Die zou ik kunnen benaderen.
Ik plaats vanavond wel even een plaatje.
Mooi ontwerp! Met een kleinere frontplate kan je wellicht wat meer bolling geven aan de zijkanten van de tweeterkast en heb je minder last van bovengenoemde effecten.
Dank voor de input (en het compliment) trouwens 
Hier een concept behuizing voor de tweeter, de brede druppelvorm, uitgaande vn een 104mm frontplate.
Ik ben er nog niet helemaal content mee dus dit moet nog even broeden. Ik wil er iig wel even wat mee meten om te kijken hoe dit zich gedraagt. Maar met de kleine SB zou ik misschien iets minder breed kunnen. Mits het afstraalgedrag dat toelaat natuurlijk
Hier een concept behuizing voor de tweeter, de brede druppelvorm, uitgaande vn een 104mm frontplate.
Ik ben er nog niet helemaal content mee dus dit moet nog even broeden. Ik wil er iig wel even wat mee meten om te kijken hoe dit zich gedraagt. Maar met de kleine SB zou ik misschien iets minder breed kunnen. Mits het afstraalgedrag dat toelaat natuurlijk