project: termino

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

inderdaad waar het vandaan komt....... :roll:

vandaag even een paar keer de infrarooddroger er op gehad.....
dat vond ie erg leuk! 8)
hij is nog flink nagevloeid en ik ben geheel niet ontevreden nu!

de twijfel is nu of ik moet beginnen met schuren met korrel 500 of toch met 1000......
koreel 1000 is risico vrij,als ik met 500 niet door de lak heen schuur zal het eindresultaat mooier zijn...... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: project: termino

Bericht door Pjotr »

Vraagje: Wat gebruik je nu eigenlijk als afwerking? PU of epoxy?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

P.U.

misschien moet ik maar eens tevreden zijn!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: project: termino

Bericht door Pjotr »

Jah :lol: Het is wel zo dat hoe spiegelender je het maakt, des eerder zie je kleine beschadigingen en krasjes die er later door gebruik in komen.

Zelf heb ik met dat spiegelende eigenlijk alleen ervaring met epoxy, dat kun je dikker opbrengen dan PU lak. 2 dagen laten doorharden en dan direct met 1200 nat schuren. Met 1200 schuur je prima de resterende hobbeltjes van de roller er met gemak uit. Zitten er dan nog putjes in, dan nog een laag epoxy. Voor het polijsten wel een dag of 4 helemaal goed laten doorharden.

Echt vlak gaat toch het beste met een groot schuurblok met de hand, je hebt dan veel meer controle dan met een machine: Alles wat goed is groeit langzaam............ :lol:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

inderdaad met de hand..........
ik heb nog een week om er over na te denken! :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: project: termino

Bericht door Pjotr »

dre schreef:
inderdaad met de hand..........
ik heb nog een week om er over na te denken! :lol:
Welnee effies een paar keer naar de sportschool :lol: :lol:

Als ik dit http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 2#p1527472 met multiplex als ondergrond voor elkaar krijg moet jij dat zeker kunnen met carbon als ondergrond.
Dude
Berichten: 142
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 9:53
Locatie: Amersfoort

Re: project: termino

Bericht door Dude »

Pjotr schreef:
Nah, het glimt wel mooi maar de weerschijn van de TL buizen doet vermoeden dat het nog niet zo vlak is als een spiegel. En dat moet heel goed kunnen met carbon als onderlaag en ik denk dat Dre daar ook wel op uit is.
In hoeverre zal het opvallen dat de laklaag niet 100% spiegelglad is, als ze strax in de woonkamer staan?
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: project: termino

Bericht door Arno »

Dude schreef:
Pjotr schreef:
In hoeverre zal het opvallen dat de laklaag niet 100% spiegelglad is, als ze strax in de woonkamer staan?
Precies. Straks staan de vlakken vertikaal en weerspiegelen er geen tl buizen meer in.

Ik vind het er al heel goed uit zien. (ik ga er van uit dat die pitjes die ik zie op de tweede foto waterdruppels zijn? Zo niet, dan moet dat er wel uit natuurlijk)
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: project: termino

Bericht door Arno »

Pjotr schreef:
Als ik dit http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 2#p1527472 met multiplex als ondergrond voor elkaar krijg moet jij dat zeker kunnen met carbon als ondergrond.
Dat is niet eerlijk Peter. Jij hebt een piepklein oppervlak gedaan. Bovendien zijn de weerspiegelingen op jouw foto van heel dichtbij en die vervorming treedt pas op als een object van ver weg wordt gespiegeld. Niet dat ik niet geloof dat het strak is hoor, maar het gaat even om de vergelijking.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: project: termino

Bericht door Pjotr »

Hoe zo niet eerlijk? Bij mij weerspiegelen de TL buizen niet zo hobbelig hoor. Ik hebt 25 jaar geleden al race-kuipen gemaakt die ook als een spiegel werden. Eerst van hout en gips een mal van polyester, daarop een negatief en daarin weer de kuip zelf van epoxy. Het is toch echt een geduld werkje. En met die ronde vormen ging dat al helemaal niet met machinaal schuren.

Dat werd echt strak als een spiegel. En dat het er als een spiegel uit ziet ziet men ook echt wel gezien de vele complimenten. Het verschil tussen echt spiegelvlak en net niet is optisch groot. Of Dre nog veel moeite wil doen of er nu genoegen neemt is een ander verhaal.

Eerlijk gezegd denk ik niet dat epoxy gaat werken voor Dre. Je moet er snel mee werken en omdat het hier transparant is moet je eerst snel de lucht met vacuüm eruit trekken. En dan nog blijven er hele kleine "meng" luchtbelletjes in zitten die een soort van grijzige waas/vlekken kunnen gaan geven tegen de zwarte achtergrond. Epoxy werkt op die manier eigenlijk alleen met een dekkende kleur of een witte ondergrond.

P.s. Arno, voordat je nu weer suggereert dat ik dit verzin, niet waar is of what ever, ga er maar van uit dat al heel wat jaartjes ervaring met epoxy en polyester heb.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: project: termino

Bericht door Arno »

Arno schreef:
Bovendien zijn de weerspiegelingen op jouw foto van heel dichtbij en die vervorming treedt pas op als een object van ver weg wordt gespiegeld. Niet dat ik niet geloof dat het strak is hoor, maar het gaat even om de vergelijking.
Dat de weerspiegeling op afstand ook strak is, kan ik op jouw foto niet zien, maar ik geloof het heus wel hoor :wink:
Ik wilde alleen even zeggen dat de vergelijking niet opgaat. Als dre een batterijtje erop zet, komt het waarschijnlijk al meer in de buurt.
Maar ik ben het met je eens hoor, het resultaat van dre is wel glad, maar niet vlak. De manier waarop het op de foto belicht is, is echter wel heel bruut.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

ach,we zien wel.
na alle ellende met het carbon ben ik nu wel zo ver dat het er op gaat,dan maar geen subliem resultaat.
na een jaar wordt het wel eens tijd voor muziek!
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: project: termino

Bericht door Walt »

Na een jaar al? :lol: :lol: :lol:

Groeten Walter
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: project: termino

Bericht door Kalimba »

Euhh je kijkt alleen naar je set zonder luidsprekers? :shock: :lol:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

ik heb nu zeker niet te klagen! :wink:

het is eerder de vraag:hoeveel beter gaat het worden...... :mrgreen:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: project: termino

Bericht door MechanicalAnimal »

Kijk, en dat zijn de betere uitgangsposities :D
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

na nog steeds geen tevredenheid over de afwerking van het carbon.......
heb ik alles er af geschuurd en ik ga het opnieuw opbouwen,dit maal alleen met de spuit......

ben benieuwd...... :mrgreen:
en weer een dikke maand vertraging................


spijt!!!!!!!!
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: project: termino

Bericht door jeroen_d »

[-o< [-o< [-o< [-o< [-o<
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: project: termino

Bericht door Walt »

Dre toch, waar haal jij het geduld vandaan! Als je ze nou eerst afbouwt en filtert dan kun je altijd daarna de kast nog mooi maken toch?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: project: termino

Bericht door Pjotr »

Zo werk dat niet Walt: Het is oorlog tussen Dre en een stukkie carbon :lol:

Dre weet dat het kan en dat zal dan ook gebeuren ook, al kost dat jaren :mrgreen: Ik zou mij ook niet op mijn kop laten zitten door zo'n stuk carbon.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

Pjotr schreef:
Zo werk dat niet Walt: Het is oorlog tussen Dre en een stukkie carbon :lol:

Dre weet dat het kan en dat zal dan ook gebeuren ook, al kost dat jaren :mrgreen: Ik zou mij ook niet op mijn kop laten zitten door zo'n stuk carbon.
inderdaad peter! :wink:

maar onderhand krijg ik er wel een beetje flink de balen van! :roll:

als ik gewoon voor zijdeglans zwart had gegaan zoals ik eerst had bedacht,dan hadden ze allang klaar geweest! :mrgreen:

toch denk ik dat er iets in de verwerking van het carbon fout is gegaan........
maar zaterdag gaan we het weer proberen,maar deze keer ga ik proberen om de lak op te bouwen uit flinterdunne laagjes zodat ik misschien de problemen wat kan `opsluiten`

zaterdag ben ik van 8.15 tot 16.15 voor niets bezig geweest,dat moet je niet te vaak hebben......

zou je al vanaf korrel 500 (droog) kunnen spuiten denk je?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: project: termino

Bericht door Pjotr »

Ha Dre,

Om het mooi vlak te krijgen heb je gewoon een behoorlijk dikke laag nodig. Om heel eerlijk te zijn zou ik er eerst een dikke laag epoxy opzetten als basis, gewoon met een roller, zodat je die goed vlak en glad kunt schuren. De vraag daarbij is dan wel of je voldoende de luchtbelletjes uit de aangemaakte hars kunt krijgen om daar dan weer geen last van te krijgen.

Heb je niet nog wat stukjes carbon liggen om eerst eens wat proefjes te doen voordat je met de kast verder gaat?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

hij is nu wel erg glad hoor! :wink:

de rollerbanen blijf je ook zien als je goed in het strijklicht kijkt,vandaar daar ik voor de spuit kies.
spuiten is ook makkelijker.

klote speakers! :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: project: termino

Bericht door Pjotr »

dre schreef:
hij is nu wel erg glad hoor! :wink:

de rollerbanen blijf je ook zien als je goed in het strijklicht kijkt,vandaar daar ik voor de spuit kies.
spuiten is ook makkelijker.
Met PU wel denk ik maar met epoxy vloeit dat mooi glad uit omdat sowieso dikker is. Nou ja, suc6 i.i.g.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

het is pu.

plaatjes zullen volgen als het de moeit waard is! :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”