Speakers aansluiten op de autoradio zelf....
Moderator: Beheerdersteam
-
Peterheuvel_nl
- Berichten: 15
- Lid geworden op: zo 04 jan 2009, 21:56
Speakers aansluiten op de autoradio zelf....
Ik heb misschien een hele stomme vraag maar zou er wel graag antwoord op willen...
ik heb van de week fusion speakers gekocht en die wil ik inbouwen en direct aanlsuiten op mijn radio, dit moet door middel van tulp stekkers...
nou zit er aan het uiteinde van de kabel bij mijn boxen geen tulp aansluiting, maar gewoon een losse kabel, wat kan ik hiermee??
ik heb van de week fusion speakers gekocht en die wil ik inbouwen en direct aanlsuiten op mijn radio, dit moet door middel van tulp stekkers...
nou zit er aan het uiteinde van de kabel bij mijn boxen geen tulp aansluiting, maar gewoon een losse kabel, wat kan ik hiermee??
-
Peterheuvel_nl
- Berichten: 15
- Lid geworden op: zo 04 jan 2009, 21:56
Noraal is tulp niet voor speakers maar is daar een soort van klemverbinding voor.
Dit is normaal wel aangegeven achter op de versterker/radioset.
Een radio bevat geen versterker.
Ik heb wel eens een Sony radioset gehad waar de achter(surround) speakers wel met een tulpstekker aangesloten werden, dus..
Dit is normaal wel aangegeven achter op de versterker/radioset.
Een radio bevat geen versterker.
Ik heb wel eens een Sony radioset gehad waar de achter(surround) speakers wel met een tulpstekker aangesloten werden, dus..
-
Peterheuvel_nl
- Berichten: 15
- Lid geworden op: zo 04 jan 2009, 21:56
-
Peterheuvel_nl
- Berichten: 15
- Lid geworden op: zo 04 jan 2009, 21:56
-
Peterheuvel_nl
- Berichten: 15
- Lid geworden op: zo 04 jan 2009, 21:56
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
is een nette unit, maar is denk ik niet beter dan gemiddeld qua versterker deel dan andere goede radio's (bij 20W al 1% vervorming). dus ja, het kan zeker wel, en zal ook wel niet slecht klinken, maar beter kan makkelijk
heb je geen plek voor een 4 kanaals versterker? dan kan je de fronts en de sub gewoon daarop zetten (en ook nog eens je fronts HP filteren).
heb je geen plek voor een 4 kanaals versterker? dan kan je de fronts en de sub gewoon daarop zetten (en ook nog eens je fronts HP filteren).
-
Peterheuvel_nl
- Berichten: 15
- Lid geworden op: zo 04 jan 2009, 21:56
Kijk hier maar eens.
http://www.12vhifi.nl/isoconnectors.html
Op die site staan de aansluitingen van de iso connectoren die normaal in je autoradio gaan (met of zonder verloop). Als het goed is heb je (enkele van) de uiteinde van de draden op de ISO-B dan verspreid liggen door de auto (respectievelijk linkvoor, rechtsvoor, linksachter en rechtsachter).
Op de uiteinden kan weer een aparte stekker zitten of eindigen in losse kabels met of zonder snelverbindingen.
http://www.12vhifi.nl/isoconnectors.html
Op die site staan de aansluitingen van de iso connectoren die normaal in je autoradio gaan (met of zonder verloop). Als het goed is heb je (enkele van) de uiteinde van de draden op de ISO-B dan verspreid liggen door de auto (respectievelijk linkvoor, rechtsvoor, linksachter en rechtsachter).
Op de uiteinden kan weer een aparte stekker zitten of eindigen in losse kabels met of zonder snelverbindingen.
-
Peterheuvel_nl
- Berichten: 15
- Lid geworden op: zo 04 jan 2009, 21:56
Ga met je vraag naar een autoshop en koop daar zoals Gobla al aangeeft een ISO-connector bij je radio. Daar zit een aansluitblokje bij voor de speakers, gebruik dat om je boxen op aan te sluiten. De tulpjes zijn voor lijnsignaal en niet geschikt om luidsprekers op aan te sluiten.Peterheuvel_nl schreef:is er niet gewoon een verloopstukje van die draadjes naar tulp?
Nog een keer: je kan GEEN speakers aansluiten op die tulpjes, die zijn voor een tulpkabel naar de versterker toe. Die versterker sluit je gebrugd op de subwoofer; zo werkt ie mono.Peterheuvel_nl schreef:is er niet gewoon een verloopstukje van die draadjes naar tulp?
Wat betreft het aansluiten op je radio: bijgevoegd een plaatje uit de manual, met daarin de kleurcodes van de bedradingen voor je speakers.
Beste Peter,
Je kunt prima de normale luidsprekeruitgangen van je Headunit gebruiken, ook als je een versterker hebt aangesloten. Bovenop je radio staat welke kleuren je hiervoor kan gebruiken van de iso aansluitingen achterop je radio. Het gaat hier vaak om 8 draden voor 4 speakers. Op mijn JVC zijn dat groen, paars, grijs en wit. Deze kanalen kun je bij het gebruik van een versterker gewoon blijven gebruiken. (als je niet weet welke wat is kun je gewoon een speakertje aansluiten en met de 'fader' en 'balance' knoppen uitvinden om welke uitgang het gaat.
Ik weet niet of ik je goed begrijp maar je kan echt niet je versterkerkanaal gebruiken (vanaf je versterker) want aan je verhaal te horen gebruik je die met een brug (2 kanalen naar 1 om extra vermogen te krijgen).
Je kunt prima de normale luidsprekeruitgangen van je Headunit gebruiken, ook als je een versterker hebt aangesloten. Bovenop je radio staat welke kleuren je hiervoor kan gebruiken van de iso aansluitingen achterop je radio. Het gaat hier vaak om 8 draden voor 4 speakers. Op mijn JVC zijn dat groen, paars, grijs en wit. Deze kanalen kun je bij het gebruik van een versterker gewoon blijven gebruiken. (als je niet weet welke wat is kun je gewoon een speakertje aansluiten en met de 'fader' en 'balance' knoppen uitvinden om welke uitgang het gaat.
Ik weet niet of ik je goed begrijp maar je kan echt niet je versterkerkanaal gebruiken (vanaf je versterker) want aan je verhaal te horen gebruik je die met een brug (2 kanalen naar 1 om extra vermogen te krijgen).
Waar komen deze fusion speakers? Toevallig in de hoedenplank? Wat ik dan het handigste vind is om de bedrading van de orignele speakers te gebruiken. Koppel de achterspeakers (als je deze hebt) los en verbind de kabel aan je hoedenplankspeakers.
Hoe oud is je auto? Zit er een isostekker in of alleen losse kabels in het dashboard? Zitten er nu al speakers in? (ja niet te snel lachen, kan voorkomen bij oudere auto's, bij een vriend van mij zat nog helemaal geen voedingskabel en kabels voor speakers en radio en de auto van 1992 of 1993). Als er geen speakers in hebben gezeten moet je sowieso kabels gaan trekken, dan liggen die kabels er meestal ook niet in.
Hoe oud is je auto? Zit er een isostekker in of alleen losse kabels in het dashboard? Zitten er nu al speakers in? (ja niet te snel lachen, kan voorkomen bij oudere auto's, bij een vriend van mij zat nog helemaal geen voedingskabel en kabels voor speakers en radio en de auto van 1992 of 1993). Als er geen speakers in hebben gezeten moet je sowieso kabels gaan trekken, dan liggen die kabels er meestal ook niet in.

