buizen voorversterker met phono

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

disco

Re: buizen voorversterker met phono

Bericht door disco »

Barry2001 schreef:
RobertD schreef:
Ha Barry, daar heb je inderdaad gelijk in. Ik wilde de Classic III van Triodedick en de Phonodude in één behuizing bouwen. In de kast die ik nog had paste dat echter niet. Dus de Phonodude zit samen met zijn voeding in één kast.
Het wordt volgens mij ook wel krap ja, Phonodude met een voorversterker in 1 kast. Als dit dan ook nog bromvrij moet.. Dick zelf presenteert de Phonodude ook samen met de voeding in 1 kast, en die van jou, zal goed gaan dus. Omdat je vaak de voeding apart ziet, daarom vroeg ik het.
Mijn Doedel bromt uitsluitend meetbaar. Desondanks integreerde ik de voeding (gereguleerd en met zeer korte bedrading) en liet de afscherming achterwege van de novaltjes (dat scheelt enkele tientallen pF capaciteit ;) ). Op externe voedingen heb ik het niet zo. Er bestaan mooie ingepotte voedingstrafo's als je last hebt van het strooiveld. Van Parmeko en consorten.
vinnie411

Bericht door vinnie411 »

Heb inmiddels van mdf kleine "plinten" gemaakt, 23,5x13,5 cm van 5,4cm hoog.
Deze zijn 12mm dik. Daarin heb ik van alu plaat een soort bakje gebogen die er klem in zit.
hierin komt dan alle electronica de buisvoeten zitten hier ook op gemonteerd zodat de buizen erop komen te staan. Het alu bakje is zelf 5cm hoog zodat er een 4mm ruimte ontstaat waar de voetjes zitten. Hierop heb ik dan een plaatje spiegel alu zitten waar de buizen doorheen uitsteken.
Aan de buitenkant van het mdf komt dan nog een plint van 7mm hardhout.
Hier heb ik er 2 van gemaakt, 1 voor de voeding en 1 voor de versterker.
Deze 2 bakjes wil ik dan op 1 plaat mdf vast monteren en tussen de 2 bakjes komen 2 rvs pijpjes te zitten die gelijk voor kabeldoorvoer zorgen.
Zodoende heb ik eigenlijk 1 kast waarbij er toch gescheiden gebouwd is. (plus mijn vrouw vind dit ontwerp ook mooi)
Ook heb ik het riaa filter al op een stuk board gesoldeerd.
Nu heb ik voor de bekabeling van het signaalpad silver kabel met mantel. Maar welke kabel kan ik goed gebruiken voor voor de gloeidraad en b+ ?
Tevens wil ik graag even weten of ik de pin layout goed heb.
Voor de noval voetjes is de telling toch;
gezien van de onderkant (daar waar je soldeert) met de opening als 0 gezien 1tot met 8 met de klok mee.
Dan nog een vraag over de gloeidraaden.
ik weet dat deze getwist moeten zijn maar is het beter om elke buis naar de voeding te trekken of kan je beter vanaf de voeding 1 paar draad nemen naar de 1ste buis dan naar de 2de enzovoort.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Slim, 2 behuizingen in 1, heb je al foto's?

Je vragen: bekabeling gloei zou je met kabel met PTFE isolatie kunnen doen, deze mantel smelt niet weg als je er met de soldeerbout tegenaankomt. AE Europe verkoopt dit oa, 0.6mm2, dik zat.

Doorverbinden van gloei, gloei je AC? Gewoon doorverbinden van buisvoet naar buisvoet, zeker bij AC wil je dit niet vanaf de trafo steeds door je versterker hebben lopen.

De telling van Noval is vanaf de onderzijde gezien inderdaad met de klok mee.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Met de klok mee, maar wel tot en met 9.

FOTO'S !! ?? !!

Ik ben heel benieuwd hoe het eruit ziet Vincent.
Voor de B+ kun je ook het draad gebruiken wat Barry noemde. Wanneer je een UTP kabel of telefoondraad uit elkaar trekt heb je ook prima draad voor je buizenversterker. De UTP paren kun je mooi gebruiken voor de gloei, is tenslotte al getwist. In dit geval gloei je met gelijkstroom, dus is het twisten niet eens echt nodig, maar het blijft wat beter herkenbaar als gloeistroom bedrading wanneer je het wel twist.

Begin met de gloeistroom bedrading, Vincent. Je kunt inderdaad de buizen parallel doorverbinden. In een PowerAmp leg ik liever naar elke buis een eigen gloeivoeding, maar in dit phonotrapje is dat niet nodig.
Leg de gloeistroom voeding zo dicht mogelijk tegen het chassis. En ga daarna de rest inbouwen.
vinnie411

Bericht door vinnie411 »

'tuurlijk mijn fout tot 9 ipv 8.
Is utp kabel niet wat dun? maar heb denk ik nog wat moois gevonden, die mooie groene mjk kabel.
Is mooi 0,7 dik en per 2 getwist en afgeschermd, zal zo eens een meter gaan pellen.
Zal ook zo eens wat foto's gaan nemen, het is toch rot weer, heb zelfs de kachel alweer aanstaan, 24-juli notabene!!!
vinnie411

Bericht door vinnie411 »

Hier dan de beloofde foto's.
DSC00288.JPG
Zoals ze op de foto staan komen ze in het echt ook.
Dus eerst de versterker met daarachter de voeding.
Hiertussen komen 2 buisjes van rvs waar de kabels doorheen lopen.
De input en output komen aan de rechter zijkant te zitten net als de voedingsstekker.
echt spiegelglad.
echt spiegelglad.
Als ik zeg spiegelglad dan bedoel ik ook spiegelglad.
de gaten zijn nu nog wat klein, voor de center van de ponsset gemaakt, maar worden grooter zodra ik de maat heb bepaald.
DSC00290.JPG
Hier kan je goed zien dat de buisvoetjes net wat lager zitten, ook heb ik de voetjes zo gedraaid dat wanneer de buisje ingestoken zijn de opdruk mooi allemaal de zelfde kant op staan.
het riaa filter, 2 keer voor linker en rechter kanaal. gespiegeld gebouwd.
het riaa filter, 2 keer voor linker en rechter kanaal. gespiegeld gebouwd.
Hier het riaa filter op 2 weerstanden na (die gaan namelijk direkt naar de buis)
Weet niet of het beter is om die weerstanden op de buisvoeten te maken of met wat draad er tussen.
Dan nog even 2 vraagjes met betrekking tot de schema's (hierboven ergens al gepost)
In het voedingsschema heb je een blauwe doorlus van de gloeispanning naar een punt tussen 2 weerstanden in de hoofdstroom, wat doet dit?
En het deel dat in de versterker kast komt, heet volgens mij het rc filter?, de laatste 2 caps zijn 22uf deze heb ik niet en kan ik moeilijk vinden kan ik hier zomaar iets anders voor gebruiken?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Om misverstanden te voorkomen,ik ga uit van het schema van de Phonodude van 21/04/2008.
Daar zijn de weerstanden R1 en R2 met tussen de twee een verbinding naar het gloeicircuit.
Daarmee komen de gloeiraden op ong.+80V te zitten.Zo is de spanning tussen gloeidraad en kathode wat beter verdeeld dan dat ze aan masa zitten.De kathodes van de bovenste triodes voeren zowat 150V en de ondersten bijna niks.
De weerstanden R3 en R4 en alles rechts ervan bij de versterker.
In dit schema vind ik geen 22µF mar 47µF in de voeding.Bij D.Best vindt je 22µF 350V elkos.
Anne
vinnie411

Bericht door vinnie411 »

Helaas ik gebruik de verouderde schema's.
Zal ze nogmaals posten hieronder.
PhonoDude_voeding.gif
PhonoDudeamp.gif
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Maakt niet veel,verhaal blijft hetzelfde :D .
Als je geen 22µ te pakken krijgt kun je ook 47µ nemen zoals in de latere versie :o .
Anne
disco

Bericht door disco »

Barry2001 schreef:
Doorverbinden van gloei, gloei je AC? Gewoon doorverbinden van buisvoet naar buisvoet, zeker bij AC wil je dit niet vanaf de trafo steeds door je versterker hebben lopen.
De reden dat gloeibedrading van iedere socket naar de transformator wordt getrokken is tweeledig. Ten eerste is het strooiveld van de bedrading (ondanks het twisten) kleiner naarmate de stroom kleiner is. Het kleinere strooiveld laat zich gemakkelijker capacitief aan het chassis koppelen, waardoor minder energie beschikbaar is om in weerstanden, draden etc elektrische stoorspanningen te genereren. Ten tweede wordt bij parallelle getwiste bedrading een deel van het strooiveld opgeheven doordat de velden deels verschillende richtingen bezitten.

Het twisten van gloeibedrading wanneer met gelijkstoom wordt gegloeid is om dezelfde reden raadzaam: juist in een versterker waarin met kleine signalen wordt gewerkt en hoge versterking wordt toegepast is het kleinste elektromagnetische veld snel opgepikt. OK, het is geen HF maar het kan geen kwaad om de schakeling als zodanig op te bouwen ;)
vinnie411

Bericht door vinnie411 »

Ja ik weet het, stil hier.
Druk bezig, vader geworden, nieuwe buizen eindversterker, werk...
Maar tussendoor toch weer even verder gegaan.
Kom ik toch iets tegen wat mijn pet te boven gaat.
Kan iemand mij uitleggen waarom er een condensator van 100nF/630V over de schakelaar heen zit?
Zie het schema hierboven in de voeding.
Kan het veel kwaad dat ik deze weg laat.
Waar ik zelf op kwam, maar weet niet of dit juist is, is dat het gedaan is om een soort van inschakelplop te voorkomen.
Tevens heb ik mijn trafo binnen en deze heeft de volgende aansluitingen.
links: 230v - 0 - 230v 3,15v - 0 - 3,15v
rechts: 230v - 0 - sch 7v - 3,15v - 0 - 3,15v - 7v
De rechter 230v - 0 is de netspanning sch is dan aarde???
De linker 230 0 230 is duidelijk de sec. hoofdstroom.
Dan gok ik dat de linker 3,15 0 3,15 niet afgeschermd is.
En de rechter 7 3,15 0 3,15 7 voor de 14v gloeigedeelte afgeschermd is.
Kan iemand dit bevestigen.
Heb mijn trafo gratis kunnen ingieten waardoor deze toch wet grooter is geworden dan gedacht en mijn behuizing dus te klein. het geheel komt nu in een 2u kast die ik met aluminium opdeel in 3 delen.
Hierbij worden 2 delen gebruikt voor de phonodude en het derde deel word een passive volumeregelaar en een input selector.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Vinnie, die c zorgt ervoor dat je schakelaar, ofwel de contacten niet 'vonken' net voordat de schakelaar sluit. Het is behoud van de schakelaar. Kun je die weglaten, voor nu ja, op wat langere termijn gewoon er even in zetten (kosten bijna niets, hoop plezier).
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

De wikkeling met 0 - 230 - sch is inderdaad de primaire wikkeling. Sch is een scherm dat tussen de primaire wikkeling en de secundaire wikkelingen ligt. Die kun je inderdaad met aarde verbinden.

Alle secundaire wikkelingen zullen dus afgeschermd zijn. De aansluitingen liggen alleen aan verschillende kanten omdat je aan één kant waarschijnlijk pootjes tekort komt om alle wikkelings-einden op af te monteren.

Hoe vordert het inmiddels?

(PS. Heb je die Musical Angel op jouw Alpairs aangesloten?)
vinnie411

Bericht door vinnie411 »

Het gaat langzaamaan steeds een stapje verder.
Ja, de kt88 staat op de alpairs aangesloten. En zelfs mijn vrouw merkte het verschil in positieve zin. Geluid is veel meer open en meer detail.
vinnie411

Bericht door vinnie411 »

Zo weer even wat verder.
De behuizing waar ik mee bezig was gaat dus niet passen, mijn ingegoten trafo is wat te groot.
Nu gaat dus alles in een slimline behuizing van 2U 435x300mm.
Vandaag bezig geweest met het maken van een nieuw rearpaneel hiervoor.
IMAG0072.jpg
Heb al 3 compartimenten gemaakt het derde deel wordt later een volume en source regelaar dan wel passief als actief.
IMAG0073.jpg
Heb dus begrepen dat gewone utp cat 5e kabeladers dik genoeg zijn om als gloeidraad te gebruiken voor de buisjes?
En zijn 1n4007 diodes genoeg voor de brug of kan ik beter schottky gebruiken.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Een schottky diode heeft 2 voordelen: snel kunnen schakelen en een kleine overgangsspanning. Zijn beide niet van toepassing voor de gloei van je buizen hier, dus die 1N4007's kunnen best. Mits de gloei niet boven de 1A uitkomt tenminste.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

En anders neem je 1N540x met x van 2 tot 8 :-s verschil is max toegelaten spanning,zolang die niet te laag is O:)
Daarmee kun je vooruit tot meer dan 3A.
Anne
ray5150

Bericht door ray5150 »

Guido Tent mag in een buizenschakeling graag een 1N5819 gebruiken :
http://www.hifi.nl/recensies_pagina3/31 ... iodes.html

Voor de prijs hoef je het niet te laten...:
http://www.dickbest.nl/webshop/index.ph ... uctId=1658

[edit: maximaal 40 volt, hier klopt iets niet, :? dat ga ik even uitezoeken.]

[edit 2 : helemaal verkeerd gelezen, het ging natuurlijk om de BYV96E. en die heeft Dick niet in huis... :(
Ik meen zelfs dat die niet meer gemaakt word....waarschijnlijk is er wel een vervanger, weet alleen niet welke...]
vinnie411

Bericht door vinnie411 »

Ik weet dat het vaak de kosten niet zijn, maar heb alles in huis en zou dan enkel diodes bestellen.
De 1n4007 heb ik in huis en ook de BYV79E.
Weet dat de 1n4007 een max heeft van 1A en dat de byv79e een overkill is maar welke kan ik het best nemen. Het zijn maar 4 buisjes met een gloei van 12V.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

vinnie411 schreef:
Ik weet dat het vaak de kosten niet zijn, maar heb alles in huis en zou dan enkel diodes bestellen.
De 1n4007 heb ik in huis en ook de BYV79E.
Weet dat de 1n4007 een max heeft van 1A en dat de byv79e een overkill is maar welke kan ik het best nemen. Het zijn maar 4 buisjes met een gloei van 12V.
Waar Ray naar refereert is hoogspanning voeding, we hebben het hier over gloei. Het antwoord is al gegeven, als de gloei totaal niet boven de 1A komt (even op de datasheet kijken) dan is 1N4007 prima, die BYV is zwaar overkill.
vinnie411

Bericht door vinnie411 »

Kom dan uit op een gloei van 150mA bij 12,6V voor de ecc83s voor de 5755 vind ik het moeilijk zoeken maar denk niet dat die boven de 300mA uit komt. Voor de vier buisjes kom ik dus niet boven de 1A uit.Ik ga dan ook lekker voor de 1n4007 diodes. Daar iedereen iets anders gebruikt dan de 1n4007 ga ik toch maar voor iets anders. Kwam tussen wat oude printen nog een storingsprint tegen met 8 diodes het gaat hier om de BY527 ph, zover ik kan zien zijn deze 2A. Prima voor mijn doel.
595ss

Bericht door 595ss »

vinnie411 schreef:
Helaas ik gebruik de verouderde schema's.
Zal ze nogmaals posten hieronder.
PhonoDude_voeding.gif
PhonoDudeamp.gif
Misschien een hele domme vraag, maar ik ben ook een PD in elkaar aan het knutselen en vraag me af waarom in het schema de drie weerstanden voor de RIAA fijnregeling een ander kleurtje hebben.
Houd dit in dat je 1 van de drie moet kiezen, of geeft dit aan dat dat de ruimte is om eventuele aanpassingen aan te brengen...

Rob
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Die kleuren zijn er voor de ongeletterden onder ons :shock:
Ipv Rx of Ry wordt er met kleur verwezen naar weerstanden die evt. "naar smaak" aangepast kunnen O:) .
Anne
vinnie411

Bericht door vinnie411 »

Zelf zat ik na te denken wat de verbinding tussen de 12v- van de gloei en halvewege de b+ tussen de 2 weerstanden doet. Dit zit in de voeding en is hier blauw aangegeven. Heb meerdere schema's gezien die dit hebben en zal dan wel kloppen maar waar het voor dient?
Helaas heb ik het erg druk met werk en de kleine en kom ik tijd te kort om lekker te knutselen. Nou ja het weekeind ligt weer voor de deur.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Die spanningsdeler vanaf de B+ naar de - van de gloei dient ervoor om de hele gloeispanning een potentiaal te geven.
De spanning tussen gloeidraad en kathode van de buisjes mag niet boven een bepaalde waarde uitkomen. De bovenste triodes van de twee versterkertrapjes hebben hun kathodes op pakweg de halve voedingsspanning (ongeveer 150VDC) zitten.
Door de gloeispanning op te tillen naar pakweg 80 Volt is het verschil in spanning tussen gloeidraad en kathode nog maar 70V, wat binnen de toegestane marge valt.
Plaats reactie