[longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Wowly »

Ik heb destijds met fineermannetje mijn refmons gefineerd. Als je eenmaal doorhebt hoe dat moet is het zeer eenvoudig. Hijzelf werkte bij een grote fineerzaak. Ze verkochten gewoon fineer, maar zelf werkten ze het liefste met Lignaflex. Mijn fineer is ook met lignaflex gedaan. Later heb ik meer gefineerd, maar altijd met lignaflex oid. Nooit iets fout gegaan.

Ik heb zelf de filterkasten gefineerd (1 uur werk), en alleen met danish oil behandeld. Het ziet er nog steeds uit alsof het gisteren is uitgevoerd. En die speakers zijn nu al wat jaartjes ouder, waarvan er een in de zon staat (thermische belasting): geen verschil met de ander.

Veel mensen hebben zo hun voorkeur om te fineren, meestal de techniek die ze al vaker hebben uitgevoerd. Bij mij is het niet anders.

Waar op letten bij contactlijm:
- lijm laten drogen tot hen nog net een beetje tacky is (na 30 min vaak)
- 1 cm rondom extra fineer aanhouden
- vooraf bekijken hoe je de vellen wil leggen
- sterkte van de lijm is zeer sterk afhankelijk van de hoeveelheid druk per cm2: gebruik een hardrubbere roller (niet te breed) en ga flink tekeer met drukken/rollen
- is onmiddelijk af te snijden 1 mm vanaf de rand; de laatste mm is weg te schuren (verstandig: schuur naar het vlak toe, niet er vanaf, alhoewel dit ook prima kan. Better safe then sorry)
- positioneren doe je door ronde stukjes hout op het ingelijmde en voldoende gedrooge vlak te leggen, waarop je de vellen fineer legt; vervolgens, als de positionering van het fineer tov de kast goed is, haal je het stokje wat in het midden ligt weg en druk de fineer op het vlak. Haal nu iedere keer een houtje weg uit het midden (en naarmate je er meer wegneemt steeds meer naar buiten off-course) terwijl je het meteen aandrukt zonder lucht in te sluiten.

Foolproof, zeker met paperbacked fineer.

Kan misschien beter eens een kleine workshop geven tijdens de ZBA luisterdag...
Leon
Berichten: 401
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:09

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Leon »

Het fineren wil ik gaan doen in elk geval met de houtlijm/strijkboutmethode omdat ik toch overal lees dat dit een methode is die goed te leren is en ruimte bied voor correcties
Gewoon witte houtlijm en persen is ook prima te doen hoor. Het is heel erg makkelijk, en je kunt best veel corrigeren. Na correctie moet je wel voorzichtig zijn met het persen: je wilt uiteraard niet dat e.e.a. dan nog verschuift.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door wouter »

Wowly schreef:
Ik Waar op letten bij contactlijm:
- lijm laten drogen tot hen nog net een beetje tacky is (na 30 min vaak)
- 1 cm rondom extra fineer aanhouden
- vooraf bekijken hoe je de vellen wil leggen
- sterkte van de lijm is zeer sterk afhankelijk van de hoeveelheid druk per cm2: gebruik een hardrubbere roller (niet te breed) en ga flink tekeer met drukken/rollen
- is onmiddelijk af te snijden 1 mm vanaf de rand; de laatste mm is weg te schuren (verstandig: schuur naar het vlak toe, niet er vanaf, alhoewel dit ook prima kan. Better safe then sorry)
- positioneren doe je door ronde stukjes hout op het ingelijmde en voldoende gedrooge vlak te leggen, waarop je de vellen fineer legt; vervolgens, als de positionering van het fineer tov de kast goed is, haal je het stokje wat in het midden ligt weg en druk de fineer op het vlak. Haal nu iedere keer een houtje weg uit het midden (en naarmate je er meer wegneemt steeds meer naar buiten off-course) terwijl je het meteen aandrukt zonder lucht in te sluiten.
Zo deed ik het ook altijd. Alleen 1mm... ik pakte een stukje plaatwerk van 4 mm dik. Die drukte ik vanaf onder tegen het overstekende fineer, daarlangs trok ik van de nerf af een afbreekmesje. De oversteek van 4 mm vervolgens wegfrezen - super strak!!

Afbeelding
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Bedankt voor alle input :D

Maandagochtend maar eens in alle vroegte een bezoekje brengen aan de Arnhemse FIjnhouthandel :rock:

Eens zien wat zij adviseren om als afwerking voor het kops MDF (MDF vs triplex icm dikte) en eens wat soorten fineer in het echt zien :D
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door dre »

volgens mij was de beste optie toch al gemeld?

er moet een laagje overheen,anders krijg je 100% zeker doortekening van de lagen........
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

ja zeker, ik ga dus voor een extra laag, maar of dat MDF (min 3mm dik) of bijv dunner vliegtuigtriplex mag zijn, dat weet ik nog niet.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door dre »

ik had 1mm fineer en daar kwam het er toch ook op een gegeven moment doorheen.....
dus ik zou zelf voor 3mm gaan.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

MDF?
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Omdat de kasten ook al "bijna" dicht gaan, moet ik alvast weten waar het filter moet gaan komen en welke formaten dit betreft. Daarom heb ik alvast de filteronderdelen besteld bij Tony.

Tony heeft, service-gericht als altijd, de extra moeite genomen de puntjes op de i te zetten voor wat betreft de specifieke onderdelen. Zo wijkt het filter dus iets af van het origineel uit 2009 door zijn tussentijdse opgedane ervaringen en nieuwe producten.

Het originele filter:
Filter origineel.jpg

Het nieuwe "MKII"-filter heb ik hieronder even weergegeven:
Filter MKII.jpg
Je ziet dat C1 doorgestreept is omdat ik nog twijfel over wat daar moet gaan komen. De in de originele Galactica gebruikte Duelund Cast-cu is door een verzopen voorraad bij Duelund en de gestegen koperprijs enorm in prijs gestegen. Een VSF-Cu vormt een prijsgunstig alternatief met nog steeds absolute high-end prestaties. Ik ben er nog niet uit of ik zal doorsparen of alsnog voor de VSF ga.

In de tussentijd ga ik eens kijken hoe je eigenlijk zo'n filter maakt :-#
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Arno »

zoheeholyf*ckwakostdawelnie :-s
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door dre »

best veel! :lol:
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Arno »

Ik ben blij dat Jeroen het 'less is more' principe aanhangt. :P
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Walt »

Zal een aardige bedrag zijn wat je voor die filters moet neertellen... Maar dan heb je ook wat natuurlijk! Goed van Tony dat hij zijn meest recente ervaringen heeft doorvertaald in jouw filter.

Ik neem aan dat C1 in serie met het hoog staat, wil je perse Duelund? Mundorf maakt ook erg mooie condensatoren in de Supreme serie bijv. de Silver/Gold/Oil. Tevens heb ik ook goede ervaringen gehad met de Intertechnik Tri-Reference en die is nog goed betaalbaar.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

yep, daar zitten idd dure componenten in. Zo'n 10uF VSF kost zo'n 360 euro terwijl je voor de CAST-cu zo'n €740 moet neertellen. Vandaar dat ik de keuze voor C1 nog even uitstel :lol:
Al met al is het een kostbaar filter maar zeker in verhouding tot de units en het totaal aan luidspreker wat betreft prijs/kwaliteit en weergave.


Walt schreef:
Zal een aardige bedrag zijn wat je voor die filters moet neertellen... Maar dan heb je ook wat natuurlijk! Goed van Tony dat hij zijn meest recente ervaringen heeft doorvertaald in jouw filter.

Ik neem aan dat C1 in serie met het hoog staat, wil je perse Duelund? Mundorf maakt ook erg mooie condensatoren in de Supreme serie bijv. de Silver/Gold/Oil. Tevens heb ik ook goede ervaringen gehad met de Intertechnik Tri-Reference en die is nog goed betaalbaar.

Groetjes Walter
Hoi Walt,

De CAST heb ik mogen horen in Toto zijn G's. Dat hoog is gewoon fenomenaal in die speaker en Tony zijn persoonlijke huidige referentie. Op zijn humblehomemadehifi-website staat een hele leuke capacitor-test. Ik vind het heel erg lastig om zonder iets gehoord te hebben een andere keuze te (durven) maken.

Als alternatief tipte hij bijvoorbeeld een Amp Ohm papier-in-olie of papier-in-wax. De door jou genoemde Tri-reference staat daar ook tussen en scoort erg goed. :D
Een andere mogelijkheid is nog het upgraden van C2A naar een Superior Z-Cap.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Walt »

Hallo MechanicalAnimal,

Het is in dit geval een ''nadeel'' dat je maar liefst een 10uF nodig hebt voor de tweeter dit is voor een tweeter een vrij grote en daardoor dure condensator waarde.

Op zich is het het meest kostenefficient om het in 1 keer ''goed'' te doen, dus als je nu al weet dat je uiteindelijk toch die dure CAST Duelund gaat kopen, doe dat dan direct!

Persoonlijk vind ik 740 euro wel ERG veel geld voor een condensator, ik zou dan toch sterk een Mundorf Silver/Gold/Oil overwegen die zijn 200 euro geloof ik voor de 10uF. En geloof me, die Mundorf S/G/O zijn erg fraaie condensatoren.

Ik weet niet hoe de rest van je set eruit ziet, maar onderschat bijv. niet het belang van een goede versterker. Als je die Mundorf S/G/O neemt i.p.v. Duelund CAST dan bespaar je al dik 1000 euro die je dan weer kan besteden aan bijv. een mooiere versterker of een cd-speler of aan akoestische maatregelen voor je luisterruimte!

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Arno »

200, 360, 740 euro voor een condensator??????? :shock:

Misschien moet je Jeroen z'n topic over condensatorvergelijk eens doornemen.
Dude
Berichten: 142
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 9:53
Locatie: Amersfoort

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Dude »

Jezus, als ze allemaal zo duur zijn dan heb je dalijk alleen al een paar filters van dik 3000 euro :shock:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Hoi Walter,

daar heb je zeker gelijk in.

Wat mij duidelijk is dat ik eigenlijk wil gaan kiezen tussen de CAST en de VSF. De meerprijs van de VSF tegenover een ander merk om bij Duelund te blijven is ook eigenlijk alleen gebaseerd op het feit dat ik Duelund heb gehoord in de originele Galactica's.

even een zijstapje:

Vooralsnog draai ik met een low-end Sony-setje en een BD als cd-speler :-#

Uiteindelijk komt er een zelfgebouwde eindversterker gebaseerd op de 400HG modules van Hypex. De eindversterker zal in elk geval op voorhand al gebalanceerd middels XLR worden opgebouwd en ik kan deze nog upgraden met HxR.

Ik heb een Nelson Pass B1 printje om als voorversterker te dienen maar ik kijk ook stiekem ook naar de gebalanceerde Prelude van Sander Sassen. Van de B1 heb ik ook al wat onderdelen maar nog niks aan gebouwd

Wat bron betreft, daar staat nog niks vast maar een Audiolab 8200 zou ik erg fraai vinden en de MP3-speler "Oscar" zoals Barry2001 heeft is ook een erg leuke oplossing als bron voor veel CD's die ik wat minder vaak pak.

Naast de eindversterker staat eigenlijk nog weinig vast zoals je ziet :wink:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Walt »

Hallo Arno,

De discussie of een dure condensator nu wel/niet hoorbaar is en wel/geen geldverspilling is moeten we hier maar niet weer gaan voeren denk ik...

Ik ben wel met je eens dat de bedragen die in de topic voorbij komen aanzienlijk zijn. Ik gebruik zelf ook graag het duurdere spul maar speur wel altijd marktplaats af om dit soort zaken ''goedkoop'' te vinden. Via marktplaats betaal je meestal iets van 30-50% van de nieuwprijs, dat scheelt toch een slok op een borrel.

Op dit moment staat er bijv. een stel 10uF Mundorf Silver/Oil op marktplaats te koop voor 105 euro samen. OK, het is geen Duelund CAST, maar zeker een fraaie condensator voor een fractie van de prijs...

Groetjes Walter
Laatst gewijzigd door Walt op zo 28 aug 2011, 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Walt »

Hallo MechanicalAnimal,

Het karakter van de Hypex versterking in het hoog moet natuurlijk wel matchen met een Duelund condensator...

Van wat ik begrijp klinken de Duelund extreem neutraal. De Hypex versterkers zie ik ook steeds voorbij komen als neutraal en sommigen noemen ze zelfs saai. Dit zou zomaar kunnen betekenen dat de match Hypex en Duelund niet goed kan uitpakken en dat het wat levenloos gaat klinken.

Wellicht is het daarom beter nu toch een tussenstap te maken met een betaalbare 10uF bijv. de 2e hands Mundorf Silver/Oil uit mijn vorige post, of een stel Intertechnik Tri-Reference. Als je dan weet hoe dat klinkt met je uiteindelijke set Hypex etc. dan kun je beter inschatten hoe een andere dure condensator het zou kunnen gaan doen.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Walt schreef:

De discussie of een dure condensator nu wel/niet hoorbaar is en wel/geen geldverspilling is moeten we hier maar niet weer gaan voeren denk ik...
Liever niet nee, hoe waardevol ook de informatie kan zijn, dan maak ik liever even een uistapje naar Jeroen zijn topic.
Dude schreef:
Jezus, als ze allemaal zo duur zijn dan heb je dalijk alleen al een paar filters van dik 3000 euro :shock:
afhandelijk van de keuzes kom ik uit tussen de €850 - €1300 per filter. Ik zie het niet zo zeer als "duur" maar wel "veel geld".
Dat is natuurlijk een enorme dooddoener, maar zo zie ik het wel. Een dergelijk filter voor zo'n speaker moet natuurlijk wel in verhouding zijn tot de gebruikte drivers.
Walt schreef:

Het karakter van de Hypex versterking in het hoog moet natuurlijk wel matchen met een Duelund condensator...
Ik was misschien iets te snel :wink: Alvorens ook maar iets te bouwen zou ik graag van Dre zijn aanbod gebruik willen maken om zijn 180watt hypex te willen luisteren. Boerenenterprise bood al aan om zijn NelsonPass F5 op de passagiersstoel te willen zetten en vanuit Zwolle op de koffie te komen in Nijkerk :rock:

Misschien moet ik straks wel iets met buizen gaan maken ofzo :lol:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Walt »

Hallo,

Tussen de 850-1300 euro per filter, dat zit in dezelfde orde als het bedrag van de woofers + mid + tweeter schat ik zo. Die verhouding is dan echt nog niet zo scheef hoor. Er gaat natuurlijk ook nog flink wat geld in de kasten en afwerking + terminals etc. zelf zitten waardoor het filter waarschijnlijk op het einde circa 1/3 van de totaal kosten zal zijn schat ik.

Vergelijkbare fabrieksluidsprekers van dit kaliber zijn onbetaalbaar, in die context vind ik elke cent die je in dit mooie project stopt prima besteed!

Wat natuurlijk wel zo is, is dat je waarschijnlijk vele jaren gaat spelen met deze luidsprekers. Dan is het zeker leuk om te weten dat je in die jaren nog wat kan verbeteren bijv. die condensator voor het hoog. De kosten smeer je dan uit over en grotere periode dat is ook wel fijn. Persoonlijk zou ik daarom nu een stapje terug doen voor die condensator en gaan voor bijv. Mundorf S/G/O of die Tri-Reference.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Arno »

Walt schreef:
Hallo Arno,

De discussie of een dure condensator nu wel/niet hoorbaar is en wel/geen geldverspilling is moeten we hier maar niet weer gaan voeren denk ik...
Was ik ook niet van plan. Maar als ik dat soort bedragen zie, dan voel ik mij genoodzaakt om te gaan waarschuwen. O:)
Leon
Berichten: 401
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:09

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Leon »

Uiteindelijk komt er een zelfgebouwde eindversterker gebaseerd op de 400HG modules van Hypex
Ik zou even wachten op de Ncores.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Walt schreef:
Tussen de 850-1300 euro per filter, dat zit in dezelfde orde als het bedrag van de woofers + mid + tweeter schat ik zo. Die verhouding is dan echt nog niet zo scheef hoor. Er gaat natuurlijk ook nog flink wat geld in de kasten en afwerking + terminals etc. zelf zitten waardoor het filter waarschijnlijk op het einde circa 1/3 van de totaal kosten zal zijn schat ik.
Per speaker zit er idd zo'n 900 euro aan drivers in, dan vind ik het niet zo gek dat de onderdelen die dat moeten gaan aansturen op eenzelfde niveau staan, even als leek.

Arno schreef:
Was ik ook niet van plan. Maar als ik dat soort bedragen zie, dan voel ik mij genoodzaakt om te gaan waarschuwen. O:)
terecht, en dank daarvoor :D
Leon schreef:
Ik zou even wachten op de Ncores.
Ik heb al even in het Ncore-topic zitten neuzen, maar bedankt voor de attendering Leon!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”