Seas Excel W26FX001 Sub

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
weetikveel!
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 19:52

Seas Excel W26FX001 Sub

Bericht door weetikveel! »

Ik ben al een tijdje bezig met het idee om een Sub te bouwen voor bij mijn PC speakers (Picolino's). En zoals iedereen wenst moet hij compact worden en een strak diep laag weergeven. Na een tijdje gezocht te hebben naar drivers kwam ik op marktplaats een Seas Excel W26FX001 tegen voor de helft van de nieuwprijs.Sinds ik de Seas Excel serie heb gezien heb ik er altijd een willen bemachtigen, ik vind ze echt prachtig. Ik kon hem daarom niet laten liggen heb heb hem opgehaald.

Het doel is dus om een compacte subwoofer te maken met een diepe strakke laagweergave. Ik heb in WinISD al wat behuizingen geprobeerd nadat ik de WinISD handleiding had doorgelezen. Ik kom nu uit op een gesloten behuizing van 55l. Dan zou hij zonder boost naar de 38 hz moeten gaan.

Ik ben van plan om een conrad 150watt sub amp te gebruiken omdat ik die nog heb liggen. Nu is mijn eerste vraag of jullie mijn voorstel van een 55l gesloten behuizing OK vinden. Mijn tweede vraag is hoe ik de sub amp aanpas zodat de sub lager speelt dan 38 hz en hoe ik dit simuleer in WinISD. Ik meen dat b_force een excel tool heeft hiervoor maar dat weet ik niet zeker (kan hem ook niet meer terugvinden).
Bijlagen
winisd1.JPG
P1040198.JPG
P1040199.JPG
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Seas Excel W26FX001 Sub

Bericht door Martijn H »

Je zou twee kasten kunnen maken en de woofers dan parallel kunnen aansluiten op je amp. Door flink te boosten op b.v. 25 Hz kom je toch laag en met de boost kan je kast ook een stuk kleiner worden, zeg 30l per stuk. Met twee subs heb je over het algemeen een wat gecontroleerder laag dan met 1.
weetikveel!
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 19:52

Re: Seas Excel W26FX001 Sub

Bericht door weetikveel! »

Misschien niet helemaal duidelijk in mijn verhaal maar het gaat om een enkele woofer. Het is voor bij de pc en ik vond een seas dan al redelijk luxe :lol:
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Seas Excel W26FX001 Sub

Bericht door Martijn H »

ah ik zie twee plaatjes en dacht dat je er dus ook twee had! :mrgreen:

30 liter moet geen probleem zijn als je de mogelijkheid hebt om te boosten. Je kan dan ook lager komen.
weetikveel!
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 19:52

Re: Seas Excel W26FX001 Sub

Bericht door weetikveel! »

Kleiner zou nog mooier zijn maar hoeveel ga ik dan inleveren op SPL in verhouding tot 55l?
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: Seas Excel W26FX001 Sub

Bericht door Vuurkat »

In WinISD kan je de boost simuleren als een hoogdoorlaatfilter met een Q van > 0,71 (highpass --> SOS, User specified fc and Q).

Hier is dat tooltje b_force te vinden en zo kom je bij de weerstanden die je moet aanpassen.
Laatst gewijzigd door Vuurkat op wo 31 aug 2011, 12:59, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Seas Excel W26FX001 Sub

Bericht door Martijn H »

Niks, maar je kan in winisd zien dat je meer vermogen nodig hebt. Je moet dan even bekijken hoeveel VA nodig is om xmax te halen op bijv 25Hz. Dat doe je door wat te spelen met het wattage onder het tab signal en dan te schakelen tussen het excursion en VA scherm.

Een kleine kast dempt de driver meer dus moet er meer vermogen naar de woofer om gelijke uitslag(=gelijke output) te kunnen maken als in een grotere kast
weetikveel!
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 19:52

Re: Seas Excel W26FX001 Sub

Bericht door weetikveel! »

Ah kijk, hier leer ik weer een hoop van. Mijn vermogens limiet ligt op 150 watt aan 8ohm vanwege de conrad amp. Mag je VA (volt*ampere) beschouwen als Watt? Ik ga nog even spelen met WinISD.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Seas Excel W26FX001 Sub

Bericht door b_force »

Ik zou hem verkopen en voor dat geld een XLS10 kopen :wink:
Hou je zelfs nog centen over 8)
weetikveel!
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 19:52

Re: Seas Excel W26FX001 Sub

Bericht door weetikveel! »

Tja, ik ben een beetje verliefd op de excel lijn. Ik heb een XLS10 draaien bij de mijn ''serieuze'' apparatuur dus snap enigszins wat je bedoeld :P.
Wat ik niet snap is het excel tooltje. Hoe moet ik dit toepassen op het Highpass filter in WinISD?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Seas Excel W26FX001 Sub

Bericht door b_force »

weetikveel!
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 19:52

Re: Seas Excel W26FX001 Sub

Bericht door weetikveel! »

b_force schreef:
Ja die :)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Seas Excel W26FX001 Sub

Bericht door b_force »

Het idee is dat je eerst in WinISD een ontwerp maakt dat aan jou eisen voldoet.
Soms kom je dan uit op een ontwerp waar een bepaalde highpass met boost nodig is.
Dat is in te stellen bij Highpass filter -> SOS.

Vervolgens kun je dat dan "vertalen" naar die Excel sheet, zodat je weet hoe je het actieve filter kunt maken.

Andersom kan natuurlijk ook.
Van bepaalde plate-amps is bekend wat het highpass filter is.
Deze voer je dan in bij WinISD en dan weet je wat het totaal gaat worden.
weetikveel!
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 19:52

Re: Seas Excel W26FX001 Sub

Bericht door weetikveel! »

Oke duidelijk. Hiermee kan ik dus de nieuwe weerstanden uitrekenen.

Dan vuur ik nog een paar vragen af:

- In excel is dan R26=R1 en R27=R2?
- Als ik een highpass filter toepas ontstaat er een flinke piek in de group delay, in hoeverre is dat nadelig?
- In WinISD kan ik ook de cutoff invullen, moet dat ook in excel?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Seas Excel W26FX001 Sub

Bericht door b_force »

weetikveel! schreef:
Oke duidelijk. Hiermee kan ik dus de nieuwe weerstanden uitrekenen.

Dan vuur ik nog een paar vragen af:

- In excel is dan R26=R1 en R27=R2?
- Als ik een highpass filter toepas ontstaat er een flinke piek in de group delay, in hoeverre is dat nadelig?
- In WinISD kan ik ook de cutoff invullen, moet dat ook in excel?
- Ja
- Ideaal is het niet, het is natuurlijk altijd een compromis.
- Ja, je moet de Q factor opgeven en de fs (of fc/ cutoff)
weetikveel!
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 19:52

Re: Seas Excel W26FX001 Sub

Bericht door weetikveel! »

Klopt het volgende?:

Een kleinere behuizing zal op dezelfde frequentie en spl meer vermogen vragen. Maar omdat het een kleinere behuizing is moet ik ook meer boosten om dezelfde lage frequenties als een grotere behuizing te halen, wat als gevolg een grotere group delay heeft.

Een kleinere behuizing heeft dus twee nadelen: meer vermogen nodig en een grotere group delay.
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: Seas Excel W26FX001 Sub

Bericht door Vuurkat »

Ja. Daar komt nog bij dat de group delay bij gesloten kasten (boost niet meegerekend) al slechter is als de kast kleiner is.

Als je met Linkwitz transform gaat boosten gaat het niet ten koste van de group delay, maar dan moet je wel een apart printje met voeding enzo maken.
weetikveel!
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 19:52

Re: Seas Excel W26FX001 Sub

Bericht door weetikveel! »

Een Linkwitz transform klinkt dan erg mooi maar daar komt dus nog best wat bij kijken.

Het blijft dus compromissen stellen. Ik heb de BB even standaard gelaten en ik denk dat dat niet eens zo verkeerd uitpakt. Als ik met de cutoff speel dan wordt het niet veel beter dan bij 28hz. De Q waarde kan ik opkrikken maar dan wordt de group delay sky high. Zoals ik het nu zie zit ik op ongeveer 30hz bij -3db bij 50l.

Iemand nog suggesties?
Bijlagen
winisd3.JPG
winisd2.JPG
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Seas Excel W26FX001 Sub

Bericht door Martijn H »

Volgens mij doet een kleinere kast niks met de groupdelay als de uiteindelijke frequentie respons gelijk is aan die van de grotere kast.

Zie ook: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=8008 vanaf pag 3.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Seas Excel W26FX001 Sub

Bericht door b_force »

Klopt Martijn.
Een kleine kast heeft eigenlijk maar twee nadelen.
Het kost meer vermogen (dat gaat evenredig) en iets meer compressie vervorming.
In hoeverre het laatste hoorbaar is?
Geen idee, maar volgens mij valt het allemaal wel mee.

Wat ik wel weet is dat bv een XLS10 in 15-20 liter prima klinkt zonder last te hebben van vervorming.

Group delay staat er helemaal los van.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”