Speakers maken voor caravan
Moderator: Beheerdersteam
Speakers maken voor caravan
Hallo, ik ben nieuw hier. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het volgende.
Ik wil in mijn caravan een paar speakers plaatsen. De volgende zaken heb ik al: Kenwood autoradio; gestabiliseerde 12V voeding en 2 car-speakers (2-weg, 5" (130 mm) + tweeter 1/2", max. 150 W, freq. respons 50 Hz-20 kHz, 88 dB/W/m, 4 Ohm).
Het hoeft geen Hifi te zijn, kan ook niet met deze speakertjes, maar wel graag een redelijk geluid. 'k ben liefhebber van klassiek. In een caravan past maar een heel bescheiden geluidsvolume (ik wil geen boze buurman aan de deur) en ook maar heel bescheiden speakers qua omvang en gewicht. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Gesloten boxen of open of ??
Wie kan mij op weg helpen?
Ik wil in mijn caravan een paar speakers plaatsen. De volgende zaken heb ik al: Kenwood autoradio; gestabiliseerde 12V voeding en 2 car-speakers (2-weg, 5" (130 mm) + tweeter 1/2", max. 150 W, freq. respons 50 Hz-20 kHz, 88 dB/W/m, 4 Ohm).
Het hoeft geen Hifi te zijn, kan ook niet met deze speakertjes, maar wel graag een redelijk geluid. 'k ben liefhebber van klassiek. In een caravan past maar een heel bescheiden geluidsvolume (ik wil geen boze buurman aan de deur) en ook maar heel bescheiden speakers qua omvang en gewicht. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Gesloten boxen of open of ??
Wie kan mij op weg helpen?
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Speakers maken voor caravan
lijkt mij belangrijk om eens te kijken waar je altijd zit.
je zit namelijk al snel met je neus tegen die speakers aan in een caravan.
bij ons zitten ze naast het fornuis in een voorraadkastje (met dubbele bodem)
super flat speakertjes zijn dat, dus die komen klaar met een ibouwdiepte van 3-4 cm.
jouw autospeakers zou ik ook gewoon in een voorraadkastje wegmoffelen.
je zit namelijk al snel met je neus tegen die speakers aan in een caravan.
bij ons zitten ze naast het fornuis in een voorraadkastje (met dubbele bodem)
super flat speakertjes zijn dat, dus die komen klaar met een ibouwdiepte van 3-4 cm.
jouw autospeakers zou ik ook gewoon in een voorraadkastje wegmoffelen.
Re: Speakers maken voor caravan
Inderdaad is dit heel belangrijk. Dit is o.a. de reden waarom ik andere speakers wil. Ik heb een caravan met eindkeuken en vooraan een rondzit. Je zit dus gewoonlijk vooraan in een hoek met het gezicht naar achteren. Dit is mijn favoriete lees-/luisterplaats. Ik wil daarom aan de andere kant van de zithoek (op ca. 1,80 m afstand) aan weerszijden speakers hebben die naar voren stralen. Een plaats in een kast zou maar voor 1 speaker een optie zijn, aan de andere kant zit de koelkast, dus dat lukt niet, bovendien heb ik er moeite mee om in de kast een groot gat te zagen, heeft niet mijn voorkeur. Echter ik kan wel aan weerszijden van de zithoek een paar kleine boxjes kwijt van 16,5 cm breed en ongeveer even hoog of iets meer, diepte 10 - 15 cm. Dus dat is het probleem niet direct, maar de vraag is of dit geheel gesloten boxen moeten zijn of juist niet of dat een baspoort aanbeveling verdient, ik noem maar wat. Ik ben niet deskundig op audiogebied, daarom stel ik de vraag aan de deskundigen op dit forum.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Speakers maken voor caravan
uhm...
grootste kans van slagen heb je dan met een "lekke" kast.
een setje 13cm speakers in bijvoorbeeld een 5-6 liter kastje zal wel werken.
Laagweergave is ondergeschikt heb ik gelezen.
Een kastje lek maken, doe je door bijvoorbeeld de achterkant te perforeren met een groot aantal boorgaatjes
grootste kans van slagen heb je dan met een "lekke" kast.
een setje 13cm speakers in bijvoorbeeld een 5-6 liter kastje zal wel werken.
Laagweergave is ondergeschikt heb ik gelezen.
Een kastje lek maken, doe je door bijvoorbeeld de achterkant te perforeren met een groot aantal boorgaatjes
Re: Speakers maken voor caravan
Wat bedoel je met een "setje speakers" in een 5-6 liter kastje? 2 speakers in één kast? Nee toch?
En 5-6 liter inhoud is wel erg veel. Ik dacht zelf aan 2 boxjes met elk een inhoud van 2,5 á 3,5 liter.
Nou, niet echt. Bij klassiek en orgelmuziek zijn de bassen niet onbelangrijk, integendeel. Niet hard, maar wel gaaf als het kan.
En 5-6 liter inhoud is wel erg veel. Ik dacht zelf aan 2 boxjes met elk een inhoud van 2,5 á 3,5 liter.
Laagweergave is ondergeschikt heb ik gelezen.
Nou, niet echt. Bij klassiek en orgelmuziek zijn de bassen niet onbelangrijk, integendeel. Niet hard, maar wel gaaf als het kan.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Speakers maken voor caravan
nee, sorry, 1 speaker uiteraard per kastje.
Wat let je om een testkastje te maken van bijvoorbeeld 3 liter?
eerst gesloten, testen in de caravan.
eventueel aanpassen door de kast lek te maken, wederom ff testen.
in de caravan heb je een flinke boost in het laag, door het opgesloten volume.
Zelfde als in de auto dus.
FF proberen kan geen kwaad denk ik in zo een specifiek geval.
Wat let je om een testkastje te maken van bijvoorbeeld 3 liter?
eerst gesloten, testen in de caravan.
eventueel aanpassen door de kast lek te maken, wederom ff testen.
in de caravan heb je een flinke boost in het laag, door het opgesloten volume.
Zelfde als in de auto dus.
FF proberen kan geen kwaad denk ik in zo een specifiek geval.
Re: Speakers maken voor caravan
Lijkt mij geen slecht idee. Ga ik doen.
'k heb nog wat houtvezelplaat liggen, niet direct het mooiste materiaal qua uiterlijk, maar voor een probeersel geeft dat niet zo.
Wat denk je, als ik een box gesloten en de andere open maak, kan ik ze dan niet beter vergelijken?
O ja, en voor de reflexpoort zou daar een stukje pvc-pijp Ø 30 mm bruikbaar voor kunnen zijn?
Bedankt voor het advies tot zover.
'k heb nog wat houtvezelplaat liggen, niet direct het mooiste materiaal qua uiterlijk, maar voor een probeersel geeft dat niet zo.
Wat denk je, als ik een box gesloten en de andere open maak, kan ik ze dan niet beter vergelijken?
O ja, en voor de reflexpoort zou daar een stukje pvc-pijp Ø 30 mm bruikbaar voor kunnen zijn?
Bedankt voor het advies tot zover.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Speakers maken voor caravan
hoi leo,
ik bedoel met een "open" speakerkast een kast die echt lek is (als een autodeur)
niet met een basreflex pijp erin, dat is een ander boxprincipe.
zoals:

ik bedoel met een "open" speakerkast een kast die echt lek is (als een autodeur)
niet met een basreflex pijp erin, dat is een ander boxprincipe.
zoals:

Re: Speakers maken voor caravan
OK, helder.
Ik veronderstel dat een open zijkant (tegen de caravanwand dan) i.p.v. een open achterkant het zelfde effect heeft. De ene box blijft namelijk aan de achterzijde in het zicht.
Overigens wat denk je van een basreflexkast? Ik zie de meeste pc-speakerboxjes uitgevoerd als basreflexbox. Niet dat daar nou zo'n best geluid uitkomt, maar dat heeft denk ik vooral te maken met de dunwandige plasticbehuizing en uiteraard de minimale afmetingen. Maar ik neem aan dat er wel over is nagedacht met de bedoeling om het beetje bas dat door de speakertjes wordt geleverd zo veel mogelijk te benutten. Overigens wil ik later nog wel eens een paar boxjes maken voor mijn pc. Maar dat terzijde.
Ik veronderstel dat een open zijkant (tegen de caravanwand dan) i.p.v. een open achterkant het zelfde effect heeft. De ene box blijft namelijk aan de achterzijde in het zicht.
Overigens wat denk je van een basreflexkast? Ik zie de meeste pc-speakerboxjes uitgevoerd als basreflexbox. Niet dat daar nou zo'n best geluid uitkomt, maar dat heeft denk ik vooral te maken met de dunwandige plasticbehuizing en uiteraard de minimale afmetingen. Maar ik neem aan dat er wel over is nagedacht met de bedoeling om het beetje bas dat door de speakertjes wordt geleverd zo veel mogelijk te benutten. Overigens wil ik later nog wel eens een paar boxjes maken voor mijn pc. Maar dat terzijde.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Speakers maken voor caravan
Over het algemeen worden die kleine boxjes inderdaad als basreflex kast gebruikt.
zoals je zelf aangeeft, om het beetje bas wat eruit komt te boosten.
(heeft vaak niets met hifi te maken overigens...)
Deze autospeakers zomaar in een basreflexkast schroeven, kan slecht uitpakken.
(ze zijn ontworpen voor een deur/dashbord) een andere kastconstructie dus.
het zou best KUNNEN, maar garantie heb je niet.
Proberen kun je natuurlijk altijd!
Je neemt die 3cm PVC pijp, en zet een 12cm lang pijpje in een 3 liter kastje. (afstemming is dan 70 hz)
lijkt mij voor een 13cm autospeakertje laag genoeg.
Als jij tijd en zin hebt, moet je deze ook gewoon proberen.
(de pijp dichtzetten kan altijd, en levert je een gesloten kastje op...)
Andere vraag, heb je merk en type van de speakers toevallig?
(misschien dat de fabrikant wel degelijk de speakergegevens heeft namelijk)
Dan kunnen wij simuleren wat deze speakers het fijnste vinden
zoals je zelf aangeeft, om het beetje bas wat eruit komt te boosten.
(heeft vaak niets met hifi te maken overigens...)
Deze autospeakers zomaar in een basreflexkast schroeven, kan slecht uitpakken.
(ze zijn ontworpen voor een deur/dashbord) een andere kastconstructie dus.
het zou best KUNNEN, maar garantie heb je niet.
Proberen kun je natuurlijk altijd!
Je neemt die 3cm PVC pijp, en zet een 12cm lang pijpje in een 3 liter kastje. (afstemming is dan 70 hz)
lijkt mij voor een 13cm autospeakertje laag genoeg.
Als jij tijd en zin hebt, moet je deze ook gewoon proberen.
(de pijp dichtzetten kan altijd, en levert je een gesloten kastje op...)
Andere vraag, heb je merk en type van de speakers toevallig?
(misschien dat de fabrikant wel degelijk de speakergegevens heeft namelijk)
Dan kunnen wij simuleren wat deze speakers het fijnste vinden
Re: Speakers maken voor caravan
Rockwood RK-130. Helaas kan ik op internet nergens nadere gegevens ontdekken, behalve wat ik al eerder heb opgegeven.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Speakers maken voor caravan
nee helaas, die hebben geen gegevens.
probeer maar eens een basreflex kastje, en evt gesloten (en met open zijkant)
zit je altijd safe
probeer maar eens een basreflex kastje, en evt gesloten (en met open zijkant)
zit je altijd safe
Re: Speakers maken voor caravan
'k ben bezig een ontwerp te maken waarmee je alle kanten op kan.
Nog een vraagje: moet de binnenkant worden bekleed met dempingsmateriaal?
En het reflexpijpje moet dat, behalve de lengte, nog aan bepaalde voorwaarden/afmetingen voldoen? Ik dacht eerst aan dikwandige pvc-buis rond 32 mm, maar ik heb ook nog een stuk aluminium pijp rond 28 mm liggen. Is dat ook bruikbaar?
Nog een vraagje: moet de binnenkant worden bekleed met dempingsmateriaal?
En het reflexpijpje moet dat, behalve de lengte, nog aan bepaalde voorwaarden/afmetingen voldoen? Ik dacht eerst aan dikwandige pvc-buis rond 32 mm, maar ik heb ook nog een stuk aluminium pijp rond 28 mm liggen. Is dat ook bruikbaar?
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Speakers maken voor caravan
de diameter moet niet te klein worden.
maar voor een 13cm speakertje volstaat 28 of 32 mm wel.
laat even weten als je de kastjes klaar hebt, hoe groot ze netto zijn geworden.
bekleden van binnen kan, hoeft niet.
kun je eenvoudig doen met wat wit polyester filtermatten die ze in de discount winkel verkopen voor wasemkapfilters.
succes!
maar voor een 13cm speakertje volstaat 28 of 32 mm wel.
laat even weten als je de kastjes klaar hebt, hoe groot ze netto zijn geworden.
bekleden van binnen kan, hoeft niet.
kun je eenvoudig doen met wat wit polyester filtermatten die ze in de discount winkel verkopen voor wasemkapfilters.
succes!
Re: Speakers maken voor caravan
De kastjes zijn klaar.
De inwendige maten zijn h x b x d=17,8 x 13,3 x 11,7 cm. Met wat aftrek voor de terminal wordt de netto inhoud 2,767 ltr.
Morgen nog de speakers monteren. (Frames heten die in vakjargon, dacht ik gezien te hebben?)
Vrijdag haal ik de caravan uit de stalling, waarna ik het resultaat kan beluisteren.
De inwendige maten zijn h x b x d=17,8 x 13,3 x 11,7 cm. Met wat aftrek voor de terminal wordt de netto inhoud 2,767 ltr.
Morgen nog de speakers monteren. (Frames heten die in vakjargon, dacht ik gezien te hebben?)
Vrijdag haal ik de caravan uit de stalling, waarna ik het resultaat kan beluisteren.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Speakers maken voor caravan
hoi leo,
mooi werk he?
die buisjes, welke binnenmaat hebben die ?
kan ik je zeggen hoe lang ze moeten zijn.
mooi werk he?
die buisjes, welke binnenmaat hebben die ?
kan ik je zeggen hoe lang ze moeten zijn.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Speakers maken voor caravan
even vooruitlopend:
buisje rond 28 (binnenmaat 26) moet 10cm lang zijn.
buisje dik rond 32 (binnenmaat ook 26?) idem.
dit is dan een kastje dat rond de 70hz "getuned" is. veel lager heeft geen zin denk ik met 13cm speakers.
iets in de poort stoppen, is eenvoudig vergelijken tussen een gesloten en basreflex kastje.
buisje rond 28 (binnenmaat 26) moet 10cm lang zijn.
buisje dik rond 32 (binnenmaat ook 26?) idem.
dit is dan een kastje dat rond de 70hz "getuned" is. veel lager heeft geen zin denk ik met 13cm speakers.
iets in de poort stoppen, is eenvoudig vergelijken tussen een gesloten en basreflex kastje.
Re: Speakers maken voor caravan
De pvc-buis is uitwendig 32 mm en inwendig 25 mm en de aluminium pijp uitwendig 28 mm en inwendig ook 25 mm.
Even een vraag: maakt het geen verschil of ik nu de dikwandige en veel stijvere pvc-buis gebruikt of de dunwandige aluminium pijp. Ik zou ze natuurlijk kunnen vergelijken, de pvc-buis in de ene box en de aluminium pijp in de andere. Maar even op mijn gevoel afgaand denk ik dat de aluminium pijp zou kunnen gaan meeresoneren en zo onverwachte effecten geeft. Enig idee?
Even een vraag: maakt het geen verschil of ik nu de dikwandige en veel stijvere pvc-buis gebruikt of de dunwandige aluminium pijp. Ik zou ze natuurlijk kunnen vergelijken, de pvc-buis in de ene box en de aluminium pijp in de andere. Maar even op mijn gevoel afgaand denk ik dat de aluminium pijp zou kunnen gaan meeresoneren en zo onverwachte effecten geeft. Enig idee?
Ik kan aan de buitenzijde er een stukje h.v.plaat op schroeven. Dan is het wel goed dicht.iets in de poort stoppen, is eenvoudig vergelijken tussen een gesloten en basreflex kastje.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Speakers maken voor caravan
je gaat geen verschil horen tussen beide pijpjes, ze zijn zo kort namelijk...
Maar, bij een inwendige diameter van 25mm, kun je ze het beste 9 cm lang maken.
Doe je ook een beetje synthetische wol in het kastje?
Doe dit dan niet voor de poort, lijkt misschien logisch.

Als je het poortje vastzet door hem in de baffle (voorkant speaker) vast te zetten, en achteraan OOK vast te zetten, zit je helemaal safe!. (vierkant blokje met rond gat erin, en vastlijmen)
Maar, bij een inwendige diameter van 25mm, kun je ze het beste 9 cm lang maken.
Doe je ook een beetje synthetische wol in het kastje?
Doe dit dan niet voor de poort, lijkt misschien logisch.

Als je het poortje vastzet door hem in de baffle (voorkant speaker) vast te zetten, en achteraan OOK vast te zetten, zit je helemaal safe!. (vierkant blokje met rond gat erin, en vastlijmen)
Re: Speakers maken voor caravan
Wat is de functie van die wol? Ook nodig als ik de wanden bekleed met filtermatten?
De boxjes hangen aan de onderzijde van de bovenkastjes. Is er bezwaar tegen als ik de br. pijpjes door de bodem steekt? Alleen zijn ze dan wel direct gericht op de speakers en wordt het geluid niet vooraf gereflecteerd. Ik heb geen idee of dat een probleem oplevert.
De boxjes hangen aan de onderzijde van de bovenkastjes. Is er bezwaar tegen als ik de br. pijpjes door de bodem steekt? Alleen zijn ze dan wel direct gericht op de speakers en wordt het geluid niet vooraf gereflecteerd. Ik heb geen idee of dat een probleem oplevert.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Speakers maken voor caravan
hoi LEo,
ik snap je opstelling even niet helemaal...
een van deze twee op de tekening?
de basreflexpoort kun je eigenlijk overal monteren, misschien IETS mooier is het om de speaker niet direct stralend in de poort te hebben. (krijg je middentonen door de baspoort erbij)
naar voren, achteren, onder of boven, alles kan eigenlijk. (Ik zou het in dezelfde richting laten stralen als de speaker)
Beetje wol op de wandjes van het kastje is genoeg hoor verder. je kunt altijd nog meer wol toevoegen.
(kan de laagweergave ietwat aandikken mits gewenst)
ik snap je opstelling even niet helemaal...
een van deze twee op de tekening?
de basreflexpoort kun je eigenlijk overal monteren, misschien IETS mooier is het om de speaker niet direct stralend in de poort te hebben. (krijg je middentonen door de baspoort erbij)
naar voren, achteren, onder of boven, alles kan eigenlijk. (Ik zou het in dezelfde richting laten stralen als de speaker)
Beetje wol op de wandjes van het kastje is genoeg hoor verder. je kunt altijd nog meer wol toevoegen.
(kan de laagweergave ietwat aandikken mits gewenst)
Re: Speakers maken voor caravan
Aan de voorzijde (baffle) is niet veel ruimte over voor een baspijp onder de speakerafdekking, de pijp komt dan als het ware direct op de bodem te liggen. Voor mijn gevoel is dat minder juist. Vandaar dat ik me afvroeg of ik de pijp naar onderen door de bodem kon steken, dus opstaand. Alleen heeft dat het bezwaar, zoals je terecht opmerkt, dat er dan directe instraling is van middentonen door de poort. Dus dat doe ik maar niet, ik steek de pijp door de voorkant en naar achteren ca. 1 á 1,5 cm schuin omhoog.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Speakers maken voor caravan
kun je dit eens tekenen in paint??
(kan het niet volgen namelijk)
(kan het niet volgen namelijk)
Re: Speakers maken voor caravan
Ik hoop dat bijgaande tekening e.e.a. verduidelijkt.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
