sateliet speakers: CHR-70 in ikea blanda schalen

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

tjerkpolle
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 08 jun 2011, 12:10

sateliet speakers: CHR-70 in ikea blanda schalen

Bericht door tjerkpolle »

In navolging van enkele voorgangers hier op het forum ben ook ik begonnen aan de bouw van sateliet speakers met de Markaudio CHR-70 speakers en de ikea blanda schalen van 20 cm.

hier linkjes naar overige projekten met ikea schalen in dit forum
viewtopic.php?f=3&t=13769&start=50

viewtopic.php?f=3&t=13642

en dan natuurlijk wat onmisbare foto's van mijn "zagerij"
08082011328 (Large).jpg
08082011329 (Large).jpg
08082011330 (Large).jpg
08082011331 (Large).jpg
Nog een paar vragen:
- vol stoppen met BAF of anderzins wol o.i.d.?
- heeft het zin zijkanten te beplakken met bitumen? Heb nog stukken van auto hifi inbouw liggen...
tjerkpolle
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 08 jun 2011, 12:10

Re: sateliet speakers: CHR-70 in ikea blanda schalen

Bericht door tjerkpolle »

Kleine vorderingen gemaakt.

Inmiddels de schalen geschuurd zodat ze netjes op elkaar passen. Duidelijk is te zien dat dit wel nodig is (zie pijlen). Schalen zijn dus niet netjes vlak. Ze zijn netjes vlak te krijgen door schuurpapier op een vlak stuk plaat te spannen en zo net zo lang te schuren tot de oneffenheden weg zijn.

Helaas zag ik gisteren dat in in van de schalen een kleine barst zit :-(. Heb geprobeerd dit te lijmen met secondenlijm (mooi vloeibaar en kruipt mooi in de naad). Eens kijken of dat helpt, anders moet ik misschien binnen in de bol een stukje inlijmen over het barstje....
09082011332 (Large).jpg
Gebruikersavatar
MH
Berichten: 418
Lid geworden op: vr 21 aug 2009, 17:47
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: sateliet speakers: CHR-70 in ikea blanda schalen

Bericht door MH »

tjerkpolle schreef:
Kleine vorderingen gemaakt.



Helaas zag ik gisteren dat in in van de schalen een kleine barst zit :-(. Heb geprobeerd dit te lijmen met secondenlijm (mooi vloeibaar en kruipt mooi in de naad). Eens kijken of dat helpt, anders moet ik misschien binnen in de bol een stukje inlijmen over het barstje....
09082011332 (Large).jpg
Als de secondenlijm niet werkt kun je het ook proberen met de tweecomponentenlijm van de bouwmarkt. Je moet dan die doorzichtige hebben, als je die met een fohn warm maakt wordt hij dun als water en zakt hij zo de scheur in. Na uitharding is dat beresterk!
tjerkpolle
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 08 jun 2011, 12:10

Re: sateliet speakers: CHR-70 in ikea blanda schalen

Bericht door tjerkpolle »

Secondenlijm lijkt het wel te doen.

Nu heb ik een opvulring gemaakt zoals ook hier gedaan is:
viewtopic.php?f=3&t=13642

Ik vraag me alleen nog steeds af of ik er veel baat bij heb. Ik creeer wel iets extra volume (alhoewel het marginaal is). De box wordt er wel iets groter en misschien ook door.

hier zijn de verschillen goed te zien:
10082011335 (Large).jpg
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: sateliet speakers: CHR-70 in ikea blanda schalen

Bericht door cobaltjeh »

Leuk project om te volgen!, wat die opvulring betreft zou ik deze zeker wel toevoegen. Deze maakt de complete vorm een stuk mooier.
Anders lijkt het echt een niet kloppende ronde vorm. Daarnaast zal de bracing wellicht ook nog kleine voordelen hebben.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: sateliet speakers: CHR-70 in ikea blanda schalen

Bericht door TubeHead »

Hele goeie van Cobaltje.

bij de weg... Exquisit is trouwens wel een mooie naam voor dit project :mrgreen:
tjerkpolle
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 08 jun 2011, 12:10

Re: sateliet speakers: CHR-70 in ikea blanda schalen

Bericht door tjerkpolle »

De vorderingen tot nu toe:

Schalen op elkaar gelijmd en een ronde stok gebruikt om de 'bolletjes' straks op de staander te kunnen bevestigen (rvs look gordijnroede van de kwantum).

Enige is dat het nog niet echt mooi rond is. Kom nog wel een beetje aan het plamuren. Iemand een tip welke plamuur ik het beste kan gebruiken? Moet dus goed schuurbaar zijn en niet scheuren. Bij het aanbrengen natuurlijk goed vloeibaar zijn zodat je het iets rond kunt boetseren.
15082011339 (Large).jpg
15082011340 (Large).jpg
15082011341 (Large).jpg
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: sateliet speakers: CHR-70 in ikea blanda schalen

Bericht door EppeRRR »

Voor plamuur gebruik ik (altijd) die van motip die vezel versterkt is, nog nooit problemen gehad dat het is gaan scheuren.

Verder ziet het er prima uit :D
tjerkpolle
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 08 jun 2011, 12:10

Re: sateliet speakers: CHR-70 in ikea blanda schalen

Bericht door tjerkpolle »

Die kun je denk ik bij de betere Auto onderdelen handel (Brezan o.i.d.) kopen? Is die wel fijn te schuren?
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: sateliet speakers: CHR-70 in ikea blanda schalen

Bericht door EppeRRR »

Klopt, een automaterialenzaak kan dit wel leveren. Weet zo niet of Albastine ook vezelversterkte plamuur heeft, dat merk is weer te vinden in de bouwmarkt.
tjerkpolle
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 08 jun 2011, 12:10

Re: sateliet speakers: CHR-70 in ikea blanda schalen

Bericht door tjerkpolle »

Ok, bedankt voor de tip.

Ik moet trouwens eerst nog maar eens even kijken of ik de boxen wat vind. Gisteren geprobeerd er geluid uit te krijgen. Op de een of andere manier klonken ze alsof ze opgeblazen waren of zo.... klonk niet fijn in ieder geval. Dit moet ik nog eens beter testen met een andere versterker.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: sateliet speakers: CHR-70 in ikea blanda schalen

Bericht door hrscharft »

Weet niet of je er wat aan hebt maar ik heb laatst bij de Action een aantal busjes autoplamuur meegenomen.

Waren iets van 2 of 3 euro voor 500 gram.

Groet,

Harm.
tjerkpolle
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 08 jun 2011, 12:10

Re: sateliet speakers: CHR-70 in ikea blanda schalen

Bericht door tjerkpolle »

Ok bedankt voor de plamuurtip!

Ik heb inmiddels uitgevonden waarom de speakers zo beroerd klinken! Ik had de gaatjes iets aan de 'ruime' kant geboord (iets te ver naar buiten) waardoor het plastic frame van de speaker iets vervormd was bij het aandraaien. Daardoor zat er een 'kraak' in het geluid. Nu gewoon de speaker los op de kasten gelegd en niks aan de hand! Dus het is heel belangrijk dat je de gaten van de schroeven precies goed voorboord!
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: sateliet speakers: CHR-70 in ikea blanda schalen

Bericht door SARK »

hrscharft schreef:
Weet niet of je er wat aan hebt maar ik heb laatst bij de Action een aantal busjes autoplamuur meegenomen.

Waren iets van 2 of 3 euro voor 500 gram.

Groet,

Harm.
Heb je het al gebruikt en werkt het goed :?:
ritger
Berichten: 43
Lid geworden op: do 24 feb 2011, 0:17
Locatie: Wageningen

Re: sateliet speakers: CHR-70 in ikea blanda schalen

Bericht door ritger »

tjerkpolle schreef:
Ok bedankt voor de plamuurtip!

Ik heb inmiddels uitgevonden waarom de speakers zo beroerd klinken! Ik had de gaatjes iets aan de 'ruime' kant geboord (iets te ver naar buiten) waardoor het plastic frame van de speaker iets vervormd was bij het aandraaien. Daardoor zat er een 'kraak' in het geluid. Nu gewoon de speaker los op de kasten gelegd en niks aan de hand! Dus het is heel belangrijk dat je de gaten van de schroeven precies goed voorboord!
Ja dat had ik ook, speakers stonden ook flink te "blazen" langs de rand. Bleek dat ik de schroeven ook iets te vast had gedraaid waar door de rand vervormd was.

Waarom heb je de speakerdraad niet door het rond hout gedaan?
tjerkpolle
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 08 jun 2011, 12:10

Re: sateliet speakers: CHR-70 in ikea blanda schalen

Bericht door tjerkpolle »

Vandaag eens wat geprobeerd met die plamuur.... nog niet echt een succes. Ligt waarschijnlijk aan mezelf (teveel verharder bijgevoegd). Was met 1a2 minuten al te hard om mooi uit te kunnen smeren :-)

Wat betreft de kabel. Had hem ook door de stok kunnen boren, maar ik heb een buis die ruim om de stok past (dus nog inkl. draad). Dus daar zie je straks niks van weer.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: sateliet speakers: CHR-70 in ikea blanda schalen

Bericht door hrscharft »

@Sark,

ja heb mijn voordeur er mooi glad mee gestreken. Het is echt precies hetzelfde spul als wat je in die grote blikken bij een schadebedrijf haalt maar dan in mooie kleine verpakkingen zodat je niet met restjes blijft zitten. Wat de harder betreft is altijd even uitvogelen zeker met warm weer. Te veel en je kunt het idd na een paar minuten al niet meer verwerken, te weinig en het wordt helemaal niet hard.
Zelf leg ik altijd 1 streepje vanuit de tube in de lengte over het plamuur dat ik uit het bakje geschept heb.
tjerkpolle
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 08 jun 2011, 12:10

Re: sateliet speakers: CHR-70 in ikea blanda schalen

Bericht door tjerkpolle »

Ik vond het verwerken niet makkelijk, maar schuren gaat wel heel makkelijk. Ben nog niet klaar met spachtelen en schuren overigens, de foto's volgen nog!
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: sateliet speakers: CHR-70 in ikea blanda schalen

Bericht door bartsegers »

wordt wat moois denk ik!

Kan me goed voorstellen dat iets rond plamuren en schuren tricky is...
Dude
Berichten: 142
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 9:53
Locatie: Amersfoort

Re: sateliet speakers: CHR-70 in ikea blanda schalen

Bericht door Dude »

jammer dat je geen draaibank tot je beschikking hebt, anders had je hem mooi rond en glad af kunnen draaien. Maar ik ben toch erg benieuwd naar het eindresultaat
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: sateliet speakers: CHR-70 in ikea blanda schalen

Bericht door EppeRRR »

Een bandschuurmachine op de kop leggen (en vastzetten uiteraard), aanzetten en dan met de bol in handen in vloeiende bewegingen over de band heen schuren.

Ik zou dan wel wat fijner schuurpapier gebruiken dan korrel 80, anders gaat het wel heel hard ;)
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Re: sateliet speakers: CHR-70 in ikea blanda schalen

Bericht door Candisa »

Mijn sympathie voor die IKEA Blanda-projecten wordt de laatste tijd groter, maar wat ik me afvraag:
Die dingen zijn best dunwandig. Dankzij de vorm in combinatie met een opvulring die tevens als brace fungeert lijkt me dat geen probleem qua sterkte, maar hoe zet je een driver daar in vast zodat de bevestigingsrand niet (veel) uitsteekt en de boel toch stevig vast zit?

Isabelle
tjerkpolle
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 08 jun 2011, 12:10

Re: sateliet speakers: CHR-70 in ikea blanda schalen

Bericht door tjerkpolle »

@candisa

mijn ervaring is dat dit vrij makkelijk gaat mits je niet teveel materiaal weghaalt. Zeker ter plaatse van de boden heb je redelijk wat materiaal om 'm op vast te schroeven hoor.
tjerkpolle
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 08 jun 2011, 12:10

Re: sateliet speakers: CHR-70 in ikea blanda schalen

Bericht door tjerkpolle »

Inmiddels de boletjes geschuurd, geplamuurd en gespoten.

Nog wat slechte foto's om een kleine indruk te geven, goede foto's volgen nog.

Ik heb ze ook even aangesloten en ben zeer onder de indruk van deze kleine kanjers!

Ik ben nu bezig met het fabriceren van de poten. De bolletjes komen op een rvs look gordijnroede van de leen bakker en de voet maak ik van beton. Moet alleen nog eens kijken of ik de buizen goed gefixeerd krijg in de betonnen voet en of het geheel stevig genoeg staat.

Het fabriceren van de betonnen voet:
10092011375 (Large).jpg
11092011376 (Large).jpg
de bolletjes (sorry voor de slechte kwaliteit foto's):
11092011377 (Large).jpg
11092011378 (Large).jpg
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: sateliet speakers: CHR-70 in ikea blanda schalen

Bericht door cobaltjeh »

Dat is wel een creatieve voet zo, zal neem ik aan wel zwaar genoeg zijn.
De bolletjes zijn wat minder goed te zien, wellicht fotograferen van iets verder af met iets meer natuurlijk licht.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”