6EM7 Push Pull

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

TubeHead

Re: 6EM7 Push Pull met Diode/Tube gelijkrichting

Bericht door TubeHead »

Heb hier al de UGT's voor de PP versie. Daarom experimenteer ik nu met de 6EM7 :D Voor een grote knipoog naar de GM70 ooit in de toekomst :rock:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

"Hmmm.. Anders zit ik te denken om de trafo wikkelingen wat orgineel voor de bias is.. deze bij te schakekelen bij de HV bij het gebruik van de gelijkricht buizen."

Ook hmmm..,moet je wel twee van die wikkelingen hebben :o .
Anne
TubeHead

Bericht door TubeHead »

Verdorie das waar ook ! Dan doe ik er een losse trafo'tje bij. :)

Alles komt toch in één grote behuizing waar ik lekker op los mee kan expirmenteren. En als ik met de juiste componenten/instellingen eens ben. Dan word er natuurlijk weer een mooi behuizingje gemaakt. :D
TubeHead

Re: 6EM7 Push Pull

Bericht door TubeHead »

Goh ja.. de 6EM7 PP versterker..
Plannen lagen er ook al een tijdje.. De EL34 laat ik even voor wat het is en deze zomer er toch wat tijd in gestoken in de 6EM7.

Schema die ik oorspronkelijk in gedachten had was met fixed bias. Deze heeft een extra condensator nodig en dat wou ik toch liever niet. En ook het fixed bias gebeure liet ik ook liever voor wat het is.
Voeding gedeelte heb ik met weerstanden 220ohm voor eindbuizen en 2k voor de voorbuizen gebruikt en met diverse elcos strak getrokken. Kathode elco was ook veelste groot na een berekening en vervangen door een 100uF.
UGT's zijn van AE-europe.. en het zijn knoepers :shock: Voedings trafo had ik hier nog liggen is van een oude BFT gitaarversterker geweest geloof ik.

Behuizing is is een oude ijzere kast waar ooit elektronica in zat voor inbraak beveiliging alarm (waar stages wel niet goed voor zijn). Dit word natuurlijk niet het uiteindelijke behuizing.. maar wil eerst verder experimenten voordat het uiteindelijke gebouwd word.

Bouwen ging zonder problemen. Eindelijk een kast met veel ruimte :lol:

Eerste keer inschakelen van de versterker ging wonderbaarlijk ook in één keer goed. Alleen had ik in het begin twee 220ohm weerstanden in de voeding.. maar later één overbrugt om de spanning wat omhoog te krikken. Oude Sony discman en wat auto radio speakers waren de eerste dingen die eraan hingen. Klonk goed ! Aardig wat power.
Daarna waren de Needles en de PS1 aan de beurt.. Alleen gebeurde heel iets raars met de PS1 aangesloten.
Als ik de volume knop omhoog boven drie kwart draaide stoorde het geluid net of de versterker aan zn eind zat. :-?
Terwijl dit echt niet zo is.. later mijn PC eraan gehangen en geen probleem. Lijkt of de uitgangs impedantie te hoog is van de playstation.. Maar die ziet alleen de 100k pot :?:

Maar goed.. combo Needles en 6EM7 ging best goed ! Hoog was beter dan mn (versleten)Sansui buizen amp en zat zoals bij de Sansui een aardige bass in.

En vanavond heb ik de vergelijking gedaan bij mn "ik ga op reis en neem mee..." set (TA2024 & 2 inch peerlessjes).
Wat me opviel is dat het hoog veel mooier ruimtelijker is dan de TA2024. Alleen de bass is toch wel iets te dik..
Misschien is het een kwestie van wennen..
Maar denk toch dat ik een keer een buisje erbij pruts 6N1P bijvoorbeeld en met wat tegenkoppeling ga werken.
Hopen dat de playstation dan ook niet meer stoort en de ingangs gevoeligheid iets omhoog kan krikken zodattie ook voor Ipodjes en dergelijke genoeg het volume op kan schroeven.

Zo... dat was mn verhaal.. En nu maar lekker genieten.
Bijlagen
Orginele schema
Orginele schema
Aangepaste versie
Aangepaste versie
P1040125.JPG
Pcdg

Bericht door Pcdg »

Mooi ding zeg! Goed om te zien dat ik niet de enige ben met een voorkeur voor wat minder voor de hand liggende buizen. Het is toch om je rot te lachen dat je een voor televisiedoeleinden ontwikkelde buis kan vinden met een 6A3 en een halve 6SL7 binnen de glaskolf? :D

Geniet ervan!

Paul
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ziet er leuk uit Glen, ben benieuwd hoe dat klinkt. Deze moet dus mee naar Breda volgend jaar hè.

Wanneer je de eindbuizen allebei een eigen kathode weerstand geeft, wordt de bas misschien ietsje strakker.
Ik verbaas me over het schema, in vergelijking met andere parafase trapjes mis ik een weerstand naar massa. De twee weerstanden die het rooster van de onderste buis van signaal voorzien, die hebben een knooppunt dat direct naar massa gaat. In de schema's van DHTRob en Peter van Willenswaard zie ik daar altijd nog een weerstand van pakweg 330k zitten.... hoe zit dat hier?
Heb je al eens met een scoop naar een mooie sinus gekeken? Is die een beetje symmetrisch?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Tja,die fasedraaier ,nou fasedraaier :o
Men neme de schakeling met de lange staart =grote gemeenschappelijke kathodeweerstand.Maar ja,bij gebrek aan spanning onder de kathode,valt de lengte (grootte) bar tegen.Gevolg ruim onvoldoende koppeling tussen de twee buizen.
Niet zeuren,in plaats van het rooster van de onderste buis aan massa te leggen voeren we wat bij vanuit de uitgang van de bovenste buis.Iedereen tevreden en anders dan anders maar beter.... :( .
Anne
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ik zou inderdaad die fasedraaier nog eens goed bekijken en vergelijken met bijvoorbeeld dit schema
TubeHead

Bericht door TubeHead »

Ah!buis schreef:
Tja,die fasedraaier ,nou fasedraaier :o
Men neme de schakeling met de lange staart =grote gemeenschappelijke kathodeweerstand.Maar ja,bij gebrek aan spanning onder de kathode,valt de lengte (grootte) bar tegen.Gevolg ruim onvoldoende koppeling tussen de twee buizen.
Niet zeuren,in plaats van het rooster van de onderste buis aan massa te leggen voeren we wat bij vanuit de uitgang van de bovenste buis.Iedereen tevreden en anders dan anders maar beter.... :( .
Anne

Sorry ik snap er ff helemaal niks van ;)

Tjah.. misschien een rare fasedraaier... maar hij doet het wel :lol:

Scoop zal ik binnenkort er even aan gooien. Moet alleen nog ff een dummy load hebben.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Leuk dat je weer aan het bouwen bent geslagen Glen, en dan een experimenteerbakkie. Doet me denken aan de oude Philips elektronika experimenteerdozen, met die veertjes :mrgreen: bestaan de nog?

Die PS1, wat gebruik je daar voor uitgang, een lijn uitgang of een geregelde?
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Oja, luidspreker dummy load, heb dit ding http://www.circuitsonline.net/schakelin ... yload.html vorig jaar gebouwd en erg veel plezier van gehad met de bouw van de KT88 PP. Heb 'm gelijk van een koelblok voorzien, om ook een voluit draaiende versterker een tijdje goed te kunnen belasten. Het lijkt qua impedantie/freq op een echte luidspreker, maar een simpele dikke 8 Ohm weerstand wordt ook vaak gebruikt
Bijlagen
IMG_2472.JPG
IMG_2475.JPG
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

TubeHead:
Tjah.. misschien een rare fasedraaier... maar hij doet het wel :lol:
Ik hed ook helemaal niet beweerd dat ie het niet zou doen :shock:

Wel even waarschuwen :o
In de eindtrap zit er 500ohm aan de kathodes.Als je buizen zat heb laat maar zitten,anders zou ik er toch maar 820ohm van maken,zou dan ongeveer 55V over staan.Anders worden de arme stakkers gloeiend heet (ze mogen maar 10W per buis opstoken)
Anne
TubeHead

Bericht door TubeHead »

Klopt.. had de spanning over de kathode weerstand ook gemeten en dat was 35 volt ongeveer. Veelste laag inderdaad en moet dit nog gaan veranderen. Hij speelt voorlopig toch niet meer.. want ben erg ontevreden over het laag (bij Needles en "Ik ga op reis.. speakers" bonkt hij toch behoorlijk).

Nu wil ik een buisje erbij prutsen.. bijvoorbeeld een 6N1P ipv de 6AQ8 wat in het schema staat.
Alleen moet ik de boel nog even omrekenen. Gelijk feedback erbij en hopelijk is het laag dan stukken strakker.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Gebrek aan laag zou wel 's kunnen komen door een teveel gemagnetiseerde trafokern.Kan makkelijk gebeuren met maar een katodeweerstand.Geef elke eindbuis z'n eigen weerstand (bijv.elk een tweetal 3k3 parallel)met eigen elko van bijv.47µF/63V
En luister dan nog 's :D
Anne
TubeHead

Bericht door TubeHead »

Heb totaal geen gebrek aan laag.. Dat is juist erg aanwezig en niet strak.

Kan ik ook nog altijd doen inderdaad hun eigen kathode weerstanden.
Plaats reactie