hogere QTS in bas reflex

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

hogere QTS in bas reflex

Bericht door Olaf Analogue »

Ik heb een vraag waar ik tijdens mijn zoektocht op internet eigenlijk geen antwoord op krijg. er wordt gesteld dat voor het toepassen van een unit in een basreflex behuizing de unit bij voorkeur beter een QTS kan hebben beneden de 0,4. wat ik nu echt heel graag zou willen weten is wat het resultaat is wanneer je een unit met een hogere QTS in een basreflex behuizing toepast.
Wat is het resultaat van de onderstaande unit in basreflex?, en is dit "klinkend" te krijgen.

RE=6.8
QMS=10.65
QES=0.67
QTS=0.63
FS=27
VAS=106
impedantie=2x4
Diameter=15 inch

Alvast bedankt voor de antwoorden
Chris_T

Bericht door Chris_T »

Als je een beetje handig met programma's bent kan ik je WinISD erg aanraden.
Het is een heel fijn programma om in een oogopslag te zien hoe veranderingen in de driver parameters zich vertalen in het gedrag.

De genoemde driver heeft wel een erg hoge qts, het lijkt me vooral iets voor een openbaffle/dipool.
Wanneer je deze in een bassreflexkast of gesloten kast gaat maken,
zal deze wel erg (te groot naar mijn mening) moeten worden om een vervelende bult in het basgebied te vermijden (m.a.w. de bekende bonkbas ;)).
richard

Bericht door richard »

Hij zal het wellicht ook goed doen in een TL.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

ik heb hem ingevoerd bij Winisd en inderdaad moet er een gigakast van een 400 liter worden toegepast voor een rechter response, bij een beschaafdere 100 liter kast ontstaat er een enorme bult in de output rond 40 Hz, ik moet helaas inzien dat deze units heel geschikt zijn voor in de auto maar niet voor in huis, ik had ze al eens in een 250 liter kast ingebouwd (gesloten trouwens) maar de bas klonk heel dun en heel armoedig, dus tips voor een goede unit van 15 of 18 inch voor een drieweg systeem uitgevoerd als basreflex zijn welkom.
Chris_T

Bericht door Chris_T »

Niet per ongeluk in tegenfase aangesloten?
Ik kan me niet voorstellen dat een 15"er een slappe bas heeft, of je moet echt van diep laag houden (30Hz en lager).

WinISD geeft bij mij namelijk een redelijk diep f3 punt bij een gesloten kast, ca. 30 Hz. Moet roomgain moet dat wel bijna tot de laagste octaaf doorlopen.
Echt niet mis, als deze woofer dit kastvolume aankan.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Je bent er vroeg bij ! (of laat dat ken ook)
Ik houdt van een diepe bas en ik wil graag tot de laagste octaaf kunnen horen maar dan wel op een nette manier, dus muziekaal en strak. ik heb een huiskamer van 6 bij 6 met een plavuizenvloer, maar even afgaan op jouw ervaringen, in wat voor een kast zou jij ze inbouwen, qua inhoudt en afstemming, of gesloten, misschien dat ik daar wat wijzer van wordt en een proefkast kan maken.
Ze waren niet in tegenfase aangesloten dit heb ik gecontroleerd en bovendien gebeurt dit met meegeleverde stripjes waardoor tegenfase aansluiten niet mogelijk is .
Chris_T

Bericht door Chris_T »

Vroeg in mijn geval ;).

Ik zou je heel graag verder willen helpen, maar er missen teveel driver gegevens (x-max, belastbaarheid, FR verloop, stijfheid etc.) om echt iets daarover te zeggen.
Daarnaast ben ik ook maar een beginnende diy-er die nog volop in de leer is en kan ik helaas nog niet uit ervaring spreken.
De ervaring die ik nu heb is vooral te danken aan de mooie projecten en discussies die hier op het forum te volgen zijn.
En natuurlijke het beroemde kookboek van Vance Dickason.

Maar persoonlijk zou ik een andere woofer nemen, eentje waarvan je alle gegevens van hebt.

Voor een bassrelfex is deze driver niet geschikt, daar is Qts veels te hoog voor.
Een geslotenkast zou kunnen maar die vertoont een redelijk piek in de groupdelay bij een 100l kast (dat zou ik een redelijke volume vinden), niet beter dan een goede bassreflex.
Over dipool en TL's kan ik echt niets zeggen, daar heb ik nog maar heel weinig van gelezen en nog niet in het echt gehoord.
Wel weet ik dat TL's bekend staan om hun diepe doorlopende bas met een warm karakter.
Mocht je er toch mee willen doorgaan dan zou ik als eerste uitgangspunt een gesloten kast met een volume rond de VAS maken.

Een vierkante kamer van 6 bij 6 met harde vloer is trouwens best ongunstig, daar moet een grote staande golf rond de 60Hz bij onstaan en het kan best veel roet in het eten gooien.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Dit is duidelijk een car speaker gezien de parameters. Een dergelijke speaker met een QTS=0.63 in een kast stoppen is eigenlijk geen doen. Ook al zou je hem in een kast ter grootte van VAS stoppen dan nog gaat dat erg van "boem boem" doen.

In een TL is een optie maar die gaat dan ook flink aan de maat worden. Alternatief is om hem in een CB te stoppen van tussen de 50L en 100L en de basbult dan te corrigeren met een Linkwitz transform. Maar ja, dan zit je wel aan een stukje elektronica vast voor je EV. Dat is ook niet alles.
Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Wat is een "car speaker" dan voor speaker?.... :wink:
Het is een woofer die je free-air kan (en moet) gebruiken, bijvoorbeeld in een auto. Dus in een baffle zetten en de kofferruimte als klankkast gebruiken. Wellicht ook dipool, maar daar heb ik geen bouwervaring mee.
Is het een PA woofer oid?
Rob.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Het is inderdaad een luidspreker bedoeld voor in de auto, maar omdat de fabrikant dit zelf units voor "soundquality" noemt dacht ik dat er ook wel wat leuks voor in huis te maken was, echter nog niet het verband kunnen leggen met de QTS en de kast/klank combinatie welke me inmiddels wel geheel duidelijk is. De unit waar het hier om ging is een MB-quart RWE354.
ik moet dus op zoek naar andere units, nu is het wel zo dat er dan genoeg 12 inch units zijn voor in de huiskamer welke gepoort toe te passen zijn, want dat wil ik namelijk, echter wanneer je groter wilt naar de 15 of 18 inch dan wordt de spoeling ineens erg dun.

Misschien hebben jullie tips voor me als ik de laagste octaven op een nette manier wil weergeven welke unit hier voor een normale prijs in aanmerking komt.

http://www.maxxsonics.net/manuals/mbqua ... manual.pdf

Afbeelding

Wat me trouwens alleen helemaal niet helder is, ook na zoeken op internet is hoe je de parameters moet opvatten bij een dual voicecoil unit, slaan de parameters op één spoel of op een serieschakeling van beide spoelen of juist parallel, dat zou namelijk de zaken nog eens kunnen veranderen, misschien dat iemand hier daar een antwoord op heeft .

Wat ook grappig is (of niet) is dat de gebruiksaanwijzing inclusief parameters uiteraard wordt meegeleverd met de units, maar dat deze tevens te downloaden is, ze zien er hetzelfde uit, echter zijn de parameters tussen de meegeleverde versie en de downloadversie totaal verschillend, dat is om het extra makkelijk te maken.
En dan te bedenken dat ik 10 van deze units in huis heb, het zou echt zonde zijn als ze ongeschikt blijken.
richard

Bericht door richard »

Stephen2006 schreef:
Het is inderdaad een luidspreker bedoeld voor in de auto, maar omdat de fabrikant dit zelf units voor "soundquality" noemt dacht ik dat er ook wel wat leuks voor in huis te maken was, echter nog niet het verband kunnen leggen met de QTS en de kast/klank combinatie welke me inmiddels wel geheel duidelijk is.
Je kan veel uit de Q opmaken, hoger dan 0,6 of 0,7 is bijna alleen bruikbaar in een open baffle of een 'lekke' behuizing.
lager dan 0,2 hoort in een hoornconstructie.
Bruikbaarder is de verhouding Fs/Qts:
Fs/Qts < 40 = TL
40 - 80 = gesloten box
80 - 120 = basreflex
Fs/Qts > 120 = hoorn

Dit zijn overigens vuistregels, per geval kun je bekijken of het kastvolume of de laagweergave van het geheel nog acceptabel is.
Wat me trouwens alleen helemaal niet helder is, ook na zoeken op internet is hoe je de parameters moet opvatten bij een dual voicecoil unit,
Dat hoort bij de parameters vermeld te zijn, maar meestal kun je dat wel uit de Re opmaken, in jouw voorbeeld staan ze blijkbaar in serie.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: hogere QTS in bas reflex

Bericht door Henkjan »

Stephen2006 schreef:
is dit "klinkend" te krijgen.

RE=6.8
QMS=10.65
QES=0.67
QTS=0.63
FS=27
VAS=106
impedantie=2x4
Diameter=15 inch
waarom niet in een TL? zou heerlijk diep gaan (wordt wel groot naturlijk)

DVC: meestal zijn de parameters voor een DVC opgegeven met 1 spoel (en de andere dus open). als je de spoelen in serie of paralel gebruikt, dan zal Qe halveren en Qt dus ook flink omlaag gaan (naar 0.325) waardoor die ineens prachtig in een BR gaat 8)
richard

Bericht door richard »

Henkjan schreef:
DVC: meestal zijn de parameters voor een DVC opgegeven met 1 spoel (en de andere dus open).
Deze woofer heeft een spreekspoel van 2 x 4 Ohm, met een Re van 6,8 staan ze in serie, één enkele spoel zal een Re van 3,4 hebben.

Uit het datablad blijkt dat de Q 0,43 is, dat lijkt me prima bruikbaar.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

richard schreef:
Uit het datablad blijkt dat de Q 0,43 is, dat lijkt me prima bruikbaar.
Dit is dan wel het internet datablad welke zoals ik aangaf sterk verschilt met de meegeleverde versie waarin de parameters staan zoals ik ze in mijn openingspost noemde.

QTS=0,63
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Ik had al eens testkasten gemaakt van 300 liter waar dan twee van deze woofers per kast in zaten, dit klonk dus heel erg dun, nu heb ik de kasten gepoort gemaakt en komt er dus een behoorlijk leefbare bas vanaf, er is echt wel naar te luisteren zo, alleen dan wel met een bult, en bovendien zou deze weergave met veel kleinere kasten ook moeten kunnen bij gebruik van andere units, dus in dat opzicht vindt ik het zonde, ik ben als laatste redmiddel wel heel erg geïnteresseerd geraakt in de transmissielijn dus ik hoop dat iemand die daar meer ervaring mee heeft aan de hand van de parameters waarmee ik dit topic geopend heb een kast voor me zou willen berekenen, dan zal ik deze bouwen en het resultaat hier benoemen .
alvast mijn zeer gewaardeerde dank.
bartsegers

Bericht door bartsegers »

Een TL, met een 12"unit en zulk lage Fs wordt wel van formaat....
MAar dat kan wel een zeer prettige laagweergave opleveren!

Heb eerder een dubbel gevouwen TL gemaakt voor 2x10" en het was groot en lomp, maar compleet rustige maar krachtige laagweergave
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Dit is nog wel een 15" unit, dus ik hoop dat iemand de bereidwilligheid heeft om een TL voor me te calculeren, dan bouw ik hem ook !. ik ben wel in voor een geintje :lol:
bartsegers

Ik heb wel een bouwplan voor een 15"TL, maar die is voor autogebruik.
De laagweergave is door een compromise wat minder bij thuisgebruik.

Met oa. de eenvoudige rekenregels van Sietse, kun je zelf ook een basis TL uitrekenen en bouwen trouwens.

Als je hem goed taps maakt, (bv met een verhouding van 3:1) kun je met een lengte van dik 2 meter erg laag komen.

Heb helaas nu geen tijd, maar er zijn zeker anderen die eventueel dit kunnen simuleren.
sietse

Bericht door sietse »

Met Fs 27Hz, wordt de line
1/4 x C/Fs = 1/4 x 300/27 = 2,77 zeg maar 2,7 mtr lang. Dat lijkt me nog al wat in een auto? Nog afgezien van het oppervlak van de line. Maar, zie mijn onderschrift.. 8)
bartsegers

de line was wat korter, gaf een wat boomerige output wat gewenst was...

de line was een 2 meter..

Maar, alles kan!
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

of volgens de tabellen van MJK...
met gegokte Sd en BL (staan die niet in de specs?)
Bijlagen
Clipboard02.png
wel een erg kleine poort zo
wel een erg kleine poort zo
Clipboard03.png
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Dankjewel Henk-Jan, hier ben ik heel blij mee, ik ga de laatste, welke ook de grootste is bouwen, op welke frequentie is deze afgestemd?, waarom zit bij deze transmissielijn de driver halverwege de lijn?, dat zijn de enige twee vragen die ik heb en ik ga hem zeker bouwen om te zien wat het resultaat is.
bartsegers

volgens mij zijn ze alle 3 rond dezelfde tuningsfrequentie gemaakt. De hogere verhouding in tapsheid maakt de line korter in de eerste 2 gevallen. (tov 3).

Maar waarom een 2,5cm dikte nemen voor je hout? 2.2 is misschien gangbaarder.

@ stephen2006, je bent wel verplicht bracing toe te voegen bij zulk model kast. liefst over de hele lengte van de lijn.
weidok

Bericht door weidok »

Henkjan schreef:
of volgens de tabellen van MJK...
met gegokte Sd en BL (staan die niet in de specs?)
Kun je het rekenblad ook laten zien.. :)
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

:oops: niet opgeslagen (en zit nu achter een PC zonder excel, maar ik had dus als gok de Sd en BL van de CSS SDX15 gepakt)
Plaats reactie