Bijvoorbeeld in de woonkamer een switch met de Squeezbox, PC en Internet TV en boven "op kantoor" een andere switch met een Internet Radio, een PC en een printer.
Audio, video, netwerk en switches
Moderator: Beheerdersteam
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Re: Audio, video, netwerk en switches
Nog één vraagje: ik neem aan dat ik meerdere switches binnen zo een thuisnetwerk kan hebben die zonder problemen met de Experia Box kunnen communiceren.
Bijvoorbeeld in de woonkamer een switch met de Squeezbox, PC en Internet TV en boven "op kantoor" een andere switch met een Internet Radio, een PC en een printer.
Bijvoorbeeld in de woonkamer een switch met de Squeezbox, PC en Internet TV en boven "op kantoor" een andere switch met een Internet Radio, een PC en een printer.
- scanspeakman
- Berichten: 423
- Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43
Re: Audio, video, netwerk en switches
Ja.Geenius schreef:Nog één vraagje: ik neem aan dat ik meerdere switches binnen zo een thuisnetwerk kan hebben die zonder problemen met de Experia Box kunnen communiceren.![]()
Bijvoorbeeld in de woonkamer een switch met de Squeezbox, PC en Internet TV en boven "op kantoor" een andere switch met een Internet Radio, een PC en een printer.
Scanspeakman
Re: Audio, video, netwerk en switches
Als het nieuwbouw wordt maak dan gelijk een goede planning: Je modem komt in de meterkast en het is handig om daar ook je router-switch neer te zetten. Zo als de toekomst nu is: Naar iedere kamer apart pijp laten leggen apart voor voor UTP met i.i.g. een trekdraad er alvast in. Voor zover je het al weet kan daar natuurlijk gelijk UTP in. Koop dan ook gelijk een 16 poorts switch, met 8 poorten zit je al snel vol dan.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Audio, video, netwerk en switches
ik haak even aan....
voor verbinding van meerdere switches, gaat dat met gewone kabel of is daar een andere soort kabel voor nodig? ik wil bv modem/switch/AP in de meterkast, en dan op zolder (daar staan NAS en printer) nog een switch.
voor verbinding van meerdere switches, gaat dat met gewone kabel of is daar een andere soort kabel voor nodig? ik wil bv modem/switch/AP in de meterkast, en dan op zolder (daar staan NAS en printer) nog een switch.
Re: Audio, video, netwerk en switches
Van een moderne un-managed auto sense switch zijn all poorten gelijkaardig. 2 switches knoop je aan elkaar met standaard UTP kabel. Kost dan van beide switches 1 poort. Voor Gigabit kan dat gewoon Cat5e zijn (meestal staat er al Gigabit op de kabel geprint).
Overigens is Gigabit niet altijd 1 Gb/s maar vaak 4x 100Mb/s verdeeld over 4 aderparen. Over Cat kabel is dit wel aardig: http://donutey.com/ethernet.php
B.t.w. de meterkast is meestal niet de handigste plaats voor een WiFi AP. Op de 1e verdieping wat van de muur af geeft een veel groter bereik en betere verbinding, en dus ook een hogere effectieve snelheid.
Overigens is Gigabit niet altijd 1 Gb/s maar vaak 4x 100Mb/s verdeeld over 4 aderparen. Over Cat kabel is dit wel aardig: http://donutey.com/ethernet.php
B.t.w. de meterkast is meestal niet de handigste plaats voor een WiFi AP. Op de 1e verdieping wat van de muur af geeft een veel groter bereik en betere verbinding, en dus ook een hogere effectieve snelheid.
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Re: Audio, video, netwerk en switches
Check!Pjotr schreef:Als het nieuwbouw wordt maak dan gelijk een goede planning: Je modem komt in de meterkast en het is handig om daar ook je router-switch neer te zetten. Zo als de toekomst nu is: Naar iedere kamer apart pijp laten leggen apart voor voor UTP met i.i.g. een trekdraad er alvast in. Voor zover je het al weet kan daar natuurlijk gelijk UTP in. Koop dan ook gelijk een 16 poorts switch, met 8 poorten zit je al snel vol dan.
.............en er komt een aparte 230V groep voor de stereo.
Re: Audio, video, netwerk en switches
Mooi, dan zit dat alvast goed
Hier trouwen ook nog een aardig en leesbaar stukje over snelheid: http://www.tomshardware.com/reviews/gig ... ,2321.html
Staat aan het eind ook een leuk real world vergelijk tussen diverse Cat kabels bij gebruik van Gigabit. Ik zou dan i.d.d. gelijk Cat6 in de muur gooien als dat niet veel duurder is dan Cat5e. Ben je i.i.g. voorbereid op de nabije toekomst.
Hier trouwen ook nog een aardig en leesbaar stukje over snelheid: http://www.tomshardware.com/reviews/gig ... ,2321.html
Staat aan het eind ook een leuk real world vergelijk tussen diverse Cat kabels bij gebruik van Gigabit. Ik zou dan i.d.d. gelijk Cat6 in de muur gooien als dat niet veel duurder is dan Cat5e. Ben je i.i.g. voorbereid op de nabije toekomst.
Laatst gewijzigd door Pjotr op vr 26 aug 2011, 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Audio, video, netwerk en switches
mooi. is er nog voordeel van een shielded kabel, of is dat voor thuis niet nodig?Pjotr schreef:Van een moderne un-managed auto sense switch zijn all poorten gelijkaardig. 2 switches knoop je aan elkaar met standaard UTP kabel. Kost dan van beide switches 1 poort. Voor Gigabit kan dat gewoon Cat5e zijn .....
Re: Audio, video, netwerk en switches
Dat heb je alleen nodig in een industriële omgeving als je jouw cattenstaartje langs kabel van een frequentieregelaar voor een transportband wil laten lopen of samen in een goot legt met een vuil 3-fasennet. 
Gewoon Cat5e kopen. Is het meest gebruikt en daarom ook het goedkoopste!
Gewoon Cat5e kopen. Is het meest gebruikt en daarom ook het goedkoopste!
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Re: Audio, video, netwerk en switches
Ik heb nu sinds een paar dagen de Cisco SG 100D-08 draaien om een beetje mee te spelen. Aan het eind van een lange CAT-6 kabel hangt de Cisco waar ik nu een lap-top (waarmee ik dit bericht type) en een PC (waarop de kinderen gamen) heb draaien. Draait heerlijk makkelijk, stekker erin en je hebt niet eens door dat er een extra kastje tussen zit - ik heb ook niets hoeven configureren, een echt Plug & Play apparaat. Hij gaat ook elke dag uit net als de computers want hij zit in hetzelfde stekkerdoos met netschakelaar. Binnenkort maar eens een Squeezebox aan hangen en kijken hoe dat gaat.


