projekt egalisatiemortel
Moderator: Beheerdersteam
Re: projekt egalisatiemortel
Ik wil maar zeggen dat als je maar lang genoeg naar een foute afstelling luistert er niets fout meer valt op te merken. Je hersenen compenseren wel.
Daarom kies je best een afstelling die ook "juist" meet.
Als die BR afstemming lekker klinkt en hij zou theoretisch ook in orde moeten zijn dan kan er weinig op tegen zijn natuurlijk.
Daarom kies je best een afstelling die ook "juist" meet.
Als die BR afstemming lekker klinkt en hij zou theoretisch ook in orde moeten zijn dan kan er weinig op tegen zijn natuurlijk.
Daarom is het ook raadzaam af en toe eens een live uitvoering te beluisteren.
Echte muziek is de referentie.
Als je die werkelijkheid zo in de huiskamer zou laten klinken, klinkt het veel te ver weg.hannesie schreef:Daarom is het ook raadzaam af en toe eens een live uitvoering te beluisteren.
Ben het wel met je eens dat akoestische muziek een goede referentie is maar live exact naar thuis kopiëren vind ik echt grote flauwekul. Belangrijker is dat thuis dezelfde illusie ontstaat als live.
Daarbij is het belangrijker dat storende zaken wegblijven dan dat er soms wat mist van het totaal.
Dat is ook wat je maximaal kunt verkrijgen naar mijn idee.Pjotr schreef:Belangrijker is dat thuis dezelfde "illusie" ontstaat als live.
Nou kom ik (helaas) niet heel vaak in een concertzaal, maar de keren dat ik daar ben erger ik mij echt groen en geel aan het gedrag van de medemensch.. Sorry hoor, maar kunnen die nou echt niet stil zijn tijdens een concert?? Als ik probeer om geconcentreerd te luisteren naar de knappe staaltjes van een orkest, dan krijgt er iemand een hoestbui... aarrgghh..hannesie schreef:Daarom is het ook raadzaam af en toe eens een live uitvoering te beluisteren.
Dat is het grote voordeel van thuis luisteren...dan kun je in ieder geval zelf het 'publiek' uitkiezen..
[Sorry, beetje offtopic.. kmoest het toch ff kwijt
Is dan wel heel realistisch.
Maar het blijft de illusie.
Ik ken ook opnames waarbij je de pianist hoort meeneuriën met de muziek... dat is dan wel weer leuk ja!
Even een applausje voor Rumoh. Gisteren de filteronderdelen en baspoorten besteld, vandaag binnen.
Nu ga ik dus van 2,42mH voor het laag naar 2,7mH. Ben benieuwd wat dat voor gevolgen heeft.
Nu ga ik dus van 2,42mH voor het laag naar 2,7mH. Ben benieuwd wat dat voor gevolgen heeft.
Ik verwacht dat met die 2.7mH het laag helemaal klopt (zonder de BR-poorten tenminste). En dat je weer moet gaan spelen met de weerstanden om het hoog exact in balans te krijgen. 
Oh nee hè...jeroen_d schreef:En dat je weer moet gaan spelen met de weerstanden om het hoog exact in balans te krijgen.
Wat zijn jouw tips Jeroen? Die 8.2uF parallel aan de woofer zal ik proberen. Maar wat zal ik met de weerstanden proberen?
Ik hoop dat er niet teveel verandert. Inmiddels zijn mijn hersenen gewend aan het geluid. Dat kunnen we positief of negatief interpreteren, maar ik ga voor positief.
Het klinkt echt boven verwachting goed. Er is zoveel ruimte voor detail, dat het timbre van stemmen en instrumenten heel mooi naar voren komt. Ik krijg er gewoon kippenvel van.
Alle inspanningen zijn duidelijk niet voor niets geweest.
Ik hoop dat er niet teveel verandert. Inmiddels zijn mijn hersenen gewend aan het geluid. Dat kunnen we positief of negatief interpreteren, maar ik ga voor positief.
Het klinkt echt boven verwachting goed. Er is zoveel ruimte voor detail, dat het timbre van stemmen en instrumenten heel mooi naar voren komt. Ik krijg er gewoon kippenvel van.
Alle inspanningen zijn duidelijk niet voor niets geweest.
Gisteren had ik geen tijd. Ik ga zo het filter in elkaar flanzen.dre schreef:heb je die spoel er nu tussen?
Arno, onderstaand een plaatje met een filtervoorstel als je de 2.7mH en 8.2uF hebt aangesloten. De enige verandering in het weerstandsnetwerk is een extra 10ohm parallel aan de tweeter.
De zwarte lijn geeft de respons die je nu hebt, met de 2.42mH spoel, 10uF condensator en 4.7ohm serie // 3.9ohm parallel.
De rode lijn is de doelcurve die Siegfried Linkwitz gebruikt in zijn laatste versie van de Orion. De blauwe lijn is de respons op 15 graden met de nieuwe componenten, filterschema is bijgeleverd met het plaatje.
De dunne groene lijn is de respons op 30 graden met geïnverteerde tweeter, daarin zie je hoe mooi symmetrisch de woofer en tweeter elkaar aanvullen en dat er een diepe nul onstaat als de tweeter verkeerd om aangesloten wordt.
P.S. schaalverdeling verticaal is 10dB voor de doorgetrokken lijnen, 2dB voor de stippellijnen.
De zwarte lijn geeft de respons die je nu hebt, met de 2.42mH spoel, 10uF condensator en 4.7ohm serie // 3.9ohm parallel.
De rode lijn is de doelcurve die Siegfried Linkwitz gebruikt in zijn laatste versie van de Orion. De blauwe lijn is de respons op 15 graden met de nieuwe componenten, filterschema is bijgeleverd met het plaatje.
De dunne groene lijn is de respons op 30 graden met geïnverteerde tweeter, daarin zie je hoe mooi symmetrisch de woofer en tweeter elkaar aanvullen en dat er een diepe nul onstaat als de tweeter verkeerd om aangesloten wordt.
P.S. schaalverdeling verticaal is 10dB voor de doorgetrokken lijnen, 2dB voor de stippellijnen.
Wow, te zien aan die enorm diepe nul is de optelling op het crossover punt echt optimaal met dit bovenstaande filter!
Ik ben benieuwd hoe Arno dit filter zal gaan vinden klinken.
Groetjes Walter
Ik ben benieuwd hoe Arno dit filter zal gaan vinden klinken.
Groetjes Walter
Maar ik ga het uitproberen
Het is juist de bedoeling dat er bijna geen verschil is. Het is slechts niveau aanpassing ten behoeve van de nieuwe spoel. Als je dat niet doet met de nieuwe spoel gaat het hoog relatief harder klinken ten opzichte van het middengebied.
-edit- en met dit filter laat je het hoog relatief weer ietsje zachter spelen als wat je nu had. Want eerst zat je op 2.8ohm parallel aan de tweeter, daarna maakte je er weer 3.9ohm van. Dit filter geeft een middenweg, die trouwens dichterbij de klank van de 3.9ohm van het vorige filter zit. Een alternatief is om de 3.9ohm en 10ohm parallel niet te gebruiken maar te vervangen door 3.3ohm. Geeft weer net wat meer hoog met vrijwel dezelfde curve.
-edit- en met dit filter laat je het hoog relatief weer ietsje zachter spelen als wat je nu had. Want eerst zat je op 2.8ohm parallel aan de tweeter, daarna maakte je er weer 3.9ohm van. Dit filter geeft een middenweg, die trouwens dichterbij de klank van de 3.9ohm van het vorige filter zit. Een alternatief is om de 3.9ohm en 10ohm parallel niet te gebruiken maar te vervangen door 3.3ohm. Geeft weer net wat meer hoog met vrijwel dezelfde curve.
Aha, dat heb je dan heel goed gedaan, Jeroenjeroen_d schreef:Het is juist de bedoeling dat er bijna geen verschil is. Het is slechts niveau aanpassing ten behoeve van de nieuwe spoel. Als je dat niet doet met de nieuwe spoel gaat het hoog relatief harder klinken ten opzichte van het middengebied.
Nog een vraagje: bij het aansluiten van de min hoef ik toch geen rekening te houden met een volgorde? Gewoon alle onderdelen die aan de min liggen gewoon aan de gemeenschappelijke 'min-draad' solderen?
En hoe klinkt het nu met die nieuwe spoel van 2.7mH?
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Heel stil inderdaad, of misschien dan toch per ongeluk de min direct aan de plus gesoldeerd
Groetjes Walter
Groetjes Walter
VollerWalt schreef:En hoe klinkt het nu met die nieuwe spoel van 2.7mH?
Groetjes Walter
Het nieuwe filter zit in elkaar, maar ik heb nog niet uitgebreid kunnen luisteren. Het laag is voller, maar het hoog was ook iets tammer, misschien zelfs wat minder detail. Dus de 3.9 en de 10 Ohm weerstanden heb ik weer losgehaald en vervangen door 3.3. Nog even geluisterd, maar ik ben moe en houd er even mee op.
Ik heb gemerkt dat ik ook eigenlijk niet te snel moet gaan wijzigen. Het klinkt nu al zo goed, en de verschillen zijn dermate klein, dat ik het nieuwe geluid toch een paar dagen op me moet laten inwerken. Ook hoor je de luidsprekers dan op verschillende momenten van de dag, bij verschillende stemmingen etc. Zoals ze de afgelopen dagen klonken had het filter voor mij eigenlijk niet hoeven veranderen, maar misschien zeg ik dat volgende week wel weer over deze afstelling. Anders kan ik de spoelen altijd nog een stukje afrollen.
Gisteren heb ik ook nog even twee extra achterplaten gemaakt met baspoort. Of ik ze ga gebruiken moet ik nog zien nu de grotere spoel erin zit .
Dit is volgens verwachting. Je krijgt voller laag, waardoor het spectrum iets verschuift in balans. Bovendien werd met mijn laatste voorstel het hoog ook nog ietsje zachter ten opzichte van het mid. Je kunt dat aan de grafiek zien. Het is daarom denk ik een goede zet om naar de 3.3ohm te gaan. Ik denk dat je nog eens met die piano opnames moet luisteren, die erg de neiging hebben om te kaal te klinken aan de onderkant en daarvoor was de 2.7mH spoel nodig. Dit materiaal zou precies goed moeten klinken met de nieuwe spoel.Arno schreef:Het nieuwe filter zit in elkaar, maar ik heb nog niet uitgebreid kunnen luisteren. Het laag is voller, maar het hoog was ook iets tammer, misschien zelfs wat minder detail. Dus de 3.9 en de 10 Ohm weerstanden heb ik weer losgehaald en vervangen door 3.3.
Als je je niet kunt bedwingen kun je hem wat afrollen. Maar de spoel moet echt wel groter zijn dan de 2.42mH om het laatste stukje echtheid in het laag te krijgen. Je bent nu in ieder geval de optisch lelijke combinatie kwijt van een 2.2mH spoel die in serie gezet is met een 0.22mH.