BB4.AL => Till70 met bamboe baffle (Finished)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Juicie
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 8:38
Locatie: Neeritter
Contacteer:

Re: BB4.AL => Till70 met bamboe baffle

Bericht door Juicie »

Vandaag de kasten voorzien van demping. En ook de eerste keer beetje geluisterd (mono) zonder filter en de kast provisorisch gedicht (ik wacht nog op de terminals). Vooral stemmen (Katie Melua, Freddy Mercury, Andrea Bocelli) klinken heel erg goed.

Er komen zelfs lage tonen uit de kleine drivertjes. Je kunt er geen feest mee geven maar ik mis tot op heden weinig aan het geluid, misschien klinkt hij af en toe een beetje scherp in het hoog.

Ik moet eigenlijk weer eens wat foto's maken en plaatsen.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: BB4.AL => Till70 met bamboe baffle

Bericht door wouter »

sietse schreef:
Kan ook aan de kwaliteit van de freesjes liggen is mijn ervaring uit vroeger dagen. Freesjes die ik nu gebruik kosten ca 30 á 40 euro p.st. Afhankelijk van de maat.
Inderdaad. HM, hardmetaal is (meen ik) wat je beter kan hebben dan HSS - high speed steel

http://nl.wikipedia.org/wiki/Snelstaal

HM stond er niet bij...
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: BB4.AL => Till70 met bamboe baffle

Bericht door Arno »

Juicie schreef:
Heeft iemand een tip over het voorkomen van oververhitting....Doorvoersnelheid van 250mm per minuut...
250mm per minuut :shock:
Dat is veeeeeeeeeel te langzaam. Natuurlijk gaat het dan aanbranden. Die frees staat alleen maar te poetsen. Wat jouw frees aankan weet ik niet, maar die snelheid moet omhoog. Bij 18000 toeren met een 16mm rechte frees, frees ik met gemak 10000mm per minuut 15mm diepte. Het resultaat is dan mooi en de frees blijft lang scherp. Dat is dan wel op een industriële machine.

Wat je ook kan gebruiken is een 'upcut' spiraalfrees. Deze trekt het materiaal uit de groef, waardoor het minder snel zal aanbranden.


Afbeelding
Gebruikersavatar
Juicie
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 8:38
Locatie: Neeritter
Contacteer:

Re: BB4.AL => Till70 met bamboe baffle

Bericht door Juicie »

Ik heb een diy machine. als ik rechte lijnen frees zet ik hem veel sneller. Maar bij kleine cirkels maakt hij der ovalen van als ik hem te snel zet. Ik zal nog eens wat experimenteren met snelheden. Kwaliteit van de freesjes heb ik geen idee van. Ooit een keer een heel doosje verschillende maten freesjes gekocht voor weinig op een markt. Die ik hier gebruikt heb was 6mm.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: BB4.AL => Till70 met bamboe baffle

Bericht door wouter »

Juicie schreef:
Ooit een keer een heel doosje verschillende maten freesjes gekocht voor weinig op een markt. Die ik hier gebruikt heb was 6mm.
Kan me bijna niet voorstellen dat dit goed spul is. Neem bijvoorbeeld phiranha van de bouwmarkt, die heb ik na een uurtje gebruik aan het roken. Koop ik een wat betere dan blijven de hoekjes gewoon scherp en de frees schoon, alles zonder rook - na veelvuldig gebruik.

Kun je hem het programma niet langzamer laten doen?
bartve
Berichten: 24
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 21:45

Re: BB4.AL => Till70 met bamboe baffle

Bericht door bartve »

Ik ben vorige week begonnen met exact hetzelfde project. Je eerste berichten over de speakers in de aanbieding en snijplanken bij Xenos en trokken mij over de streep. Het is mijn eerste poging tot volledige zelfbouw (heel lang geleden wel eens samen met anderen iets gebouwd met een kant-en-klaar houtpakket).
Je opmerking over scherp in het hoog deed me even slikken, is daar in het correctiefilter nog wat aan te doen? Ik heb spullen in bestelling staan conform het standaard ontwerp van de Till70 (spoel 0.47mH en weerstand 3.9 ohm), maar misschien kan ik dat beter wijzigen (ik zou zelf niet weten hoe)? Wat voor demping gebruik je? Ik ben van plan de kast te bekleden met Bitumex FG2SK en te vullen met wat Twaron Angel hair (maar hoeveel?).
Mijn ervaringen totnutoe: ik heb hout (1,5cm berken multiplex) laten zagen bij een goed bekend staande DHZ zaak, maar dat is blijkbaar geen garantie, stukken scheef en zelfs hier en daar bijna 2mm te kort, ik ben twee keer terug geweest om correcties te laten zagen en toen was ik het zat, heb de kasten in elkaar gelijmd en heb met de frees en schuurmasjien alles redelijk recht en glad gekregen. De zager had vooral moeite met de bamboe plankjes, want die zijn kennelijk van zichzelf al niet haaks en dan is GIGO het gevolg.

Vraag aan iedereen handig met hout en frees: ik heb nu een paar keer geoefend met het frezen van de luidspreker gaten, en wat betreft diepte voor de rand zit ik nu meestal goed, maar goed uitfrezen van de buitenste omtrek is nog een kwestie van geluk (3 pogingen: een keer goed, een keer te klein en een keer te groot, in die volgorde).
Alle tips (meten, tekenen, afstellen frees en cirkelgeleider) zijn welkom!
Juicie schreef:
Vandaag de kasten voorzien van demping. En ook de eerste keer beetje geluisterd (mono) zonder filter en de kast provisorisch gedicht (ik wacht nog op de terminals). Vooral stemmen (Katie Melua, Freddy Mercury, Andrea Bocelli) klinken heel erg goed.

Er komen zelfs lage tonen uit de kleine drivertjes. Je kunt er geen feest mee geven maar ik mis tot op heden weinig aan het geluid, misschien klinkt hij af en toe een beetje scherp in het hoog.

Ik moet eigenlijk weer eens wat foto's maken en plaatsen.
Gebruikersavatar
Juicie
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 8:38
Locatie: Neeritter
Contacteer:

Re: BB4.AL => Till70 met bamboe baffle

Bericht door Juicie »

bartve schreef:
Je opmerking over scherp in het hoog deed me even slikken, is daar in het correctiefilter nog wat aan te doen? Ik heb spullen in bestelling staan conform het standaard ontwerp van de Till70 (spoel 0.47mH en weerstand 3.9 ohm), maar misschien kan ik dat beter wijzigen (ik zou zelf niet weten hoe)?
Ik heb hem nu zonder filter draaien. Maar in het ontwerp wat ik hier heb staan inderdaad een spoel van 0,5mH met een weerstand van 4 ohm.
bartve schreef:
Wat voor demping gebruik je? Ik ben van plan de kast te bekleden met Bitumex FG2SK en te vullen met wat Twaron Angel hair (maar hoeveel?).
Volgens het ontwerp moet er 15mm geluids absorberende matten gebruikt worden om de kanten te bekleden.
Ik heb momenteel dit gebruikt omdat ik dat nog had liggen. Dikte is wel 30mm op hoogste punt maar 5mm in de putjes. Gemiddeld gezien zal het dan wel kloppen. Ik zou het nog aan kunnen passen.
Afbeelding
bartve schreef:
Vraag aan iedereen handig met hout en frees: ik heb nu een paar keer geoefend met het frezen van de luidspreker gaten, en wat betreft diepte voor de rand zit ik nu meestal goed, maar goed uitfrezen van de buitenste omtrek is nog een kwestie van geluk (3 pogingen: een keer goed, een keer te klein en een keer te groot, in die volgorde).
Alle tips (meten, tekenen, afstellen frees en cirkelgeleider) zijn welkom!
Hier kan ik je nog niet mee helpen. Ik teken mijn baffles in sketchup, exporteer naar .dxf, in cambam stel ik alles in (snelheden dieptes), dan exporteer ik naar .nc en dat kan ik uitvoeren op een ubuntu machine met EMC2.
Gebruikersavatar
Juicie
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 8:38
Locatie: Neeritter
Contacteer:

Re: BB4.AL => Till70 met bamboe baffle

Bericht door Juicie »

Korte update: vandaag de terminals binnen gekregen en ik en de basreflexpoort aan de baffle gelijmd. Kasten moeten nog goed geschuurd worden vanwege de aardige hoeveelheid plamuur.

Heb trouwens mijn freesjes eens bekeken. Van die wat zo rookte kon ik geen merk vinden op die andere 4 staat het merk gerfa. Bekend bij iemand?
Bijlagen
tn_DSC_6790.JPG
tn_DSC_6794.JPG
terminals.JPG
Gebruikersavatar
Juicie
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 8:38
Locatie: Neeritter
Contacteer:

Re: BB4.AL => Till70 met bamboe baffle

Bericht door Juicie »

Zo eindelijk zijn ze klaar :) Vandaag de laatste laag zwart laten drogen. En alles weer gemonteerd. Ben wel niet zo heel tevreden over het resultaat van de verf. Maar dat komt nog wel een keer als ik daar wat meer ervaring mee heb.

Ook heb ik ook nog het ondenkbare gedaan. Een kant en klare luidspreker gekocht voor in de woonkamer. Voor die prijs kom ik ze niet laten staan.
Bijlagen
tn_DSC_6841.JPG
tn_DSC_6835.JPG
tn_DSC_6830.JPG
tn_DSC_6826.JPG
piet1955
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 19:23
Locatie: Best

Re: BB4.AL => Till70 met bamboe baffle (Finished)

Bericht door piet1955 »

Ziet er uit als de Wotan.
Heb ik ook gehad, midden en hoog mooi maar wel vaak wat erg veel bas die Quadrals.
Had de achterste poort dan ook standaard wat Pritex.
Gebruikersavatar
]eep
Berichten: 469
Lid geworden op: za 03 mei 2008, 2:03
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: BB4.AL => Till70 met bamboe baffle (Finished)

Bericht door ]eep »

ik gok op 'Amun'. ;)

Laat je die binnenkant van de baspoort blanco? Ziet er een beetje kaal uit zo. Voor de rest ziet hij er vanaf de foto best netjes uit.
Gebruikersavatar
Juicie
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 8:38
Locatie: Neeritter
Contacteer:

Re: BB4.AL => Till70 met bamboe baffle (Finished)

Bericht door Juicie »

Is inderdaad de Amun. Voor €250,- kon ik ze niet laten staan.
bartve
Berichten: 24
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 21:45

Re: BB4.AL => Till70 met bamboe baffle (Finished)

Bericht door bartve »

Ze zien er prachtig uit Juicie. Zoals ik al eerder schreef werd ik door de afgeprijsde breedbanders en de bamboe snijplanken gemotiveerd om voor het eerst zelf luidsprekers te bouwen. Ik ben nu ook klaar, resultaat: een schaamteloze kopie van de speakers van Juicie (excuus, denk je unieke luidsprekers te hebben, worden ze direct gekloond ... ;-). Ik ben zelf wel tevreden over m'n eerste probeersels.
Ze zijn nu aan het inspelen, eerste luisterervaringen: (heel) veel laag, onwaarschijnlijk veel voor zo'n klein kastje, misschien wel iets teveel ivgm de rest van het geluid (!). Verder is het geluid helder en gedetailleerd, al mis ik iets in het tophoog en is het geluid nog wat 'omfloerst', maar hebben sss-klanken tegelijkertijd een wat scherp randje. Kwestie van inspelen/wennen? Het enige dat ik makkelijk nog kan aanpassen is de hoeveelheid twaron angel hair, er zit nu 15 gram per speaker in, aan de onderkant van de range van de aanbevolen hoeveelheid. Wat zou het effect zijn van resp. minder of meer angel hair?
Juicie, hoe klinken die van jou?
Wat foto's:
Bijlagen
till70a.jpg
till70b.jpg
till70c.jpg
till70d.jpg
till70e.jpg
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: BB4.AL => Till70 met bamboe baffle (Finished)

Bericht door RobertD »

Heb je de CHR70 gen 3 gebruikt? Die moet volgens de specs van Markaudio doorlopen tot 25kHz.
Ik vind het jammer dat de CHP70 kunstmatig dempen in het hoog "om het geluid wat klassieker te laten klinken".

De Alpair 6P heeft een heerlijk zijdezacht, maar toch sprankelend hoog. Dat zou ik in de CHP70 graag terug willen horen en die dan in deze kastjes monteren.

Teveel laag? In dit draadjeop DIY Audio wordt een kast voorgesteld die nog meer laag moet weergeven.

Waar kan ik de tekeningen van deze cabinets terugvinden? De links naar de markaudio site op het DIY forum werken niet.
bartve
Berichten: 24
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 21:45

Re: BB4.AL => Till70 met bamboe baffle (Finished)

Bericht door bartve »

't Is Juicie's draadje, maar ik antwoord maar even. Ik heb (net zoals Juicie, ik schreef al dat het een schaamteloze kopie is) een Omnes BB4.AL gebruikt, die -als ik het goed begrepen heb- een licht gemodificeerde versie is van de CHR-70 gen. 2 (andere coating op de conus?). Waren bij oaudio.de in de aanbieding voor 23 euro per stuk (maar lijken nu uitverkocht, CHR-70 gen.2 en CHP-70 zijn nog wel voor die prijs te koop).
Tekeningen zijn o.a. hier te vinden: http://www.mx-spk.com/image/Box-CHR-70-simple , en ik heb m'n sketchup afbeeldingen bijgesloten. Juicie heeft ook nog een bracing gemonteerd.
Die opmerking over iets missen in het tophoog is met een korrel zout te nemen: als man van 45 jaar kan ik dat toch niet meer horen ;-(
Bijlagen
ls till70 met chr-70 of omnes bb4.al.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: BB4.AL => Till70 met bamboe baffle (Finished)

Bericht door Henkjan »

de BB4 is idd een CHR-70 met een zwarte coating

Voor papier in 4" kan je de CSS EL70 overwegen, die viel goed in de smaak in Beesterzwaag en Boxmeer vorig jaar
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=12542
Gebruikersavatar
Juicie
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 8:38
Locatie: Neeritter
Contacteer:

Re: BB4.AL => Till70 met bamboe baffle (Finished)

Bericht door Juicie »

@ Bartve: Hoe heb jij de kast zo mooi zwart gekregen :) kan ik ergens een cursus verven volgen op dit forum?

Verder heb ik de speakers nu draaien op een klein, oud Technics SU-C04 versterkertje. Klinkt behoorlijk lekker.
bartve
Berichten: 24
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 21:45

Re: BB4.AL => Till70 met bamboe baffle (Finished)

Bericht door bartve »

't Valt wel mee hoor, gewoon net iets te donkere foto's gemaakt :) . D'r zit Cetabever transparante beits, kleur 'Ebben', op met een acrylverf rollertje. Eerst een laagje flink verdund met water om het hout te laten zuigen, tweede laag had de laatste moeten zijn omdat dan de tekening van het hout nog goed zichtbaar is, maar dat werd niet zo mooi dus was een derde laag nodig en nu is het dekkend. Maar nogmaals: het is mooi geworden maar zeker niet perfect. Gegeven het feit dat ik een hekel heb aan schuren-plamuren-schilderen is het best wel aardig gelukt ...
De fronten heb ik behandeld met Ikea tuinmeubelolie, lekker goedkoop en makkelijk, en laat het hout goed tot z'n recht komen.
Gebruikersavatar
]eep
Berichten: 469
Lid geworden op: za 03 mei 2008, 2:03
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: BB4.AL => Till70 met bamboe baffle (Finished)

Bericht door ]eep »

Juicie schreef:
kan ik ergens een cursus verven volgen op dit forum?

Verder heb ik de speakers nu draaien op een klein, oud Technics SU-C04 versterkertje. Klinkt behoorlijk lekker.
pfff, ga je schamen. Zo'n versterker kan toch nooit goed klinken. Die klinkt alleen zuiver als je er met een stemvork op slaat. :sure:
Ik draai nu met een t-ampje die echt helemaal geen drol kost, minder dan jouw speakers, en de sterren van de hemel speelt, het zelfs kan opnemen tegen mijn duurste buizenversterker. Dan ga je ze toch niet met zo'n versleten torrenbak aansturen? :-#

Sorry, moest ik even kwijt. :hide: (ik heb er nog een paar te koop btw)

Je bedoelt ws lakken ipv verven he? :-s
Gewoon goede verf en een fatsoenlijk rollertje doen wonderen. Zet de kast zo neer dat je in 1x overal bij kunt. In 1 keer opbrengen, niet te dik, uitrollen en dan niet meer aanzitten tot het echt uitgehard is. Na een paar dagen kun je dan even licht opschuren met een zoet (gebruikt, waardoor de scherpe korrels er af zijn) schuurpapiertje en dan nog een keer lakken. Je moet gewoon snel werken: opzetten, uitrollen, klaar.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: BB4.AL => Till70 met bamboe baffle (Finished)

Bericht door b_force »

]eep schreef:
Juicie schreef:
kan ik ergens een cursus verven volgen op dit forum?

Verder heb ik de speakers nu draaien op een klein, oud Technics SU-C04 versterkertje. Klinkt behoorlijk lekker.
pfff, ga je schamen. Zo'n versterker kan toch nooit goed klinken. Die klinkt alleen zuiver als je er met een stemvork op slaat. :sure:
Ik draai nu met een t-ampje die echt helemaal geen drol kost, minder dan jouw speakers, en de sterren van de hemel speelt, het zelfs kan opnemen tegen mijn duurste buizenversterker. Dan ga je ze toch niet met zo'n versleten torrenbak aansturen? :-#
Ga jij je schamen.

Er hoeft helemaal niks mis te zijn met zo'n versterker.
Beetje groot vooroordeel wat je hier zo neerkwakt.
Met name de manier waarop je het brengt.
Gebruikersavatar
Juicie
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 8:38
Locatie: Neeritter
Contacteer:

Re: BB4.AL => Till70 met bamboe baffle (Finished)

Bericht door Juicie »

Heb zelf een helder hifi TA2024 en TA2020 geprobeerd op de speakers. Waarbij de TA2024 echt te kort kwam, zeker in het laag. TA2020 klonk inderdaad goed. Maar ik hoor weinig verschil met de SU-C04.

Ik merk wel als ik via de DSP plugin van foobar2000 alles onder 60Hz een beetje corrigeer, de SU-C04 toch meer controle heeft over die lage tonen. Daarbij als ik de specs mag geloven hooft de SU-C04 veel minder vervorming bij het gespecificeerde vermogen, of lees ik het dan verkeerd.

Verder is de SU-C04 verreweg de goedkoopste (lees < 10€) oplossing voor mij momenteel, aangezien ik voor de TA2020 nog een behuizing moet fabriceren. (Ik moet eerst maar eens voor een bank en eettafel kijken volgens mijn vriendin)
Gebruikersavatar
]eep
Berichten: 469
Lid geworden op: za 03 mei 2008, 2:03
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: BB4.AL => Till70 met bamboe baffle (Finished)

Bericht door ]eep »

b_force schreef:
Ga jij je schamen.

Met name de manier waarop je het brengt.
Je doet me een beetje denken aan Sheldon van the big bang theory, die snapt sarcasme ook niet... :lol:

Die versterker doet me denken aan de receiver van mijn broer. Zelfde jaargang ongeveer. En ik kan je vertellen, die klonk behoorlijk bagger. In oude spullen heb je een aantal categorieen: vintage, antiek en ouwe meuk. Een transistorversterker van 30 jaar oud valt zeer waarschijnlijk onder de laatste als ie niet gereviseerd is.
Ik denk dat je je ook niet realiseert dat ik toen ook al in hifi geinteresseerd was en alle winkels afliep naar mooie spullen. Deze viel daar dus niet onder. :P

Ik heb zelf trouwens ook een 'oude' Audio Note versterker staan van 15 jaar en > fl4500. Die is wel onlangs gerepareerd, nagekeken en van nieuwe buizen voorzien (door mij). En toch speel ik met een TA2021 ampje van €40 omdat die me net zo goed bevalt.
Vandaar dat ik niet helemaal snap dat je met zoiets draait (behalve dan omdat ie anders toch in de schuur staat). Als je het verschil niet hoort tussen de technics en een nieuwe goede t-amp dan moet er wel ergens iets mis zijn. Ik kan me dat nml moeilijk voorstellen.
aangezien ik voor de TA2020 nog een behuizing moet fabriceren.
Ik heb er ook zo een van Arjan. Wat een gedoe. De behuizing kost dan nog meer dan het bordje en evenveel als een kant en klare. Vandaar dat ik liever een kant en klare koop. De 2021 heeft trouwens een wat stevigere bas en klinkt wat voller.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: BB4.AL => Till70 met bamboe baffle (Finished)

Bericht door SARK »

sarcasm.jpg
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Re: BB4.AL => Till70 met bamboe baffle (Finished)

Bericht door Boppo84 »

bartve schreef:
De fronten heb ik behandeld met Ikea tuinmeubelolie, lekker goedkoop en makkelijk, en laat het hout goed tot z'n recht komen.
Het is geen hout.... 't is gras! :wink:

Erg mooie speakertjes zo, geen wonder dat je ze gekloond hebt. Bamboo vind ik ook erg mooi, al vind ik de versie met bamboo strips een kwartslag gedraaid nog mooier.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”